Reklama

Reklama

Babylon Berlín

(seriál)
Trailer
Německo, (2017–2022), 31 h 17 min (Minutáž: 42–62 min)

Předloha:

Volker Kutscher (kniha)

Hrají:

Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Benno Fürmann, Lars Eidinger, Peter Kurth, Mišel Matičević, Leonie Benesch, Ronald Zehrfeld, Karl Markovics, Hannah Herzsprung (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(40)

Obsahy(1)

Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)

Videa (13)

Trailer

Recenze (156)

Necrotongue 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Výmarská republika je skvělým časovým údobím pro kriminální seriál s politickým pozadím. Už jen z tohoto důvodu jsem se na tuto záležitost velmi těšil a nebyl jsem zklamán, na druhou stranu ve mně některá rozhodnutí tvůrců dokázala utlumit nadšení, takže jsem sice spokojený, ale na plný počet hvězdiček to nestačilo. Z šestnácti epizod byly sice jen tři výrazně slabší, bohužel, mezi ně patřil i závěrečný díl, který už zašel s akcí do jiného žánru, a tak mi trochu pokazil výsledný dojem. První řadu hodnotím určitě jako lepší, nesmírně mě bavil kontrast mezi krizí ovlivněným denním Berlínem a dekadencí nočního života, stejně tak mě potěšily střety politických názorů (už jen obě bolševické frakce by si bohatě vystačily). Ať už mám jakékoli připomínky, faktem je, že mě seriál bavil a ani na moment jsem se nenudil, takže jsem byl v zásadě spokojen. A abych nezapomněl, ústřední píseň "Zu Asche, zu staub" nemůžu dostat z hlavy, i když se snažím. ()

BDMarty007 

všechny recenze uživatele

Absolutní bomba, jedna z nejlepších věcí co jsem kdy viděl. Scéna v klubu MOKA EFTI v druhém díle vystihuje téměř všechno (https://m.youtube.com/watch?v=30PPdLTLlko). Chvílemi úžasná dekadence, hudba a reálie Výmarské republiky, latentně obcházející hrozba nacionalismu a komunismu, chvílemi skvělá vztahovka, nervy drásající drama a většinu času výborná detektivka. Snad jen jeden z prostředních dílů mi přišel maličko slabší uprostřed té jízdy. Plné překvapivých zvratů a nebojí se i zásadních drsných momentů. Autoři strávili mnoho času pečlivým studiem historie a reálií Berlína a jeho kriminální a politické scény té doby a je to opravdu vynikající. ()

Reklama

Cimr 

všechny recenze uživatele

Zkrátka i Němci musejí mít svého Benda... ee.. pardon, Bonda. Sympatického správňáka, pohybujícího se na hraně zákona, se slabostí pro krásné ženy, kterého můžete topit, vyhazovat z letadla, trávit jedovatým plynem nebo po něm střílet a on to všechno vždycky na vteřinu přesně zvládne a uteče. Babylon Berlin nadchl diváky i kritiku a není divu - je tu všechno. Muži se převlékají za ženy a ženy se převlékají za muže. Retro je tu moderní a moderna klasická. Futuretro! Béčková detektivka (focení z letadla, záchrana z utopeného auta, procházka po jedoucím vlaku) je tak dobře natočená, že je uměním, umění je šestákovou detektivkou. Funguje to jako dobový thriller, obrázek pohnuté doby, i jako popkornová noir zábava pro milovníky quality TV. Můžete hledat historické paralely, nebo se jen unášet fascinujícími výjevy z výmarských kabaretů a slaďoučkou dekadentní atmosférou. Ano, dokonce i na Brechta dojde. Překvapivé zvraty, nejednoznačné postavy (vsadím se, že na takového Bruna změníte názor minimálně třikrát), skvělé herecké výkony, geniální hudba. A kupodivu místy i humor! Doporučuji ovšem jediné - dokoukat to skutečně celé. Osobně jsem nebyl stržen od prvního dílu, připadalo mi, že je tu dost vedlejších linek, balastu, že vlastně není moc jasné, co přesně se vyšetřuje, že to je vskutku jeden velký Babylon. Teprve několik posledních dílů mě přesvědčilo, že tvůrci vědí, co dělají. Pokud nám nějakou postavu představí detailněji, je to proto, že ještě později splní svoji úlohu. Prakticky ani vteřina tu není zbytečně. Linií se sice rozvíjí hodně, ale mají svůj smysl a najdou pointu. Mou radou je tedy vytrvat. Tento velký seriálový počin si to zaslouží. PS: Lars Eidinger má nějakou smlouvu, že musí být ve všech svých rolích nahý? ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Poučný a ilustrativní seriál z charismatického, důležitého a každopádně pozoruhodného období německých dějin, kdy kvasil vývoj vědy a techniky, přetvářelo se národní uvědomění, sebevědomí a cítění a zároveň se v souladu s celosvětovou dynamikou přepisovala pravidla pro nucený růst ekonomik a tedy i jejich dopad na žitou realitu lidí a jejich možnosti - a tím i provázanost spekulativní ekonomiky s vysokou politikou a dalšími mocenskými a vlivovými aparáty. *** Škoda jen, že se seriál sám neubránil tržní vypočítavosti, která se promítla do jeho struktury i slabin o poznání chabější třetí série. Zatímco první dvě osmidílné "série" - nabité jak dějem, tak historickými reáliemi, které stojí za to si připomenout a promyslet v dnešním kontextu, a osazené chytrou, o společnosti vrstevnatě vypovídající plejádou živě vykreslených a propracovaných postav - vyprávějí jediný příběh s finálním rozuzlením, a není tedy důvod jejich celek takto štěpit, a už vůbec pak nedává smysl, že na ně třetí série naopak téměř nenavazuje, jen oslími můstky, a jejích dvanáct epizod, do nichž je rozmělněna, je naprosto neopodstatněně vysoké množství, cílící jen na ekonomický zisk ze sledovanosti. První čtyři epizody jsou jen zbytečně roztahanou prázdnou expozicí, která by se bez problémů vešla do jediného dílu, a vyprávění je v třetí sérii celkově neuspokojivé. Hlavní zápletka se nakonec rozuzlí bez indicií zevnitř, externě, bez možnosti diváka se na rozuzlení podílet a na cokoli přijít, protože motiv nebyl součástí aktuálního příběhu, ale ležel v neusouvtažněné minulosti, banální epizodě, která se připomene až nakonec. Postavy působí bezdůvodně jako permanentně vyhozené z konceptu, zdrogované, tatam je jejich minulá charismatičnost a vzájemné dourčování, scény a výměny mezi nimi mají trapné, patetické, exaltované vyznění, které nenavazuje na dřívější chování a není čím je vysvětlit. Děj neplyne, nerozvíjí se kauzálně, vlastně celá série působí spíš jako protahovaná,, postupně se dourčující expozice s finálním vysvětlením obrazu, úplně chybí napětí z vyšetřování či pousování se v ději, budování postav, vztahů, ani závěr nepřinese žádné dovršení ani uspokojení. Řada vedlejších linek navíc zůstane ponechána ladem, nedozvíme se, jak to nakonec dopadlo s Wandtem (byl-li nejen nejmenován policejním prezidentem, ale také zatčen a obviněn a smrt popravené dívky alespoň pomstěna), co bude dál s (možná osleplou) Charlottinou sestrou a jejím mužem, ani s mladší sestrou, ze závěru úplně vypadne postava komunistické dcery generála Segerse a její směle započaté hry na špionku a revolucionářku, jak skončí celá aféra s Lufthansou a Stínovou armádou, nedozvíme se, jak reagovala matka Alfreda Nyssena a jestli se jí povedlo syna zbavit svéprávnosti, či zda na pádu burzy opravdu vydělal a co ona na to, nezjistíme, co bude dál se zatčenými a nezvěstnými postavami na celém tom tajném Wandtově seznamu atd. atp. - zkrátka se dočkáme formálního vysvětlení ústředního zločinu, nicméně veškerá završení a rozuzlení dotčených osobních osudů a životních příběhů zůstanou nevypořádána, divák cítí dluh a neuspokojené důvodné pohledávky. Navíc celá rámovací konstrukce s psychoanalýzou tady najednou působí jen jako sice povinná, ale naprosto nevyužitá kulisa, která už jen mate a překáží. *** A navíc mě v r. 2020 zklamala ta promeškaná příležitost, to, že teď, kdy už je (znovu) zřejmé, že celý ten podvodný koncept světové ekonomiky postavené na nekonečném růstu konzumu, produkce, spotřeby, odpadu a destrukce stále strměji a za každou cenu protežované na úkor solidarity, péče, udržitelnosti, svědomí a morálky se neudržitelně hroutí, na pokraji likvidace celé soudržné a spolupracující lidskoprávní humánní společnosti a na pokraji devastace pro rozvoj rozmanitého života nezbytné udržitelné ekologie celé planety, se tvůrci toho pro dnešní stav věcí tak zásadního ekonomického mezníku v roce 1929 dotýkají tak povrchně a bez ambicí ty souvislosti důkladněji ozřejmit. Celá série mi připadá jako promrhaná příležitost, stín, těžící z minulých úspěchů. -~ () (méně) (více)

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Unikatny serialovy zazitok prezentujuci lesk a biedu Weimerskej republiky v tom najlepsom svetle, ktory ponuka pohlad do mimoriadne zaujimaveho obdobia, ktore je vsak podla mojho nazoru uplne nezmyselne opominane vo svete tak knih, ako aj filmu (cest vynimkam). Serial funguje od zaciatku do konca ako spravny nemecky stroj, bez zbytocnych zakopnuti, dialogy su napisane prirodzene, herci su uveritelni, rezija precizna, hudba genialna a pribeh? Chandlerovska noir-detektivka a politicky thriller v jednom, proste parada. A ceresnicka? Tanecna scena k titulnej skladbe Zu Asche Zu Staub, ktoru uz teraz radim k tym najsilnejsim serialovym scenam ever, hudobne, rezijne, kamerovo, celkovo!!! Po dvoch seriach 4,5/5*, kedze druha seria konci pomerne "zvlastne"... ()

Galerie (545)

Zajímavosti (19)

  • Sídlo rodiny Nyssen je ve skutečnosti zámek Drachenburg na skále Drachenfels v Königstwinter, v blízkosti města Bonn. (tom969)
  • Rath (Volker Bruch) a Gräf (Christian Friedel) odlétají fotografovat tajnou německou základnu v sovětském Lipecku na palubě letounu Junkers Ju 52/ 3M. Tento typ byl po celou 2. světovou válku páteří německého dopravního letectva. (Necrotongue)
  • Max Raabe coby zpěvák Emil Engels zde vystupuje se svým reálným hudebním souborem „Palast Orchester“. (pavelvojta)

Související novinky

VOD tipy na konec srpna

VOD tipy na konec srpna

19.08.2023

S příchodem druhé poloviny srpna se nám léto pomalu přehouplo do své finální fáze, a pokud už vám příležitostné deštivé počasí narušuje plány na rozverné venkovní aktivity, nemusíte klesat na mysli,… (více)

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

31.12.2017

Hrstka nejoblíbenějších uživatelů ČSFD.cz tradičně vybrala osobní trojku nej filmů, uvedených do české a slovenské distribuce nebo na filmových festivalech v roce 2017. A někteří dali hlasy taky svým… (více)

Reklama

Reklama