Reklama

Reklama

Babylon Berlín

(seriál)
Trailer
Německo, (2017–2022), 31 h 17 min (Minutáž: 42–62 min)

Předloha:

Volker Kutscher (kniha)

Hrají:

Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Benno Fürmann, Lars Eidinger, Peter Kurth, Mišel Matičević, Leonie Benesch, Ronald Zehrfeld, Karl Markovics, Hannah Herzsprung (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(40)

Obsahy(1)

Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)

Videa (13)

Trailer

Recenze (156)

Milodar 

všechny recenze uživatele

Snaha o dokonalou podívanou se chvílemi daří, ale často přechází v naaranžovanost. Divadelní scény mi moc neseděly, protože přechod od relistického prostředí do filmové fikce mě rušil. Děj zajímavý, ale že bych sedl na zadek, to také ne. Určitě je to dobrý seriál, který stojí za shlédnutí, ale je plno lepších seriálů, které zanechají trvalejší otisk. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Poučný a ilustrativní seriál z charismatického, důležitého a každopádně pozoruhodného období německých dějin, kdy kvasil vývoj vědy a techniky, přetvářelo se národní uvědomění, sebevědomí a cítění a zároveň se v souladu s celosvětovou dynamikou přepisovala pravidla pro nucený růst ekonomik a tedy i jejich dopad na žitou realitu lidí a jejich možnosti - a tím i provázanost spekulativní ekonomiky s vysokou politikou a dalšími mocenskými a vlivovými aparáty. *** Škoda jen, že se seriál sám neubránil tržní vypočítavosti, která se promítla do jeho struktury i slabin o poznání chabější třetí série. Zatímco první dvě osmidílné "série" - nabité jak dějem, tak historickými reáliemi, které stojí za to si připomenout a promyslet v dnešním kontextu, a osazené chytrou, o společnosti vrstevnatě vypovídající plejádou živě vykreslených a propracovaných postav - vyprávějí jediný příběh s finálním rozuzlením, a není tedy důvod jejich celek takto štěpit, a už vůbec pak nedává smysl, že na ně třetí série naopak téměř nenavazuje, jen oslími můstky, a jejích dvanáct epizod, do nichž je rozmělněna, je naprosto neopodstatněně vysoké množství, cílící jen na ekonomický zisk ze sledovanosti. První čtyři epizody jsou jen zbytečně roztahanou prázdnou expozicí, která by se bez problémů vešla do jediného dílu, a vyprávění je v třetí sérii celkově neuspokojivé. Hlavní zápletka se nakonec rozuzlí bez indicií zevnitř, externě, bez možnosti diváka se na rozuzlení podílet a na cokoli přijít, protože motiv nebyl součástí aktuálního příběhu, ale ležel v neusouvtažněné minulosti, banální epizodě, která se připomene až nakonec. Postavy působí bezdůvodně jako permanentně vyhozené z konceptu, zdrogované, tatam je jejich minulá charismatičnost a vzájemné dourčování, scény a výměny mezi nimi mají trapné, patetické, exaltované vyznění, které nenavazuje na dřívější chování a není čím je vysvětlit. Děj neplyne, nerozvíjí se kauzálně, vlastně celá série působí spíš jako protahovaná,, postupně se dourčující expozice s finálním vysvětlením obrazu, úplně chybí napětí z vyšetřování či pousování se v ději, budování postav, vztahů, ani závěr nepřinese žádné dovršení ani uspokojení. Řada vedlejších linek navíc zůstane ponechána ladem, nedozvíme se, jak to nakonec dopadlo s Wandtem (byl-li nejen nejmenován policejním prezidentem, ale také zatčen a obviněn a smrt popravené dívky alespoň pomstěna), co bude dál s (možná osleplou) Charlottinou sestrou a jejím mužem, ani s mladší sestrou, ze závěru úplně vypadne postava komunistické dcery generála Segerse a její směle započaté hry na špionku a revolucionářku, jak skončí celá aféra s Lufthansou a Stínovou armádou, nedozvíme se, jak reagovala matka Alfreda Nyssena a jestli se jí povedlo syna zbavit svéprávnosti, či zda na pádu burzy opravdu vydělal a co ona na to, nezjistíme, co bude dál se zatčenými a nezvěstnými postavami na celém tom tajném Wandtově seznamu atd. atp. - zkrátka se dočkáme formálního vysvětlení ústředního zločinu, nicméně veškerá završení a rozuzlení dotčených osobních osudů a životních příběhů zůstanou nevypořádána, divák cítí dluh a neuspokojené důvodné pohledávky. Navíc celá rámovací konstrukce s psychoanalýzou tady najednou působí jen jako sice povinná, ale naprosto nevyužitá kulisa, která už jen mate a překáží. *** A navíc mě v r. 2020 zklamala ta promeškaná příležitost, to, že teď, kdy už je (znovu) zřejmé, že celý ten podvodný koncept světové ekonomiky postavené na nekonečném růstu konzumu, produkce, spotřeby, odpadu a destrukce stále strměji a za každou cenu protežované na úkor solidarity, péče, udržitelnosti, svědomí a morálky se neudržitelně hroutí, na pokraji likvidace celé soudržné a spolupracující lidskoprávní humánní společnosti a na pokraji devastace pro rozvoj rozmanitého života nezbytné udržitelné ekologie celé planety, se tvůrci toho pro dnešní stav věcí tak zásadního ekonomického mezníku v roce 1929 dotýkají tak povrchně a bez ambicí ty souvislosti důkladněji ozřejmit. Celá série mi připadá jako promrhaná příležitost, stín, těžící z minulých úspěchů. -~ () (méně) (více)

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Je mě jasný, že když Němci do něčeho dávají tolik peněz, tak ne proto, aby kamarád kamaráda měl tučný kšeft, ale proto, aby to stálo a během filmu jsem si živě představoval tvůrčí tým, jak piluje každý detail, aby výsledek byl klenotem nejen německé seriálové tvorby. Fascinuje mě kolik dějových zápletek, relativně velmi lehce zakomponovaných do celku dokázali tvůrci v seriálu rozehrát a aby to nebylo málo, tak každá postava má svůj příběh a vztahy což je opravdu mistrovská scénaristická práce to vše slepit aby to nepůsobilo trapně, zmatečně nebo nepřehledně. Herecky jsou v Německy talenti o tom asi nemá cenu pochybovat. Krásně ukočená druhá serie mě přesvědčila, že tvůrci opravdu vědí co dělají, umí vyprávět příběh se zvraty, umí vytvořit dobovou atmosféru a rozumí si s hudbou. Jediný, že občas honily jinej dějový míček, než bych já očekával a než bylo třeba. ()

Adasin 

všechny recenze uživatele

Bavilo mě to, seriál měl díky dobovému zasazení vynikající atmosféru, herecké obsazení se mi také hodně líbilo (hlavně Volker Bruch a Liv Lisa Fries), přesto se nemůžu ubránit pocitu zklamání. Už od začátku jsem měla pocit, že tenhle seriál mohl zajít ještě dál - ve všech směrech - nechybělo málo k absolutnímu pohlcení, ale nakonec jsem u dvou tří epizod tuším snad i usnula (u jedné určitě, nejspíš u toho leteckého výletu v druhé sérii). Myslím, že Babylon Berlín mohli zkrátit do jedné série, i přesto, že na ČT2 dávkovali seriál dokonce po dvou epizodách týdně, přišel mi příliš roztahaný a nebýt "v minulých dílech jste viděli," asi bych brzo ztratila nit. Jinak mi ještě vadilo, co se vyklubalo z Bruna, nejdřív mi přišel jako sympaťák (za což dost možná může i dabing Oty Jíráka, kterého mám spojeného s kladnými rolemi). A úplný konec seriálu taky žádná sláva, nevím, a ani snad nechci vědět, co přesně tím chtěli tvůrci sdělit. Za případné pokračování bych se ovšem nezlobila. P.S.: Ústřední píseň je neuvěřitelně chytlavá, počítám, že si jí týden budu pouštět aspoň jednou za den. 7/10 ()

Vavča 

všechny recenze uživatele

Výmarská republika v drogovém rauši, ekonomické krizi, a swingovém rytmu nevypadala nikdy lépe. Detektiv Gereon Rath z Kolína musí v Berlíně najít jisté materiály, kterými vydírají jednoho politika. Naturalismus a realismus není sérii cizí, ale nikdy zde nechybí napětí, navíc charaktery jsou dobře napsané a obsazené (Volker Bruch jako hlavní hrdina s traumatem je neodolatený). Z celé série dýchá dobový život, velkolepá freska a detektivní thriller zároveň, to jsme myslím z Německa ještě neviděli. Autor knižní předlohy Volker Kutscher pokračuje až do dob hitlerovského Německa, takže těžko říct, zda po třech sériích, ještě nějaké další dostaneme za rok 1933. Je to technicky vypiplaná a profesionální práce, na ničem se nešetřilo, výprava, kostýmy, efekty. Tom Tykwer se na sérii také podílel, takže kvalita je skutečně na místě. Doporučuji sledovat v originále, byť dabing není špatný. Kvalita série s počtem dílů a řad neklesá. Navíc i spáči z dějepisu budou seriálem zaujati. Jako historik bych mohl mít určité výhrady na linku spolupráce Německa a SSSR (viz https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/rapallska-dohoda-16-4-1922/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Rapallsk%C3%A1_smlouva_(1922) https://nasregion.cz/rapallska-smlouva-dnes-neuveritelny-pakt-mezi-ruskem-a-nemeckem-tehdy-pro-oba-staty-potrebny-a-uzitecny-100370/) Nicméně to jsou pouhé detaily, už se těším na 4. sérii v roce 2022. Tohle je skutečně titul mezinárodních kvalit, jenž nezapadne. ()

Galerie (545)

Zajímavosti (19)

  • Díky tomuto dílu lze poznat, že Katelbach (Karl Markovics) pochází z Rakouska z oblasti Wachau, která je vyhlášená vinařská oblast a současně se zde pěstují meruňky pro likér, který s Gereonem Rathem (Volker Bruch) pijí. Nicméně likér samotný není vázaný jenom na oblast Wachau. (Cheeter)
  • Dne 30. září 2018, kdy na německé obrazovky vstupoval cyklus Babylon Berlin, uvedly tři rozhlasové stanice Westdeutscher Rundfunk, Radio Bremen a rbb osmidílný rozhlasový cyklus „Der nasse Fisch“ („Mokrá ryba“), inspirovaný románem Volkera Kutschera. (Přemek)
  • Když se vládní rada Wendt (Benno Fürmann) sklání pro zraněnou Marie-Louise Seegers (Saskia Rosendahl), drží svou pušku v ruce, zatímco druhá puška leží na zemi. V následujícím záběru má však obě zbraně na zádech. (pavelvojta)

Související novinky

VOD tipy na konec srpna

VOD tipy na konec srpna

19.08.2023

S příchodem druhé poloviny srpna se nám léto pomalu přehouplo do své finální fáze, a pokud už vám příležitostné deštivé počasí narušuje plány na rozverné venkovní aktivity, nemusíte klesat na mysli,… (více)

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

31.12.2017

Hrstka nejoblíbenějších uživatelů ČSFD.cz tradičně vybrala osobní trojku nej filmů, uvedených do české a slovenské distribuce nebo na filmových festivalech v roce 2017. A někteří dali hlasy taky svým… (více)

Reklama

Reklama