poster

Já, Mattoni (TV seriál)

  • angličtina

    I, Mattoni

    (festivalový název)

Životopisný / Drama / Historický

Česko, 2016

Režie:

Marek Najbrt

Předloha:

Petr Zikmund (kniha)

Scénář:

Petr Zikmund

Hrají:

David Švehlík, Alois Švehlík, Jáchym Novotný, Ondřej Malý, Vojtěch Dyk, Tatiana Dyková, Taťjana Medvecká, Vladimír Javorský, Jana Plodková, Aňa Geislerová, Zuzana Bydžovská, Zdeněk Piškula, Táňa Pauhofová, Jan Budař, Josef Polášek, Marek Daniel, Martin Myšička, Norbert Lichý, Matěj Hádek, Hana Vagnerová, Petra Nesvačilová, Jiří Maryško, Jan Vondráček, Magdaléna Sidonová, Anita Ešpandrová, Petr Lněnička, Tereza Hofová, Jan Kubka, Pavel Romaňák, Sabina Rojková, Alois Antal, Alena Mihulová, Vladimír Kratina, Roman Zach, Ester Kočičková, Jiří Wohanka, Miloslav Mejzlík, Markéta Tannerová Šebesťáková, Stanislav Zindulka, Jenovéfa Boková, Dana Marková, Marta Vítů, Marek Adamczyk, Cyril Drozda, Tomáš Bambušek, Hana Frejková, Ján Sedal, Jan Vlasák, Naďa Kovářová, Zora Valchařová-Poulová, Tomáš Kořének, Natálie Drabiščáková, Eliška Křenková, Karolína Pouchová, Kristýna Nováková-Fuitová, Jakub Hajner, Marie Ludvíková, Milena Steinmasslová, Václav Koubek, Michal Čapka, Pavel Lagner, Vladislav Georgiev, Miloslav Maršálek, Vítek Březka, Zorita Azrak, Josef Kaluža, Jan Lepšík, Mariana Chmelařová, Milena Marcilisová, Jana Tomečková, Jindřiška Křivánková, Maja Hamplová, Sára Märcová, Ladislav Hampl, Zuzana Stavná, Anna Jiroňová, Bára Vozková, Jiří Štrébl, Michal Dalecký, Kamil Švejda, Tomáš Jeřábek, Roman Slovák, Eduard Jenický, Jindřich Skopec, Michal Kern, Zdeněk Klumpar, Prokop Zach, Lucie Maria Štouračová, Petr Jeništa, Ester Geislerová, Robert Mikluš, Vincent Navrátil, Barbara Lukešová, Jiří Rendl, Jan Plouhar, Alena Doláková, Aneta Krejčíková, Václav Marhold, Tomáš Dianiška, Hynek Chmelař, René Šmotek, Jan Bárta, Vít Břeska, Tomáš Matonoha, Hynek Čermák, Oldřich Navrátil, Jakub Žáček, David Matásek, Jiří Vyorálek, Miroslav Hanuš, Radúz Mácha, Jiří Kniha, Jakub Wehrenberg, Sára Arnsteinová, Kristýna Frejová, Jan Španbauer, Martin Finger, Kryštof Rímský, Ondřej Nosálek, Veronika Lazorčáková, Tomáš Sýkora, Roman Mrázik, Jan Cina, Klára Melíšková, Marek Pospíchal, Johana Ožvold, Jiří Ornest, Lubomír Novota, Radek Jiříček, Hana Lanková
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ještěžiju

    Největší problém, který mě nadzvedával ze židle, je ono hudební podkreslení .. kdyby si i v těch hravějších momentech doprovázejících úsměvné pasáže zachovala onen melancholický nádech .. šlo by to ... takto z těchto situací dělají tvůrci lacinou grotesku, snižující vypovídající hodnotu celého příběhu ... nejsem moc spokojen. :-((3.9.2016)

  • majky19
    **

    Měl jsem od této série mnohem větší očekávání a musím přiznat, že mě tato sága jako celek velmi zklamala. Myslel jsem si, že to bude mít pouze pomalejší rozjezd, a postupně to bude jenom lepší, ale opak byl pravdou. Na to, že se dle dostupných informací jednalo o jeden z nejdražších či dokonce nejdražší projekt v historii České televize, tak to vskutku nebylo moc vidět. Sérii jsem vydržel sledovat cca do čtvrtého/pátého dílu, a potom jsem už z toho byl jedním slovem znechucen. Nesympatické až nepříjemné herecké obsazení, zkreslování a nesmyslné upravování historických skutečností, zobrazení ústředního hrdiny ne jako schopného podnikatele, který svým talentem a pílí dobyl celý svět, ale jako gigola který kariéru postavil jenom na tom, že se vtíral do pochybných kruhů, kterým by se počestný člověk jistě vyhnul velkým obloukem. Zkrátka a dobře, velké zklamání a je smutné, že i když mají tvůrci velmi slušný rozpočet, že s ním nedovedou adekvátně naložit a připravit divákům kvalitnější produkt. Více než 40% si to celkově dle mého soudu nezaslouží.(25.7.2018)

  • Gwaihir
    ***

    Historické výpravné seriály byly v minulosti velkou doménou československé a krátce i české televizní tvorby, a proto není možné se nepodivit nad tím, kam se všechno to umění podělo. Samozřejmě, značná část problému vězí ve scénářích, jejichž současní tvůrci jakoby snad neuměli patřičně vyprávět velké příběhy ani dostatečně vykreslit život v dobách, v nichž se odehrály. Odlesk dřívější slávy tak zůstává již převážně v rovině technické a herecké, kde svou jedinou výtku směřuji ke stárnutí dvou hlavních postav, které se opravdu nevydařilo a které mělo být provedeno prostě jen maskováním mladších herců, jako to bylo provedeno u většiny postav ostatních. Závěrem bych dodal jen to, že pan Mattoni se kvůli tomu, co se stalo s jeho lázněmi a jak s jeho odkazem bylo naloženo firmou nesoucí jeho jméno, musí v hrobě obracet, 50 %(19.11.2016)

  • Sidonka
    *

    Přehlídka protivných postav, která se ani příliš nezakládá na historických souvislostech. Zvlášť nesympatická je čtyřicetiletá Vilhelmová, jejíž přerod z oddané milující ženy do nechutné megery, z níž nevypadne vlídné či alespoň normální slovo, je obzvláště neuvěřitelný. A to jak hrála třináctiletou (či čtrnáctiletou dívenku)... No, to snad mluví za vše. Neříkám, že postava nemůže být rozháraná a mít ambivalentní pocity ke svému muži či že nelze zkoušet hrát s druhým "přesilovku", tady jsou ovšem nevysvětlitelné a psychologicky nedotažené skoro všechny události a osobnosti. (Znám několik manželek, jímž je manžel nevěrný, ale ty ženy raději nic nevidí a mnohé další prohřešky prostopášníkům odpouštějí). Nepřesvědčivé všemi směry.(8.10.2016)

  • slunicko2
    ***

    Přehlídka nevyužitých příležitostí. 1) 150 natáčecích dnů, 3200 komparzistů, 1200 kostýmů, 170 hereckých rolí a 126 natáčecích lokací. Působivý výčet by neudělal hanbu ani hollywoodským kasaštykům, tím méně dílu z české kotliny._____ 2) Na rozdíl od mnohých přemoudřelých zdejších pisálků, opájejících se schopností zformulovat smysluplnou větu, jsem seriál zhlédl celý a musím říci, že měl lehce vzestupnou tendenci. Možná jsem si na tváře bez osobitosti jenom zvykl, ale časem mi ten nevýrazný kamenný Jindřich docela přirostl k srdci. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že postavy se nevyvíjejí, objevují se a mizí podle toho, zdá se, jak zrovna scénáristovi padly ten den ráno kostky. To všechno lemují nevýrazné dialogy a jakási unylost prostupující snad všemi profesemi v díle._____ 3) Vyprávění se zaměřuje na některé události z Mattoniho plodného a dobrodružného života. Telenovelový charakter epizod však značně snižuje celkový dojem. Mattoni se zamiloval, odmiloval, byl věrný a pak nevěrný...jo a mimochodem taky vybudoval slavnou světovou firmu. A možná přijde i kouzelník, vlastně čarodějka, a ne možná, ale určitě, provází ho celým seriálem..._____ 4) Desetiminutové googlování mi přineslo mnohem víc zajímavých (!) informací o jednom z významných podnikatelů na českém území, než dvanáctihodinový seriál. Zajímavý stručný životopis Mattoniho. _____ 5) Herecké obsazení je silné. 77letý Alois Švehlík (starý Mattoni) věru ostudu nedělá, stejně jako i všichni ostatní. 44letý David Švehlík (Heinrich Matttoni ve středním věku) odvedl, co se čekalo, i když bych raději v roli viděl někoho s výraznější mimikou. 18letý Jáchym Novotný (mladý Mattoni) je pěkný zajíček. Výtky, že to není lamač ženských srdcí, nechápu. Mně by mé mužské srdce jistě zlomil, kdyby nebylo zadáno._____ 6) Tak je to za námi. Asi by bylo nejvhodnější řídit se radou, kterou dává sám pan Mattoni: Pokuste se zapomenout na to, co jste tu dnes viděli a slyšeli.(23.11.2016)