poster

Čelisti

  • USA

    Jaws

  • Slovensko

    Čeľuste

  • Austrálie

    Jaws

  • Velká Británie

    Jaws

Thriller / Horor / Dobrodružný / Drama

USA, 1975, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lateef
    *****

    Takže, tohle je absolutní veledílo v historii kinematografie...Steven Spielberg natočil úchvatný, strhující a napínavý thriller o smrtícím obřím bílém žralokovi, který začal řádit u jednoho rekreačního městečka...pro mě typický film, ve kterém napětí a strach buduje očím skryté monstrum...mluví se o něm, píše se o něm, dohaduje se o něm, ale spatříte jej až na konci filmu...přesně takhle má vypadat napjatá atmosféra a skutečně to funguje...strach z neviděného je strach největší!!...na tehdejší dobu velice umě vypracovaná maketa "velkého bílého"...jde z něj opravdu strach a zároveň si nepřipouštíte, že je to výmysl, protože něco takového skutečně může existovat...lidstvo není obecně o problematice žraloků dostatečně informováno, spousta věcí je dosud nezjištěných, tudíž skutečně uvěříte, že ten ohromný kus šedé hmoty se může někde prohánět oceány...role šéfa místní policie Martina Brodyho se zhostil Roy Schneider a je to něco neskutečného, on nehraje, on prostě opravdu toho žraloka loví, ty lidi chrání a vůbec..tahle role je geniálně napsaná a geniálně zahraná - bravo!!..rovněž Robert Shaw(Quint) a Richard Dreyfuss(Hooper) jsou skvělí...filmu nechybí i úsměvné momenty, které celý snímek mírně odlehčují(táta a syn - co uděláš Ty, udělám já taky...Quint drtící prázdnou plechovku, Hooper drtící obyčejný prázdný kelímek...Mary Ellen Moffat "lámající" srdce)...John Williams se postaral o nesmrtelnou hudbu!!..Jaws Theme bude strašit ještě moc generací!!...já opravdu smekám, tohle je jedna z mála perel mezi zrnky písku...7 miliónů dolarů(rozpočet)/470,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)(5.6.2006)

  • Gemini
    ****

    Takže - Čelisti jsem viděl poprvé v osmi letech, po dlouhém žadonění a přemlouvání svých drahých rodičů:) A nenechalo to na mě žádné velké následky (vždycky jsem byl trochu zvláštní dítě) - ve chvíli kdy celé příbuzenstvo vyjeklo, jsem dál klidně seděl a čekal, kdy už se sakra objeví ten žralok!!!! Nějaká hudba od nějakého Williamse mi tenkrát byla ukradená (což je dnes poněkud naopak:)), ale nic z toho nemění ani ň na faktu, že Čelisti jsou perfektně natočený thriller a Robert Shaw totální machr:)(21.2.2003)

  • ClintEastwood
    *****

    Tohle neudělal lodní šroub, ani korálový útes. Nebyl to ani Jack Rozparovač. Byl to žralok! Už úvodní logo Universalu, za kterým jsou slyšet podmořské zvuky, mě pokaždé dokonale navnadí na tuto nestárnoucí podívanou. Steven Spielberg nepotřeboval k natočení svého legendárního trháku žádné digitální efekty. Vystačil si s dobrým scénářem, sestavou kvalitních herců, jedním modelem žraloka a co je nejdůležitější - se svojí originální a pestrou režií, plnou skvělých nápadů a záběrů, které divákovi dodnes dokazují Spielbergův talent a zapálení pro filmové umění. Výkony slavného hereckého tria Roy Scheider, Robert Shaw a Richard Dreyfuss, snad netřeba vyzdvihovat, to byl herecký koncert, stejně jako děsivá, přičemž jednoduchá hudba mistra Williamse, která dotváří děsivou atmosféru. Druhá polovina filmu, kdy tři hlavní hrdinové vyráží na moře, nabízí divákům jeden z nejúžasnějších soubojů člověka s přírodou, který byl kdy natočen. Čelisti budou vždy fascinovat miliony filmových fanoušků po celém světě a inspirovat nové režiséry, kteří v rámci žánru tento snímek těžko překonají. Dodnes jeden z nejkrásnějších filmů světové kinematografie. P.S. Plusem je i obrovská Spielbergova odvaha, nechat ve filmu zabít dítě (to by dnes fakt neprošlo).(17.11.2009)

  • lamps
    *****

    Nejlepší Spielberg. Když se dívám na Čelisti, uvědomuji si, jak lze zdánlivě nenápadným způsobem, skrze sestavovávní mizanscény a volbu střihových postupů, budovat neuvěřitelně silné napětí a vést divákovu pozornost tak, aby měla každá jednotlivá scéna maximálně intenzivní účinek. Klíčová je především práce s náznaky a sdělováním informací prostřednictvím prostých obrazových motivů, což se projevuje obecně až ďábelským vystupňováním hrůzy z blížící se potvory a nepolevujícím tempem vyprávění, konkrétně pak především v legendární scéně druhého útoku žraloka, která skutečně patří do zlatého fondu nejlepších filmařských sekvencí historie. V ní nám Spielberg skrze nervózní pohledy šerifa Brodyho opakovaně nadhazuje možné oběti útoku, přičemž přítomnost žraloka je potvrzena náhlým zmizením psa, kterého páníček marně volá, a kamera nám ukazuje pouze talíř, který měl aportovat. Už tak nervózní situaci ještě zintenzivňují neviditelné stírací střihy, jejichž katalyzátory jsou postavy přecházející před objektivem, a napětí kulminuje přepnutím do hlediskového záběru na žraloka a slavným nájezdem transfokace na Brodyho, což je moment, při kterém pokaždé vypotím všechny piva z poslední akce a moje cinefilní já upadá do hašišové extáze. A takhle nějak funguje i celkové rozdělení na dvě odlišné poloviny - v té první se naznačuje, ve druhé žraloka hodně vidíme a napětí je udržováno alternativními režijními postupy (barely), dokonalými dialogy (Quintovo vyprávění divák přímo hltá), úžasnou hudbou a nepopsatelně úderným timingem, hraničícím občas s naprostým šokem (jestli mi výše popisovaná scéna přivádí extázi hašišovou, scéna SPOILER!! Quintovy smrti do mě dostává snad všechny povzbudivé látky světa). Dokonalost, po tomhle už se zkrátka nedá koupat klidně v moři..... Jo a drogy neberu, fakt to byla jenom symbolika :D(18.4.2011)

  • Shit
    *****

    první a jak je to skoro vždycky, tak taky nejlepší díl. Film má úžasnou atmosféru strachu a skvělou hudbu, která tu atmosféru ještě víc podbarví.Akorát ten žralok v některých momentech vypadá trošku uměle, ale na tehdejsí dobu to bylo asi maximum a bohatě to stačí. Roy Scheider tady nehraje nic extra, ale i tak je to jeho životní role(19.3.2005)

  • - Natáčelo se od 2. května do 18. září a od října do prosince 1974 v Mississippi, Massachusetts, Kalifornii a v Austrálii. (Varan)

  • - Brody (Roy Scheider) jazdí vo filme na policajnom aute Chevrolet Blazer Cheyenne z roku 1973. (Raccoon.city)

  • - Natáčení filmu inspirovalo vznik divadelní hry s názvem „The Shark Is Broken“, která byla v roce 2020 k vidění v londýnském West Endu. Je o třech hercích z Čelistí, kteří na člunu čekají na začátek natáčení, zatímco žralok je v opravě. Jejím spoluautorem je Ian Shaw, syn Roberta Shawa. (raininface)