poster

Francouzská revoluce (TV film)

  • Francie

    La Révolution française

  • Itálie

    La rivoluzione francese

  • Západní Německo

    Die französische Revolution

Drama / Historický / Válečný

Francie / Itálie / Západní Německo / Kanada / Velká Británie, 1989, 335 min (Alternativní: 360 min, Televizní verze: 4x90 min)

Hrají:

Klaus Maria Brandauer, Jane Seymour, François Cluzet, Jean-François Balmer, Andrzej Seweryn, Marianne Basler, Raymond Gerôme, Peter Ustinov, François Levantal, Sam Neill, Claudia Cardinale, Vittorio Mezzogiorno, Jean-François Stévenin, Gabrielle Lazure, Massimo Girotti, Michel Galabru, Mike Marshall, Michel Duchaussoy, Philippine Leroy-Beaulieu, Christopher Lee, Marie Bunel, Jean Bouise, Hans Meyer, Jean-Yves Berteloot, Peter Hudson, Geneviève Mnich, Sebastian Roché, Samy Naceri, Dominique Pinon, Georges Corraface, François-Eric Gendron, Yves Beneyton, Michel Subor, Hanns Zischler, Franck Capillery, André Farwagi, Ronald Guttman, Renaud Marx, Jean-Marie Lemaire, Yves-Marie Maurin, Daniel Langlet, Henri Serre, Jean Bouchaud, Liliane Rovère, André Penvern, Jean-Paul Bonnaire, Muriel Brener, Diane Delor, David Martin, Geoffrey Bateman, Nicole Gueden, Raphaëline Goupilleau, Jacques Ciron, Christopher Thompson, Michel Melki, Sady Rebbot, Jacques Penot, Michel Voletti, Mireille Franchino, Philippe Landoulsi, Steve Gadler, Fabienne Tricottet, Louise Boisvert, Jacques Vincey, Jean-Marie Bernicat, Alain Payen, Bruno Raffaelli, Bruno Cécillon, Louison Roblin, Philippe Chemin, Daniel Briquet, Sylvain Clément, Yvan Varco, Marc de Jonge, Jean Boissery, Jean-Gabriel Nordmann, Sylvie Flepp, Nicolas Serreau, Nadia Vasil, Alain Frérot, Steve Kalfa, Frédéric Witta, Patrick Tessari, Jean-Pierre Laurent, Mario Luraschi, Jean-Claude Dumas, Rémy Roubakha, Jean-Pol Brissart, Geoffroy Thiébaut, Jay Benedict, François Clavier, Claude Aufaure, Tomasz Bialkowski, François Lalande, Serge Dupire
(další profese)
  • GilEstel
    ***

    Pěkně udělaný film. Díky stopáži si mohl dovolit zaběhnout i do poměrně slušných detailů. Přesto se neubráním pocitu, že celková kompozice je poněkud umělá a plochá. Stejně tak jednotlivé postavy. Zaujímají určité učebnicové pózy, ale chybí jim cosi živočišného. Poněkud čítankový přístup, kterým lze historii vykládat, ale nejde ji znovu prožívat. Díky těmto věcem na mě film nezanechal hlubší stopu. Zapůsobit dokázaly jen systematické nesmyslné popravy pod gilotinou, podle politických potřeb. (To je na takový film poněkud málo.) Tomuto soudu nakonec unikl málo kdo. Aneb když se kácí les, musí létat třísky. Nezapomenu na Maratův proslov „Chci 100 000 hlav! Jen ať se bojí!“ (Leč známého zapíchnutí ve vaně jsme se nedočkali.) Byla to zvláštní cesta k demokracii. Tak zvláštní, že pomohla na trůn jednomu z největších diktátorů historie. 65%(12.8.2011)

  • lucascus
    *****

    Nádhera. Konečně něco, co přibližuje Francouzskou revoluci i naprostému laikovi v oboru, jako jsem já. A Jane Seymour v roli Marie Antoinetty je naprosto perfektní - kam se hrabou ostatní herečky, ztvárňující tuto osudovou ženu. Jane měla v sobě něco, co nám podnes ukazují obrazy s M.A. - takovou prazvláštní jiskru v oku. Takže ne dr. Quinnová, ne bondgirl, ale Marie Antoinetta je zásadní rolí v kariéře Jane Seymour. Jedinou vadou na kráse je snad přílišná komornost a televiznost snímku, který by s větší finanční podporou mohl jistě uspět i v kinech.(26.2.2015)

  • misterz
    ****

    Vynikajúci a poučný prierez hlavnými udalosťami tohto komplikovaného obdobia, ktorý osloví nielen nadšenca do histórie, ale aj obyčajného laika čo o Francúzskej revolúcii nevie skoro nič (ale dobytie Bastily je asi známe každému). Navyše sa mi veľmi páčila výprava, v tomto smere je to možno ešte lepšie ako Danton od A. Wajdu. Inak keď už sme pri Dantonovi, jeho verzia s K. M. Brandauerom ma oslovila viac ako verzia s Gérard Depardieu. Tento herec je skrátka geniálny, čo mi už dokázal povedzme v snímku Mefisto. Inak, škoda, že Danton nepochopil, že každá revolúcia obyčajne svoje deti aj zožerie. Mohol to prežiť. Naproti tomu u Robespierra ide zároveň i o zaujímavú charakterovú premenu, ktorá sa striktne drží svojej reálnej predlohy - zo začiatku celkom milá postava, koniec už len akási karikatúra človeka - totálny šialenec. Veľmi poučná verzia Francúzskej revolúcie, navyše pozorný divák si všimne aj množstvo verejne známych citátov, ktoré sú šikovne zapracované do príbehu. Celkovo to vidím na silný nadpriemer, dlho som váhal aj nad plným počtom, ale jasný päťkový pocit sa nedostavil. 85/100(15.3.2018)

  • Crocuta
    *****

    Minisérie má čtyři díly, první dva nesou podtitul Léta naděje, druhé dva Léta zběsilosti. Výstižné. Při sledování scény, kdy se na svatbě Camila Desmoulinse a Lucill Duplesisové sejdou jejich přátelé (Brisot, Danton, Robespierre) a společně se veselí, člověku přeběhne mráz po zádech, když si uvědomí, že už pár měsíců nato se začali vzájemně posílat pod gilotinu. Mimochodem - vypnout více než šestihodinový seriál po dvaceti minutách a stěžovat si, že mu údajně chybí to či ono (ač ve skutečnosti nic z toho nepostrádá) je poněkud... ukvapené.(29.6.2007)

  • Kimon
    *****

    Opravdu skvělá ukázka toho, co dokáže bezohledný, nelidský útlak provést s myšlením a konáním prostých zubožených lidí. Historie by nám všem měla otvírat oči i rozum. Považuji tento historický seriál o čtyřech dílech jak obsahově, tak zpracováním za to nejlepší v této oblasti, co nám mohlo minulé století ve filmovém umění nabídnout.(27.9.2009)

  • - Scény dobytí Bastily byly natočeny na hradě Tarascon v jižní Francii, který se dnes již neexistující pevnosti architektonicky značně podobá. (argenson)

  • - Počet obětí teroru, který rozpoutal Maximilien Robespierre, není přesně znám, protože většina záznamů se do dnešních dnů nedochovala. Mnozí odborníci se ovšem shodují na tom, že pod gilotinou mohlo skončit až o 40 000 lidí. (Petulka88)

  • - Vzhledem k rozsahu byl film rozdělen na dvě základní částí, a to „Léta naděje“ a „Léta zběsilosti“. První polovinu natočil francouzský režisér Robert Enrico, druhou realizoval Američan Richard T. Heffron. (argenson)