VOD (2)
Série(4) / Epizody(40)
Obsahy(1)
Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)
Videa (13)
Recenze (156)
Atraktívna symbióza historickej dobovky (Nemecko po 1.sv. a pred 2.sv. vojnou) a filmu noir! Retro-noirová atmoška aj námet (či už pátranie po stratenom pornofilme alebo dobehnutie démonov minulosti). Pozornosť neustále držia ambivalentné postavy (poznačené všadeprítomnou dekadenciou doby) a oku lahodí dokonalá výprava a kamera (ktorej nie je cudzia tieňohra, fokus na siluety či skosené kompozície). Veľká spokojnosť. ()
Výmarská republika je skvělým časovým údobím pro kriminální seriál s politickým pozadím. Už jen z tohoto důvodu jsem se na tuto záležitost velmi těšil a nebyl jsem zklamán, na druhou stranu ve mně některá rozhodnutí tvůrců dokázala utlumit nadšení, takže jsem sice spokojený, ale na plný počet hvězdiček to nestačilo. Z šestnácti epizod byly sice jen tři výrazně slabší, bohužel, mezi ně patřil i závěrečný díl, který už zašel s akcí do jiného žánru, a tak mi trochu pokazil výsledný dojem. První řadu hodnotím určitě jako lepší, nesmírně mě bavil kontrast mezi krizí ovlivněným denním Berlínem a dekadencí nočního života, stejně tak mě potěšily střety politických názorů (už jen obě bolševické frakce by si bohatě vystačily). Ať už mám jakékoli připomínky, faktem je, že mě seriál bavil a ani na moment jsem se nenudil, takže jsem byl v zásadě spokojen. A abych nezapomněl, ústřední píseň "Zu Asche, zu staub" nemůžu dostat z hlavy, i když se snažím. ()
Klobúky, dlhé plášte, dym, cigarety, swing, prostitútky, kabaret, policajti, mravnostné oddelenie, kríza, chudoba, secesia, art deco, komunisti, náckovia, monarchisti, porno a ešte raz cigarety. Babylon Berlin je splnený sen, skvelá atmosferická jazda weimarským Berlínom, škoda len že na rozdiel od pulpovej prvej série sa v dvojke (pri zachovaní skutočne uletených zvratov a over-the-top záberov) rieši viac politika a historické udalosti. ()
Úvodních několik dílů naprosto dokonalá atmosféra nejistoty. Veškeré pozitivní hodnoty naprosto na vedlejší koleji, ty demokratické jsou snad místy přímo vysmívány. Přes morální ambivalentnost všech postav nelze nedržet palce ústřednímu trojlístku (zároveň bohužel i jejich protivníkům). Ve třetí sérii jsem seriál předčasně opustil, změnilo se to v něco, co už vidět nepotřebuji. ()
Volker Kutscher je takový "jakože německý James Ellroy". Stejně jako on buduje (neo)noirovou kriminálku jakožto nepřikrášlený obraz doby skrze zdánlivou kakofonii poválečného rozčarování, proletářských nálad, kabaretní zhýralosti, mravnostních deliktů, dekadentnosti, směsice ideologií a mnoho dalšího. Zdánlivě nesourodé linie proplétá a nahlíží na ně pohledem od spodiny po elity; přesto mu v centru dění vždy stojí hlavně a především rozhárané nejednoznačné charaktery. Záběr to není malý a někdy se až zapomíná na případ samotný. Na zadaptování celkem oříšek, ovšem Babylon Berlín dostal péči, kterou si zaslouží. A tak měřítko, epičnost, výprava, technická stránka (ta speciálně Tykwerův vliv nezapře) i mnoho dalšího, nad tím vším nezbývá než uznale a obdivně pokyvovat hlavou. Obsazení je přesné, je to omamné, nedělá se z diváka debil, kterému je neustále třeba vše vysvětlovat, tu a tam se urodí scéna, kterou prostě nedostanete z hlavy (ano, tou první je hypnotická kabaretní Zu Asche, Zu Staub). Přesto všechno to však trestuhodně dojíždí na jeden aspekt, který se těžko skousává a zcela zvyknout si na něj nejde ani po několika sériích. Odehrává se to sice v Berlíně, přesto se osudy oněch dvou tuctů postav neustále protínají. Oproti předloze to však není tak umně provedeno; ono se to od sebe ostatně dost zásadně liší, společné jsou pouze styčné body, není to ani tak adaptace jako spíše velmi volně na motivy. V seriálu to není opodstatněno "dějově" díky pečlivě připravené půdě, ale prostě jen tak na náhodu neustále zas a znovu. Na ploše několika mála (tý)dnů se opakovaně jeden každý aktér (a zdaleka nejen ti ústřední) "jen tak mimochodem" (ne)přímo střetává s jiným. Ohlušujícím způsobem z toho šustí papír. Je to tak přepáleně "lostovské", nadužívané (to není jednou za pár epizod, ale bezmála scénu od scény), že by to působilo směšně a nevěrohodně i na vesnici, kde žije pouhá padesátka obyvatel a všichni se navzájem znají. Natož v živelné tepající přelidněné kosmopolitní metropoli. Grrr. O druhé sérii to platí také, ale tam je to aspoň o chlup méně časté. | S1: 4/5 | S2: 4/5 | ()
Galerie (545)
Zajímavosti (20)
- Železniční nákladní vůz nese poznávací značky AB2305 a TY1113. Achim von Borries se narodil 13. listopadu, zatímco narozeniny Toma Tykwera jsou 23. května. (aporve)
- Roli Emila Engelse ztvárnil populární německý zpěvák Max Raabe, jenž je spolu s hudební producentkou a zpěvačkou Annette Humpe i skutečným autorem seriálového hitu „Ein Tag wie Gold“. (pavelvojta)
- Rath (Volker Bruch) a Gräf (Christian Friedel) odlétají fotografovat tajnou německou základnu v sovětském Lipecku na palubě letounu Junkers Ju 52/ 3M. Tento typ byl po celou 2. světovou válku páteří německého dopravního letectva. (Necrotongue)
Reklama