Reklama

Reklama

Indiana Jones a nástroj osudu

  • USA Indiana Jones and the Dial of Destiny (více)
Trailer 1

Na Oscara nominovaný Harrison Ford se ve snímku Indiana Jones a nástroj osudu naposledy vrací ve své ikonické roli pohotového a rafinovaného archeologa, aby prožil své poslední napínavé dobrodružství, které ho jako tradičně zavede do nejrůznějších koutů světa. (Falcon)

Videa (12)

Trailer 1

Recenze (888)

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Ano. Pěkná rozlučka. Závěr příjemně dojal a to dokonce nadvakrát. Naneštěstí i v případě pátrání po "nástroji osudu" ale znovu chybělo to kouzlo opravdového velkého a poctivého dobrodružství jaké jsem vždy pociťoval při původní trilogii. Nepomohl ani návrat k tradičním a tolik divácky vděčným nepřátelům, doba se prostě změnila, jejich čas na výsluní pominul a navíc, ačkoliv na jednu stranu kvituji rozhodnutí udělat tentokrát trochu jiný typ protivníka, to s ním nedopadlo asi tak, jak bych si přál. Byl možná právě kvůli tomu rozhodnutí nakonec až příliš nevýrazný a utlumený (mrzí o to víc, že ho hrál tak dobrý herec jako Mikkelsen). Scénář každopádně rozhodně byl tematicky promyšlený a celý příběh byl hezky protkán motivy neúprosnosti plynutí času, nezvratností činů a událostí a stárnutí a v rámci toho se tak naštěstí přistupovalo i k samotnému Indymu, jeho zapojení do děje i charakternímu vývoji, takže prakticky nic nikdy nepůsobilo pitomě a nevěrohodně (naopak jsme na těchto základech dostali jednu z nejsilnějších sebereflexí starého unaveného hrdiny za dlouhé roky v noční scéně na lodi). Kde naneštěstí scénář už až tak dobrý nebyl a působil více než jednou až příliš videoherně a taktéž nataženě, byly akční sekvence. Což je, jak asi uznáte, u této série docela mrzuté. Už hned ta první (přes příjemný fakt, že ještě jednou vidíme doktora Jonese na vrcholu jeho sil a CGI obličej nijak ze zážitku nevytrhuje :) byla zbytečně dlouhá a působila velmi jako něco, co by se dalo vidět v Call of Duty či podobných válečných videohrách. Prostě klasická efektní scéna (set piece), která má diváka vyčerpat náhodnými, rychlými změnami kulis a přehnanou bombastičností, ale často se nedbá příliš na návaznost nebo vnitřní logiku (tu odnikud zničehonic padne bomba apod.). Protože toho si přece divák zahlcen vjemy nevšimne nebo nad tím mávne rukou. Téměř úplně stejnými problémy trpěla i akce v Maroku, jen tady se vytratilo i to atraktivní prostředí a noční tma, kryjící CGI, takže zbyla jen opravdu nekonečná vyčerpávající honička uličkami, kde se už na nějakou logiku a zemitost nehrálo vůbec. A navíc, co je nejhorší, téměř úplně chyběly i nějaké zábavné nápady a ten klasický fyzický/morbidní humor (zhrzený marocký mafián budiž čestnou výjimkou). Spíše jsem si tak místo akce hledal cestu k postavám kolem Indyho a ani v tomto případě mi to rozhodně scénář neulehčil. V první části filmu dosti nesympatická, neustále cynická a posměšně se chovající zlodějka naštěstí na rozdíl od nezajímavého padoucha prostřednictvím dobře napsaných interakcí prodělá vývoj správným směrem k vzájemnému respektu. V o něco menší míře to platí i o jejím mladém, podobně naladěném sidekickovi. Trochu větší problém je, že to je z postav, které měly nějaký prostor a vývoj, asi vše. Takže abych se vrátil zpět na začátek, i když jsem si film ve finále užil zřejmě zejména kvůli citovému vztahu k sérii a samotnému Indymu/Harrisonovi Fordovi, celou dobu toho dost chybělo. Věci, které by opravdu udělaly z jeho posledního dobrodružství film, ke kterému se budu chtít vracet. V osobní rovině byl závěr krásný, využití mysteriózního artefaktu efektní a efektivní (srdce každého historika a historicky pozitivního člověka musí v ten jeden přesný moment zaplesat) a dramatický oblouk tematicky fungoval, no zároveň chybělo celému filmu větší srdce, větší chuť do života. Scénář se více než jednou opíral o berličky a zrovna před koncem se opřel o jednu opravdu velkou, CGI z akce odstranilo značnou část té příjemné fyzičnosti a reálnosti, s postavami se trochu experimentovalo (což může být fajn), ale trvalo kvůli tomu déle najít si k něm cestu (a někdy to nevyšlo vůbec, což není fajn). A stopáž byla zbytečně nafouklá nudnými akčními sekvencemi bez opravdu funkční odlehčenosti a zábavnosti. Lepší 3. () (méně) (více)

lamps 

všechny recenze uživatele

Je v tom strašně věcí, co mi minimálně při první projekci vadily a nedovolily mi ponořit se do příběhu tak, jak by si asi zasloužil. Hlavně vizuál je oproti všem předchůdcům zkrátka umělý a dost jsem trpěl u úvodního flashbacku. Omládlý Ford bil do očí, a byť akce na vlaku je sama o sobě vynalézavá a intenzivní a dobře reflektuje válečnou špionáž aka Kam orli nelétají, charakter Indyho v ní dostává na frak. Tenhle dřív obyčejný brýlatý profesor, co se mezi náckovskou přesilou často zmateně potácel a plány mu nevycházely, jelikož je vymýšlel za pochodu, přece nikdy nebyl heroickým nezranitelným hrdinou. Důchodcovská linka je naštěstí lepší, snaží se o variabilnější dobrodružství a dynamickou změnu lokací, přičemž po vzoru čtyřky neopomíjí rozvíjet osobnost a osobní život protagonisty. Chybí tomu Spielbergova kreativní inscenace, již Mangold jen občas vykrádá a většinou se k ní ani nepřiblíží, ale příběh je naštěstí dost přímočarý a motivačně sevřený. Zvraty se dopředu předesílají (bacha na loutkové divadlo) a tvůrci se snaží udržet děj v pohybu, i když vyžaduje komorní promluvy. Výtky navíc opět ignorují fakt, že neexistuje něco jako recept nebo optimální podoba filmu o Indiana Jonesovi - jsou tu formální dominanty, kterých se teda Mangold drží křečovitě, a potom jen volné pole působnosti pro žánrové a hypertextuání blbnutí. A toho tady dostaneme dostatek, od Tintina, podmořských verneovek a fascinace objevováním vesmírného časoprostoru v šedesátkách až po ‘ehm spoiler’ sandálové velkofilmy téže doby. Zčásti mě ten film štval, ale nechávám si dost prostoru k tomu, abych ho měl jednou taky hodně rád.. ()

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlegendárnějších sérií vůbec, kterou jsem jako malý nesčetněkrát točil na VHS konečně došla ke svému finálnímu zakončení. Už u 4 byly velké obavy o to, jestli na to Ford již není příliš starý, u pětky už ten zřetel není, slavnému herci již je 80, ovšem filmaři s tím umí celkem dobře pracovat a on má zkrátka výborné charisma, v tom problém není. James Mangold plně chápe tuto frančízu a ví, kde zabrnkat na nostalgickou strunu, ovšem buď je již tento koncept přežitý, nebo už zkrátka nestačí to, co před 30-40 lety. Mangold je výborný režisér, ovšem tento film se po cca 2 hodinkách vyčerpal, akce bylo stále dost, ale už moc na jedno brdo a nebýt skvěle vymyšleného finále, které mě opravdu zajímalo, šel bych na 3*. Vlastně to stačí, jen to prostě není pecka, která by se zásadně zapsala do dějin kinematografie jako původní trilogie. Sbohem Indy. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

DĚJINY JSOU PLNÉ CHYB, DR. JONESI, JDE JEN O TO, ČÍCH. Rozporuplné, ale ne nelogické, jinak viz též Douglase. Mangold není Spielberg a čas nezastavíš. Každému je jasné, že Indy už nebude takový, jako dřív (ale je to vůbec možné?) a fakt si nebudu stěžovat na pár horších triků, není mi totiž čtrnáct. Snímek rozhodně není bez chyb, vnímám je, ne že je, no jo, ale při sledování jsem se zároveň bál, smál a byl jsem dojat. Nedá se svítit, zatím zkrátka hodnotím více srdcem než rozumem a předpokládám, že s pětkou to u mě bude jako s dílem čtvrtým - podumám si, zhodnotím pro a proti, dám druhé zhlédnutí a pak něco možná přehodnotím. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Not great, not terrible. Když se při startu bleskově vracíme do druhé světové a oficír Wehrmachtu svítí do tváře okatě digitálnímu Indymu, který mžourá očkama všude jinde než kam má, je to trochu scary, ale naštěstí se po pár minutách ten vlak (doslova) přece jen pomalu rozjede kupředu a dočkáme se i pár vtípků, solidní akce a nápaditých lokací. Ta urputná snaha tvůrců ctít unikátní retro-dobrodružný koncept celé ságy je okatá na každém kroku, ale ne vždy úplně nutná a vhodná. Klobouk dolů před Fordem, který na osmdesátníka dělá neskutečné kousky. Na druhou stranu chápu, že tenhle film v kinech nejspíše propadne i kdyby se Indy stavěl na hlavu. Protože pro mladou generaci je to příliš nezajímavý, neaktuální, generický příběh vycucaný z prstu a staří pardálové si raději pustí The Last Crusade, která se nemusí snažit vracet se ke kořenům, protože ona je ten kořen. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (47)

  • Když se potápeči vynořují, je to pomocí nafouknutých vest, které na sobě mají. Ty se ale ihned nafouknou do plna a vystřelí je z vody jako raketu. Při takové rychlosti nelze dostatečně rychle vydechovat, což znamená, že expanze tlaku v plicích by způsobila jejich roztrhání. (LaserJet)
  • První film Indiana Jones, který byl natočen digitálně místo na 35mm film. (KGBelik)
  • Nacisté nemohli pátrat pro Hitlera po Kopí osudu, protože ho získal již v roce 1938 po anšlusu Rakouska z Habsburské klenotnice. (stone)

Související novinky

Guillermo Del Toro málem natočil Star Wars

Guillermo Del Toro málem natočil Star Wars

23.09.2023

Scenárista David S. Goyer (Muž z oceli, Terminátor: Temný osud) čerstvě dělal rozhovor v podcastu Happy Sad Confused a kromě jiného taky potvrdil jednu dlouholetou Star Wars spekulaci. Totiž že v… (více)

Další Star Wars seriál má obří cenovku

Další Star Wars seriál má obří cenovku

26.07.2023

Podle nové zprávy serveru Forbes společnost Disney zase utrácela ve velkém. Jenom pro kontext, zde je několik posledních velkých útrat studia. Tajná invaze – nový seriál ze světa MCU, údajně vyšel na… (více)

Nové Mission: Impossible začalo jako Indiana Jones

Nové Mission: Impossible začalo jako Indiana Jones

16.07.2023

Po mizerných příjmech Flashe, Mezi živly a pátého Indiana Jonese se očekávalo, že na záchranu, podobně jako loni s Top Gunem, přispěchá Tom Cruise s Mission: Impossible Odplatou - První částí. Teď má… (více)

Reklama

Reklama