poster

Já, Mattoni (TV seriál)

  • anglický

    I, Mattoni

    (festivalový název)

Životopisný / Drama / Historický

Česko, 2016, 12x60 min

Režie:

Marek Najbrt

Předloha:

Petr Zikmund (kniha)

Scénář:

Petr Zikmund

Hrají:

David Švehlík, Alois Švehlík, Jáchym Novotný, Ondřej Malý, Vojtěch Dyk, Tatiana Vilhelmová, Taťjana Medvecká, Vladimír Javorský, Jana Plodková, Aňa Geislerová, Zuzana Bydžovská, Zdeněk Piškula, Táňa Pauhofová, Jan Budař, Josef Polášek, Marek Daniel, Martin Myšička, Norbert Lichý, Matěj Hádek, Hana Vagnerová, Petra Nesvačilová, Jiří Maryško, Jan Vondráček, Magdaléna Sidonová, Anita Ešpandrová, Petr Lněnička, Tereza Hofová, Jan Kubka, Pavel Romaňák, Sabina Rojková, Alois Antal, Alena Mihulová, Vladimír Kratina, Roman Zach, Ester Kočičková, Jiří Wohanka, Miloslav Mejzlík, Markéta Tannerová, Stanislav Zindulka, Jenovéfa Boková, Dana Marková, Marta Vítů, Marek Adamczyk, Cyril Drozda, Tomáš Bambušek, Hana Frejková, Ján Sedal, Jan Vlasák, Naďa Kovářová, Zora Valchařová-Poulová, Tomáš Kořének, Natálie Drabiščáková, Eliška Křenková, Karolína Pouchová, Kristýna Nováková-Fuitová, Jakub Hajner, Marie Ludvíková, Milena Steinmasslová, Václav Koubek, Michal Čapka, Pavel Lagner, Vladislav Georgiev, Miloslav Maršálek, Vítek Březka, Zorita Azrak, Josef Kaluža, Jan Lepšík, Mariana Chmelařová, Milena Marcilisová, Jana Tomečková, Jindřiška Křivánková, Maja Hamplová, Sára Märcová, Ladislav Hampl, Zuzana Stavná, Anna Jiroňová, Bára Vozková, Jiří Štrébl, Michal Dalecký, Kamil Švejda, Tomáš Jeřábek, Roman Slovák, Eduard Jenický, Jindřich Skopec, Michal Kern, Zdeněk Klumpar, Prokop Zach, Lucie Maria Štouračová, Petr Jeništa, Ester Geislerová, Robert Mikluš, Vincent Navrátil, Barbora Lukešová, Jiří Rendl, Jan Plouhar, Alena Doláková, Aneta Krejčíková, Václav Marhold, Tomáš Dianiška, Hynek Chmelař, René Šmotek, Jan Bárta, Vít Břeska, Tomáš Matonoha, Hynek Čermák, Oldřich Navrátil, Jakub Žáček, David Matásek, Jiří Vyorálek, Miroslav Hanuš, Radúz Mácha, Jiří Kniha, Jakub Wehrenberg, Sára Arnsteinová, Kristýna Frejová, Jan Španbauer, Martin Finger, Kryštof Rímský, Ondřej Nosálek, Veronika Lazorčáková, Tomáš Milostný, Roman Mrázik, Jan Cina, Klára Melíšková, Luboš Novota, Marek Pospíchal, Johana Švarcová, Jiří Ornest
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • vrba68
    ***

    Pro mne jedním slovem zklamání. Je to První republika v bledě modrém t.j. i se stejnými chybami. Za tu nejhlavnější považuji (stejně jako u výše jmenovaného seriálu) absence konzultace s odborníky na dané období (v tomto případě doporučuji kapacity jako Lenderová, Secká, Sobková). Kdo má jen trochu potuchu o denním životě měšťanský kruhů té doby, ví, že většina lidí v té době, se díky konvencím a tehdejší morálce chovala jinak. Např. scéna, kdy Mattoni přijde za nemocnou Mínou do ložnice v domě jejich rodičů. Neexistovalo, aby svobodná dívka z vážené rodiny přijímala muže v posteli v noční košili . A rodiče poslušně vycouvají ?! O dalších excesech ani nemluvím. Absolutně žádný výrazný hudební motiv . V podstatě vůbec nevím , jestli tam nějaká hudba byla. :-) Poslouchal někdy někdo z tvůrců hudbu ze Sňatků z rozumu nebo F.L. Věka ???????? Co takhle se inspirovat ? Za klady považuji výpravu a výkon Davida Švehlíka a Jáchyma Novotného. To, že jsem seriál úplně nezatratila, je pouze důsledek abslutního hladu po historické tvorbě na televizní obrazovce. Bohužel František Filip zůstává naprosto jedinečný , nikdo ze současných tvůrců mu nesahá ani po kotníky a nikdo není schopen vytvořit uvěřitelný historický film nebo seriál s dobovou atmosférou a živými dialogy. A není k tomu potřeba desítky milionů a exteriéry. Geniální Sňatky z rozumu vznikly většinou ve studiu.(3.9.2016)

  • NinadeL
    ****

    12/12 Jsem daleka toho odsoudit celý seriál hned na počátku. Ano, samozřejmě, pilotní díl nebyl nijak přesvědčivý, ale o to víc potěší, pokud se celý nápad na životopis Heinricha Kaspara von Mattoniho (v hlavní roli otec a syn Švehlík a Švehlík) v dalších epizodách rozvinul v cosi zajímavého. Konečně, životopisný seriál či film je žánrem, který se tu jen málo pěstuje v posledních letech a je nutno ho znovu oprášit a znovu se mu naučit. Dějové linie a zápletky, které se zprvu zdály poněkud marnotratné, později získávají na významu a vhodně se mísí linie ze současnosti i ta vzpomínaná. Vztahy mezi jednotlivými postavami nabývají na intenzitě a v závěru každá z těch nejvýraznějších získává svůj vlastní prostor. Takto jsem se dočkala nejen příběhů jednotlivých Mattoniho dětí (z nichž překvapila zejména starší dcera hraná Janou Plodkovou), ale i nenápadné romance se zdánlivě pasivní vdovou von Löschner v podání překrásně melancholické Ani Geislerové. Takto celý seriál překlenul celý oblouk Mattoniho života se všemi atrakcemi, které představovalo dobrodružství s minerální vodou na straně jedné a intimní přátelství s císařovnou Sissi na straně druhé. Není vysloveně špatné se nechat inspirovat a zapřemýšlet si o reáliích za Rakousko-Uherska z pohledu obchodníka z Karlových Varů. Je to přeci jenom něco jiného, než ta věčná Praha, která zde mimochodem získala dosti nelichotivou tvář. Komu by pak chybělo americké dobrodružství, toho je tu také přehršel. Čili není nutné nechat se odradit od celku úvodem, který hned nevyzradí všechny svoje trumfy.(10.5.2017)

  • Eleanor05
    *

    Vydržela jsem šest dílů, dál se to skutečně nedá. Zatímco Rapl se každým dílem zlepšuje, tato pitomost se s každým dílem stává nesnesitelnější. Je až neuvěřitelné, jak hloupý, dějově prázdný seriál může ČT prezentovat pomalu jako událost roku a dávat ji v pátek v hlavním vysílacím čase. Odfláknuté po všech stránkách. Scénář působí jako směsice povídky nějaké předpubertální dívenky (včetně nepřirozených klišé dialogů a uměle vyhrocených vztahů) a nudných výjevů z kanceláře. Postavy jsou naprosto ploché, hudba je příšerná, někdy i strašně nepříjemná na poslech. Dále kostýmy vypadají jako z levných látek vypůjčených z Barrandova, které tam zbyly po nějakém dobovém filmu. Mattoni samotný je v seriálu vylíčen jako stupidně egocentrický samolibý člověk schopný naprosto všeho, takže ho za krátko nenávidíte a ani ostatní postavy nejsou příliš sympatické, lépe řečeno jsou vám tak nějak ukradené. Herecké výkony jsou nijaké. Fakt nevím, proč jsem tomu ještě nedala odpad.(5.9.2016)

  • Cheeter
    ****

    Nevím, co si mám myslet. V tomhle seriálu jsem si připadal jako na houpačce. Některé díly opravdu výborné. Jiné by nechali popsat jako nuda, nuda, šeď, šeď. Nevyrovnanost bude asi nejlepší slovo, které ho bude charakterizovat. Reálie byli podle mě udělány dobře. Děj, jak jsem zmínil, pokulhával. V jeho životě se událo opravdu hodně a děti neměl jen tři, tak proč některé části byli tak roztahané a slabé?(18.11.2016)

  • anatheman
    ***

    Nemůžu si pomoci, ale mně se seriál svým způsobem líbil a bavil mě. A to i přesto, že dávám pouhé 3*. Spíše si myslím, že je seriál obětí obrovského "hejtu". Jeho jediným záporem, který ale bohužel ovlivňuje ostatní jeho vlastnosti, je to, že je nedotažený. Především v oblasti scénáře a výpravy. To má i dopad na nevyváženost dílů - jak mezi nimi vzájemně, tak v průběhu sledování každého jednotlivého. Což mnohdy zamrzí, protože seriál má dobré nápady a snaží se věnovat adekvátním tématům. Například poslední díl s vlakem byl sice na jednu stranu dojemný a melancholický, ale naprosto nedotažený v oblasti objasnění chování postav. A navíc závěr tohoto dílu byl násilně přerušen a ještě násilněji, takřka paraziticky, doplněn Mattoniho pohřbem. Zkrátka obtížná volba plynulosti. Co se týče výpravy mi ani nějak nevadily zvolené lokace (např. loubené náměstí Žatce reprezentující karlsbadské náměstí a kroměřížská Květná zahrada zkombinovaná se Schönbrunnem), byť něco se opovážím nazvat extrémem (Karštejnský donjon v Karlových Varech? LOL!). Problémem bylo, že se některé lokace až příliš často neadekvátně opakovaly a mnohdy se mi zdálo, že byly relativně prázdné. Ani mi nevadilo, že se seriál zaměřil spíše na Mattoniho osobní a rodinný život, zatímco jeho podnikatelské počínání bylo odsunuto až za okraj Sudet. Vtipné je, že kritici remcající nad tímto způsobem uvádějí při komparaci díla, která jsou touto náplní takřka identická. Příklad absolutní nedotaženosti je působení oné čarodějky (k tomu mluvící občas německy, což je vzhledem ke skutečnosti, že všichni bez rozdílu národnosti jinak mluví česky, totální nonsens), která mi svou kýčovitostí připomněla WTF duchy z První republiky. Každopádně ať se děje, co se děje, seriál svoje kvality nepochybně má. Jak jsem již poznamenal, mě osobně nenudil. Dá se i ocenit kvalitní herecké složení (a ano, oba Švehlíci vedou). Líbila se mi i práce s retrospektivou a komentáře staršího Mattoniho. S hudbou to bylo obtížnější, ale dala se přežít. Každopádně jsem rád, že se i Češi snaží natáčet historické seriály, byť nedotažené. Když si vybavím kanálová "veledíla", která mohou v naší zemi spatřit světlo světa, je Já, Mattoni do jisté míry klenotem.(19.11.2016)

  • - Lokomotiva, kterou vládní rada von Mattoni (Alois Švehlík) zakoupil v Plzni pro svoji železnici, je označena tabulkou s číslem 310.0134. Tento systém označovaní i podobu evidenčních tabulek ale zavedly až Československé státní dráhy od roku 1925, zatímco Mattoni svoji lokomotivu kupoval v roce 1898. Stroj použitý pro natáčení byl vyroben v roce 1913 jako předposlední exemplář svého typu. Lokomotiva sloužila na místní dráze Litovel - Senice pod číslem 1. Označení 310.0134 dostala po převzetí ČSD v roce 1937. (Martin_L)

  • - Otce Taťány Vilhelmové (1978)  hraje Norbert Lichý (1964), přestože je jen o 14 let starší. (waxtrax)

  • - Postavu Mattoniho měl nejdříve hrát herec Jiří Bartoška, kvůli onemocnění ho v roli vystřídal Alois Švehlík. (AnčaRambo)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace