Reklama

Reklama

Laře Croft (Alicia Vikander) je 21 let a právě zdědila obrovské obchodní impérium. Její otec, bohatý šlechtic a známý dobrodruh, Lord Richard Croft (Dominic West), zmizel beze stopy před sedmi lety, když byla ještě dítě. Od té doby se marně snaží najít nějaký smysl svého života. Když si přečte záhadný vzkaz, který jí otec zanechal, rozhodne se opustit Londýn a vyrazit do neznáma, aby přišla na to, co se jejímu otci doopravdy stalo. Vydá se po jeho stopách hledat legendární hrobku na mýtickém ostrově někde poblíž japonského pobřeží. Tato mise ale nebude jednoduchá – už jen dostat se na záhadný ostrov stojí Laru velké úsilí. Loď, která ji měla dopravit na pevninu ztroskotá v silné bouři a Lara se ocitá sama uprostřed neznáma, vybavená jen ostrým nožem, pevnou vírou a vlastní tvrdohlavostí. Pokud se jí podaří překonat své vlastní limity a přežít toto nebezpečné dobrodružství, stane se z ní skutečný Tomb Raider. (Forum Film CZ)

(více)

Videa (9)

Recenze (871)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Patnáct let uplynulo od posledního setkání nejslavnější ženské herní hrdinky (ano, stále ještě ano - ženská podoba Sheparda z Mass Effectu se nepočítá, protože žádný Larák Crofťák neexistuje;)) s filmovým světem. Mezitím byla lady Croft herně restartována a zaznamenala ve své nové virtuální inkarnaci fenomenální úspěch - k roku uvedení filmu už ve dvou dílech (a k dnešku už v trilogii). Je jasné, že takový kapitál se nemohl nechat ležet ladem;) Takže nějakého chytráka napadlo, že nejlepší bude vzít děj obou "nových" her a zmixovat to do jednoho filmu. A obsadit do hlavní role mladou ženu s nezanedbatelným hereckým talentem (jako Angelinu Jolie - v době, kdy Laru ztvárnila, ještě o nějaký ten rok mladší;)), tvářičkou panenky a na první pohled křehce vypadající tělesnou konstitucí, aby vypadalo věrněji rebootování Lařina příběhu. Nová Lara je tak mladou a nezkušenou - ovšem slušně vysportovanou a odhodlanou - dívkou, která má do světoznámé archeoložky, dobrodruhyně:P a "one-woman-army", kterou právě představovala Angelina Jolie ve "svých" Tomb Raiderech, tak daleko jako soudružka Semelová do demokratky. Nová doba si zkrátka vyžádala nový přístup, a není to přístup úplně špatný, i když nevyhnutelně musí drhnout, protože cílová divácká skupina chce své, takže Alicia Vikander prodělá poměrně rychlý přerod z boxující skoroteenagerky na sice ještě trochu lidskou, ale jednoznačně už typickou akční hrdinku, která se plácá v namnoze dosti viditelně digitálně vytuněných obrazech. Chudák Walton Goggins nemá moc co předvést, a Dominic West je jednoznačně castingový omyl roku. Ona bohužel tak nějak celá "lidská a rodinná" linka je nejslabší element filmu (čti deset sekund na jeden divácký facepalm), který jinak funguje slušně. Alespoň v rámci žánru:) A když to srovnám se scénáristickým bordelem, který nabídl první filmový Tomb Raider (ne nadarmo i klip k Elevation od U2 vypadá jak vypadá;)), a totální over-the-top coolovostí hrdinky v druhém dílu (pamatujete na tu pěsťovku žralokovi?;)), je to vlastně poctivá nenáročná podívaná, kterou by asi šlo srovnávat s Mumií - ta pro mě ale bude vždycky lepší kvůli skvělé chemii Brendana Frasera a Rachel Weisz, což je samozřejmě vůči "sólové" hrdince krapet nefér;) Takže jo, no, dám těch 70% a červenou barvu, ale že by mě to nějak extra těšilo...:) ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Křehká charakterní herečka Alicia, která mi na roli připadala nevhodná (chtěl jsem v ní vidět spíše některou z rychlých a zběsilých prsatek), dodává filmu tunu sympatií a lidský rozměr. Díky ní film dýchá. A první dvě třetiny je dokonce inteligentní, obratně pracuje s interakcí postav i jejích zasazením do atraktivního prostředí. Před vstupem do finální jeskyně ale nad sebou zlomí intelektuální hůl, uchýlí se k laciným zvratům a shodí se na tři hvězdy. Nevyužitý potenciál vidím také v tom, že scénář do žánrových vychytávek, a nedejbože pravidel, nevnesl nic nové. Naopak, jednu z hlavních atrakcií vykradl ze Ztraceného světa. ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

No konečně zase někdo pořádně porajtoval ztracenou archu! A ani nevadilo, že tahle Hrobkojezdkyně nesplnila kástingové přednosti předobrazu jako pičoidní Endželína a slečnu Záhumenskou tentokrát hraje sympatický kluk. Počítám, že i nad ním určitě pár prudkých heteráků přeleštilo. Asi zvyk z džojstyku. Nevadili ani příliš estetičtí otrokáři, kteří než uvrhli hrdinného ťamanského kapitána do špinavého otroctví v kamenolomu, pečlivě mu depilovali jeho mužatkovský homoknírek. Počítám, že přibrali i koule. Asi vši. A už vůbec nevadilo, že firma SONY vyrábí baterky, které i po sedmi letech zahálení v pohodě přehrají videjko či rozdiktují diktafon. Asi Foršprung durš Technik. Prostě i tak svižně dobrodružná, strhující a skvostně udělaná kulantní zábava na nedělní odpoledne s jako vždy excelentně slizkým Goginsem, jenž s tímhle xichtem snad musí být záporná svině i mimo kamery. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Až vám bude někdo říkat, že filmařské pojetí filmu TOMB RAIDER má jisté rysy retropřístupu, tak... vlastně ano. ___ 1. V upřímné jednoduchosti vyprávění je to docela pravda už jen vedle všech těch meta-narativů a meta-fikčních-světů. A spíše než dědictví počítačových her v tom vidím dědictví řetězovitých epizodických narativů, které tvoří vzorec dobrodružného románu i filmu víceméně odjakživa. Oproštění tohoto vzorce od dávkování odkazy v každé scéně na vrub soustřeďování se na relativně pomalý vývoj hrdinky, působí osvobozujícím dojmem, byť si ho umím představit hravější - a přechod od hodné holky k vraždící... ehm... hodné holce je přece jen poněkud nečekaný. ___ 2. Z hlediska stylu sprintuje se svými 2722 střihy průměrně po 2,4 vteřinách v tom rychlejším peletonu zcela současné kinematografie. Na druhou stranu je mnohem přehlednější než většina současných akčních filmů. To je dáno zřejmě větším množstvím ustavujících celků a vůbec větších rámů, kdy nástřihy na detaily mají tendence zpřesňovat plynulost informačního toku a velké množství úhlů je často navázáno na něčí pohledy. Jakkoli podobně rychlý střih nebyl v devadesátých letech normou, ostatně i dneska jde víceméně o dolní hranici preferované rychlosti střihové skladby (níže už jde spíše o odchylky), v přehlednosti se tehdejším postupům střihu akčního filmu blíží spíše než dnešním. Pro srovnání viz moji databázi zde. ___ 3. To jsou ale jen dohady, musel bych film vidět znovu a soustřeďovat se více na styl, na výstavbu jednotlivých prostředí i na způsoby vedení pozornosti v hloubce prostoru. Napoprvé jsem se spíše nechal unášet dobrodružným příběhem o sympatické hrdince v neotřelém podání Vikanderové. Vzpomněl jsem si každopádně na ÚTOK NA BÍLÝ DŮM, kde je čistota upřímně jednoduchého vyprávění i nečekaná přehlednost jinak velmi rychlého střihu podobně starosvětská. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Vedle Wonder Woman působí Lara jako chudá příbuzná (hráče videoher asi producenti vnímají jako méně silnou diváckou skupinu než čtenáře komiksů). Všehovšudy čtyři prostředí (Londýn, Hongkong, ostrov, hrobka), s výjimkou vodopádu nikterak okázalé akční scény a v podstatě jen jedna (vycházející) hollywoodská hvězda. V kontextu snah o stvoření plnohodnotné akční filmové hrdinky jde nicméně o lehký pokrok. Lara Croft v podání přirozeně hrající Alicie Vikander je naprosto uvěřitelná. Dvojice scenáristů (Geneva Robertson-Dworet napsala taky Captain Marvel) neexperimentovala a nabízí tradiční origin příběh, který nehráče přehledně zasvětí do světa Tomb Raidera a hráčům nabídne uspokojivou porci „backstory“ a množství přímých citací ze hry. Lara je nám dvojicí úvodních akčních scén představena jako žena, která sice nevyniká ohromnou fyzickou silou, zato dokáže vymýšlet „lišácká“ řešení problémů. V obou případech zatím každopádně selhává. Silná, sebevědomá, byť nikoliv neohrožená, ale poměrně věrohodně zranitelná akční hrdinka se z ní stává až poté, co začne aktivně řešit své „daddy issues“. Vzniká dojem, že všemi prezentovanými schopnostmi, z nichž za některé vděčí otci (řešení hlavolamů, lukostřelba), disponovala od začátku, pouze jí scházela vnitřní rovnováha, protože v jejím životě chyběla ona otcovská figura. V tomhle ohledu je navenek progresivní film hrozně tradicionalistický (vlastně podobně jako Poslední z Jediů – dosaďte za Marka Hamilla Dominica Westa a dostanete prostřední část filmu). Rodinná linie, zastoupena zprvu zejména flashbacky, je ovšem zdatně zakomponována do hlavního vyprávění, posunuje děj, vysvětluje hrdinčiny motivace, pomáhá překlenout delší časové úseky, kdy se postavy někam přemísťují. Pokud jde o přínos libovolné scény pro vyprávění, nelze Tomb Raiderovi nic vytknout. Skoro žádná hluchá místa, kdy by nás přestalo zajímat, co bude dál (camea Nicka Frosta mohla být kratší, nebo žádná). Všechno je hezky propojené a navazuje na sebe. Možná až moc hladce a přímočaře. Akční scény jsou dostatečně různorodé a výrazně videoherní (a demonstrují, jak se Lara zdokonaluje v jednotlivých oblastech – souboj tělo na tělo, útěk před pronásledovateli, skok do dálky), tempo nepolevuje. Uthaug stejně jako ve Vlně předvádí perfektní ovládnutí řemesla a znalost principů klasického hollywoodského vyprávění. V rámci akčního žánru to vůbec není špatné, jen doufám, že pokračování, pro které si film v závěru trochu zdlouhavě a příliš okatě připravuje půdu, nebude stejně přehnaně opatrné. 65% ()

Galerie (87)

Zajímavosti (23)

  • Lařiny ruce, ve scéně na policejní stanici, mění pozici. (LaserJet)

Reklama

Reklama