Režie:
Terry GilliamScénář:
Ehren KrugerKamera:
Newton Thomas SigelHudba:
Dario MarianelliHrají:
Matt Damon, Heath Ledger, Jonathan Pryce, Lena Headey, Peter Stormare, Monica Bellucci, Roger Ashton-Griffiths, Tomáš Hanák, Miroslav Táborský, Jan Unger (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Will a jeho mladší bratr Jacob vyrostli v bídě a utrpení. Když dospěli, zvolili si velmi neobvyklý způsob obživy – stali se z nich odborníci na zaklínadla, čarodějnice, strašidla a jiné stvůry. Navštěvují ponuré vesnice, pečlivě zapisují strašidelné legendy a za úplatu jsou ochotni nestvůry zlikvidovat. Ve skutečnosti však pouze zneužívají pověrčivosti vesničanů, aby z nich vytáhli peníze. Žádné stvůry totiž neexistují, vždy jde o zinscenované představení, které sami připraví. Zatímco z Jacoba vyrostl učenec s bohatou fantazií, Will upřednostňuje bohémský způsob života. Sice spolu vycházejí, nikdy však nezapomněli na dávný spor. Když byli ještě malí, jejich sestřička vážně onemocněla. Jacob tehdy dostal za úkol prodat krávu, aby měli na lékaře. Jacob ji ale vyměnil za „kouzelné“ fazole. Will Jacobovi jeho naivitu i po patnácti letech neustále připomíná. Bratři netuší, že jejich podvodné kousky byly odhaleny. Francouzský generál Delatombe je nechá sledovat a následně i zatknout. Domnívá se, že Will a Jacob nejsou jedinými podvodníky v oboru, podle něj v okolí praktikují špinavé triky také další šejdíři, kteří mají na svědomí zmizení devíti děvčátek. Delatombe má pro Willa a Jacoba návrh: Pokud se jim podaří odhalit podvodníky a najít zmizelé dívky, budou omilostněni. Bratři nemají na vybranou, pod dohledem Delatombova italského poskoka Cavaldiho vyrážejí do akce. Místní obyvatelé jsou zoufalí. Je jisté, že zlo pochází z nedalekého začarovaného lesa... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (649)
Scénář: Ehren Kruger .. Nebýt pod tímto snímkem podepsaný režisér geniálních Dvanácti opic, určitě bych měl v kině větší radost. Terry Gilliam totiž jednoduše zklamal, byť se jedná o téma, které by mohlo být jeho parketou. No, nestalo se. Jen vznikl film, kvalitou odpovídající faktu, že to bylo jedno z nejhorších natáčení, jak pravil sám režisér. Ve zkratce - ztotožňuji se s názorem zde už napsaným – rutinní dospělácká pohádka. 50%. ()
Ač se námět jevil gilliamovský až běda, jeho zpracování do obnošeného a skrznaskrz nezajímavého scénáře s neobyčejnou důsledností vyfiltrovalo vše, co by šlo za hranici prvního plánu. Na Gilliama tak zbyla sice vizuálně poutavá, ale zoufale bezobsažná rozprávka o dvou bratrech, kteří loví falešná strašidla, až se jednou ocitnou tváří tvář skutečnému nadpřirozenu. Díky režii nevznikla úplně odsouzeníhodná konina, avšak navzdory tomuto faktu nenabídou Grimmové o mnoho víc než opulentní výpravu, slušné triky, nezajímavou hudbu, průměrné výkony hlavních postav a dobré výkony některých postav vedlejších (zkušení gilliamovci Stormare a Pryce, skvělá Bellucci). Namísto karnevalu kdesi na nejisté hraně racionality a iracionality, namísto oslnivé imaginace a filmových kouzel, kterými Gilliam vládne jako málokdo, tak zbývá jen typický Hollywood s chatrným scénářem, barevnými kulisami a pár dobrými (leč na Gilliamovy poměry slaboduchými) gagy. Chápu, proč Terry zažil nejhorší natáčení své kariéry... neboť z něj vzešel jeho nejhorší film. Tři hvězdičky za nezměrné a marné úsilí udělat z prdu kuličku. ()
Je to taková zábavička, dalo by se říct až klasická hollywoodská polívka se šťastným koncem. Terry si odskočil pro jednou do lehčího žánru a místo světlometu myšlenek tu vypracoval jen relaxační lampičku. Výprava se jistě povedla, dá se říct, že každej záběr je přeplněn tím, co od Terryho všichni milujem. Jenže jak říkám, přeplněn. I záběry na krajinu nebo město vypadají, že jsou do posledního smítka načančané přesně na efekt. Příběh má spád a všechno vlastně odsejpá jak smyslů zbavený. Přirovnal bych to možná k Mizerům a podobnýmu typu filmů, kde nemusíte skoro nebo obvykle spíš vůbec přemýšlet. Docela mě taky bavilo hledat notoricky známý pohádkový motivy. Občas jsem je našel, občas ne. Je zvláštní, že Perníček se u nás nikdy moc neusadil, zatímco třeba vodníka máme z celýho světa jenom my a Slováci. Ale Jeníčka a Mařenku (Hans a Gretchen, Hanzel a Gretchel atp podle jazyka) máme všichni. Oproti jiným Gilliamovým filmům je tu málo humoru. Tedy takové té absurdní nadsázky a satiry. Vlastně je to až příliš vážný, než aby to byl opravdu zábavnej film. Ovšem jedno vím stoprocentně : Kdyby se režisér nejmenoval Terry Gilliam, mělo by to mnohem lepší hodnocení. ()
Na Gilliama docela slabé a rozhodně bych od něj čekal víc. Celý ten příběh byl docela chabý a herci na tom nebyly o moc líp. Dvojici Damon-Ledger by prospělo kdyby si své role prohodily a Stormare si měl svoji prohodit s Prycem, protože se do této role vůbec nehodí a i když se snaží, tak je mu to při tak blbě napsané postavě prd platný. I tak se na to ale docela příjemně kouká a občas se i dobře zasmějete a ty 2 hodiny vám utečou jako voda. ()
Nemůžu než se pousmát nad komentáři, které mluví o nepřehlednosti a ztracení se. Na to, jak byl film (prakticky předem) odsouzený, jsem byl dost překvapen, jak snadno jsem se dostal do jeho atmosféry a Gilliamovsky zvláštní (místy až zvrhlé) poetiky. Samozřejmě mnoha věcmi je na filmu znát, že je točen pro velké studio (typicky je to klišovitá postava Angeliky), to je však spíš záležitost scénáře. Pravda je, že slabší věci se odbudou ze začátku a od návštěvy věže se film dostává do tempa a atmosféry, kterou jsem dlouho nezažil. Směs komediálních, hororových, fantasy a pohádkových prvků funguje takřka na výbornou. Nepochybně pokud by při natáčení Gilliam dostal tvůrčí svobodu, mohl být výsledek lepší, vzhledem k podmínkám však tvrdím, že vznikl kvalitní film, který má v Gilliamově tvorbě své místo. ()
Galerie (72)
Photo © 2004 Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (19)
- Ve snímku původně mohli hrát Nicole Kidman, Anthony Hopkins, Robin Williams a Johnny Depp, který měl ztvárnit Willa Grimma (nakonec Matt Damon). (imro)
- Když Jacob (Heath Ledger) "přiletí" se stříbrnou sekyrou do věže, padne tváří na zem a sekyra taky. V tu chvíli se předmět nepřirozeně prohýbá, což dokazuje, že je z gumy. (Fevas)
- Během natáčení si režisér Terry Gilliam našel čas i na návštěvu představení proslaveného divadla Sklep. Tomáš Hanák (otec Angeliky) vzpomínal, jak "přišel po natáčení, unavený, překládal mu dvorní pythoní tlumok Petr Palouš. Hráli jsme samozřejmě The Best Of Sklep. Bavil se, občas zdříml a vyhřezl mu jazyk. O přestávce jsem ho prosil, ať jde, proboha, hned spát, což svatosvatě slíbil! No a po představení s námi ještě poklábosil. Společné foto visí na nejčestnějším místě divadla, u kumbálu se smetáky." (NIRO)
Reklama