VOD (4)
Obsahy(3)
Po katastrofických událostech, které Avengers prožili v New Yorku, žije Steve Rogers neboli Captain America ve filmu Captain America: Návrat prvního Avengera poklidně v ústraní ve Washingtonu, D.C. a snaží se přizpůsobit modernímu světu. Když ale dojde k útoku na jeho kolegu z organizace S.H.I.E.L.D., zaplétá se do pavučiny intrik, které ohrožují celý svět. Společně s Black Widow se Captain America pokouší odhalit stále se prohlubující spiknutí a současně se na každém kroku střetává s profesionálními zabijáky, kteří byli posláni, aby ho umlčeli. Když dojde k odhalení skutečné šíře zákeřného plánu, povolávají Captain America s Black Widow na pomoc svého spojence Falcona. Přesto se brzy ocitají tváří v tvář nečekanému a zdatnému nepříteli – Winter Soldierovi. (Falcon)
(více)Videa (27)
Recenze (1 415)
Po druhém shlédnutí zatím jednoznačně nejlepší marvelovka. Bratři Russovi konečně dokázali komiksové univerzum posunout malinko dále a přinesli výtečný drsný thriller s nařachanou akcí a smrtícím tempem. Dokonce i ten zprvu malinko přehnaný příběh do sebe napodruhé zapadne mnohem lépe a přirozeněji. Chris Evans už je v roli Kápa jako doma, Athony Mackie hláškuje, Scarlett Johansson je sexy a režisérské duo do nás střílí jeden vtipný odkaz za druhým. Kdo by to před pár lety řekl, že z marvelovských hrdinů bude kvalitativní tempo určovat právě americký patriot s obrovským štítem, že? ()
Kdo by to byl řekl, že bude stačit pár roků, abych docela zásadním způsobem přehodnotila svůj pohled na takovýhle film. Soundtrack mi hraje do sluchátek prakticky nonstop, protože nic nepotěší při ranním výběhu tolik jako ty infarktové vřískající trumpety, nebo co to je, co hrají, kdykoliv Bucky skočí z nějakého povrchu a dělá reklamu na L'Oréal pro temnou stranu síly. Pořád je tam tedy milion věcí, co bych viděla jinak nebo nejraději neviděla vůbec, ale aspoň že rány pěstí dělají v obličeji modřiny. ()
Ten film má svá silná místa, jsou to pasáže, které každého doslova nadchnou, neboť se jedná o skvělá akční scény nebo brilantní trikové orgie, ale celé je to taková kravina, že jsem se musel vysloveně nutit, abych to vůbec dokoukal. Pořád ale lepší, než první díl. Ne, tenhle typ maskovaného hrdiny mě prostě nebere. Je divný, působí teple a používá středověký štít proti mečům k obraně před rotačním kulometem. Kapitán Amerika je jakási slabina celého toho avengerského univerza. Ale je dost možné, že to někdo žere. Proč ne. Ačkoliv je tu všechno divný, i padouch (ten je snad nejdivnější), kluky to asi zaujme. Tak to má být. ()
-VYBRALA JSTE SI ŠPATNOU STRANU. -TO ZÁLEŽÍ NA TOM, KDE STOJÍTE. Dívám se dívám, že zaplaťpánbů zmizeli uživatelé, kteří vyčítají americkým filmům americký patriotismus, je to dobře, protože, pokud je patriotismus správně uchopen, ať je třeba albánský, má smysl. Těšil jsem se na to, jak si Steve bude zvykat na současnost a dočkal se, nečekal jsem, že pátrání po původu zla bude mít zlehka přednost před akcí a byl příjemně překvapen. Sympaťák Evans, sexy Scarlett na straně jedné, stylový SL Jackson a starosvětský, netypický Robert Redford na straně druhé. Fašouni jsou všude a dilema Kpt. Ameriky, zda spravedlnost s oběťmi či bez, už tématicky sahá až někam k dramatu. Stačilo by trochu zkrátit a já bych si lebedil absolutně. 90%. ()
Galerie (227)
Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures
![Captain America: Návrat prvního Avengera - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/370/158370206_b418d5.jpg)
Zajímavosti (140)
- Anthony Mackie, představitel Falcona, popsal film jako "Avengers: část 1,5". (Lokitre)
- Když Captain America (Chris Evans) a Nataša (Scarlett Johansson) vejdou do tajné místnosti bývalé základny S.H.I.E.L.D.u, identifikuje je počítačový Arnim Zola (Toby Jones), který zmíni i jejich roky narození. Natašin rok narození (1984) se shoduje s datem narození Scarlett Johansson. (KergeSinko)
- Projekt Insight měl kromě prezidenta a řady vojenských představitelů odstranit také Bruce Bannera/Hulka (Mark Ruffalo), agentku Marii Hillovou (Cobie Smulders), Stevea Rogerse/Captaina Americu (Chris Evans), Tonyho Starka/Iron Mana (Robert Downey Jr.) a Dr. Strange (Benedict Cumberbatch). (NiaWolf)
Po prvních novinářských projekcích se ozývaly názory, že CAPTAIN AMERICA: NÁVRAT PRVNÍHO AVENGERA je nejlepší "marvelovkou". Z Fáze I ho ale překonávají AVENGERS , kteří jsou formálně opojnější (protože jsou soudržnější), a z Fáze II IRON MAN 3, který je důmyslněji odvyprávěný (protože většina dění je Starkova ne zcela spolehlivá retrospektiva). S velkou mírou nadsázky by se chtělo napsat, že pokračování nejpatriotičtějšího superhrdiny z marvelovského universa je alespoň nejlepším filmem o skoro stoletém panicovi, který na místo randění s kolegyní z práce honí svého bývalého přítele, s nímž měl blízký vztah založený na bázi dominance a submisivity._____ Sarkasmus a podvratné queer čtení - které se nabízí, jelikož film nenaplňuje normy klasického vyprávění - ale není fér. Přece jenom je CAPTAIN AMERICA s původním podtitulem WINTER SOLDIER třetí nejlepší marvelovkou (po Avengers a Iron Manovi 3), která potěší hlavně znalce hollywoodské kinematografie. Zatímco první díl byl stylizován do podoby retra napodobující a zároveň odhalující postupy americké válečné propagandy 40. let, druhý díl svou inspiraci čerpá především z thrillerů napříč filmovou historií. (Nechme stranou, jak se vztahuje k blaxploatacím, když dvě výrazné afroamerické postavy projdou vývojem a upomíná se v dialozích i na soundtracku k jednomu kultu, protože na tato béčka se u nás málokdo zaměřuje, přestože v USA může jít o způsob oslovení jednoho segmentu publika.)_____ CAPTAIN AMERICA přejímá vzorec vyprávění o neprávem obviněném muži na útěku (což je příznačné pro hitchcockovky 50. let), který zasazuje do širšího rámce nedůvěry vůči počínání státních institucí (což je příznačné pro paranoidní thrillery 70. let) a zabývá se snadnou dostupností veškerých informací a ztrátou identity v digitální éře (což je příznačné pro bourneovky a následovníky). V thrillerech je přitom napětí obvykle vytvářeno tím, že víme víc než protagonista, což v tomto případě tak úplně neplatí. Kombinace několika poetických tradic jednoho produkčního žánrového cyklu proto funguje spíše na úrovni jednotlivých scén obsahujících pomrknutí pro zasvěcené (všechny odkazy mířící k sedmdesátkám, zejména ironický casting Roberta Redforda), než že by obstála s ohledem na celek (některé zvraty jsou předvídatelné a ne vše do sebe zcela logicky zapadá)._____ Nesoulad se projevuje i na rovině stylu, a tak spíš než o nedostatek jde o (sebe)vědomou strategii díla. Míchání odlišných způsobů snímání, čerpající z různých kinematografických tradic, je nemálo opojné. Poučenému divákovi snad nebude vadit, že za bílého dne po Chrisi Evansovi nejde práškovací letadlo jako tehdy po Cary Grantovi, ale "letoun", přičemž akce je dokonale přehledná díky dominanci polocelků a celků. Znalý člověk se pousměje tomu, že rozmístění postav v předkamerovém prostoru a jejich snímání zpoza objektu (skla) upomíná na éru, které vládli idealističtí policisté a novináři, nikoliv superhrdinové. A není třeba být pamětník, aby roztřesená kamera, dezorientující rychlý střih, zvuk vytvářející kontinuitu a bližší rámování v kontaktních soubojích i přestřelkách dala vzpomenout na agenta bez minulosti._____ CAPTAIN AMERICA: NÁVRAT PRVNÍHO AVENGERA je nápodoba snažící se překonat své předobrazy (sprostým slovem se tomu říká "pastiš"), ale dělá tak formou hry na velmi vysoké úrovni. Hry s vyprávěním, které vedle proměňujícího se počtu protagonistů a způsobu uspořádání je rozprostřeno napříč několika médii. Do prequel komiksu ustanovujícím téma (např. zpochybňování autorit) i formální postupy (jako záchrana na poslední chvíli) rozvíjené dále ve filmu, jehož vyústění bude mít dopad na vysílaný seriál AGENTS OF S.H.I.E.L.D. Hry se stylem, kdy akční scény jsou i přes svou záměrnou podobnost pokaždé jinak natočeny a pořád přitom mají pevnou funkci ve vyprávění, protože je v nich příčinně rozvíjena proměna charakteru Kapitána Ameriky (v návaznosti na způsob jeho boje a vztah ke kostýmu a štítu jako symbolu). Hry, za kterou se ale něco skrývá, protože vede k poznání a jasně formulovanému stanovisku ohledně nedávných afér s WikiLeaks a NSA. Vyprávění a styl, dvě strany jedné mince, kterou nemá smysl si házet, protože černobílé dělení na "panna" a "orel" se smazává. () (méně) (více)