Režie:
Adam WingardScénář:
Simon BarrettKamera:
Andrew Droz PalermoHrají:
Sharni Vinson, Joe Swanberg, AJ Bowen, Nicholas Tucci, Amy Seimetz, Barbara Crampton, Lane Hughes, Wendy Glenn, Rob Moran, Ti West, Larry Fessenden (více)Obsahy(2)
Manželé Davisonovi se rozhodnou sezvat své potomstvo a uspořádat oslavu k příležitosti 35. výročí sňatku. Idyla je ovšem narušena skupinou ozbrojených maskovaných vetřelců s touhou každého v rodinném sídle zavraždit. (Abes)
Videa (12)
Recenze (356)
Jehňátko, lištička a tygřík si chtějí hrát na jezinky, aneb další kousek do thrillerové škatulky, kde nepochodíte s větou: „Nechci se chovat neuctivě, ale byli by jste tak laskaví a opustili náš dům?“ Wingard si pohrává s žánrovými přesahy takovým způsobem, že občas není poznat, jestli se jedná o nadsázku, či nechtěnou idiocii vepsanou do vínku postav (viz. výběh naboso z domu se slovy „umím 5 km za 23 minut"), kamera je otravně roztěkaná a hudba místy připomíná syntezátorové počátky Michaela Manna. Když si připočtete mrzkou originalitu, laciné lekačky či pocit lhostejna nad osudem postav a k tomu se trochu zajímáte o hokej, možná dojdete k závěru, že větu: „You´re Next!“ uměl účinněji použít bývalý zadák NHL Scott Stevens.. Stále tak v žánru host do domu, smrt do domu trvá „Looking for the Magic“ (nejblíže mu byl Peckinpah se svými Straw Dogs).. ()
Když jsem psal komentář k Haute Tension, a chválil hlavně ono v žánru dlouho nevyužívané "zlo ve vašem vlastním domě", netušil jsem, jak se v budoucnosti s filmy na téma "home invasion" roztrhne pytel. Tyto snímky obvykle nestojí za mnoho (nudní The Strangers, kteří krom tématu na němž staví, nenabídnou už nic jiného, nebo třeba Mother's Day či Secuestrados, v nichž je kamenem úrazu hlavně neschopnost tvůrců ukočírovat slibné rozjezdy). V poslední době mne však docela zaujal komorní Home Sweet Home, a líbila se mi thrillerově zábavná Očista (The Purge), těžící ze scifistické premisy. You're Next je možná ještě o chloupek lepší. Sice tu časem může trochu vadit poměrná nezničitelnost jedné z postav, ta je ale v podstatě nezbytným hnacím motorem napětí v druhé polovině filmu. O to víc je škoda promarněné šance v samotném závěru, kdy by vypnutí onoho motoru zanechalo film i dojmy z něj zcela vyvážené. ()
Oho, konečně jsem po delší době narazil na sympatickou vyvražďovačku. Není nejnovější, jenže jak to má jeden všechno stíhat, že? Při zpětném ohlednutí je příběh prostinký a v různých podobách již zfilmovaný, ale mě bavilo napětí. Atmosférický film, kde vše do sebe zapadá - kamera, hudba, ruchy i vcelku dobré herecké výkony. Masakr je patřičně šťavnatý a škála vražedných nástrojů pestrá - kuše, nože, sekery, šroubováky, hřebíky....a nejlepší je asi mixer! Divák si užije šplouchavé podřezávání, probodávání, utloukání...po trikové stránce pěkně provedené. Jednu výtku bych ale měl. Prostě NEVĚŘÍM, že jedna dívčina (byť má za sebou cokoliv) si poradí s bandou zabijáků! ...to opravdu ne, ale jinak slušná podívaná (úvodní útok šípy je asi nejlepší). ()
You're Next se daří zábavně reflektovat žánrová schémata, aniž by přitom sklouzával k sebeuvědomělé ironii (jako třeba Chata v horách). To samo o sobě dnes považuju za slušný úspěch. Nechci prozrazovat nic ze zápletky, protože nejlepší je nevědět skoro nic, ale v zásadě se tady některé klíčové atributy slasherů dostávají do střetu s realismem typickým pro mumblecore poetiku a vede to k přehodnocování určitých hororových pravidel a jejich dopadů. Je to ale všechno poměrně nenásilné (ve smyslu toho přehodnocování, gore tu rozhodně je!), pro někoho možná téměř nezřetelné a hlavně se to skoro celou dobu - minimálně od chvíle, kdy začne rodinná večeře - veze na hodně vtipné vlně černého humoru, které se z poslední doby nejvíc blíží Friedkinův Killer Joe. Jasně, expozice by mohla být svižnější a některé herecké výkony přesvědčivější (na druhou stranu Swanbergovi tady ta idiotská role dost svědčí a Sharni Vinson je ultimátní), ale graduje to zvlášť ke konci parádně a celkově vzato je to hodně svěží a funkční. (kino, Vue West End Cinema London) ()
Třetinu filmu člověk můře v podstatě přeskočit, protože tak nějak půl hodiny trvá, než všichni přijedou na barák na venkově na oslavu výročí rodičů. Následuje normální vyvražďovačka nebo odpočítávačka, kde se opět všichni chovají jak pitomci a kdy si dopředu říkáte, ano, tu to sejme mezi dveřmi, zvlášť když to dali zpomaleně, a ono taky jo, kdy z každého kouta tušíte, že vybafne bubák, i když je to často fyzicky nemožné a brzy už je vám i jasné, dávno před odhalením, kdo v tom jede, A tím větší nesmysl že to je, vám dojde. Ony i postavy jsou představeny poměrně chaoticky a nic neříkajícími dialogy, takže o nich vlastně víte v podstatě houbeles, a je vám tak nějak jedno, kdo je kdo a proč a co. Ale hlavně - sice na pohled tintítko holka se projeví jako ještě lepší vrahoun než všichni ostatní, nejen, kam se na ni hrabe MacGyver, ale ona se chová v určitých chvílích naprosto nepříčetně - a my vlastně netušíme proč. Vysvětlení o zálesáctví mi přijde chaboučké. Takže celkově - přes mizerně vykreslené postavy se nedostavuje strach o ně, takže mizí pocit napětí, a konečné rozuzlení je tak pitomoučké, že sotva někoho uspokojí, protože se člověk začne ptát po určitých logických nesmyslech nebo té trojici nájemných vrahů, kteří působí značně amatérsky. ()
Galerie (52)
Photo © Filmax
![You're Next - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/400/159400955_913800.jpg)
Reklama