Reklama

Reklama

Babylon Berlín

(seriál)
Trailer
Německo, (2017–2022), 31 h 17 min (Minutáž: 42–62 min)

Předloha:

Volker Kutscher (kniha)

Hrají:

Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Benno Fürmann, Lars Eidinger, Peter Kurth, Mišel Matičević, Leonie Benesch, Ronald Zehrfeld, Karl Markovics, Hannah Herzsprung (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(40)

Obsahy(1)

Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)

Videa (13)

Trailer

Recenze (156)

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Veliká kvalita! Možná, že poslední dva díly budou někomu připadat nevěrohodné a přitažené za vlasy. Mám na mysli tu zázračnou záchranu z auta pod vodou a ten "bondovský" souboj o vlak, jedoucí do Sovětského svazu. U mě to však bylo jen napínavé a dobrodružné vyvrcholení skvělého seriálu. Lottě jsem hodně fandil už proto, že mi jak vzhledem tak charakterem připomínala Fionu Gallagher z Shameless. Postavy postupem času procházejí zajímavým vývojem a ten, který se na začátku zdál být sympatický a kladný hrdina se mění v naprostou svini a naopak. Tento politicko - kriminální seriál bych někdy po pár letech s chutí zopakoval. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vynikající německý seriál-noir, v němž jsou naprosto všichni infikováni dekadentní dobou a místem, vzešlým jednak z velké hospodářské krize, druhak z ideového i ideologického kvasu období mezi dvěma světovými válkami. Motivace většiny postav je velmi nečitelná a jejich charaktery a dějové linie jsou opravdu rafinovaně vymyšlené a napsané (literární předlohou byl vynikající román Volkera Kutschera Mokrá ryba). Stejně jako postižení kvasu a klokotu tak specifického velkoměsta, jakým byl (a je) Berlín přelomu 20. a 30. let, Berlín coby megapole i centrum Výmarské republiky, zmítané inflací, korupcí, nezaměstnaností, sociálními problémy a nepokoji...a na to napojeným ideologickým bujením. (Berlín roku 1929 už mimochodem jednou nanejvýše umělecky zpodobněn byl a tvůrci na to evidentně skrytě navazují - myslím tím patrně nejvýznamnější román německé literární moderny Berlin, Alexanderplatz z pera Alfreda Döblina, stejně jako několik jeho filmových adaptací v čele s legendárním seriálem Rainera Wernera Fassbindera). Babylon Berlin je ovšem postmoderně dál, synkreticky spojuje mnoho neslučitelných vlivů a motivů, je to dílo neuvěřitelně znepokojující, pod jehož povrchem se skrývá vše špatné, co zplodilo 20. století v Evropě, komunismus i nacismus, německý (a v pozadí i francouzský a ruský) militarismus, imperialismus, demokracii pokroucenou korupcí a pošlapáváním lidských práv... Brilantně natočený, neuvěřitelně precizní dobová výprava, strhující děj...a všudypřítomná dekadence... Tohle je neoddiskutovatelná seriálová událost sezony! Série 1: 100%, Série 2: 95%, Série 3: 90%, Série 4: 90% ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Čumáčku, nechceš zahřát?“ - „Je to policajt!“ - „No a? Těm je taky zima, ne?“ Pravda, i když pro poznamenané navrátilce z I. světové války nemusí být zima největším problémem…Důvod, proč seriál oslovuje širší publikum (tedy i ty, které doba, ve které se odehrává, až tolik nezajímá), je ten, že jde pořád o kvalitní krimi s působivou atmosférou a skvěle napsanými postavami (+ výborným dávkováním informací), z nichž každá má nějaké tajemství. A pak je tu samozřejmě ten historický podtext (kvůli němu jsem ostatně seriál začal sledovat), který má velký (a zatím jen pozvolna využívaný) potenciál do dalších řad/epizod (vždyť třeba i na „hnědokošiláče“ dojde docela pozdě). A dle očekávání se projevuje i velkorysý rozpočet, díky výpravě, exteriérům, interiérům, kostýmům, rekvizitám apod. na vás doba dýchá z každého záběru. Po 3 sériích, kdy mi ani trochu úsměvné „psychologicko-okultní“ praktiky nevadily, a jako jediný nedostatek tak doposud vidím „hollywoodštější“ finále 2. řady (podvodní pasáž, hrátky s vlakem), zůstávám na slabších 5*. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

3* Tentokrát budu stručný, protože jsem tomuto seriálu po celou dobu sledování nedokázal přijít úplně na chuť, i když má nepochybně své nepřehlédnutelné kvality jak ve výpravě, kameře, castingu a bůhví čem ještě. Příběh a zápletka byla totiž na můj vkus poněkud překombinovaná a já se v něm chvilkami ztrácel, ale přesto jsem ho dokoukal. Takže já nakonec zůstanu jen u průměrné známky a nedivím se zdejšímu vysokému hodnocení. [ PŘÍBĚH: 3 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 3 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Poučný a ilustrativní seriál z charismatického, důležitého a každopádně pozoruhodného období německých dějin, kdy kvasil vývoj vědy a techniky, přetvářelo se národní uvědomění, sebevědomí a cítění a zároveň se v souladu s celosvětovou dynamikou přepisovala pravidla pro nucený růst ekonomik a tedy i jejich dopad na žitou realitu lidí a jejich možnosti - a tím i provázanost spekulativní ekonomiky s vysokou politikou a dalšími mocenskými a vlivovými aparáty. *** Škoda jen, že se seriál sám neubránil tržní vypočítavosti, která se promítla do jeho struktury i slabin o poznání chabější třetí série. Zatímco první dvě osmidílné "série" - nabité jak dějem, tak historickými reáliemi, které stojí za to si připomenout a promyslet v dnešním kontextu, a osazené chytrou, o společnosti vrstevnatě vypovídající plejádou živě vykreslených a propracovaných postav - vyprávějí jediný příběh s finálním rozuzlením, a není tedy důvod jejich celek takto štěpit, a už vůbec pak nedává smysl, že na ně třetí série naopak téměř nenavazuje, jen oslími můstky, a jejích dvanáct epizod, do nichž je rozmělněna, je naprosto neopodstatněně vysoké množství, cílící jen na ekonomický zisk ze sledovanosti. První čtyři epizody jsou jen zbytečně roztahanou prázdnou expozicí, která by se bez problémů vešla do jediného dílu, a vyprávění je v třetí sérii celkově neuspokojivé. Hlavní zápletka se nakonec rozuzlí bez indicií zevnitř, externě, bez možnosti diváka se na rozuzlení podílet a na cokoli přijít, protože motiv nebyl součástí aktuálního příběhu, ale ležel v neusouvtažněné minulosti, banální epizodě, která se připomene až nakonec. Postavy působí bezdůvodně jako permanentně vyhozené z konceptu, zdrogované, tatam je jejich minulá charismatičnost a vzájemné dourčování, scény a výměny mezi nimi mají trapné, patetické, exaltované vyznění, které nenavazuje na dřívější chování a není čím je vysvětlit. Děj neplyne, nerozvíjí se kauzálně, vlastně celá série působí spíš jako protahovaná,, postupně se dourčující expozice s finálním vysvětlením obrazu, úplně chybí napětí z vyšetřování či pousování se v ději, budování postav, vztahů, ani závěr nepřinese žádné dovršení ani uspokojení. Řada vedlejších linek navíc zůstane ponechána ladem, nedozvíme se, jak to nakonec dopadlo s Wandtem (byl-li nejen nejmenován policejním prezidentem, ale také zatčen a obviněn a smrt popravené dívky alespoň pomstěna), co bude dál s (možná osleplou) Charlottinou sestrou a jejím mužem, ani s mladší sestrou, ze závěru úplně vypadne postava komunistické dcery generála Segerse a její směle započaté hry na špionku a revolucionářku, jak skončí celá aféra s Lufthansou a Stínovou armádou, nedozvíme se, jak reagovala matka Alfreda Nyssena a jestli se jí povedlo syna zbavit svéprávnosti, či zda na pádu burzy opravdu vydělal a co ona na to, nezjistíme, co bude dál se zatčenými a nezvěstnými postavami na celém tom tajném Wandtově seznamu atd. atp. - zkrátka se dočkáme formálního vysvětlení ústředního zločinu, nicméně veškerá završení a rozuzlení dotčených osobních osudů a životních příběhů zůstanou nevypořádána, divák cítí dluh a neuspokojené důvodné pohledávky. Navíc celá rámovací konstrukce s psychoanalýzou tady najednou působí jen jako sice povinná, ale naprosto nevyužitá kulisa, která už jen mate a překáží. *** A navíc mě v r. 2020 zklamala ta promeškaná příležitost, to, že teď, kdy už je (znovu) zřejmé, že celý ten podvodný koncept světové ekonomiky postavené na nekonečném růstu konzumu, produkce, spotřeby, odpadu a destrukce stále strměji a za každou cenu protežované na úkor solidarity, péče, udržitelnosti, svědomí a morálky se neudržitelně hroutí, na pokraji likvidace celé soudržné a spolupracující lidskoprávní humánní společnosti a na pokraji devastace pro rozvoj rozmanitého života nezbytné udržitelné ekologie celé planety, se tvůrci toho pro dnešní stav věcí tak zásadního ekonomického mezníku v roce 1929 dotýkají tak povrchně a bez ambicí ty souvislosti důkladněji ozřejmit. Celá série mi připadá jako promrhaná příležitost, stín, těžící z minulých úspěchů. -~ () (méně) (více)

Galerie (545)

Zajímavosti (20)

  • Když se vládní rada Wendt (Benno Fürmann) sklání pro zraněnou Marie-Louise Seegers (Saskia Rosendahl), drží svou pušku v ruce, zatímco druhá puška leží na zemi. V následujícím záběru má však obě zbraně na zádech. (pavelvojta)
  • Roli Emila Engelse ztvárnil populární německý zpěvák Max Raabe, jenž je spolu s hudební producentkou a zpěvačkou Annette Humpe i skutečným autorem seriálového hitu „Ein Tag wie Gold“. (pavelvojta)

Související novinky

VOD tipy na konec srpna

VOD tipy na konec srpna

19.08.2023

S příchodem druhé poloviny srpna se nám léto pomalu přehouplo do své finální fáze, a pokud už vám příležitostné deštivé počasí narušuje plány na rozverné venkovní aktivity, nemusíte klesat na mysli,… (více)

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

31.12.2017

Hrstka nejoblíbenějších uživatelů ČSFD.cz tradičně vybrala osobní trojku nej filmů, uvedených do české a slovenské distribuce nebo na filmových festivalech v roce 2017. A někteří dali hlasy taky svým… (více)

Reklama

Reklama