Tvůrci:
Michael HirstScénář:
Michael HirstHudba:
Trevor MorrisHrají:
Travis Fimmel, Katheryn Winnick, Gustaf Skarsgård, Clive Standen, Alexander Ludwig, Linus Roache, Moe Dunford, Jessalyn Gilsig, Jefferson Hall (více)VOD (1)
Série(6) / Epizody(89)
Obsahy(2)
Drsné drama vikingského hrdiny Ragnara Lothbroka, který ve snaze o rozšíření vlivu seveřanů zpochybňuje kvality neschopného vůdce, kterému chybí vize. (Netflix)
Recenze uživatele VanTom k tomuto seriálu (7)
Vikingové (2013)
Fascinující sága vikinského dobrodruha, nájezdníka a válečníka Ragnara Lodbroka, jeho žen a synů a rozrůstajícího se přístavního městečka Kattegat, se po dlouhých (resp. nejen počtem dílů čím dál delších) 6 sezónách dokodrcala do rozporuplného finále a já musím říct, že měla skončit dříve (pomstou jeho smrti). Že si s historickou přesností přestala tykat záhy a kromě náboženství akcentovala mystično či spirituálno, mi ani nevadilo, jenže postupem času již nevěděla kudy kam a nad některými výpravami jsem jen kroutil hlavou (africká anabáze). Aspoň, že si udržovala opravdu krásnou, působivě velkorysou výpravu. Více v komentářích u jednotlivých sérií. ()
Série 1 (2013) (S01)
Výborně vypadající (přestože nikterak velkolepé) přiblížení vikinské doby, nátury, obyčejů, rodiny, společnosti, úkladů, víry, výprav, života. Skvěle obsazené i zahrané, ale že by mi postavy nějak přirostly k srdci, to se říct nedá. Občas strhující, občas s odcizujícími skoky v čase. Rozjíždí se pozvolna a kvalita jednotlivých epizod kolísá, nad průměrem TV produkce se však drží neustále. 80% ()
Série 2 (2014) (S02)
Jsem netušil, že naši severští drsňáci jsou v nitru takovými rodinnými, až romantickými typy. Ne ojediněle mi tudíž přišlo, že vztahová limonáda dalece překročila historické meze; nicméně bohatší porce intrik, politikaření i špinavých bojůvek dojem vyspravila. 85% ()
Série 3 (2015) (S03)
Falešná vstřícnost a nevyzpytatelnost wessexského krále Egberta skvěle vyvažovala telenovelové milostné pletky (především ženského) osazenstva Kattegatu. Vrchol série však jednoznačně přišel s doslova dechberoucími (i měřítkem) bojovými epizodami dobývání Paříže. Tam jsem skoro nedýchal. O výraznějším příklonu k mysticismu (věštby, vize, bohové) a otázkám náboženství obecně nějak nevím, co si myslet. 90% ()
Série 4 (2016) (S04)
4. sezóna již vypadala vyloženě rozmáchle, výpravně, fantasticky velkofilmově. Dějové linky přestříhávaly mezi Norskem, Anglií a Francií, nicméně každá z nich zůstávala zajímavá (i když domácí mocenské (= vražedné) politikaření se přelévalo dosti divoce "ode zdi ke zdi"). Protože se zdrogovaný Ragnar na opiu stával čím dál větším stínem sebe sama, nečekaný (a poměrně necitlivý) skok o nemálo let dopředu v polovině vyznačil nový prostor i možnosti pro jeho syny, pevně přebírající otěže válčení i nájezdů majestátní pomstou. 87,5% ()
Série 5 (2017) (S05)
Ragnarovi ambiciózní synové nenechali od začátku nikoho na pochybách, že seriál utáhnou levou zadní, bratrovražedná válka okořeněná pomstou plus vladařskými / dobyvatelskými choutkami na sebe nenechala dlouho čekat a bitva o Kattegat započala. WTF africké intermezzo skončilo dříve, než začalo, za nejkratší konec provazu tak tahal Floki se svými mesiášskými ambicemi. Jinak musím opětovně vyzdvihnout skutečně majestátní a působivou výpravu. Druhá polovina série mě nicméně chytla mnohem méně, kvůli rozmáchlému záběru v hrdinech, místech i čase působila dramaturgicky hodně roztěkaně, nesouvisle, důležité události, smrti či 180° zvraty odbyla jednou krátkou scénou a zase rychle dál, k někomu dalšímu někam jinam klidně za pár týdnů. 80% + 60% ()
Série 6 (2019) (S06)
Popravdě, už jsem natahované Vikingy dokoukával spíš ze setrvačnosti (a protože velkolepá výprava a krajina vypadaly fakt nádherně), naštěstí posledních pár dílů (nová výprava do Anglie) dalo pocítit závan starých časů. Jinak se Ivarova (a Hvitserkova) anabáze v Kyjevské Rusi potácela odnikud nikam, neustálé mocenské půtky a rošády na trůnu v Kattegatu unavovaly, zatímco nosní a zajímaví hrdinové odcházeli (Lagertha, Björn) a Ubbe byl uklizen na objevitelskou expedici, přičemž z ničeho do děje vstupovaly jednorázové bezejmenné postavičky na konkrétní činy. Opět více vynikla zkratkovitost a nestálost, kdy pomalu každá scéna přinášela zásadní zvrat nebo změnu postojů (Lagertha s velkou pompou zakopává svůj meč a válečnou minulost, aby jej v dalším díle vyhrabávala, protože loupežníci)… Ani samotný závěr kromě pár smrtí zrovna neuspokojil a nic definitivního nepřinesl. 60% + 50% ()
Reklama