poster

Tenkrát v Americe

  • USA

    Once Upon a Time in America

  • Itálie

    C'era una volta in America

  • Slovensko

    Vtedy v Amerike

  • Velká Británie

    Once Upon a Time in America

Krimi / Drama / Thriller

USA / Itálie, 1984, 229 min (SE: 139 min, Director's cut: 251 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Pepinec
    *****

    Naprosto automaticky se nabízí srovnání tří velikánů v gangsterském žánru. A sice Scorseseho Mafiánů, Amerického gangstera Ridleyho Scotta, a Leoneho počinu Tenkrát v Americe. V tomto pořadí jsem snímky viděl a měly pro mě vzestupnou úroveň. Leone převálcoval konkurenci snad vším. Elegancí, jakou vykreslil tehdejší dobu, scénářem, prací s kamerou, cestováním v ději tam a zpět, nu a v neposlední řadě také hudbou. Ústřední motivek opakující se na flétnu mi nemohl neasociovat legendární harmonikovou melodii z westernu Tenkrát na Západě. Mimochodem, patrně nejsem první ani poslední, komu Amerika místy western připomínala. Kéž by všichni režiséři na rozloučenou natočili podobně kvalitní film.(23.11.2009)

  • Tosim
    ****

    Filmy o gangsterech nejsou můj šálek čaje a taky délka (viděl jsem 229 minutovou verzi) mě děsila, ale můžu upřímně přiznat, že tak koherentní snímek, u kterého stopáž zdaleka nevadí, jsem neviděl už pěkně dlouho. Za drobné zápory může nařízený střih a producenti, ale to už je minimální vada na kráse. 90%.(11.12.2017)

  • golfista
    *****

    Tak na tomhle scénáři se pracovalo 12 let a Leone nosil celý film v hlavě ještě než se spustila první klapka ! Producentovi ho převyprávěl před natáčením za 4 hodiny obraz po obraze. Už jenom tyhle údaje dávají tušit, že to bylo pro Leoneho něco vyjímečného a výsledek tomu naprosto odpovídá. Film díky své délce má čas se ve vás usadit a moc se mu po skončení nechce pryč. Vyvolá dokonce dojem, že byste ještě pár desítek minut klidně snesli :) ... Jako vždy vynikající Robert De Niro, ale neméně skvělý také James Woods. A ta muzika ......!(22.1.2004)

  • Lima
    ****

    Hrozně rád bych napsal o tomto vysněném projektu Sergia Leoneho, kterému věnoval mnoho let svého života, že mně na začátku pohltil a na konci jsem nechtěl vrátit se zpět do reálu. Bohužel to mohu říci pouze o první půli, zejména časového údobí Noodlesova dětství, které bylo krásně a citlivě natočeno. Zbytek však......Tak především, to, že tento vysněný Leonův epos vůbec nenudí a nepůsobí rozvleklým dojmem ani přes téměř čtyřhodinovou stopáž, je jenom díky Leonemu režijnímu mistrovství. Bohužel trochu selhává na poli scenáristickém. Jakoby si Leone naložil příliš velké sousto, nebo jak zde správně poznamenává betelgeuse, jakoby Leone točil seriál, ze kterého pár dílů poztrácel a zbytek umně slepil dohromady. Některé postavy jsou nedořčené, občas je těžko věřit motivům jejich jednání. Třeba postava Joe Pesciho - slibně nakousnutá, záběrem u nemocničního výtahu jako by dával režisér tušit "Pozor, pořád je ještě tady!", ale najednou se někam vytratí a ve filmu se již nepochopitelně neobjeví. Jamesi Woodsovi jsem v samém závěru nevěřil ani vteřinu, stejně jako jeho zamýšlenému skutku a vůbec celá pointa ohledně něho mi přišla dost nevěrohodná. Ovšem co rozhodně nutno ocenit, je naprosto precizní, do nejmenších detailů propracovaná výprava, vizuální vykreslení doby tří rozdílných etap 20.století. Leonův perfekcionismus šel tak daleko, že třeba i kvůli jednomu krátkému záběru byl ochoten "kočírovat" stovky komparzistů, věrohodně dobově okostýmovaných a pohybujících se v perfektních kulisách. I namaskovaný zestárlý De Niro vypadal excelentně, snad jen trochu zaráží, že se tvůrci ohledně namaskování příliš nezatěžovali postavou Deborah, na které rozdíl 35 let nebyl vůbez znát a téměř šedesátiletá žena vypadala pořád jako dvacetiletá slečna. Celkově vzato, jsem spokojen, ale s klidem mohu prohlásit, že TENKRÁT NA ZÁPADĚ zůstal nepřekonán.(20.9.2004)

  • liborek_
    *****

    Já si nemůžu pomoct, ale mě tenhle film dostal... Bez ohledu na stopáž, která na první pohled vypadá děsivě... Ty tři a tři čtvrtě hodiny jsou vyplněny napínavým a bohatým příběhem, který je podbarven krásnou hudbou pana Morriconeho, ty tři a tři čtvrtě hodiny utečou jako nic. Co se mi líbilo nejvíc, byl způsob vyprávění, který Sergio Leone zvládl s bravurou mistra cechu režisérského. Dokonalé je například prolínání časových vrstev v úvodní části filmu, kdy na plátně sledujeme Noodlese (Robert de Niro) v plné síle "podnikavého" mládí, zatímco drnčící telefon nás pořád vrací k tomu, že jde o retrospektivu stránoucího ex-gangstera. Scénář snímku je pojat velkolepě. Postupná konfrontace tří časových období, od let dospívání až po zralý věk, dokonale zpracovaná atmosféra Ameriky za časů prohibice, skvělé vykreslení postav podsvětí, jejich návyky, chování.... To je kratičký výčet toho, co dělá Tenkrát v Americe skutečně vynikajcím filmem. Na závěr - nemyslím si, že je dobrý nápad, srovnávat Tenkrát v Americe s Tenkrát na západě, protože jde o úplně jiný film, s jiným stylem vyprávění. To je, jako byste srovnávali Kmotra třeba s Apokalypsou..(20.7.2006)

  • - Tvůrce připravovali film 12 let podle románu Chuligáni. (Elisebah)

  • - Producent Arnon Milchan si zahrál řidiče, který veze hlavní hrdiny z večeře. (HellFire)

  • - V roce 2011 bylo oznámeno, že bude restaurována Leonem původně zamýšlená 269minutová verze. Na filmovém festivalu v Cannes v roce 2012 byla kvůli problémům s autorskými právy promítána pouze 245minutová verze, nicméně Martin Scorsese, který má na restauraci filmu podíl, přislíbil získat práva i pro poslední zbývající scény. (L_O_U_S)