poster

Já, Mattoni (TV seriál)

  • anglický

    I, Mattoni

    (festivalový název)

Životopisný / Drama / Historický

Česko, 2016, 12x60 min

Režie:

Marek Najbrt

Předloha:

Petr Zikmund (kniha)

Scénář:

Petr Zikmund

Hrají:

David Švehlík, Alois Švehlík, Jáchym Novotný, Ondřej Malý, Vojtěch Dyk, Tatiana Vilhelmová, Taťjana Medvecká, Vladimír Javorský, Jana Plodková, Aňa Geislerová, Zuzana Bydžovská, Zdeněk Piškula, Táňa Pauhofová, Jan Budař, Josef Polášek, Marek Daniel, Martin Myšička, Norbert Lichý, Matěj Hádek, Hana Vagnerová, Petra Nesvačilová, Jiří Maryško, Jan Vondráček, Magdaléna Sidonová, Anita Ešpandrová, Petr Lněnička, Tereza Hofová, Jan Kubka, Pavel Romaňák, Sabina Rojková, Alois Antal, Alena Mihulová, Vladimír Kratina, Roman Zach, Ester Kočičková, Jiří Wohanka, Miloslav Mejzlík, Markéta Tannerová Šebesťáková, Stanislav Zindulka, Jenovéfa Boková, Dana Marková, Marta Vítů, Marek Adamczyk, Cyril Drozda, Tomáš Bambušek, Hana Frejková, Ján Sedal, Jan Vlasák, Naďa Kovářová, Zora Valchařová-Poulová, Tomáš Kořének, Natálie Drabiščáková, Eliška Křenková, Karolína Pouchová, Kristýna Nováková-Fuitová, Jakub Hajner, Marie Ludvíková, Milena Steinmasslová, Václav Koubek, Michal Čapka, Pavel Lagner, Vladislav Georgiev, Miloslav Maršálek, Vítek Březka, Zorita Azrak, Josef Kaluža, Jan Lepšík, Mariana Chmelařová, Milena Marcilisová, Jana Tomečková, Jindřiška Křivánková, Maja Hamplová, Sára Märcová, Ladislav Hampl, Zuzana Stavná, Anna Jiroňová, Bára Vozková, Jiří Štrébl, Michal Dalecký, Kamil Švejda, Tomáš Jeřábek, Roman Slovák, Eduard Jenický, Jindřich Skopec, Michal Kern, Zdeněk Klumpar, Prokop Zach, Lucie Maria Štouračová, Petr Jeništa, Ester Geislerová, Robert Mikluš, Vincent Navrátil, Barbora Lukešová, Jiří Rendl, Jan Plouhar, Alena Doláková, Aneta Krejčíková, Václav Marhold, Tomáš Dianiška, Hynek Chmelař, René Šmotek, Jan Bárta, Vít Břeska, Tomáš Matonoha, Hynek Čermák, Oldřich Navrátil, Jakub Žáček, David Matásek, Jiří Vyorálek, Miroslav Hanuš, Radúz Mácha, Jiří Kniha, Jakub Wehrenberg, Sára Arnsteinová, Kristýna Frejová, Jan Španbauer, Martin Finger, Kryštof Rímský, Ondřej Nosálek, Veronika Lazorčáková, Tomáš Sýkora, Roman Mrázik, Jan Cina, Klára Melíšková, Marek Pospíchal, Johana Švarcová, Jiří Ornest, Lubomír Novota, Radek Jiříček
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    **

    1. Koho napadlo natočit vysokorozpočtový kostýmní seriál, v němž vykreslí hlavního hrdinu jako bezskrupulózního všehoschopného cynického děvkaře a kariérního oportunistu? To někde padlo strategické rozhodnutí, že vlajková loď seriálové tvorby ČT bude symbolizovat právě tyhle principy a vlastnosti? 2. Seriál šustí papírem a topornými dialogy, scénárista by měl být máčen jako nepoctiví pekaři v koši ve Vltavě. 3. Marek Najbrt vysokorozpočtové natáčení zjevně nezvládá, místo nového Cirkusu Humberto natáčí unylé nemastné neslané nic... Marek Najbrt zjevně není pan Režisér Filip. 4. Veřejnoprávní televize a product placement ver. 2.0(27.10.2016)

  • sidonka
    *

    Přehlídka protivných postav, která se ani příliš nezakládá na historických souvislostech. Zvlášť nesympatická je čtyřicetiletá Vilhelmová, jejíž přerod z oddané milující ženy do nechutné megery, z níž nevypadne vlídné či alespoň normální slovo, je obzvláště neuvěřitelný. A to jak hrála třináctiletou (či čtrnáctiletou dívenku)... No, to snad mluví za vše. Neříkám, že postava nemůže být rozháraná a mít ambivalentní pocity ke svému muži či že nelze zkoušet hrát s druhým "přesilovku", tady jsou ovšem nevysvětlitelné a psychologicky nedotažené skoro všechny události a osobnosti. (Znám několik manželek, jímž je manžel nevěrný, ale ty ženy raději nic nevidí a mnohé další prohřešky prostopášníkům odpouštějí). Nepřesvědčivé všemi směry.(8.10.2016)

  • NinadeL
    ****

    12/12 Jsem daleka toho odsoudit celý seriál hned na počátku. Ano, samozřejmě, pilotní díl nebyl nijak přesvědčivý, ale o to víc potěší, pokud se celý nápad na životopis Heinricha Kaspara von Mattoniho (v hlavní roli otec a syn Švehlík a Švehlík) v dalších epizodách rozvinul v cosi zajímavého. Konečně, životopisný seriál či film je žánrem, který se tu jen málo pěstuje v posledních letech a je nutno ho znovu oprášit a znovu se mu naučit. Dějové linie a zápletky, které se zprvu zdály poněkud marnotratné, později získávají na významu a vhodně se mísí linie ze současnosti i ta vzpomínaná. Vztahy mezi jednotlivými postavami nabývají na intenzitě a v závěru každá z těch nejvýraznějších získává svůj vlastní prostor. Takto jsem se dočkala nejen příběhů jednotlivých Mattoniho dětí (z nichž překvapila zejména starší dcera hraná Janou Plodkovou), ale i nenápadné romance se zdánlivě pasivní vdovou von Löschner v podání překrásně melancholické Ani Geislerové. Takto celý seriál překlenul celý oblouk Mattoniho života se všemi atrakcemi, které představovalo dobrodružství s minerální vodou na straně jedné a intimní přátelství s císařovnou Sissi na straně druhé. Není vysloveně špatné se nechat inspirovat a zapřemýšlet si o reáliích za Rakousko-Uherska z pohledu obchodníka z Karlových Varů. Je to přeci jenom něco jiného, než ta věčná Praha, která zde mimochodem získala dosti nelichotivou tvář. Komu by pak chybělo americké dobrodružství, toho je tu také přehršel. Čili není nutné nechat se odradit od celku úvodem, který hned nevyzradí všechny svoje trumfy.(10.5.2017)

  • troufalka
    ***

    I když první díly vypadaly velice slibně, postupně úrověň upadala. Na vině byl scénář, který se příliš soustředil na jedinou postavu a nedokázal příběh propojit do více rovin. Přirovnání s Panstvím Dowton není na místě, tam šlo o rozsáhlý příběh celé rodiny a lidí, kteří je obklopovali, bylo tam spousta postav, které ze seriálu nezmizely. Pokud se někdo vytratil, na jeho místo přišel někdo jiný. Vzhledem k ústřední postavě se spíše nabízí srovnání s Panem Selfridgem, kde šlo rovněž o postavu podnikatele, ale zde byl scénář pojat mnohem barvitěji. Netuším, co tvůrce vedlo k bazírování na hlavní postavě a ošizení dalších dějových linek. Některé postavy se z děje vytrácí (služebná, paní lékarníková), jiné se vrací s velkým časovým odstupem (Rohlinek) a nemají vlastní příběh. Některé díly jsou pojaty jako osamělé epizody (Císařovna, Cesta do Londýna) aniž by měli větší dopad na další děj. Mattoni tak nenabízí pestrou kostýmní podívanou se zajímavým artefakty a životními osudy, ale zaměřují se na jednoho sebestředného podnikatele, který dosáhl úspěchu díky tomu, že prolezl kdejakou ženskou ložnici a věděl na které dveře má zaklepat. V osobním životě se také příliš nevyznamenal. David Švehlík dokázal na sebe strhnout pozornost, dosazení Jáchyma Novotného coby mladého Mattoniho byl vyložený přehmat, postrádal charisma hlavního hrdiny. Bohužel bych mu nevěřila ani nejlepšího oplatkáře ... Dobrý tah bylo obsazení Tatiany Vilhelmové a Tatjany Medvecké, oba dámy skvěle předvedly charakter madam Mattoni. Myslím si, že právě její figura mohla dostat větší prostor, protože u ní jsme mohli sledovat výrazný charakterový posun. Žel ani tato šance nebyla využita. Dalším nevyužitým potenciálem byly Mattoniho děti, které příběhem propluly spíš jako dekorace, aby každému z nich byl v dospělosti věnovaný jeden díl. Přála bych naší kinematografii další vynikající scénaristy, kterými byli v minulosti Jan Procházka, Vojtěch Jasný, Jan Otčenášek a Oldřich Daněk. Pak se snad dočkáme kvalitních historických filmů, za které se nebudeme muset ani v zahraničí stydět.(19.11.2016)

  • coffeecat
    *

    Pompézní výprava a kostýmy v kombinaci s rádoby autenticitou ("člověče") z toho ve finále dělají takovej paskvil, že to hvězdné české obsazení prostě nemůže zachránit, obzvlášť když dostali do ruky tak toporný scénář. Je snazší se vžít do role smaženého kuřete než Heinricha zn. podnikatel a magnet na ženský. Produkční pozlátko mě stále nutí pochybovat o tom, zda jde opravdu o takovou stupiditu, ale po 9. díle už opravdu nacházím kvalitu snad jen v těch kostýmech. A zmíněné pozlátko je ještě ke všemu spíše vykrádačka všemožných věcí před Já, Mattoni. Když leze Švehlík za Áňou do okna (onen 9. díl), tak nějaký "Čecháček" hraje na piano na chlup stejnou repetitivní melodii jakou kdysi vymyslel Dario Marianelli pro film Pokání. Není. To. Vůbec. Fajn.(3.11.2016)

  • - Natáčelo se v lázních Bílina. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

  • - Filmováno v Karlových Varech. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

  • - Lokomotiva, kterou vládní rada von Mattoni (Alois Švehlík) zakoupil v Plzni pro svoji železnici, je označena tabulkou s číslem 310.0134. Tento systém označovaní i podobu evidenčních tabulek ale zavedly až Československé státní dráhy od roku 1925, zatímco Mattoni svoji lokomotivu kupoval v roce 1898. Stroj použitý pro natáčení byl vyroben v roce 1913 jako předposlední exemplář svého typu. Lokomotiva sloužila na místní dráze Litovel - Senice pod číslem 1. Označení 310.0134 dostala po převzetí ČSD v roce 1937. (Martin_L)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace