Režie:
Shekhar KapurKamera:
Remi AdefarasinHrají:
Cate Blanchett, Clive Owen, Samantha Morton, Abbie Cornish, Jordi Mollà, Tom Hollander, Geoffrey Rush, John Shrapnel, Rhys Ifans, Christian Brassington (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Protestantská královna je trnem v oku převážně katolické Evropě v čele se španělským králem Filipem II., toho času nejmocnějším světovým panovníkem. Bezpečně se navíc nemůže cítit ani v domovské Anglii, kde jí klidu nedopřávají intrikující katolíci, mocně podporováni skotskou královnou Marií Stuartovnou. Aby toho nebylo málo, její rádcové v čele se Sirem Francisem Walsinghamem jí neustále připomínají otázku jejího nástupnictví, kterou by jako nezadaná královna měla nutně řešit. Všechny urozené potenciální uchazeče o její ruku strčí hravě do kapsy okouzlující mořeplavec Walter Raleigh, s nímž je ale jakýkoli oficiální vztah naprosto nemyslitelný. Stahující se mračna nad královninou hlavou vyústí v sérii událostí, na jejichž konci se bude muset postavit do čela svých vojsk, aby bojovala o bytí a nebytí svobodné Anglie proti mnohem silnějšímu nepříteli v jedné z nejslavnějších námořních bitev naší historie. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (349)
Komorná dráma s prepracovanými charaktermi je fuč. Prišla na rad popcornová skratkovitosť, povrchné pozlátko v podobe krásnych kostýmov a ždímanie emócií z vody. Množstvo evidentne dôležitých postáv zmizne skôr, ako si divák uvedomí, o koho išlo. A jediné dve postavy, ktoré v príbehu dávajú zmysel (a sú výborne zahrané), sú záporáci Jordiho Mollu a Samanthy Morton. Režisérovi Shekharu Kapurovi ide oveľa lepšie temnota než svetlo a mal by skúsiť horor. Cate Blanchett a Clive Owen iba hádžu epizodické pózy. Obávam sa, že film mal byť pôvodne oveľa dlhší a je otázkou, či ho prestrihali, pretože nefungujúcemu vzťahu Blanchett+Owen (na ktorom snímka padá) nepomáhali ani rozširujúce scény; alebo ho skrátili čisto z komerčných dôvodov, pre konzumného diváka. V každom prípade, v tejto výslednej, "rýchlej" verzii má bližšie k Bruckheimerovmu Kráľovi Artušovi než k pôvodnej Elizabeth. ()
Když přeskočíme, že učebnicemi dějepisu se Shekhar Kapur příliš nezatěžuje, tak se nám rozkládá efektní podívaná, ve které se nad protestantskou Anglií neodvratitelně stahují katolická mračna. Cate Blanchett se po devíti letech vrací k roli, která jí vedle oscarové nominace nadobro přinesla i zájem producentů a věhlasných režisérů. Tentokráte ji zastihneme v dobách, kdy se ocitá v krizi středního věku. Vnímáme silnější nároky jejího srdce, sžírá jí nervozita z přibývajících vrásek i z neschopnosti najít si manžela a porodit Anglii následníka trůnu. O to víc ji raní, když charismatický dobrodruh Walter Raleigh, který se nebojí říkat pravdu, dá přednost jiné. Aby toho nebylo málo, rojí se intrikáni, kteří chtějí vidět královninu krev. Cate Blanchett mění okázalé kostýmy, paruky i šperky jako na běžícím páse, bez paruky či vrstvy pudru pak ale v útrobách její komnaty vidíme zranitelnou ženu. Právě její veřejná role versus osobní pochyby mohly být nejsilnějším článkem komorního dramatu. Ale nejsou. Vedle famózní Australanky zaujme i Clive Owen, na malém prostoru i hysterická Samantha Morton, vždy spolehlivý Geoffrey Rush nebo mladičká Abbie Cornish. Kamera je snímá z neobvyklých úhlů, hudba je impozantní, ale scénář bohužel neustále skáče z jedné polohy do druhé, neví, zda-li chce být romancí, psychologickým dramatem nebo jen další hollywoodskou podívanou. Přičemž žádná z linií nedostává prostor se náležitě rozvinout (zbytečná finální námořní bitva už jen ilustruje režisérovo tápání). Několik situací navíc zbytečně utíká kupředu, nedovolí hercům rozvést nějakou zásadní dialogovou scénu, vše zajímavé je efektně sestříháno, uspěcháno, nepřátelští katolíci jen nenávistně něco pronesou a v tu ránu jsme zase někde jinde. Jakoby šli tvůrci vědomě proti divákovi, který ani v silných momentech nemá možnost prohloubit svůj vztah k dění na plátně. Navíc příliš nechápu název, snímek nám předkládá jen krajíček z královnina života a o onom „zlatém věku“ se nám dostane jen několik dějepisných faktů – a to překvapivě až před závěrečnými titulky. 60%. ()
Královna Alžběta: Zlatý věk mě zaujala mnohem více, než úvodní díl. Cate Blanchett mi v roli legendární panovnice nepřišla již tolik chladná, jako v prvním filmu. Film zde také konečně ve velké míře odhaluje emoční stránku její povahy, takže se dočkáme několika silných emotivních scén, kde se Alžběta ocitá v sevření svých vlastních pocitů a výčitek. Silným tahem je rozhodně také obsazení Clivea Owena, jehož chemie s Cate Blanchett mi vynahradila absenci v prvním díle mezi ní a Josephem Fiennesem. Snímku také vévodí působivá hudba, jejíž jedna melodie mi připomínala tu z epizody Sherlocka, Reichenbach Fall. A stejně jako v Sherlockovi, i zde mě při ní mrazilo. Závěrečná velkolepá bitva je více než důstojným zakončením. ()
Pre mňa na úrovni jednotky a preto môžem aj zopakovať komentár. Ako historicko-romantický príbeh je to veľmi dobré a rešpektuje to históriu asi tak, ako to bolo. Zároveň treba jasne povedať, že Cate Blanchett je asi 16 krát krajšia ako bežná Britka. Ono to totiž presne sedí. Kto navštívil ostrovy dobre vie, že Britka je v skutočnosti odvodenina od slova britká alebo presnejšie od poľského "brzydka". ()
Cate Blanchett je pro roli královny Elizabeth přímo stvořená. Všechny ty výrazy, projev, tomu všemu naprosto věřím. Kostými, kterýma jsem byl místy fascinován naprosto dokonalé. Jen trošku slabější příběh, který není tak emočně vypjat, jak by mohl být. Příběh vám chce být převyprávěn, nechce aby jste se do něj vcítili. Clive Owen se pro roli moc nehodil, stále jsem v něm viděl spíše krále Artuše než Sira Waltera Raleigha, který se sblíží s královnou. Jejich příběh tahá film spíše dólů. Jinak ale příjemná podívaná a v bonusech je něco co mi ve filmu trošku chybělo - useknutá hlava Marie Stuartovny. HUDBA Craig Armstrong (Wimbledon, Láska Nebeská, Moulin Rouge - za který získal Zlatý Glóbus) společně s A.R. Rahmanem. ()
Galerie (122)
Zajímavosti (29)
- Zpočátku nosí Alžběta a její chráněnka podobné střihy, ale poté, co se z nich stávají sokyně, se jejich šaty víc a víc odlišují. (xjane)
- Záběry na údajný hrad Fotheringay jsou ve skutečnosti záběry na skotský hrad Eileen Donan Castle. (krizb)
- Kňaz, ktorý píše list kráľovnej Márii (Samantha Morton), používa moderné pero. (Arsenal83)
Reklama