VOD (3)
Série(4) / Epizody(40)
Obsahy(1)
Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)
Videa (13)
Recenze (156)
Atraktívna symbióza historickej dobovky (Nemecko po 1.sv. a pred 2.sv. vojnou) a filmu noir! Retro-noirová atmoška aj námet (či už pátranie po stratenom pornofilme alebo dobehnutie démonov minulosti). Pozornosť neustále držia ambivalentné postavy (poznačené všadeprítomnou dekadenciou doby) a oku lahodí dokonalá výprava a kamera (ktorej nie je cudzia tieňohra, fokus na siluety či skosené kompozície). Veľká spokojnosť. ()
Volker Kutscher je takový "jakože německý James Ellroy". Stejně jako on buduje (neo)noirovou kriminálku jakožto nepřikrášlený obraz doby skrze zdánlivou kakofonii poválečného rozčarování, proletářských nálad, kabaretní zhýralosti, mravnostních deliktů, dekadentnosti, směsice ideologií a mnoho dalšího. Zdánlivě nesourodé linie proplétá a nahlíží na ně pohledem od spodiny po elity; přesto mu v centru dění vždy stojí hlavně a především rozhárané nejednoznačné charaktery. Záběr to není malý a někdy se až zapomíná na případ samotný. Na zadaptování celkem oříšek, ovšem Babylon Berlín dostal péči, kterou si zaslouží. A tak měřítko, epičnost, výprava, technická stránka (ta speciálně Tykwerův vliv nezapře) i mnoho dalšího, nad tím vším nezbývá než uznale a obdivně pokyvovat hlavou. Obsazení je přesné, je to omamné, nedělá se z diváka debil, kterému je neustále třeba vše vysvětlovat, tu a tam se urodí scéna, kterou prostě nedostanete z hlavy (ano, tou první je hypnotická kabaretní Zu Asche, Zu Staub). Přesto všechno to však trestuhodně dojíždí na jeden aspekt, který se těžko skousává a zcela zvyknout si na něj nejde ani po několika sériích. Odehrává se to sice v Berlíně, přesto se osudy oněch dvou tuctů postav neustále protínají. Oproti předloze to však není tak umně provedeno; ono se to od sebe ostatně dost zásadně liší, společné jsou pouze styčné body, není to ani tak adaptace jako spíše velmi volně na motivy. V seriálu to není opodstatněno "dějově" díky pečlivě připravené půdě, ale prostě jen tak na náhodu neustále zas a znovu. Na ploše několika mála (tý)dnů se opakovaně jeden každý aktér (a zdaleka nejen ti ústřední) "jen tak mimochodem" (ne)přímo střetává s jiným. Ohlušujícím způsobem z toho šustí papír. Je to tak přepáleně "lostovské", nadužívané (to není jednou za pár epizod, ale bezmála scénu od scény), že by to působilo směšně a nevěrohodně i na vesnici, kde žije pouhá padesátka obyvatel a všichni se navzájem znají. Natož v živelné tepající přelidněné kosmopolitní metropoli. Grrr. O druhé sérii to platí také, ale tam je to aspoň o chlup méně časté. | S1: 4/5 | S2: 4/5 | ()
Veliká kvalita! Možná, že poslední dva díly budou někomu připadat nevěrohodné a přitažené za vlasy. Mám na mysli tu zázračnou záchranu z auta pod vodou a ten "bondovský" souboj o vlak, jedoucí do Sovětského svazu. U mě to však bylo jen napínavé a dobrodružné vyvrcholení skvělého seriálu. Lottě jsem hodně fandil už proto, že mi jak vzhledem tak charakterem připomínala Fionu Gallagher z Shameless. Postavy postupem času procházejí zajímavým vývojem a ten, který se na začátku zdál být sympatický a kladný hrdina se mění v naprostou svini a naopak. Tento politicko - kriminální seriál bych někdy po pár letech s chutí zopakoval. ()
Pro mě bohužel stejný zmatek jako název filmu. Babylon postav s různou motivací, dějových linek a odboček. Dost jsem se v tom ztrácel a čekat 14 dílů, než jsem to všechno jakž takž pobral, bylo dost na hlavu. Zůstal jsem u toho vlastně kvůli pozitivnímu hodnocení, ale ani konec mně nějak neuchvátil. Bylo tam moc otázek Proč, které v mnoha případech zůstaly nezodpovězeny. Výborná kamera, výprava a úvodní píseň. ()
Je mě jasný, že když Němci do něčeho dávají tolik peněz, tak ne proto, aby kamarád kamaráda měl tučný kšeft, ale proto, aby to stálo a během filmu jsem si živě představoval tvůrčí tým, jak piluje každý detail, aby výsledek byl klenotem nejen německé seriálové tvorby. Fascinuje mě kolik dějových zápletek, relativně velmi lehce zakomponovaných do celku dokázali tvůrci v seriálu rozehrát a aby to nebylo málo, tak každá postava má svůj příběh a vztahy což je opravdu mistrovská scénaristická práce to vše slepit aby to nepůsobilo trapně, zmatečně nebo nepřehledně. Herecky jsou v Německy talenti o tom asi nemá cenu pochybovat. Krásně ukočená druhá serie mě přesvědčila, že tvůrci opravdu vědí co dělají, umí vyprávět příběh se zvraty, umí vytvořit dobovou atmosféru a rozumí si s hudbou. Jediný, že občas honily jinej dějový míček, než bych já očekával a než bylo třeba. ()
Galerie (545)
Zajímavosti (19)
- Inspektor Gereon Rath (Volker Bruch) používá samonabíjecí pistoli Dreyse model M1907. (Rascal_)
- Když Gereon Rath (Volker Bruch) volá, aby byl spojen s Kolínem, zmíní se o číslech „13-08“. Henk Handloegten se narodil 13. srpna. (aporve)
- Roli Emila Engelse ztvárnil populární německý zpěvák Max Raabe, jenž je spolu s hudební producentkou a zpěvačkou Annette Humpe i skutečným autorem seriálového hitu „Ein Tag wie Gold“. (pavelvojta)
Reklama