Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (302)
Český Narcos je přiléhavý název. Sice se celý odehrává z pozice vyšetřovatelů, ale kvalitou se svému zaoceánskému příbuznému prakticky rovná. Výborně zpracované téma, dobová móda, technika a atmosféra zachycena dokonale, skvěle zahrané (mě úplně uchvátil Finger, kterého znám spíš jen pouze hlasu z audioknih) a celkově toho vážně nemám moc co vytknout. Jakožto dítě devadesátek jsem sice tuto dobu příliš nezažil, ale po vzoru Sametových vrahů další nahlédnutí do těchto let v našich podmínkách mrazí. Ke všemu mě tento počin nahlodal, abych konečně sjel i 1. oddělení. Jeden z nejlepších krimi počinů poslední dekády, nejen v našich luzích a hájích. ()
Narcos: Czechia. Beze srandy! Jen teda bez těch narkobaronů, třebaže se tu místo nich najdou jiný kvítka, ať už větší nebo menší. Ovšem na poli autenticity (neplést s realističností, páč to samosebou není přepis vyšetřovacích spisů 1:1), práce s postavama, hudbou a kamerou a tím v českým díle i nevídaným napětím je v českým seriálu na tomhle levelu zkrátka... bezprecedentní. Ano, zase navzdory svý nedůvěře k tuzemský tvorbě pěju chválu na něco tuzemskýho a to v tomhle případě (narozdíl od Ochránce) ani nejsem biasnutej tím, že by tahle doba pro mě měla nějakej silnej závan nostalgie, poněvadž v tej době mě nějakej Jonák jezdící nahatej v kabrioletu po Václaváku totálně nezajímal, protože mojí největší životní těžkostí bylo utíkání před o hlavu vyšším krocanem, kterej mě furt honil na dvorku. ()
Kriminálek se u nás za posledních, pff, patnáct let točí ne dvě, ale dvacet prdelí, většinou špatné (zdravíme TV Nova) nebo ještě horší (zdravíme TV Prima). A když se jednou za čas vyloupne takováto kvalitka, lidi stejně zas frflaj, že Sokol nemá na košili přesně vzor, co se nosil v '94, že Finger nosí baloňák, co vyšel z módy s pádem komoušů, že Novotný má vlasy o půl centimetru delší než měl Ivo Jonák atd. atp. Gosh! Díky ČéTé, že jste ukázali, že i u nás se dá natočit seriál, nebojím se napsat, evropské kvality. Dobová atmosféra zvládnutá dobře, herci fajn, i to mrazení v zádech se dostavilo, výjimečně, ale přeci. Ale stejně- devadesátky byly super léta, moje dětství, ve kterém žádní Černí (Pozor! S velkým Čé!), žádní Mrázkové, žádní Jonákové neexistovali! ()
Bez ohledu na to, co si tehdy u policie začínající autor v příběhu vymyslel nebo upravil, se jedná o vynikající počin, který je sice v otázce faktů třeba brát s rezervou, což v jisté míře napravuje souběžný dokumentární cyklus o polosvětech mapující tehdejší případy a souvislosti mnohem šířeji a podrobněji, ale který zároveň perfektně vystihuje ducha onoho divokého období, z jehož atmosféry a protagonistů i po letech mrazí. 90 % ()
VÁM CHLAPŮM JDOU FAKT JENOM TY ZAČÁTKY. Konce jdou jen nejlepším a teď už je myslím jen málo pochyb, že Josef Mareš k nim bezpochyby patří a prostředky zvládne raz dva. Bývalý elitní policista, který se tímto vyšvihl mezi elitní scénáristy v podstatě jako samouk (opravte mě prosím, zda se pletu), to už si zaslouží nejvyšší uznání. Než začne někdo hořekovat nad tím, že se "točí pořád samé detektivky," ať si uvědomí, že tento žánr je populární v mnoha formách asi doby sira Arthura Conana Doyla. Zkrátka a dobře, Marešův vhled do tehdejších událostí spolu s bezchybným režijním vedením Petera Bebjaka a herci dávají dohromady seriál, který svým způsobem nemá obdoby. Samozřejmě, není to dokument (od toho je Polosvět), takže je jasné, že je použita scénáristická licence (což by si měli uvědomit příbuzní a kolegové bývalého Policisty Havloviče, že on zkrátka Sokol není). Každopádně udělat prequel Případům prvního oddělení byl nápad za milion (Martin Finger rulez) a ať pátrám, jak pátrám, vidím na Devadesátkách jen jednu malou vadu - je v nich málo Roberta Mikluše! Těšil jsem se na postavu mladého Korejse a moc se nedočkal, považoval jsem za logické, když upoutávky i na něm stavěly (za což tvůrci ovšem nemůžou). ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Zavražděného Jiřího Jívu hraje Jakub Štáfek, který se již objevil v souvisejícím, o 20 let později se odehrávajícím seriálu Případy 1. oddělení (od r. 2014), konkrétně v epizodě Důvod k zabití (2014), v níž ztvárnil roli kajakáře. (Šéfik)
- Plíšek (Martin Finger) tady zcela běžně řídí automobil. V seriálu Případy 1. oddělení (od r. 2014) v epizodě Doživotní chyba (2014) na dotaz mladého Ondřeje (Jan Meduna): „Vy jste vážně nikdy neřídil?“ Plíšek (Boleslav Polívka ) odpoví: „Ne.“ (simi)
- Premiéru úvodního dílu sledovalo 1,9 milionu diváků starších 15 let (podíl 43 %), což byl nejlepší výsledek nedělního večera a také celého dne. (rublik05)
Reklama