poster

Smrt v sedle

Dobrodružný / Drama / Krimi / Western

Československo, 1958, 84 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • rakovnik
    ***

    Na dobu vzniku téměř odvážné dílo. Kovbojové, koně, zbraně... Typy postav jsou ve svých charakterech roztomile naivní. První část filmu připomíná spíše romanci jako od Šrámka, naštěstí přišla i dramatická linka děje. Pobavil mě Jiří Sovák, jenž je mimo jiné ve svých 38 letech už starý. Naopak trpím na konci scény s koňskou honičkou.(1.9.2018)

  • flanker.27
    ****

    Kdo by od táboráků neznal ústřední píseň. "Seno a stáj, tak voní náš kraj, i do oblak máš tu blíž, a nad údolím, kde zdvihá se dým, dusot koní uslyšíš..." Myslím, že právě ta mírná naivita je ve filmu na místě. Je to prostě láska k dobrodružství, k boji s bezprávním, ke koním, k hrdinům bez bázně a hany, ba i k těm proradným padoušským skunkům, bez kterých by žádné opravdové dobrodružství nemohlo fungovat.(28.3.2013)

  • honajz
    **

    Nějak jsem nikdy nerozuměl nadšení z tohoto filmu. Mladík, který si hraje na kovboje a zaplete se do skutečného zločinu, je sice zajímavý nápad, ale podání je nudné a nijaké. Vždy jsem měl pocit, že ten film trvá dvě a půl hodiny, jak se vlekl. Kamera slušná, ale to je tak to jediné. ---- z DVD recenze: Smrt v sedle Režisér Jindřich polák je známý spíše díky svým sci-fi komediím nebo seriálům Návštěvníci a Pan Tau. Přesto se zpočátku proslavil právě tímto filmem, ve kterém viděli tehdejší komunističtí mocní odsouzení západních rodokapsových románků. Ty ostatně hlavní hrdina filmu z roku 1959, sedmnáctiletý Tomáš (v podání Rudolfa Jelínka), čte ze všeho nejraději. A protože se v hřebčíně stará o koně, má těmito westerny popletenou hlavu. kamarádi se rozhodnou mu dát trochu za vyučenou, ale podivnou shodou okolností dojde ke skutečnému zločinu. A Tomáš se pokusí uvést vyčtené postupy westernů v praxi. Překvapivě málo úspěšně, alespoň zpočátku. V dalších rolích se objeví např. Eduard Dubský, Radovan Lukavský, Jiří Sovák, Jana Kasanová, Josef Beyvl, Martin Růžek, Miloš Nesvadba, Jan Přeučil, Jan Skopeček a další. Film vydává ve své pečlivé úpravě Filmexport, ale přece jenom tentokrát si s obrazem příliš nepohrál. Není ani čistý, ani jak se patří barevný, jak má být, a navíc původní formát obrazu byl 2,35:1, zatímco na disku je zhruba 2,17:1, navíc v letterboxovém 1,33 (4:3) podání, tedy neanamorfně. Zvuk je v původním Dolby Digital 2.0, titulky české pro neslyšící a anglické. Bonusy pak zahrnují dobové články v časopisech v DVD-ROM sekci (automaticky se spustí v prohlížeči po vložení disku do počítačové mechaniky), i v bonusech DVD. Najdeme zde podrobné biografie a filmografie, fotogalerii i s fotkami z natáčení. Ve Slovu historika v sedmnácti minutách dr. Pavel Taussig připomene českou filmovou produkci toho roku, aby se pak zaměřil na vznik tohoto snímku a věci v pozadí natáčení. Rozhovory nabízejí možnost poslechnout si zhruba šestiminutová vzpomínání Rudolfa Jelínka, Jany Kasanové, Miloše Nesvadby, Jana Přeučila a Jana Skopečka na natáčení.(17.8.2014)

  • Marthos
    ****

    Mnohem dříve, než československá kina stačil zaplavit nebývalý kult dnes již legendárních "mayovek" a jim příbuzných westernových story, se v našich luzích a hájích objevil film, který sice neměl za hrdiny ani ušlechtilé pistolníky, ani proradné kovboje, ale docela obyčejného koňáka, co se čirou náhodou přimotá k zločinu. Nevím, v čem je SMRT prvoplánová agitka nebo nezdařená parodie, není ani jedno, ani druhé, minimálně ne v tom, co se odráží na jeho výsledné kvalitě. Kriminální zápletka až překvapivě eliminuje jakékoli špionážní téma, nadmíru zajímavým se pro současného diváka jeví do jisté míry také již dokumentární vhled do slatiňanského hřebčína a dalších lokalit. Nepochybně rozhodující veličinou jsou pro film herecké výkony, které v obsazení Lukavského, Sováka, Růžka, Dubského i třiadvacetiletého Rudolfa Jelínka nemají v čem zklamat. Implementace barevného (!) širokoúhlého formátu posílila celkový vizuál Polákova snímku, zahaleného vůní rodokapsových dobrodružství, v nichž kraluje plavovlasá Maud, zákeřní bandité a nekončící prérie.(22.3.2012)

  • Vesecký
    ****

    Rodokapsy se válely na půdách našich prarodičů, protože si je jako puberťáci kupovali naši otcové, jak vidno třeba ve filmu Cesta do hlubin študákovy duše. Samozřejmě, jednalo se o ty nejhorší braky, které vzbuzovaly dobrodružné představy, aniž dosahovaly úrovně lepších příběhů z Divokého západu. A že čtení takové literatury bývalý režim nepodporoval, bylo pochopitelné. Ono trvalo až do půli šedesátých let, než byly opět vydávány mayovky... Když se takový mladý člověk dostal ke koním, samozřejmě si je spojoval s divokými jízdami prérií, honičkami s Indiány, kolty zavěšenými proklatě nízko. A o tom je tento film. Vedoucí Lukavský se snaží skloubit klukovské sny se skutečností a podkladě těchto snů vypěstovat skutečnou reálnou lásku ke koním se vším, co k tomu patří. A do toho je vsazen detektivní příběh, naštěstí s dobrým koncem, protože se Josef Beyvl jako pokladník uzdraví a také mladé divochy život začíná učit, že nejde o žádnou planou romantiku... Film tehdy kultovní, dnes už zapomenutý. Jedna hvězda dolů - natáčení ve Slatiňanech se mi nějak nechce spojovat s kopcovitou krajinou Slovenska, vražda se odehrává prakticky v rovině, hon za vrahem v kaňonu...(13.9.2016)

  • - Režijní debut Jindřicha Poláka a zároveň filmový debut Jana Přeučila. (M.B)

  • - Rudolf Jelínek měl na pády z koně zkušeného dabléra. (M.B)

  • - Stanislav Fišer namluvil Jana Přeučila. (pávek)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace