Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Jeremy Irvine, David Thewlis, Emily Watson, Tom Hiddleston, David Kross, Benedict Cumberbatch, Peter Mullan, Niels Arestrup, Patrick Kennedy, Nicolas Bro (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Válečný veterán a farmář Ted Naracott, který si rád přihne, koupí za přemrštěnou cenu koně, vhodného spíš na ježdění než na polní práce. Při dražbě tak sice před zraky okolního obecenstva trumfne i místního zbohatlíka Lyonse, ale v alkoholovém fanfarónství si neuvědomuje, do jakých potíží tím dostane svou rodinu. A tak přivádí domů koně s bílou hvězdou, kterému jeho syn Albert dá jméno Joy. Navzdory všem předpokladům, přírodě a Lyonsově potměšilé předpovědi ho naučí orat a Albert si s ním vytvoří hluboký vztah. Ve chvíli, kdy vypukne válka, se s ním rodina musí rozloučit. Joey je Albertovým otcem prodán britské jízdě a následně poslán na frontu, kde začíná jeho pozoruhodná pouť. Navzdory překážkám, kterým je na každém kroku nucen čelit, Joey ovlivňuje a mění životy všech, se kterými se na své cestě setká. Albert, který na koně nedokáže zapomenout, opouští domov a vydává se na francouzská válečná pole, aby ho našel a přivedl ho zpátky domů. (TV Nova)
(více)Videa (54)
Recenze (896)
První půlka celkem solidní filmařina, druhá půlka je ale plná klišé, nelogičností a otravného patosu, že jsem byla místy až zhnusena. A přitom měl Spielberg po ruce tolik výborných britských herců v menších rolích... To nezajímavé "prkno" v hlavní roli raději nekomentuji. Mistr Spielberg nám poněkud senilní, zdá se mi. ()
Zobrazení člověkem způsobených útrap zvířete vybízí označit Válečného koně za příbuzného Bressonova Baltazara, štafetová vyprávěcí struktura zase připomíná Jancsóovy Hvězdy na čepicích. Uvědomuji si, že jde o příměry divoké, jimž bych měl včas přitáhnout uzdu, přesto nejnovější Spielbergův film považuji nejen za návrat k vypravěčské tradici klasického Hollywoodu Victora Fleminga a Johna Forda (k westernům odkazuje rozvíjení tématu tradice vs. modernita i útok kavalerie na německý tábor, připomínající útoky indiánů), ale (paradoxně) také za pozoruhodný narativní experiment. Zápletka zprvu vypadá prostě a představoval jsem si, s jakou lehkostí ji scenárista „prodával“ producentovi (je tam kůň, je tam kluk, je tam válka), jenže otevření brány oddělující malý svět rodinných sporů od velkého světa války přináší nečekané oživení. Tušený hlavní hrdina je upozaděn a film atypicky přebírá hledisko koně, na co jsme ovšem dopředu nenásilně připravováni akcentováním ostatních zvířat. Otcovsko-synovské drama na pozadí třídního konfliktu se mění v drama vlastenecké, to posléze ve válečný příběh o přátelství a chybět nebude ani odlehčující komediální epizoda. Všechny navenek stylisticky nesourodé děje spojují dvě slova obsažená v názvu, válka a kůň. Film ale válku neukazuje s hyperrealismem Vojína Ryana, představuje nám naopak její přiznaně zkreslenou, skoro dětsky naivistickou verzi (kýčovitá obloha jako ze starých technicolorových melodramat). Před smrtí jsem dopředu varováni významnými záběry, bolestivé scény (poprava) Spielberg zjemňuje mistrnými, byť v jeho režii jaksi samozřejmými vizuálními i zvukovými zkratkami a bitevní scény jsou snímány převážně v celcích, nikoliv v detailech, jež by toho odhalily více. Kritice není podrobována přímo myšlenka války (jako snad v žádném americkém filmu), kterou film předkládá jako nevyhnutelnost. Krvavý celosvětový konflikt slouží k vyhrocení dojemného vyprávění do humanistických extrémů (vyprošťování koně by vydalo na dva absurdní skeče). Nelidskost války Spielberg nepokrytě využívá k odhalení lidskosti hrdinů. Válečný kůň v zásadě tvrdí „život je boj, ale vy ho vyhrajete“. Dnes, kdy pomalu i mnohé hollywoodské filmy váhají a pochybují, jistě úsměvný názor, ale Spielberg jej stále dokáže prezentovat s velkolepostí, díky které budete mít v oddalovaném závěru (znovu-nastolování rovnovážného stavu po předchozích otřesech jako obvykle chvíli trvá) vítězný pocit. Pokud se necháte. 75% Zajímavé komentáře: Lavran, Vančura ()
Ultrapatetický megagýč, aký si môže v dnešnej dobe dovoliť už len jediný režisér na svete - Steven Spielberg. Každý záber ako maľovaný, typické nasvietenie, množstvo "Spielberg faces", dialógy (dúfam, že zámerne) šuštiace predlohou. Film, ktorý sa omeškal o dobrých 30 rokov. Čo ale neznamená, že nefunguje, sú tam dokonca aj vynikajúce scény. Koník samozrejme na Oscara. ()
No nemuzu rict, ze bych od Spielberga cekal neco jinyho. Filmarsky a vizualne bezchybny, jinak hromada kecu a kycovitejch scen. Film ma silne prestrelenejch 150 minut, pricemz prvni hodinu se vlastne nic nedeje a je to takovej misty lehce usmevnej rodinnej film o jedny farme. Co se tyce valecny casti, nemuzu si pomoct, ale prislo mi, jako by se Spielberg bal pritvrdit a navic kamera pro jistotu jeste uhejba pred nejakejma drastictejsima scenama. Dalsi problem je, ze to tak nak nepusobi moc napinave, kun se kazdou chvily dostane do opatrovani k nekomu jinymu, samozrejme vzdycky strasne prekvapive k nejvetsimu dobrakovi siroko daleko a kdyz se to takle opakuje furt dokola, zacne to bejt drobna zivacka. Ale abych jen nekritizoval, jak uz jsem rikal, natoceny to je kvalitne, navic sem tam se najde hodne atmosfericka scena typu konuv utek prez zemi nikoho, ale plati tu, to co u vetsiny Stevenovo filmu, kvalitni, ale nezaujalo me to. ()
Film pro nikoho. Jinak řečeno, film, který nemá žádnou cílovou skupinu. Totální protipóly děje, kdy na jedné straně vidíme precizně zachycenou zákopovou válku 1. světové a na druhé animal pohádku Walta Disneye. Od "Na západní frontě klid" nikdo nedovedl tak přesvědčivě natočit film o světové válce, přesto to Spielberg dokázal posrat dětským příběhem o koni, mám k tomu něco dodávat? Snad jen, když chcete dělat film o syrové válce, dělejte film o syrové válce, pokud vám tato "válka" jen podkresluje infantilní nereální pohádku, tak natočte rodinné drama o zaběhnutém koni do sousední vesnice. 60% ()
Galerie (118)
Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures
Zajímavosti (34)
- Z první světové války se dochovalo minimum zbraní. Proto musely být všechny rekonstruovány nebo vypůjčeny ze soukromých zdrojů, a to včetně tanků. Štáb oslovil při této příležitosti různé starožitníky, obchodníky s historickými zbraněmi, sběratele a muzea, která pistole a meče poskytly. (JARDAHONDA)
- Autor knižní předlohy Michael Morpurgo si ve filmu zahraje také. Lze ho spatřit na začátku filmu při aukci, kde stojí hned vedle Davida Thewlise. (HellFire)
- Skladateľ John Williams si počas komponovania hudby vytvoril zvyk chodiť nadránom na farmu v Kalifornii, kde pozoroval kone a ich vzájomné správanie. Presvedčil sa o tom, že kone sú skutočne výnimočné stvorenia a získal tak inšpiráciu pre svoju prácu. (Tvrdolín Veliký)
Reklama