Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rohypnol za dáčo, bezkrevné, jak přívěsek impotenta. Neviděla jsem všechny díly, na to se mám příliš ráda, a z toho mála, co mě potrefilo, se mi jako ucházející zdály dva. Výprava hezká, obsazení celkem také, jako kulisa k četbě, prosím. Jo a aby nedošlo k mýlce, nijak neadoruji videoklipové, pestrobarevné potřeštěnosti hodné grand malů, dokonce jsem si díky tomuto počinu začala po letech zase dávkovat Hříšné lidi a Poirota a dlužno dodat, že jsem jejich kvalitám opět přišla na chuť. V tomto unylém seriálu mě nejvíc těšila Lucie Žáčková, která je děsně fajn a přirozeně rozzáří i tunel. S Pavlou Beretovou to jsou v současnosti dvě sympatické šikovnice, které krásně hrají, baví mě se na ně dívat, kterých na obrazovkách a plátnech není nikdy dost. Ostrava!!! ()

Flexaret odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Četl jste, Hlaváčku, moji knihu: Zbytečné seriály o kriminalistice? Je všude k dostání." Je velkou záhadou, proč vlastně tento seriál vznikl. Detektivní zápletky nezaujmou téměř ničím, stejně tak jako postavy vyšetřovatelů či pachatelů. Vše je zvláštním způsobem sterilní, jako by se jen odškrtávaly položky toho, co by asi měla dobová kriminálka obsahovat. Není tu ani snaha udělat dobrou žánrovku či evokovat dobu  první republiky. Ve všem se jede na půl plynu, na sedativní jistotu. Osobní linie nebo náznaky problémů doby jsou jen další výplní, aby se dodržela stopáž. ()

Reklama

otík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Velmi nevyrovnaný seriál, který kdyby se věnoval pouze detektivním příběhům, udělal by lépe, než když se asi polovina děje točí kolem hlavních hrdinů. Budiž, děj kolem Langmajerovy postavy je aspoň sem tam vtipný, ale dění kolem Pleslova Budíka a jeho rodiny je čím dál více nezajímavý, očekávaný a ke konci snad až trochu trapný. Nad některými scénami zůstává až rozum stát, jak jsou v kontextu děje zbytečné a nezajímavé. Jakoby scénárista nevěděl, čím vyplnit minutáž a jako "vatu" do seriálu dát. Sem tam některý díl je velmi dobrý, ale je to spíš výjimečně (Pekelný stroj), některé díly jsou naopak zcela nepovedené. Tohle mohl být důstojný seriál typu Panoptikum města pražského. Takto je to spíš průměrná a místy snad až nepovedená variace. ()

DAPDO 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

I když mi celkový hodnocení podle jednotlivých dílů vyšlo na tři hvězdy, musím víc kritizovat, než chválit. Po prvním dílu jsem tu psal, že kvalita půjde určitě nahoru, to se ale nestalo. Je hned několik důvodů, z čeho jsem zklamanej. Největší průser byl jednoznačně pohled do soukromí všech tří inspektorů. V každým díle se samotnýmu případu a vyšetřování věnovala tak polovina stopáže, druhou půlku tvořila sonda do života vyšetřovatelů, což mě absolutně nezajímalo. Proč se do prdele u všech krimi seriálů, natočených v poslední době, musí všechno zvrhnout v telenovelu ? Havlík měl kapavku, staral se o neteř, která mu začala říkat tati, aby si nakonec v nemocnici vzal kurvu. Budík vlastní kartářský klub, má problémy doma s dceruškama a před starou se chová jak největší podpantofláč. A mladý Nováček si začne románek s dcerou nadřízenýho, různě se schovávají, aby to tatínek nezjistil a v každým díle si několikrát řeknou, jak se milují. To jako bez téhle omáčky nejde ?? Radši ať má každej díl klidně jen 40 minut, ale ať to vypadá aspoň trochu jako krimi a né romantický drama pro zhrzený paničky. K samotným případům - měl jsem velkej problém v tom, že snad až na jeden díl jsme neviděli samotnej zločin. Prostě policajti přišli k mrtvole a začalo se vyšetřovat. Prakticky po dobu celýho seriálu chybělo jakýkoliv napětí, nebo překvapení, bylo to, jak když vám někdo něco čte a nemá žádnou intonaci hlasu. Pachatel se dal minimálně z poloviny odhadnout v pohodě, jak se objevil na scéně, takže i proto konec dílu vyšel jaksi naprázdno. Nezdála se mi ani mluva a některý výrazy, vzhledem k době, ve který se seriál odehrával. No když to tak po sobě čtu, nakydal jsem na Zločiny velké Prahy tunu sraček, vlastně ani nevím, jak mi to vyšlo na tři, i když slabý,hvězdy. Asi proto, že v záplavě současnejch hoven, kterýma nás krmí všechny TV je člověk rád, že v neděli večer nemusel koukat na zpívání, vaření, nebo hádání celebrit. ()

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

Seriál Českej televízie z roku 2021, príbehovo vracajúci sa o storočie späť, sa snaží prinavrátiť slávu a ducha niekdajších populárnych kriminálok, odohrávajúcich sa v časoch slávnej Prvej republiky. Je preto na mieste sa pýtať, či konečný výsledok týmto snahám zodpovedá. Odpoveďou v tomto prípade však bude musieť byť nie, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je kvalita ponúkaného príbehu, najmä potom samotných prípadov, ktoré v konečnom dôsledku vyznievajú a pôsobia veľmi jednoducho, často sú predvídateľné, a chýba im divácky atraktívnejšie, možno aj komplikovanejšie poňatie so zauzlením či zvratom. Takto samotné epizódy - prípady, síce sem-tam ponúkajúce aj svetlé momenty, však veľmi rýchlo vyšumia z divákovej mysle, a sú skôr oddychovými záležitosťami, než niečím, pri čom treba aj rozmýšľať a spájať si súvislosti. Súvisí to možno aj s postavami a vzťahmi medzi nimi, na ktoré sa miestami kladie väčší dôraz, ako na samotnú kriminálnu stránku seriálu. A to celej veci pomerne škodí, pretože charaktery, rovnako ako v podstate všetko ostatné, sú nanajvýš priemerné. Mnohé známe mená v epizódnych rolách to nezachraňujú a hlavné seriálové osadenstvo takisto nie je ničím dvakrát zaujímavé. Jaroslav Plesl ako inšpektor Budík môže svojím vystupovaním a ironickými poznámkami po čase začať niekomu dokonca vadiť. Problémom seriálu je aj skutočnosť, že hoci sa odohráva v roku 1922, z výpravy a celkovej dobovej atmosféry to cítiť len žalostne málo. Tvorcovia si v tomto smere mali dať rozhodne viac záležať, pretože dobové oblečenie a niekoľko starých modelov áut kvalitnú atmosféru nespraví. "Ponoriť" celý seriál do tmavších tónov by tiež nemuselo byť na škodu, takto je v ňom na kriminálku až príliš svetla a slnka. Zločiny Velké Prahy predstavujú skôr oddychovú záležitosť, ktorá môže bežať v pozadí počas rodinnej návštevy. Nejde však o seriál, pri ktorom by milovník kriminálneho žánru našiel dostatočnú satisfakciu. Treba zas a znovu spomenúť to staré známe "raz vidieť stačí". Naozaj seriál neponúka nič kvôli čomu by sa divák, ktorý ho už raz videl, mal k nemu vracať späť. A tí, ktorí ho nevideli, by mali zvoliť niečo lepšie. Ponuka na seriálovom poli je viac než pestrá. Tak teda servus, pane inšpektore. ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Budíkova (Jaroslav Plesl) jízda tramvají ve 23. minutě je historicky popletená. Počáteční velký celek ukazuje vůz č. 412 (vyrobený v roce 1920) jako linku 20. Také v záběrech interiéru za průvodčím je č. 412. Ovšem následující detail čela tramvaje ukazuje o pět let dříve vyrobený vůz č. 351, dokonce s novodobou cedulí: „Vyhlídková jízda Prahou.“ Děj se odehrává v roce 1922, ale linka 20 jezdila v Praze až od roku 1926. Navíc nikdy nejezdila na Pankrác jako v epizodě, ale do Vršovic, a to až do roku 1961 (měnila se pouze její trasa na druhém konci počínaje tehdejším Parlamentem). Trasa na Pankrác v roce 1922 ani neexistovala, tramvaje až do roku 1925 končily v Nuslích na Riegrově náměstí (přejmenovaném později po komunistických lumpech bří Synků), kromě toho trasa nikdy nevedla rovně mezi zelení. (aquacam)
  • Hospodářské stavení je bývalý zájezdní hostinec na adrese Petrovice 10 (okres Rakovník). Následující léta zde pak fungoval jako Štědrý dvůr a pořádaly se zde různé akce. (Marinoco)
  • Na počátku dílu při zjištění národnosti oběti inspektor Rudolf Havlík (Jiří Langmajer) podotkne, že „se v pohraničí bijí Němci s Čechy a že tam už byli i mrtví“. Vzhledem k dataci dílu se nejedná o známé velké německé povstání v Sudetech na konci roku 1918, kdy musela v pohraničních oblastech zasahovat i armáda, ale pravděpodobně naráží na události z října 1921, kdy bylo na protimobilizační demonstraci v Kraslicích zastřeleno 12 Němců. (azcr)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama