Epizody(10)
-
Slabý kus (E01)
-
Vražda vychovatelky (E02)
-
Andílek (E03)
-
Mužská záležitost (E04)
-
Džungle před tabulí (E05)
-
Veřejný nepřítel (E06)
-
Vrabčák (E07)
-
Ahoj tati (E08)
-
Hidžáb (E09)
-
Tichá dohoda (E10)
Obsahy(1)
Aleš Pelán (L. Vaculík) je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. (Česká televize)
(více)Recenze (168)
Nevídaný. Na český poměry určitě a neříkám to, jen protože jsem tak trochu biasnutej. Všechno, co dělá dobrej seriál dobrým seriálem je tady na hodně vysoký úrovni a to dokonce včetně hereckých výkonů, který mi jinak v poslední době u nás přijdou úplně mimo a neautentický. Jen to Vaculíkovo "Děkuji." mě bude asi ještě hodně dlouho strašit. Důležitý, ani trochu černobílý dílo, který nedává jasný odpovědi, ale nutí se zamyslet a snad i trochu ukázat, že to v tom školství není tak jednoduchý, jak si facebookový válečníci myslí. "Buď mi můžete pomoct... nebo mi pomáhat zabraňte." ()
Kvalitativně sice vysoce nad českými poměry, ovšem ne bez výhrad - první díly, kdy jsem seriál chápal jako pokus o zprávu o stavu českého školství, možná že dokonce i o stavu české společnosti, hodnotím vysoko a cením si toho pokusu zaostřit mediální focus na české školství a jeho problémy, dosud se totiž skoro tři dekády víceméně ignorovalo; ke konci seriálu, kdy začalo jít ale především o hlavní postavu, začal scénář šustit papírem a osudy hlavní fiktivní postavy šly tak trochu mimo mne, čímž celý seriál trochu vyšuměl do ztracena...což je škoda... PS: Zajímavý je i čerstvě vzniklý rámec herecké kariéry Lukáše Vaculíka, který už kdysi v dobrém seriálu pokoušejícím se zpravit společnost o problémech českého, potažmo československého školství, hrál - a to ve Smyczekově Třetím patře... ()
Musím s pot(d)ěšením konstatovat, že jsem právě viděl asi nejlepší a sociologicky nejkomplexnější seriálový tuzemák od dob, co Jardu Dietla jeblo při tenisu. Tuzemák, po kterém se teď nepochybně ozývá ze sboroven a kabinetů napříč základním a středním školstvím orgasmické funění všech těch dlouholetých profesních afektů, doprovázené nadšeně hlasitým poplácáváním busty Ámose, protože někdo KONEČNĚ!!! upozornil na ty jejich zemí točící problémy a léta brutálního strádání při mentorování mravně i intelektuálně degenerujících rozmazlených fracků, retardérů, čmoudů, socek a ostatních asociálů. Tuzemák, který na vytýčeném mikroprostoru s lapidární genialitou dokonale vykresluje jakoukoliv zahrnutou figurku, parádně nastavuje zrcadlo na všechny strany, přičemž neřeší, nepřepíná a zůstává famózně nestranný, a který je dozajista schopen nasrat kompletní stádové spektrum od neomarxistů po nacisty, od dementů až po trojité magistry s postgraduálem z FFUK. Standardně kožený cukrouš děda Lukáš, jemuž patrně v krizi středního věku kapku zprasili to chirurgické zvedání očních víček, a tak místy dost děsivě kulí, až máte pocit, že každou chvíli zahouká, otočí hlavu o stoosmdesát a vrhne se po nějakém hrabošovi, v podstatě jen zestárnul a povýšil ze Třetího patra, ovšem role jen relativně morálně ukotveného slušňáka a správňáka s precizní sametovou dickcí a strojově artikulovanou palackého češtinou mu tentokrát sedla jako Sagvan do ghetta. Ono celé to staroškolské obsazení je téměř až luxusní, od nádherně slizkého ministerského loutkaře Neužila (To byl vtip, Jardo, plesal jsem!) až po ostříleného soudruha Vladyku, ale všem jim z lehkostí nasral na hlavu a ukradl reflektory naprosto fantastický Řezníček v životní roli maloměstského lidového mudrce ze superbu. Prostě scénáristický i exekuční sqost, jímž veřejnobezprávní bandita zase na chvíli ospravedlnil vybírání výpalného od každého, kdo zvládne vyslabikovat slovo TE-LE-VI-ZE, i když vlastní jen ustřiženou anténu. ()
Velmi dobrý seriál, ve kterém oceňuji především to, že se snaží poukázat na to, že svět není černobílý, tudíž ani případy, kterým se věnuje. Postava samotného ombudsmana mě často iritovala. Nejvíc asi v posledním díle, který považuju za nejslabší. Místo, aby rozprášil informace bulváru, tak jen čumí a nic neříká. Jinak ale všechny díly dobře natočeny, výborně zahrány. Skvělý výběr herců. ()
Zpočátku mi Lukáš Vaculík tak úplně do role školského ombudsmana neseděl. Zvykla jsem si na něj až ke konci, když začalo Pelánovo soukromí více rezonovat s jeho pracovním životem. To mi došlo, že byl Lukáš pro postavu, kterou hrál, vybrán naprosto skvěle. Řešení školských případů, které seriál nabízel, vyznívalo často nejednoznačně, a to se mi líbilo, protože bylo nad čím přemýšlet i po skončení jednotlivých dílů. Klidně bych brala i pokračování, myslím, že těch témat je dost. ()
Galerie (195)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (37)
- Premiéru desáté epizody sledovalo 1,36 milionu diváků starších 15 let, což byl nejlepší výsledek večera a také celého dne. (rublik05)
- V pozadí rozhovoru (od 17. minuty) mezi Pelánem (Lukáš Vaculík) a zaměstnanci ústavu hraje v televizi videoklip Hana Zagorová - Málokdo ví. (formelin)
- Natáčelo se v bývalé dětské ozdravovně v Jetřichovicích. (rakovnik)
Reklama