Reklama

Reklama

Malý pitaval z velkého města

(seriál)
  • angličtina Minor Tales of Crime from a Major City
TV spot 13
Československo, (1982–1986), 14 h 8 min (Minutáž: 49–63 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hrají:

Jiří Krampol, Ladislav Frej st., Michal Pešek, Pavel Zedníček, Josef Abrhám, Svatopluk Skopal, Jan Faltýnek, Vlastimil Hašek, Vlastimil Zavřel (více)
(další profese)

Epizody(15)

Na televizní obrazovku se vrací detektivní seriál Malý pitaval z velkého města podle scénáře Jaroslava Dietla v režii Jaroslava Dudka se známými a populárními herci. Opět se budete moci setkávat s partou pražských kriminalistů, kteří pátrají po pachatelích drobných i těch nejzávažnějších zločinů. U některých případů jim jde vše s úsměvem, u jiných do smíchu není nikomu, ani těm nejotrlejším. Skvělé herecké obsazení zajistí příjemnou zábavu i po letech. Vedoucím kriminalistického týmu je náčelník Břetislav Kubát (Ladislav Frej) a jeho podřízenými Rudolf Pekař (Vlastimil Hašek), Libor Krejcárek (Jiří Krampol), Kamil Hamřík (Pavel Zedníček) a nejmladší vyšetřovatel Jiří Otradovec (Michal Pešek). (Česká televize)

(více)

Videa (13)

TV spot 13

Recenze (301)

maxxxim 

všechny recenze uživatele

Kvarteto cirkusantov pod šambriérou principála Břéťu pravidelne napĺňajúce smiechom nejedno domáce šapitó. Tak týchto eskamotérov môžem za každého ročného obdobia, počasia a hodiny. Ale aby človek nebol na nich zlý, tak takto. Ono v podstate stačí zamerať pozornosť na detail a máte vyhraté. Napr. v časti "Jupiter" tá babka alias vrátnička miestneho múzea/galérie dostáva ľahkú mrtvicu pri oznámení jedného z návštevníkov - vedúceho skupiny filmárov, že oni sú kompletní a kompletní aj odchádzajú, a to po oznámení tejto babky, že jeden z nich už medzičasom odišiel. Údiv priam až zdesenie, ktoré sa babke alias vrátničke zračilo v tvári s následným odobratím sa vyskákať do výstavných siení múzeá/galérie štýlom "Grand Jeté" a za šokantného sa pristavenia pri piedestáli, na ktorom "Jupiter" svojho času stával, bolo parádne, neuveriteľné, ale parádne. Na inom mieste "Notes" alias Notes obrástol v tvári slabunkozeleným machom, neviem či to bolo tým svetlom/tieňom, zlou prácou kamery, zfušovaným maskovaním alebo nie príliš kvalitným "holením", ale každopádne v niektorých momentoch sa vám bude javiť ako nedozretý strýček "Pompo" z Arabely, ak nie hastrman - Obdachlose. No, svoje si "Notes" uhrá v každej časti, v ktorej je aspoň trochu vystavený svetlu reflektorov, resp. kamery, to mu nemožno uprieť a jeho moudrá typu "To bude tajnej. Jen ho nechte, to bude zaručeně tajnej." režú v každej situácii do živého, odrážajú tak jeho dlhoročné skúsenosti s pobytom na kriminálke, slnku a vo svetri vôbec. Na druhej strane aj skúsenosti je treba v kolektíve mladých dravých vyšetrovateľov, ktorí idú po zločincoch bez zľutovania v hlase, činoch a praktikách (V skutočnosti, idú po nich pekne v klídku sa štýlovej ploužákovej hudby tak, aby sa nikomu nikdy nič nestalo.). Inde zase Jiříček špehuje svojho kienta spoza rohu, ako by mu chcel dať za hrsť lentiliek alebo prisypať pár orieškov do cesty. Rovnako tak, keď ho sleduje po "podnikoch" za usrkávania oranžády alebo ho priamo na drzovku prenasleduje zakrádajúc sa poza jeho chrbát, kým ho nezmerčí a on sa nehodí za najbližší roh, spoza ktorého vytŕča iba ňufák, resp. riť. Nuž Jiříček je za každých okolností a v každej situácií kabrňák a hlavne je nenápadný ako Jiříček na "špehovačke", keď na sledovanie kohokoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek má neskutočný talent od/pre pána boha. Keď potom Libor a Kamil sú taktiež kapitoly samé o sebe, ale o nich až nabudúce, keď tak, dobre? Najlepší je Kamil, keď si donesie do práce peceň chleba a začne opekať doobeda v kancli. Som počul, že v tom čase na západe ľudia v obdobnom postavení hlavných hrdinov - vyšetrovateľov sa ti normálne chodili prestravovať do reštaurácií, prevádzok rýchleho občerstvenia, prípadne obdobných zariadení, pomaličky ale isto sa ukazuje, že za onóho režimu sa žilo lepšie ako dnes, jednoznačne to dokazuje životná úroveň doby, ktorá na nás dýcha z podobných projektov, ako je tento, a to ešte budeme veriť, že súdruhovia - kritici a podobné kapacity zainteresované do projektu a dbajúci o jeho hodnovernosť a súlad s kostolným poriadkom, nepripustili, aby bolo ukázané niečo nad rámec nevyhnutného :). A na záver už iba; "To snaď není pravda ...." Pôvodcu týchto slov už nemusím ani predstavovať. Ale inak je to super seriál s atmosférou burlesky :). () (méně) (více)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Největším záporem tohoto ryze českého - prepáčte, československého - krimiseriálu je jeho dobová aktuálnost. Ta totiž způsobuje, že řada případů vyšetřovaných pražskou kriminálkou nutně musí u současného diváka, "masírovaného" pohlednými a vždy elegantně oděnými sí es áj či jinými specialisty, budit úsměv. Nicméně, i přes k tomu ještě přidanou lehce stranickopoliticky výchovnou příchuť, nelze Malého Pitvala (neupsal jsem se, jen se snažím být vtipný, hahaha) hanět. Například postava Vlastimila Haška měla místy ten správný šmrnc starého policajta a táty od rodiny, stejně jako Jiří Krampol dobře hrál toho svého občas nemístně namachrovaného frajera. Stejně tak vedlejší role, lépe řečeno jednotliví "ti zlí" mají mezi sebou velmi povedené postavičky, vzpomeňme například zkušeného chemika Viktora Preisse. Jednoznačně nejlepší výkon ale předvedl v poslední epizodě Rudolf Hrušínský. Jeho kasař ze staré školy je úžasnou ukázkou člověka žijícího v časech dávno minulých, do těch "dnešních" se nehodícího - kus herectví, který byste čekali možná od Hříšných Lidí Města Pražského, ale ne od době poplatného "vé bé" seriálu československé televize. Závěrem tedy asi tolik - ideologicky ani zdaleka nepohorší tolik jako Major Zeman, po umělecké stránce nenadchne jako například legendární Sequensovy příběhy z dob galérky nebo klasické filmy jako Na Kolejích Čeká Vrah, prostě je to obyčejná česká detektivka, a je rozhodně lepší než o nějaký ten rok mladší Případ pro Zvláštní Skupinu:P 60%. ()

Reklama

fleker 

všechny recenze uživatele

POZÓÓÓR KOMOUŠÍÍÍÍ...VEMTE SI VŠICKI ROLÁKY A DLOUHÝ RUKÁVY, AT VÁS NEPOKOUSOU!!....HONEEEM VSICHNI DAME VODPAD,,,,JÉ HELE, TAMHE TOMU NEKDO DAL TRI HVEZDY - KOMOUŠ!!....jo jo..je to trosku plesnivější vecicka,,,,viz hlody jako ze pani prodavacka tvrdi, ze kram byl narvanej lidma az kprasknuti, jak by taky ne, kdyz zrovna dovezli banány a pomerance.......nebo nabourana škodovka kera, jak povidal čmaňa,je prej nejmíň na skok zvokna...a spousta dalsich...diky kerejm se z puvodni krimi stava tak trochu i kome,,,nebezpečí kontaminace je však zcela minimální........soudruh fleker dává za 4 rudý.......jo, a že prej strana chysta přemenovat večerníčka na grebeníčka až se zas vysápe nahoru...BU BU BU ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ze zamýšleného projektu soustavně komentovat jednu každou epizodu zůstalo torzo čítající první tři a vracet se k tomu už nebudu. Budiž tedy alespoň poznamenáno, že překvapivě to je jeden z nejlepších viděných krimiseriálů. Často nechtěně zábavný (Narkomani nebo třeba Bartoška jako vekslák kunsthistorik), leckde dietlovsky přitažený za vlasy (Autorka detektivních povídek - ale on ten díl vlastně je jako taková detektivní povídka - proto je taky nečtu), na druhé straně nechybějí opravdu silné monenty (vyvrcholení konfrontace syn Kratěna - otec Sklenčka) a "Bezpečnost. Jste zatčen." nikdy nebylo vysloveno tak mazácky jako v skvostné scéně, v níž Hašek s mladým Peškem zatýká nebezpečného zločince, an jde s košem. Haškova postava por. Pekaře má vůbec potenciál kultovnosti a Frejův náčelník Břéťa vstoupil do lidové slovesnosti (ovšem prostřednictvím Krampolova "Břéťo"). Co do realističnosti kriminalistické práce se Pitaval dočkal překonání až v Případech prvního oddělení. Ve služební kanceláři (myslím, že náčelníkově) sem tam zahlédneme podobiznu F. E. Dzeržinského, podobně jako v jiných dobových kriminálkách, z čehož lze usoudit, že šlo o součást povinné výbavy tehdejších služeben SNB. V souvislosti s takřka nulovou mírou režimní propagandy v průběhu celého Pitavalu je nápadné, že divák si opravdu musí chtít všímat, aby si byl portrétu jednoho z nejvražednějších bolševiků a zakladatele Čeky (pozdější NKVD, pozdější KGB) vůbec vědom. K problematice oné nulové míry propagandy se blíže vyjadřuji v komentáři k 3. dílu. V seriálu o esenbácích z poč. 80. let je to věc opravdu povážlivá a básník Jiří Martínek je toho názoru, že ježto ideologii, propagandu a lživé převrácení moderní historie pokryl kovaný Major Zeman, nastupuje Pitaval s plněním úkolu udělat z esenbáků normální sympaťáky (podobně Marthos). Čehož se nemohl nikdo zhostit efektivněji Dietla. Čtěte: Marthos, Šandík, PollyJean, type_B. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jaroslav Dietl je rozporuplná osobnost české televizní tvorby. Jedněmi je bez ironie nazýván "Dumasem českého seriálu", druhými je mu naopak přisuzována mefistofelská role stranického slouhy, který prostřednictvím svých televizních hrdinů intoxikoval národ zhoubnou, rafinovaně zpracovanou ideologií. Podstatné je to, o čem nelze příliš polemizovat – Dietl uměl napsat poutavý příběh s dobrými zápletkami, živé dialogy a postavy, které často šustily papírem míň než skuteční "hrdinové práce", zároveň ale jeho seriály nejsou dramata řešící složité existenciální otázky. Jsou řemeslně dokonale zvládnuté, posvěcené schopností fascinovat, přestože zdaleka ne všechno odpovídá realitě. Pitaval tedy nejsou jen detektivní příběhy, ale i jeden z vhodných způsobů, jak zpopularizovat tehdy neoblíbené příslušníky socialistické bezpečnosti. Seriálu nelze upřít jisté výsady, třeba, že dal šanci některým hercům, kteří byli spíše upozaďováni – např. Vlastimil Hašek opustil plejádu figurek a zahrál si bezmezně trpělivého, přemýšlivého kriminalistu v taťkovské pletené vestě, který řeší případy raději u psacího stolu, než v terénu. Drsného a vtipkujícího Libora Krejcárka si vystřihl do škatulky bavičů pomalu mířící Jiří Krampol, někdejší moderátor Kufrů a obdobných taškařic Pavel Zedníček zase ztělesnil trochu hejskovského podporučíka Hamříka... Narozdíl od jiných seriálů se osudy kriminalistů nerozvíjejí, ani neproplétají, každé je věnována jen jedna epizoda. Ale nebyl by to Dietl, aby nepolidštil práci vyšetřovatelů Veřejné bezpečnosti jejich soukromými problémy. ()

Galerie (419)

Zajímavosti (91)

  • Nadporučík Rudolf Pekár (V. Hašek) v kancelárii drží v jednom zábere v ruke červené pero, ktoré sa v priebehu pár sekúnd zmení na čierne. (Raccoon.city)
  • Když poručík Libor Krejcárek (Jiří Krampol) dává dohromady světlo havarovaného vozu, činí tak tehdy často používaným acetonovým lepidlem Kanagon. Znali ho především ti, kdo lepili mapírové modely. (Robbi)

Reklama

Reklama