poster

Čaroděj ze země Oz

  • USA

    The Wizard of Oz

  • Slovensko

    Čarodejník z krajiny Oz

  • Velká Británie

    The Wizard of Oz

Rodinný / Fantasy / Dobrodružný / Muzikál

USA, 1939, 101 min (Director's cut: 112 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • katrk
    ****

    Nezaměnitelné pohádkové kulisy jsou jedním z velkých plusů, jinak mě odrazoval přehnaný patos, ale ten zase vždy zneutralizovala "the Wicked Witch of the West", takže se na to dalo dokoukat. Uječené Dorotky jsem měla na konci teda dost. Čtyři* za to, že jsem se občas opravdu zasmála:) a za chytlavé písničky.(21.4.2010)

  • nascendi
    ***

    Vidieť Čarodejníka z krajiny Oz je povinnosťou každého fanúšika filmu, ktorý k predmetu svojho záujmu pristupuje zodpovedne. A ja som sa tešil, že televízia ponúkla toto klasické dielo. A ešte viac som sa tešil, keď som videl záverečné titulky. Pretože taká je klasika. Každý ju chce mať absolvovanú, aby pôsobil ako vzdelanec, a málokomu sa do nej chce. Over the Rainbow mám vo svojej Top 4000 už dlho a ani pozretie filmu nič nezmenilo na mojej istote, že je to jediná pretrvávajúca hodnota filmu. Zvyšok zostarol a bolo by špekuláciou, ak by som sa snažil odhadnúť čím a nakoľko oslovil vtedajšiu generáciu divákov. Osobne si myslím, že bublina, ktorá sa okolo filmu vytvorila, je bezobsažná a súčasných divákov už nemá čím osloviť.(7.1.2018)

  • NinadeL
    ***

    Čaroděj ze země Oz spadá do období let 1936-1943, kterými jsou ohraničeny roky, ve kterých si mladistvá Judy Garland budovala kariéru v celovečerních muzikálech na základě své dětské průpravy. Teprve, když se přiblížily její 21. narozeniny, bylo jí dovoleno pozvolna se přehrát do dospělých rolí (nejprve v Presenting Lily Mars). Problém byl ale ten, že vypadala dospěle už velice brzy a skutečné žabce jí nebylo možné věřit prakticky nikdy. Konečně, když se zaposlouchám do Over the Rainbow, slyším všechno možné, jen ne malou Dorotku. Bizarně absurdní svět sépiově tónového Kansasu a Ozu v Technicoloru je pak už zážitek sám o sobě, bez toho, aby mu chyběla uvěřitelná herečka v hlavní roli. #LFŠ(12.5.2012)

  • kinej
    *****

    Nejsem zrovna pohádkový typ, ale myslím, že Čaroděj ze země Oz si své kultovní postavení určitě zaslouží. Prostě proto, že je to dobrý film, který neztratil nic ze svého kouzla ani po tolika letech. Příchod Dorotky do kouzelného světa působí i v letech digitálních efektů impozantně. Všechny ty stavby a kostýmy zanechávají dojem kvaltině odvedené a precizní práce a spousty efektně utracených dolarů. Kulisy jsou natolik propracované, že nepůsobí nudným dojmem ala česká televizní pohádka a některé loakce, např. pole s vlčím mákem, jsou skutečně nádherné. Písně a taneční choreografie jsou také na té nejvyšší úrovni, hlavně Starašák a Plecháč geniálně rozpohybovaní. Ale asi nejelepší z celého výkonu jsou herecké výkony představitelů Plecháče, Lva a Strašáka. Jejich výstupy jsou, v rámci žánru, hereckými koncerty. Natočit film, který bude diváky a hlavně ty dětské bavit třeba i za 100 let, to je kumšt. A tvůrcům Čaroděje ze země OZ se to povedlo.(13.6.2011)

  • Pohrobek
    ****

    Za prvé dokonalý muzikál. Za druhé významný krok filmové animace a mezník i pro Technicolor. Hlavně však čarokrásný příběh o dvou rovinách, z nichž si až teď vychutnávám tu skrytou, "dospěláckou". A pohádková část filmu dodnes baví všechny alespoň trochu inteligentní děti, které nepřestoupily k bezduchým moderním animákům.(30.3.2005)

  • - Podle bytostí Munchkinů bylo pojmenováno plemeno koček. Zástupci tohoto plemena kočičích "jezevčíků" mají nezvykle krátké nohy, ale s ostatními kočkami si ve svých akrobatických schopnostech ničím nezadají. (TroiMae)

  • - Mnoho výstupů Margaret Hamiltonové (Zlé čarodějnice) se považovalo za příliš děsivé a bylo proto upraveno nebo zcela vypuštěno. (džanik)

  • - První a poslední scény filmu - černobílý Kansas - se točily úplně naposled. Byla to součást původního plánu, Dorothyino nevlídné bydliště mělo kontrastovat se zářivým Ozem. Stejně tak dobře to mohl způsobit fakt, že většina technicolorových kamer byla potřebná jinde - na natáčení Jihu proti Severu, David Selznick jej právě začal točit ve spolupráci s MGM. Selznick sebral kamery a dostal i režiséra. Kansaské scény točil King Vidor. Stal se pátým režisérem Čaroděje ze země Oz a šestým, pokud budete počítat i producenta. Mervyn Le Roy, který se vrátil k režii brzy po dokončení Čaroděje ze země Oz, měl totiž jasnou představu, co chce. Richarda Thorpa a Lewise Milestonea se zbavil velmi rychle a kromě Fleminga a Vidora se na filmu z režisérů podepsal jedině G. Cukor. (Wences)