Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHudba:
Nino RotaHrají:
Al Pacino, Robert Duvall, Diane Keaton, Robert De Niro, John Cazale, Talia Shire, Lee Strasberg, Michael V. Gazzo, G. D. Spradlin, Richard Bright (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary... Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla... Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 026)
"Jestli nás historie něco naučila, tak že zabít lze kohokoliv." Bez Branda, až moc podobné předchozímu filmu a zbytečně dlouhé. Linie s mladým Vito Corleonem v podání usměvavého de Nira výborná, hlavní linie s Michaelem ale po úvodní čtvrtině celkem nezáživná (pasáž na Kubě a slyšení v senátu). ()
Kmotra ll si Francis Ford Coppola rozdělil do dvou časových rovin. Jedna volně navazuje na původní snímek, druhá sleduje příběh Vita Corleoneho, ještě před tím, než se stal hlavou rodiny. V jedné září Pacino, ze kterého jde občas až strach, ve druhé senzační Robert De Niro (tu mám o něco radši) a obě jako celek tvoří nezapomenutelný mafiánsko - gangsterský film. Opravdu mistrovské dílo, kvalitou minimálně rovnocenné původnímu klenotu! Skutečně těžko říct, který z Kmotrů je lepší. P.S. Scéna na chodbě, s pohasínající žárovkou, kdy se v polostínu ukrývá mladý V. Corleone, jenž se poté chopí své šance, patří k mým největším filmovým zážitkům vůbec (stejně dokonalá sekvence, jako ta v jedničce, kde Michael zastřelí dva lidi v restauraci). Fantasticky temná a mimořádně drsná podívaná. ()
Další neskutečný filmový epos s prvky antické tragédie, kde samotné postavy přirovnávají klan Corleone k římskému impériu. Nejoblíbenější postavou se pro mě definitivně stává Tom Hagen Roberta Duvalla a i přes své stinné stránky také sám Michael Corleone. Jeho hádka s Kay nebo pohled v očích při osudném prořeknutí ohledně Oly jsou jen dalším důkazem Pacinova ďábelství. ()
Málokdy se pokračování podaří stejně dokonale jako původní díl, ale u druhého KMOTRA se to téměř povedlo. Navazujeme na život Michaela Corleona, který se stal novým kmotrem, hlavou rodiného podniku a sledujeme jeho životní komplikace. V excelentním podání Al Pacina, který předvádí ještě lepší výkon než v jedničce, jde o úchvatnou podívanou. V paralele s Mikovým příběhem však sledujeme i vzestup jeho otce Vita Corleona (jediná část, která čerpá z původní Puzovy knihy), jeho příjezd do Ameriky a získávání tolik ceněné úcty. Robert De Niro je jako mladý Vito vynikající a téměř se vyrovnává Pacinovi. Výborné pokračování, které předčilo mé původní očekávání. Poslední scéna filmu je naprosto odzbrojující a při jejím sledování mi bylo tak nějak teskno po všech těch co už byli... mrtví. ()
Známy príbeh dostáva nové súvislosti v jednom z najlepších pokračovaní všetkých čias. Rodinná história Corleonovcov sa rozpráva ďalej, tentokrát v dvoch rovinách oddelených desiatkami rokov. Coppola spolu s Puzom vytvorili novým smerom sa vyvíjajúci ako príbeh filmu, tak aj samotný svet rodiny Corleone. 13 miliónová snímka však dosiahla takého úspechu, že sa neraz v názoroch doťahuje na svojho staršieho predchodcu. Úspech prameniaci z kombinácie udalostí pred a po vojne gangov, spracovaný tak vierohodne že nejedného fanúšika gangsterských filmov s dramatickým zázemím pripúta na hodnú chvíľu k sebe a nedovolí mu odísť ani na chvíľu. ()
Galerie (176)
Zajímavosti (81)
- Robert De Niro (Vito Corleone) trávil před natáčením hodiny před zrcadlem, aby se vžil do replik svého předchůdce Marlona Branda. (Sfinkter)
- Americká vlajka na ulici při karnevalu ve scéně z roku 1917 má mít 48 hvězd, nikoli 50. (Hopkins)
- Věta Tonyho Rosatoa (Danny Aiello) "Michael Corleone says hello," byla náhodná improvizace na konci scény. (don corleone)
Reklama