Režie:
Jiří Sequens st.Hudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Vladimír Brabec, Rudolf Jelínek, Miloš Willig, František Němec, Ladislav Mrkvička, Vladimír Ráž, Josef Větrovec, Emil Horváth ml., Renáta Doleželová (více)Série(3) / Epizody(30)
Obsahy(2)
Seriál detektívnych príbehov zo života českej spoločnosti. V časoch pre mnohých pamätníkov dávnej, ale tiež i nie až tak veľmi vzdialenej minulosti, mal zločin mnoho podôb, no len jedného spoločného nepriateľa... Legendárneho českého kriminalistu Jana Zemana (Vladimír Brabec) – výnimočného muža, ktorý sa vďaka obdivuhodnej húževnatosti a vytrvalosti vypracoval v podstate z nuly až na majora Zboru národnej bezpečnosti (ZNB). (TV Dajto)
(více)Recenze (880)
Viděn pouze díl Studna. Zábavné. Ovšem pokud tento je ze všech nejlepší, tak je to pořád hodně hluboká mizérie i po stránce kvalitativní, i navrch tomu že po stránce ideologické jde o prolhaný hnůj a trestuhodnou propagandu. Srovnatelné s projevy Fidela Castra - dlouhé, nudné, a vzbuzující ve mně hluboký odpor a nenávist vůči všem lidem za toto zodpovědným. ()
Ano je to nechutná propaganda, ale některé díly (hlavně ty kde je propagandy nejméně) jsou dost dobře koukatelné. Navíc je tu výkvět českých herců. Díly jako Studna, Strach či Kvadratura ženy jsou docela zajímavé. Ovšem je to spíše nostalgická záležitost pro ty, kteří zkoukli seriál ještě za normalizace. Jinak to NENÍ kvalitně udělaný seriál, jak se někdy říká - v mnohých dílech je nejen nechutný scénář, ale i pokulhávající řemeslo. ()
Je mně zcela jedno, jestli tento seriál měl politický podtext. Stejně se polovině uživatelům líbil, nahrávají si ho nebo si mezi sebou vyměnují jednotlivé díly, ale jenom to odmítají přiznat, aby se mimoděk náhodou neztrapnili. Hodnotím ho hlavně z diváckého hlediska a rozhodně má nepopíratelné kvality. Sešla se tady tehdy herecká elita a řada dílů byla opravdu poutavá, po technické a řemeslné stránce velmi kvalitně udělaná, až mám chut napsat, že dodneška se neobjevil seriál, který by mu konkuroval. Dnešní hrozní tvůrci mohou Sequensovi a spol. jen tiše závidět, protože by nebyli schopní natočit k Zemanovi ani titulky. Takže je to špičkový seriál a basta. ()
Poprvé jsem viděl tento seriál ještě na konci 80. let, ale moc jsem z toho nechápal a vlastně jsem si z této doby zapamatoval pouze scénu, kdy Brzobohatý zastřelil Zemanovu ženu. Podruhé jsem tento seriál viděl až po znovuuvedení Českou televizí před pár lety a snažil jsem se už k němu přistupovat trošku kritičtěji (tak jako k jiným dílům). A jaký byl výsledek? Už podle všeobecného hodnocení i zde na csfd je jasné, že hodně rozporuplný. Je neoddiskutovatelné, za jakým účelem tento seriál vznikl a kdo to všecko inicioval. Zejména úvodní díly, odehrávající se hned po válce a kolem roku 1948, jsou nasáklé Únorovou agitkou a především nechutnou protiněmeckou propagandou, z níž nenávist přímo čiší. Lze si toto odpárat a nevnímat to? A potom dále díly, které se týkají roku 1968, nebo ty, které jsou postaveny na pronásledování nepřátelských agentů Bílých linek.... Lze si toto odpárat, když se to bezprostředně týká naší historie, která je tu tak očividným způsobem znásilňována a překrucována? Je pravda, že Sequens je velice schopný režisér - právě proto byl pro tuhle agitku vybrán. Je také pravda, že po filmařské stránce je to chytře a pečlivě natočený snímek, který má své napětí, gradaci atd. Můj názor ale je, že toto je přesně ten typ seriálu nebo filmu, který se nedá posuzovat z hlediska formální kvality, ale měla by se zkoumat jeho potenciální nebezpečnost vzhledem ke vnucování nenávisti vůči určitým skupinám. Jednoduše řečeno vůbec nezáleží na tom, jestli někdo seriál vnímá v historickém kontextu, problém je v tom, že divák, který se tomu vyloženě nebrání, přijímá teze hlavních hrdinů a vlastně s nimi nechtěně souhlasí. Zkrátka toto je dílo, které přispívá k černobílému vidění světa (my vs. oni), kdy "pravda" je podepřena nenávistí a s fakty se manipuluje tak, aby ta naše "pravda" byla opravdu pravdou... Nemá smysl hvězdičkovat, protože si nejde odmyslet jednu část, která se nám nelíbí, a vnímat jen tu, kterou uznáme. Nelze vnímat jen propagandu a dát odpad, nebo jenom "krimi" a hodnotit pěti hvězdičkami. Dodatek: Myslím si také, že nejde srovnávat, jak tady někdo zmínil, Ejzenštejna (např. Křižník Potěmkin) s tímto typem propagandy. V prostředcích jsou dost odlišní... ()
Za socialismu chránil Honza Zeman (v různých hodnostech) můj klidný spánek před imperialistickými agenty, živly rozvracejícími republiku i obyčejnými kriminálníky. Dnes se o mne již nikdo takto svědomitě nestará a proto spím s jedním okem otevřeným a nabitou brokovnicí pod polštářem. Co se týká historického lhaní (oblíbená forma pohledu na dějiny očima amerických filmařů), tak předsametový a posametový pohled na jednotlivé případy se liší natolik radikálně, že mne životní zkušenost nabádá opatrně hledat pravdu někde uprostřed. Vzhledem ke zdejšímu častému topení Honzy v odpadech jsem si chvíli pohrával s myšlenkou pětihvězdičkového hodnocení, ale nakonec jsem zvolil jsen lehce nadhodnocenou trojčičku. ()
Galerie (90)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (403)
- Ladislav Mrkvička, věrný své povaze bouřliváka, při jednom z přeletů letadlem na exteriéry, pod vlivem alkoholu začal poradcům z řad státní bezpečnosti spílat do fašistů. Druhý den nevěděl nic, protože měl okno. Režisér Sequens, který měl velký politický vliv, mu řekl: „Běž je odprosit a nejraději v kleče, protože tohle vypadá fakt zle.“ A tak se také stalo. Kolega Ráž se snažil jeho průšvih zlehčit v očích příslušníku STB tím, že řekl: „Mrkvička má takovou diagnózu a defacto za to nemůže.“ Mrkvička si o pár let později myslel, že tenhle incident může za to, že ze seriálu zmizel. (sator)
- Představení, na které si zajdou manželé Hacklovi v epizodě "Bílé linky", je Brechtova "Žebrácká opera" a píseň, kterou v něm zpívá Hans Klering, je titulní skladba "Mackie Messer" (v české verzi známá z podání Miloše Kopeckého). (Willy Kufalt)
- Od druhé série se začal objevovat komentář Milana Friedla, ten má překlenout zdánlivé nelogičnosti v čase i místě, na které není prostor v příběhu, a tak je vzájemně pospojovat. (sator)
Reklama