Reklama

Reklama

Série(2) / Epizody(20)

Obsahy(1)

Tony McNamara, na Oscara nominovaný scénárista filmu Favoritka, přichází s žánry mísící, anti-historickou jízdou napříč Ruskem 18. století. Satirické komediální drama Veliká pojednává o vzestupu Kateřiny Veliké z outsiderky k nejdéle vládnoucí panovnici v dějinách Ruska. První řada vypráví fiktivní, zábavný a anachronický příběh o idealistické, romantické mladé dívce, která přijíždí do Ruska uzavřít dohodnutý sňatek s náladovým carem Petrem. Kateřina, doufající v láskyplný a sluncem zalitý život, se místo toho ocitne v nebezpečném, zpustlém a zaostalém světě, který se rozhodne změnit. Jediné, co pro to musí udělat, je zabít svého manžela, přemoci církev, usměrnit armádu a získat dvůr na svoji stranu. Velmi aktuální příběh o minulosti zachycuje řadu rolí, které tato milenka, učitelka, panovnice, přítelkyně a bojovnice během svého života sehrála. (HBO Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (60)

misterz 

všechny recenze uživatele

Treba uznať, že pokiaľ bolo cieľom autorov predostrieť pred diváka štipľavú satiru nielen na vtedajšie spoločenské pomery, tak sa im to podarilo dokonale. Pochopiteľne, v tomto smere bavila najmä postava cára (Nicholas Hoult). Elle Fanning zabávala už trochu menej, hoci mám dojem, že je to len môj problém, pretože ako herečka mi moc nesedí. Odhliadnuc od toho, ale niektoré scénky mi privodili vlniace sa brucho, takže super zábava. Slušný nadpriemer aj napriek nesympatickej tvári hlavnej herečky. A k tomu ešte aj občas pravdivá história samozrejme :). 80/100 ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Nedávno na HBO Kateřinu Velikou ztvárnila v dramatickém seriálu Helen Mirrenová a nyní na českém HBO GO běžela komediálnější a přehnanější verze. Dvorní dámy tráví čas házením míče na trávu a klábosením o kloboucích. Muži se věnují sexu , lovu a vodce. Chvílemi je to moc zdlouhavé. Kateřina působí pacifisticky a nevinně. Historická fakta asi dodržována nejsou. Ale krásně je karikován její dvůr , nucen přijímat západní francouzské osvícenství. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je to jako by někdo vzal Favoritku, hodil ji do vody a deset hodin louhoval, pak scedil a servíroval. A je to... prostě to je. Chybí tomu jakákoliv nuance a vše je tak prvoplánové a povrchní, jak jen může být. Ale místy to je roztomilé a zábavné. Rozepíšu se tu ale o něčem trochu stranou: I když u filmů a seriálů zpravidla nevyžaduju historickou věrnost, mám morální problém s tím tou konkrétní situací, kdy je existující osoba zobrazena jako zlá prostě pro lenost vypravěčů. V The Great to je až absurdní. Petr III byl coby dítě oběť týrání a do dospělosti si hrál s hračkami. Jako panovník ale zavedl řadu pro Rusko nezvykle liberálních reforem - zrušil mučení i tajnou policii, podporoval vzdělání. Potom, co byl zmrzačený neštvovicemi a jeho ambiciózní a už tak nalomená manželka ho neshledávala atraktivním, jí byl svržený a zavražděný. V tomhle seriálu je zobrazený jako šovinistický sociopatický ignorantský egomaniak. Nemám problém s tím, že jedna z hlavních dějových linií je založena na tom, že má Petr III komplexy z toho, že nestačí čerstvému odkazu svého otce Petra Velikého, přičemž Petr Veliký ve skutečnosti nebyl jeho otec, ale dědeček, a mezi jejich vládami bylo šest jiných panovníků. Nevadí mi, že tu má Petr III vycpanou svou matku, která měla zemřít relativně nedávno a její výchova v něm zanechala hluboké stopy, i když ve skutečnosti zemřela matka Petra III tři týdny po jeho narození a neměl s ní tedy žádný vztah. Samozřejmě mi nevadí moderní vystupování a jazyk postav. Vadí mi ale, že celá epizoda je věnována tomu, jak dává Petr mučit svůj dvůr, když historický Petr mučení plošně zakázal - tady už nejde jen historickou nepřesnost, ale něco, co mi přijde zákeřné. Upřímně řečeno nechápu, když faktograficky nic krom aktu svržení manžela manželkou neodpovídá historickému předobrazu, že nebyla zvolena fiktivní jména. (Navíc mi přijde nepraktické pro popově feministický seriál zvolit událost, kdy je z možná slabého, ale rozhodně ne zlého člověka děláno všehoschopné monstrum, aby se na něm mohla utiskovaná Kateřina vyřádit bez pocitu viny.) Osobně bych považoval za lepší, kdyby ten seriál sledoval ruské panovníky, kteří neexistovali, než když sleduje ruské panovníky, kteří neexistovali, ale dává jim jména skutečných lidí, kteří s nimi nemají nic společného. Jde o bezohlednost ve jménu zábavního produktu, druhořadého vývaru lepšího filmu. Tohle sice nepromítám do hodnocení, protože z principu pořád zastávám, že filmy a seriály nemají žádnou povinnost vůči dodržování reality, ale v případech analogických s tímto mám dost velký morální problém. Protože jestli ten seriál bude úspěšný, tak si široká veřejnost nahradí oběť vraždy a týrání a člověka, o jehož charakteru není známo nic negativního, jakousi karikovanou zrůdou. A to mi prostě taky nepřijde v pořádku z principu. Takže dva principy proti sobě... Je to víc problém života toho seriálu jako média ve společnosti - kdybych věděl, že mediální gramotnost veřejnosti je dost vysoko na to, že budou všichni chápat, že z toho nemohou nic vyvozovat, byl bych klidnější. Ale tím si nejsem jistý. Nevím, jak se k tomu všemu postavit. PS: Je vtipné, že si v desáté epizodě dělá Petr legraci z francouzštiny, když myslím, že je celkem obecně známé, že celý ruský dvůr mluvil až do poloviny 19. století francouzsky a rusky umělo jen služebnictvo. Tvůrci tohohle seriálu ale očividně neví, že angličtina protagonistů nahrazuje francouzštinu, ne ruštinu. PPS: Zeptejte se schválně sami sebe, když o seriálu, kde jsou desítky, možná stovky historických nepřesností a je založen na tom, že je v něm historie uchopena stylizovaně, někdo jako tu jednu věc, která mu vadí, vyjme, že je tu "přenegrováno" obsazením dvou vedlejších rolí, oproti všem těm jiným a mnohem výraznějším odchylkám, než je pigment... Co to nevyhnutelně o tom člověku říká? A je jedno, jestli to formuluje otevřeně rasisticky, nebo se snaží volit neutrální jazyk a "péči o historii". Tvrdit, že v tomhle hyperstylizovaném seriálu nesmí hrát černoši a nějak ho to poškozuje, je rasizmus jak z učebnice. A pokud chce někdo říct, že to rasizmus není, tak schválně: Co by jím teda bylo? ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Žít v přítomnosti člověka s absolutní mocí, který nemá ani špetku sebereflexe musí být horor. Koukat na to jako divák je ale docela sranda. Geniální Nicolas Hoult se o to postará. Střídá rozmary s kadencí kulometu a napadají ho nejšílenější věci, proto není tak jednoduché ho do něčeho vmanipulovat, protože jednoduše nevíte, jak si to přebere. Ta jeho postava je skvělá a ještě jednou on to hraje prostě bohově. Veškeré dění se vlastně točí kolem něho. Buď jak se mu dostat do přízně, nebo jak ho k něčemu přinutit aniž by si toho byl vědom. Na druhou stranu má i vývoj a postupně se trochu polidšťuje, což je fajn. Elle Fanning je jako Kateřina perfektní a Houltovi zdatně sekunduje. Fakt jí ta role hrozně sedla. Chápu, že styl seriálu nesedne každému, ale mě to fakt bavilo. Je to o dost chytřejší, než se zdá na první pohled, že se tupí a prostopášní lidé chovají hloupě. Co se historických nepřesností týče, tak to alespoň může lidi ponouknout juknout na wikipedii a něco se přiučit. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Každý díl na počátku avizuje, že se jedná jen o občas pravdivou historii, nicméněpak kroutí historická fakrta tak, že je to i přes toto varování až hanba. Chvílemi příliš crazy, chvílemi téměř porno, chvílemi drama, chvílemi téměř thriller. V Česku ovšem vždycky potěší, když si někdo dělá srandu z ruské tuposti. Právě proto * přidávám. ()

Galerie (106)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se v Lincolnshire, Leicestershire, Heveru v Kentu a v Casertě. (SONY_)

Reklama

Reklama