Reklama

Reklama

Epizody(7)

Hlavním hrdinou dnes již klasického seriálu Jiřího Hubače a režiséra Františka Filipa z roku 1982 je inženýr Josef Hovora, vzdělaný zemědělský odborník, který chovu ušlechtilých koní zasvětil celý život. Velká pozornost je věnována i dalším lidem, kteří s ním podstupují dlouhá léta hledání a omylů a v jejichž trpělivé práci je obsažen vklad příštím generacím. Je to třeba ošetřovatel koní Lojza, který si s koňmi rozumí víc než s lidmi a jehož mínění respektuje i sám ředitel statku... V prvním dílu se Hovora vrací z aukce, která byla prvním objektivním měřítkem jeho chovatelských výsledků, ale dopadla špatně. Nikdo žádného koně nekoupil. Za nízké ceny Hovora prodej odmítl, neboť je přesvědčen o jejich nesporných hodnotách. Ředitel statku se rozhoduje zrušit Hovorův chov a prodat koně za užitnou cenu. Hovora se snaží situaci zachránit... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (127)

rigby 

všechny recenze uživatele

První tři díly hodně nudné, vlastně se vůbec nic neděje, a to je špatný začátek, protože mnoho diváků to vzdá. Pak se to trochu zlepší, přibydou lidská dramata, ale zase tak dramatické to stejně není. Je to zbytečně utahané, i když se jedná o atraktivní prostředí pro mnohé diváky. Byly natočeny lepší seriály. ()

carl.oesch 

všechny recenze uživatele

Zvláštní. Když si přečtu hodnocení před sebou, je mi trochu líto nízkéhoa "ratingu" tohoto seriálu, který mám osobně rád (láska ke koním v tom hraje pouze vedlejší roli), snad bych řekl, že ze seriálů tohoto typu, natočených před rokem 1989 skoro nejradši. Proč? Tohle není ani režimní agitka ani její rafinovaně a řemeslně dovedně napsaná obdoba a la Dietl. Hubač byl Pan Dramatik a figury, které (a například i v Sanitce) vytvořil, jsou komplikované, uvěřitelné a také osobité. Soudruhování bych tady nekritizoval, je takové, jako v této době bylo a ona vrstva konfliktu, týkající se prosperity "firmy" (tedy státního statku) kontra "nerentabilní" chov koní by se dneska mohla odehrávat taky a probíhala by plus mínus stejně.....Kromě Hovory, jehož postoje a celý charakter jsou rozporuplné stejně jako u prakticky všech (s vyjímkou Lojzka -Hanzlíka, Michala-Vaculíka a poněkud plošší Ivy Janžurové), mně fascinoval vždycky i Josef Kemr a Miloš Nedbal a musím konstatovat, že kdyby se to odehrávalo dneska, bylo by to prakticky stejné. A ony cesty a křížení těch lidských povah a jejich vztahy by dnešním dramatikům vystačily asi tak na padesátinásobek dílů. Zkuste se na to podívat jinýma očima, zapomeňte na letopočet a všimněte si, že to není ani o vedoucí úloze všemoudré matičky strany a plnění a překračování plánu. Je to o tom nejzákladnějším, o vztazích mezi lidmi, o fanatizmu a zaslepenosti, kariérismu i slepé a nezištné oddanosti, zklamání, pádech a znovuvztávání a pokud to třeba někdo začne brát, rozhodně ho to obohatí. Jenom jakmile v posledních minutách závěrečné části skončí Velká Pardubická, vypněte zvuk, nebo těch pár blábolů s tuším krajským tajemníkem rychle zapomeňte. Ale i takhle to (díky Bohu) bejvávalo, Jiří Hubač byl realista, ten by se k psaní Okrsů na severu, Mužů na radnci nebo nejlepší socilastické Soap Opery nikdy nesnížil.... ()

Reklama

Gig 

všechny recenze uživatele

Rukopis Hubače a napsaní rolí na tělo se nezapře. Stejně tak režie Filipa. Opět tu máme postavu, jejiž obdobu známe z jiných seriálů pana režiséra. Mluvím o roličku zásadovitého i jemně sarkastuckého tchána Hovory v podání výborného Miloše Nedbala. Podobnou postavičku známe z Byl jednou jeden dům nebo Sňatky z tozumu. Roli jako šitou na tělo dostal Váňa filmového nebe - mluvím o panu Mrkvičkovi, který je jockey každým coulem. Dlouhý odvedl svůj průměrný nadstandart. Vždy když vidím třetí díl a závod na Pardubické a i když to znám a vím jak to dopadne, tak stejně trnu. Co mi v tomto seriálu nesedí je onen němec v podání Rudolfa Jelínka. Nejde o Jelínka, jde mi o tu postavu. Nřkomu může vadit JZD a soudruzi. Ale toho tu moc není. Myslím toho soudruhování. Ale jak jsem psal na počátku, scénař psal pan scénarista s velkým S. On umí rozehrát příběh p lidech a jejich duších. Upnř krásný příklad je Hovora syn a otec s mámou. “Já jsem po tátovi.” - “Nejsi, jsi citlivý, neumíš být tvrdý. Jsi po mně.” Stejně ještě jednou vzpomenu alkohilika koňáka Mrkvičku nebo jednoduchého, ale srdcaře koňáka v podání Hanzlíka. A už vím, kde si Ivan Hubač inspiroval od svého otce, když psal postavu pro Vašuta v seriálu Sanitka 2. Ano, byl to Kemr v tomto seťriálu a nalhávání si vztah svého syna, když mu jakože volá. Tento seriál je o lidech, koních a duši, s krásně napsanými rolemi a dialogy. ()

Horác 

všechny recenze uživatele

Já se na to dneska dívám jako na pamětnický seriál. Jsem melancholicky naměkko, když vidím jak ten a ten herec byl mladý, případně živý.Na druhé straně míra patosu a stylizace je tu fakt neúnosná. Navíc nesympatický Haničinec a obskurní svět koňáků. Fakt kromě pamětnické slzy nemám za do dávat hvězdy. ()

GASTON73 

všechny recenze uživatele

EPIZODA 1: Nástup - V prvním dílu se Hovora vrací z aukce, která byla prvním objektivním měřítkem jeho chovatelských výsledků, ale dopadla špatně. Nikdo žádného koně nekoupil. Za nízké ceny Hovora prodej odmítl, neboť je přesvědčen o jejich nesporných hodnotách. Ředitel statku se rozhoduje zrušit Hovorův chov a prodat koně za užitnou cenu. Hovora se snaží situaci zachránit… EPIZODA 2: Zklamání - Hovora se zarputilostí sobě vlastní pokračuje v boji o záchranu svého chovu. Po nástupu mladých chlapců se situace a napjaté vztahy na statku ještě zhoršily. Libor cítí, že každý jeho pohyb je sledován s nedočkavou škodolibostí. Každá jeho chyba je jeho předchůdcem, jezdcem Janýrem, zaznamenána. Znejistí, chybí mu otcův zápal, poctivost i láska ke koním. Damoklův meč zrušení chovu se vznáší čím dál zlověstněji, záchranou mohou být jen výsledky v nastávajících dostizích. Hovora vkládá naděje jen a jen do Libora. Ten nemá sílu zvládnout úkol, který na něm leží, a nakonec v důležitých přípravách na dostihy selže. EPIZODA 3: Zloba - Hlavními událostmi třetího dílu jsou dva dostihy. Libor v prvním prohrává, ale rozhodující, výběrový steeplový v Pardubicích je teprve před ním. Atmosféra je napjatá, ředitel odmítl poskytnout prostředky na nákup jezdecké výzbroje a Janýr těžce nese svou degradaci i skutečnost, že Libor jezdí dostihy. Ředitel zajde za Hovorou a požádá jej, aby mohl jet na Jasné Janýr. Hovora má před sebou těžké rozhodnutí, ale nakonec dává přece jen Liborovi přednost. Ten navíc prožívá své první hluboké milostné vzplanutí k Ireně, dceři kapitána Šembery. Jeho nervozita se s blížícím dnem D stupňuje… EPIZODA 4: Lhostejnost - Příběh tohoto dílu je ve znamení výkonnostních zkoušek, kde konečně Hovorův chov došel spravedlivého ocenění. Hovorovy vyhlídky se významně zlepšují. O to hůř působí synův nezájem a lhostejnost, která vyvrcholí tím, že se Libor vymluví na lékařský zákaz tréninku. Otec lež prohlédne a tak pomalu začíná chápat, že syn nikdy nemůže a nebude jeho pokračovatelem. Zaměstnanci statku zatím znepokojeně sledují zhoršující se stav staré, nemocné klisny Odety, zakladatelky Hovorova chovu. Na vztahu k ní se projevuje vřelý vztah chovatelů ke koním. Zejména Lojzy, starého Hanouska a především Michala, který chovem koní opravdu žije. EPIZODA 5: Lítost - V tomto dílu dochází k výrazné změně v osudu mladého chovatele Michala. Začíná působit i jako jezdec a přibližuje se tak ke splnění svého největšího snu – jezdit Jasnou. Na statku probíhají přípravy na závěr sezony, kterým je slavnostní Hubertova jízda. Liborova láska k Ireně prochází těžkou zkouškou, o Irenu se vážně uchází Lothar, host ze západního Německa. V rozhodující chvíli půjčí Libor Lotharovi Jasnou, a ta utrpí při projížďce závažné zranění. Musí být převezena do nemocnice. Hovora je zdrcen, Liborův vztah ke koním je víc než prokazatelný… EPIZODA 6: Pokora - Tento díl se ponese ve znamení aukce v Písku. Hovora na ní prodá jen jednoho koně, na další vysadí příliš vysokou cenu. Nesplní tak finanční plán. I když je zahraniční zájemce ochoten za Jasnou zaplatit osm tisíc dolarů, Hovora ani za tuto cenu koně neprodá. Díky Šemberovi se to dozví ředitel, výsledkem je konfliktní jednání na schůzi vedení statku. Následuje tvrdé rozhodnutí vedení prodat část Hovorova chovu a využít kapacit pro skot. V situaci této velké porážky nachází Hovora pochopení pro syna Libora a jeho rozhodnutí… EPIZODA 7: Radost - Hlavní událostí posledního dílu je Velká pardubická. Michal, který má jet Jasnou, si při tréninku zlomí ruku. Hovora se rozhoduje dát důvěru Janýrovi. Janýr přestal pít, trénuje, ale neunese zodpovědnost prvního jezdce. Těsně před závodem se Hovorovi přiznává a navrhuje, aby Jasnou jel Michal, který se už uzdravil, on sám pojede Rivala. A tak při Pardubické obsadí Dobrá Voda první dvě místa. Po všech útrapách vítězí především Hovora, neboť – řečeno slovy autora Jiřího Hubače – „dokázal, že velikost utrpení a sebezapření je vždycky úměrná velikosti myšlenky a činu.“ () (méně) (více)

Galerie (135)

Zajímavosti (42)

  • Závodní koně byli pro natáčení dostihů pojištěni na více než dva miliony. (jenik71)
  • Remonty, o kterých je řeč, jsou mladí nevycvičení koně. (sator)
  • Na přepravu koní používají v Dobré Vodě nákladní trambus Škoda 706 RT, vyráběný v letech 1958–1985. (sator)

Související novinky

Zemřel herec Ladislav Mrkvička

Zemřel herec Ladislav Mrkvička

28.12.2020

Ve věku 81 let po dlouhé nemoci zemřel český herec Ladislav Mrkvička. Známou tvář českého filmu můžete znát například ze snímků Atentát či Dostih, popřípadě pak ze seriálů 30 případů majora Zemana,… (více)

Reklama

Reklama