Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

10/10 Vhledem k tomu, že se dříve to naše slavné období první československé republiky (1918-1938) stereotypně zobrazovalo jen z pohledu konce, nikdy nechyběla hrozba nacizmu a atmosféra předčasného konce byla klíčem, jak ty prvorepublikové příběhy vyprávět, jsou Zločiny Velké Prahy dílem pokrokovým. Společně s První republikou (která sice předčasně skončila už v roce 1931) a Četníky z Luhačovic (kteří začali hezky pozvolna v roce 1919) jsou Zločiny Velké Prahy (vsazené do roku 1922) příspěvkem k moderní dramaturgii, která se najednou 20. let nebojí a neignoruje je. A to samo o sobě je jednoduše skvělé. Pořád ještě se vyrovnáváme s pohledem na masarykovskou republiku z hlediska státní kinematografie a televize, která cíleně zobrazovala jen negativní stránky ve snaze utužit názor, že dneska se máme přece mnohem líp. Takže za zásadní změnu tleskám, k samotnému seriálu mám jen smířlivý komentář o tom, že příště to snad bude lepší, když se v ČT teprve učí nové řemeslo. Potenciál ohromný, jednotlivé případy slabé, nějaká zásadní rámcová linka chybí, takže to hlavní, co můžeme sledovat je maďarská domácnost bývalé šlechty, mladá láska na zapřenou a jedno sociální drama jak vystřižené z Kmínkova Zlatého ptáčete. ()

Wally 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V průměru mi to vyšlo na 3*, ale poslední díl mne utvrdil v tom, že si je nezaslouží... Tak příšerně, jak seriál začal, tak i skončil. Plesl super, Langmajer standard, Šafařík díl od dílu lepší...exteriéry chválihodné...ale...ani jeden díl/případ neměl šťávu, gradaci, napětí, nešokoval...dva díly se vyčerpávajícím způsobem vyšetřovalo, aby ve finále voala ´Deux et machina´ je to sebevražda a konec...v posledním díle se snad ani nevyšetřovalo, nebylo tam zhola nic. Jako nejlepší hodnotím díl s E. Josefíkovou, který nejvíce připomínal pátrání a krimi seriál. To, že seriál skončil souloží pana detektiva s paní hraběnkou, které za dveřmi šmírovala neuvěřitelně nepříjemná postava maďarské služky, nemá cenu ani komentovat...hnus... Nikdy jsem se nezamýšlel nad koncesionářskými poplatky, ale teď po tom co ´vytvořil´ pan Brabec, pan Renč se svou Medůzou nebo pornoBožena si říkám, jestli se mi líbí, jak ČT hospodaří s penězi daňových poplatníků.... ()

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Já budu asi jeden z mála těch spokojených, vážně se mi to líbilo, ale pozor, neznamená to, že by Zločiny byli bez chyb, jsou tam a některé jsou tak nepochopitelně hloupé, že by je neudělal ani Jaromír Soukup (když by se teda rozhodl natáčet Kriminálku JS). Největěí problém je nevyváženost scénáře, některé díly jsou výborně vypointované, někde člověk ví od prvních minut, co a jak, pokud v životě pár detektivek viděl/četl (hned první část), někde je zas divácké trapno nad tím, jak je nepochopena dobová technologie (opravdu se v roce 1922 nedalo fotografovat v paparazzi stylu v lese, aniž by si vás někdo všiml, opravdu, opravdu ne) a vrchol je v ukrytí inkriminujícího důkazu na fikané místo, kde je to schované asi stejně, jako bílá myška v hadím hnízdě. Další mínus je to, že některé díly hrozně odnášejí fakt, že se natáčí ve dvou světnicích a jedné louce, naštěstí některým dílům byl dán vyšší rozpočet. Co mě ale bavilo neskutečně je hlavní postava inspektora Budíka, který je ideálním protikladem lidových charakterů inspektora Vacátka, nebo četníka Arazima, naopak je to muž distingovaný, uměřený a ne úplně nadšený z nových poměrů - a to je hrozně fajn změna a jako bonus naprosto přesné herectví páně Plesla dodává výsledku na genialitě. Ano, vzhledem k přerývavé kvalitě jednotlivých epizod to u mě hraničí s označením guilty pleasure záležitosti, ale pořád jsem spokojen a pokračování ve stejné atmosféře bych se vůbec nebránil. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jako u každého nového seriálu České televize, tak i zde jsem měl velká očekávání. Mohlo se jednat o dobově nesmírně zajímavou detektivku, navíc s dobrými herci. Jenže celý ten námět ztroskotal na samotných jednotlivých námětech. Když jsem se o tomto seriálu bavil s tátou, který má české dobové detektivky hodně rád, tak mi říkal, že ze začátku nic moc, ale že postupem času se to začalo lepšit, což je vlastně pravda. Jenže poslední díl to dost zazdil. Přišlo mi, jak kdyby to vůbec nemyslel vážně a ze všeho si jenom utahoval. Dobrou detektivku nedělá dobrý jeden, nebo dva díly. Dobrou detektivku navíc dělá i dobrý vyšetřovatel a tam jsem měl taky trošku problém. Jardu Plesla mám hrozně rád, ale jeho postava inspektora Budíka byla hrozně nepřístupná a tím pádem i dost taková nevýrazná a nezajímavá. Jeho pobočník Jirka Langmajer byl pak klasicky dobrej, ale fungoval tu jenom jako takovej rádce figurka navíc. Třetí do party – nováček – pak dostával nejenom sodu od inspektora, ale scénáristi se na něm pomstili i v rámci bočního milostného příběhu, který byl vlastně úplně o ničem a k ničemu. A tato trojka pak řeší sérii vražd, která se odehrává v atmosfericky hezkém pražském venkově, kde jsem párkrát zaslechl i narážky na můj rodný Brandejs a okolí, což mě potěšilo. Nicméně v kontextu s celým seriálem to nic nezměnilo na tom, že tento seriál je spíš zklamání. ()

manonfire 

všechny recenze uživatele

Langmajer solidní, byť vlastně nonstop stejný. Je ovšem třeba podotknout, že stylizování tohoto pána zjevu veskrze obyčejného do ultimátního lamače srdcí a hrázek, který si s jakoukoliv náhodnou kolemjdoucí zasouloží prakticky automaticky.... je směšná. Plesl herecky nejlepší, byť byla jeho postava až na pár jízlivých dialogů s podezřelými v podstatě suchopárná. Šafařík je děsně prkenej a kdykoliv se děj filmu zaměřil na jeho plachou avšak o to plodnější romanci s Julinkou, měl jsem regulérní nutkání popojet o kapitolu dál. Vůbec jsou ty ženské charaktery ve filmu nesympatické. Vlasáková sehrála arogantní kravku, která manžela podpořila jedině, když to nepotřeboval, Rojková vývojově zdokonalenou arogantní kravku druhé generace a Pavlovičové Julinka by pro změnu zasloužila proplesknout za svůj dementní vkus na samce. Protože to jak daleko měl tenhle knírkem obohacenej úlisnej kryploid k alespoň podprůměrnému chlapovi.... to se jen tak nevidí. Nechápejte mě zle. Není nic zlého na tom, když je muž rachitický tolik, že by v klidu prolezl ostnatým drátem a na vojně by ho denně šikanoval i Vladimír Javorský. Za svou tělesnost samozřejmě nemůže. Nicméně v kombinaci s totální absencí jakéhokoliv charizma a hlavně hereckých schopností je účelové exponování pana Šafaříka do světa filmu nanejvýš podezřelé:)))) Pan režisér Zelenka se zkrátka onehdá nad portfoliovou fotečkou tohoto hocha v trenýrkách (či spíš bez) nezdravě dojal, přiklepl mu Žita, a od té doby máme tohle ultralight motovidlo v televizi předplacené. Takže děkujeme...  Po příběhové stránce nebyly "Zločiny" zdaleka tak špatné, jak by napovídalo zdejší hodnocení a dobový dojem nastolily rovněž solidní. Problém byl v jisté zkratkovitosti vyprávění, kdy se vztahy "budovaly" jakoby bez divácké účasti, filmovým pásem nezaznamenány.  Doktor Herzog vytáhne Budíkovu dceru z vězení víceméně levou zadní, v příštím dílu zemře a ono se po nás chce, abychom soucítili s Budíkem, jakoby přišel o největšího přítele z dětství, matku či poslední zbylou ledvinu. Divácky vděčné nervíky mezi Budíkem a Nováčkem ohledně obhospodařování dcery prvně jmenovaného taktéž zcela vyšuměly, jako bychom v seriálu vynechali dva-tři díly. Hlavně to ale chtělo méně milostných témat a více krimi. U rady Vacátka jsme taktéž netušily, zdali má jeho dcera problém s drogami či výtokem, a jak to panečku fungovalo. Telenovel máme všude okolo nejen dostatek, ale řekl bych, že extrémní přebytek, tak to proboha přestaňte cpát ještě sem. 60% ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Natáčanie seriálu prebiehalo v Prahe a Kutnej Hore. (dyfur)
  • Při pohřbu výměnkářky na konci dílu je na pohřbu přítomen také syn mrtvé, který má údajně sloužit v československé armádě na Slovensku; na sobě má však maďarskou důstojnickou uniformu. (azcr)
  • Děj seriálu začíná v roce 1922. Právě tehdy se centrální Praha sloučila se třiceti osmi místy v okolí (mj. Dejvice, Bohnice, Hrdlořezy...). Vznikla „velká“ Praha a státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo četnictvo. Takový úděl potkal Pleslova hrdinu – smyšleného inspektora Hynka Budíka. (klukluka)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama