Reklama

Reklama

První republika

(seriál)
  • angličtina The Manor House (více)
Trailer
Drama / Rodinný / Historický
Česko, (2014–2018), 43 h 46 min (Minutáž: 52–61 min)

Hudba:

David Solař

Hrají:

Ján Koleník, Markéta Plánková, Jiří Vyorálek, Jan Vlasák, Veronika Arichteva, Radek Holub, Viktor Dvořák, Robert Urban, Tomáš Töpfer, Zdena Studenková (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(49)

Obsahy(1)

Sága mapující atmosféru první republiky od r. 1918 do r. 1945... V centru dění jsou pestré osudy rozvětvené rodiny Valentových, která zbohatla na válečných zakázkách a stěhuje se z venkova do Prahy, do Podolí. V této části Prahy jsou zatím jen louky, pár starých továrních komínů a poválečná chudoba. Podnikaví Valentovi však Podolí změní. Ovšem ne sami a ne lehce. V jejich rodině panuje rivalita mezi bratry. Je zde tajemství, které s sebou nese pátrání po staré předválečné vraždě, a postavy prožívají také své osudové lásky. Seriál by měl být příběhem první (a také druhé) republiky, který sice vypráví očima rodiny z vyšších vrstev, tedy třídy, která nejvíce formovala tvář naší republiky a nastavila politické a společenské standardy, ke kterým se dodnes odkazuje, avšak spektrum hlavních i vedlejších postav je velmi pestré. Seriál tak pokryje různé vrstvy společnosti, od elit až po dělnickou a rolnickou třídu. Osudy hrdinů se také budou prolínat s událostmi tehdejší doby a připomenou divákům některé významné momenty naší historie. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele HonzaBez k tomuto seriálu (4)

Série 1 (2014) (S01) 

Při zpětném hodnocení této 1. série mi nezbývá než ocenit její pozitiva a to minimálně v porovnání následným pokračováním. Sice si pamatuji, jak moc mě to při prvním shlédnutí zklamalo. Hlavně proto, že to vůbec nemá nic společného s názvem seriálu. První republika ? Z hlediska dobové atmosféry fakt nic moc. Těžko jsem i rozdýchával tu duchařskou linku. Naopak ta detektivní byla velmi zdařilá a rozuzlení velmi napínavé. Pokud jde o vztahovou linku a vývoj jednotlivých postav, některé mi byli sympatičtější (Vlasák, Vyorálek, Medvecká), některé méně (Plánková, Studenková). V porovnání s druhou sérii nemohu nezmínit postavu Vladimíra (Koleník). Zde je poměrně výrazná (byť jeho nestálost v lásce ne zcela pochopitelná). Co s ním ale následně udělali v druhé sérii, to fakt nechápu. ()

Série 2 (2017) (S02) 

Je mi to upřímně líto, ale jak jsem z prvního dílu měl ještě docela dobrý dojem, postupem času mi seriál začal dost štvát. Takže pokud už první série byla pro mě (zejména v porovnání se seriálem od stejných tvůrců Vyprávěj) spíše zklamáním, tak tady to zklamání bylo ještě o dost větší. V podstatě musím souhlasit s kritikou, že to nebylo o moc nic jiného než taková dobová telenovela s detektivní zápletkou. Ta přitom nedosahovala ani za mák kvality té z první série. Vše bylo tak nějak předvídatelné a když už k nějakému zvratu došlo (na konci jedenáctého dílu), přišel mi zas takový uměle zkonstruovaný. Herecky byl určitě nejlepší Jiří Vyorálek, ale pak dlouho dlouho nic... Ke konci mám též jistou výhradu. Je sice dosti otevřený, což může vyvolávat jistou naději, že třetí série bude i lepší než tato. Ale ta jistá uzavřenost příběhu v první sérii se mi docela líbila. Jinak by mě dost zajímalo, zda autoři mají ještě záměr, pokračovat ve vývoji seriálu až po rok k1945, jak bylo původně avizováno. Za normálních okolností by mohlo být jistě velmi zajímavé sledovat vývoj jednotlivých postav a to zejména po roce 1938. Otázkou ale je, zda by vůbec bylo co sledovat, když zejména v této druhé sérii jsou jednotlivé postavy načrtnuty tak mlhavě (až bych řekl odfláknutě). ()

Díl první (2017) (S02E01) 

Na první zkouknuti mi to nepřišlo zas tak špatné, jak čtu kolem sebe v kritikách na internetu a jak vyplývá i ze zdejšího hodnocení. Úplný průšvih to podle mě určitě není. Jako žádný filmový zázrak zas asi taky ne, zejména pokud jde o herecké výkony (ale třeba Vyorálek rozhodně špatný není) Nicméně třeba dusná atmosféra mezi bratry mi přišla v celku dobře podaná. Jen jak jsem v jedné recenzi četl o paranormálních schopnostech jedné z hrdinek, tak tento rozměr (pokud bude mít v seriálu více prostoru) mi tedy určitě sedět nebude. Tak jako mi neseděla "duchařina" v sérii první. Celkově je trošku škoda, že avizované ambice První republiky být jakýmsi českým Panstvím Dawton jsou i na podruhé do značné míry nenaplněné. ()

Série 3 (2018) (S03) 

Mám k této třetí sérií První republiky především jednu zásadní faktografickou výhradu, která je vlastně spojena s celou základní zápletkou. Vím, že to je dnes zcela mimo rozlišovací schopnost většiny diváků, ale význam Senátu za První republiky, potažmo pak jednoho osamoceného senátora (ani není vlastně z seriálu jasné za jako stranu), nikdy nemohl být takový, jaký se rozhodli autoři tohoto projektu přisoudit postavě Škvova. Aby někdo vyvíjel takové úsilí o jeho zabití, mi tak z historického hlediska přijde naprosto uhozené na hlavu. No ale budiž... Jinak tato série se na jednu stranu nedokázala oprostit od jalových dialogů spojených se vztahovými záležitostmi jednotlivých protagonistů (včetně obligátního milostného trojúhelníku - tentokrát v případě Jaroslava), ale přeci jen se výrazně lépe než minule povedla ta detektivní linka. Seriál v tomto směru rozhodně nepostrádal napětí. Stejně tak je samozřejmě znát, že se seriál posunul do 30 let dvacátého století, kdy v Německu již převzal moc Hitler a národnostní konflikt mezi Čechy a Němci v Československu tak začíná nabírat na obrátkách. Ne že by se autoři úplně snažili o výraznější vystihnutí tehdejší dobové atmosféry, což je má konstantní výhrada již od první série. Ale určitá potemnělost byla v případě této série přeci jen znát. A to též oceňuji. Rozhodně se pak povedlo vyústění, při němž jsem měl konečně pocit, že se nekoukám na "lacinou limonádu". Hlavně kvůli tomuto dílu dávám nakonec (s přimhouřenými očima) 4 hvězdičky a jsem napjatý, jak se autoři poperou ve 4 sérii s obdobím konce první republiky (nástupu 2. republiky, případně i začátku okupace), případně kam až budou schopni (ochotni) zajít v zájmu alespoň trošku pravdivého vylíčení těchto smutných dní. Skoro mi nedává smysl to celé opět zarámovat detektivkou, spíše bych uvítal kdyby se to celé alespoň trošku posunulo směrem k hlubšímu psychologickému vyznění. Od začátku si především říkám, jak autoři využijí onen židovský motiv. Škvorovi jsou přeci Židé, tedy syn Vladimíra Valenty a Magdalény Škvorové je poloviční Žid a o jeho (případně i Magdaleninu) záchranu by se tak příště mohlo hrát především. Ale uvidíme jaký koktejl namíchají autoři tohoto seriálu tentokrát... ()

Reklama

Reklama