• carl.oesch
    *****

    Zvláštní. Když si přečtu hodnocení před sebou, je mi trochu líto nízkéhoa "ratingu" tohoto seriálu, který mám osobně rád (láska ke koním v tom hraje pouze vedlejší roli), snad bych řekl, že ze seriálů tohoto typu, natočených před rokem 1989 skoro nejradši. Proč? Tohle není ani režimní agitka ani její rafinovaně a řemeslně dovedně napsaná obdoba a la Dietl. Hubač byl Pan Dramatik a figury, které (a například i v Sanitce) vytvořil, jsou komplikované, uvěřitelné a také osobité. Soudruhování bych tady nekritizoval, je takové, jako v této době bylo a ona vrstva konfliktu, týkající se prosperity "firmy" (tedy státního statku) kontra "nerentabilní" chov koní by se dneska mohla odehrávat taky a probíhala by plus mínus stejně.....Kromě Hovory, jehož postoje a celý charakter jsou rozporuplné stejně jako u prakticky všech (s vyjímkou Lojzka -Hanzlíka, Michala-Vaculíka a poněkud plošší Ivy Janžurové), mně fascinoval vždycky i Josef Kemr a Miloš Nedbal a musím konstatovat, že kdyby se to odehrávalo dneska, bylo by to prakticky stejné. A ony cesty a křížení těch lidských povah a jejich vztahy by dnešním dramatikům vystačily asi tak na padesátinásobek dílů. Zkuste se na to podívat jinýma očima, zapomeňte na letopočet a všimněte si, že to není ani o vedoucí úloze všemoudré matičky strany a plnění a překračování plánu. Je to o tom nejzákladnějším, o vztazích mezi lidmi, o fanatizmu a zaslepenosti, kariérismu i slepé a nezištné oddanosti, zklamání, pádech a znovuvztávání a pokud to třeba někdo začne brát, rozhodně ho to obohatí. Jenom jakmile v posledních minutách závěrečné části skončí Velká Pardubická, vypněte zvuk, nebo těch pár blábolů s tuším krajským tajemníkem rychle zapomeňte. Ale i takhle to (díky Bohu) bejvávalo, Jiří Hubač byl realista, ten by se k psaní Okrsů na severu, Mužů na radnci nebo nejlepší socilastické Soap Opery nikdy nesnížil....(22.7.2012)

  • GASTON73
    ***

    EPIZODA 1: Nástup - V prvním dílu se Hovora vrací z aukce, která byla prvním objektivním měřítkem jeho chovatelských výsledků, ale dopadla špatně. Nikdo žádného koně nekoupil. Za nízké ceny Hovora prodej odmítl, neboť je přesvědčen o jejich nesporných hodnotách. Ředitel statku se rozhoduje zrušit Hovorův chov a prodat koně za užitnou cenu. Hovora se snaží situaci zachránit… EPIZODA 2: Zklamání - Hovora se zarputilostí sobě vlastní pokračuje v boji o záchranu svého chovu. Po nástupu mladých chlapců se situace a napjaté vztahy na statku ještě zhoršily. Libor cítí, že každý jeho pohyb je sledován s nedočkavou škodolibostí. Každá jeho chyba je jeho předchůdcem, jezdcem Janýrem, zaznamenána. Znejistí, chybí mu otcův zápal, poctivost i láska ke koním. Damoklův meč zrušení chovu se vznáší čím dál zlověstněji, záchranou mohou být jen výsledky v nastávajících dostizích. Hovora vkládá naděje jen a jen do Libora. Ten nemá sílu zvládnout úkol, který na něm leží, a nakonec v důležitých přípravách na dostihy selže. EPIZODA 3: Zloba - Hlavními událostmi třetího dílu jsou dva dostihy. Libor v prvním prohrává, ale rozhodující, výběrový steeplový v Pardubicích je teprve před ním. Atmosféra je napjatá, ředitel odmítl poskytnout prostředky na nákup jezdecké výzbroje a Janýr těžce nese svou degradaci i skutečnost, že Libor jezdí dostihy. Ředitel zajde za Hovorou a požádá jej, aby mohl jet na Jasné Janýr. Hovora má před sebou těžké rozhodnutí, ale nakonec dává přece jen Liborovi přednost. Ten navíc prožívá své první hluboké milostné vzplanutí k Ireně, dceři kapitána Šembery. Jeho nervozita se s blížícím dnem D stupňuje… EPIZODA 4: Lhostejnost - Příběh tohoto dílu je ve znamení výkonnostních zkoušek, kde konečně Hovorův chov došel spravedlivého ocenění. Hovorovy vyhlídky se významně zlepšují. O to hůř působí synův nezájem a lhostejnost, která vyvrcholí tím, že se Libor vymluví na lékařský zákaz tréninku. Otec lež prohlédne a tak pomalu začíná chápat, že syn nikdy nemůže a nebude jeho pokračovatelem. Zaměstnanci statku zatím znepokojeně sledují zhoršující se stav staré, nemocné klisny Odety, zakladatelky Hovorova chovu. Na vztahu k ní se projevuje vřelý vztah chovatelů ke koním. Zejména Lojzy, starého Hanouska a především Michala, který chovem koní opravdu žije. EPIZODA 5: Lítost - V tomto dílu dochází k výrazné změně v osudu mladého chovatele Michala. Začíná působit i jako jezdec a přibližuje se tak ke splnění svého největšího snu – jezdit Jasnou. Na statku probíhají přípravy na závěr sezony, kterým je slavnostní Hubertova jízda. Liborova láska k Ireně prochází těžkou zkouškou, o Irenu se vážně uchází Lothar, host ze západního Německa. V rozhodující chvíli půjčí Libor Lotharovi Jasnou, a ta utrpí při projížďce závažné zranění. Musí být převezena do nemocnice. Hovora je zdrcen, Liborův vztah ke koním je víc než prokazatelný… EPIZODA 6: Pokora - Tento díl se ponese ve znamení aukce v Písku. Hovora na ní prodá jen jednoho koně, na další vysadí příliš vysokou cenu. Nesplní tak finanční plán. I když je zahraniční zájemce ochoten za Jasnou zaplatit osm tisíc dolarů, Hovora ani za tuto cenu koně neprodá. Díky Šemberovi se to dozví ředitel, výsledkem je konfliktní jednání na schůzi vedení statku. Následuje tvrdé rozhodnutí vedení prodat část Hovorova chovu a využít kapacit pro skot. V situaci této velké porážky nachází Hovora pochopení pro syna Libora a jeho rozhodnutí… EPIZODA 7: Radost - Hlavní událostí posledního dílu je Velká pardubická. Michal, který má jet Jasnou, si při tréninku zlomí ruku. Hovora se rozhoduje dát důvěru Janýrovi. Janýr přestal pít, trénuje, ale neunese zodpovědnost prvního jezdce. Těsně před závodem se Hovorovi přiznává a navrhuje, aby Jasnou jel Michal, který se už uzdravil, on sám pojede Rivala. A tak při Pardubické obsadí Dobrá Voda první dvě místa. Po všech útrapách vítězí především Hovora, neboť – řečeno slovy autora Jiřího Hubače – „dokázal, že velikost utrpení a sebezapření je vždycky úměrná velikosti myšlenky a činu.“(16.3.2015)

  • pakobylka
    **

    Natáčení seriálu (stejně jako chov koní) by mělo mít svá pravidla ... a pravidla, jak známo, je třeba (až na odůvodněné výjimky) dodržovat, a ne se k nim stavět tak, jakoby někdy platila - a jindy zase ne. Občas jsem měla dojem, že zápletka je ponechána svému osudu, aby mohla růst jako pověstné dříví v lese ... aby se mohla poflakovat kdoví kde a lelkovat, kdy ji zrovna napadne. Její laxnost patrně nakazila i Lukáše Vaculíka a Vladimíra Dlouhého, kteří díky svému mládí ještě nebyli imunní vůči jejím rozmarům ... neboť jejich herecké výkony v některých scénách by se daly označit jako tragické. A jenom na okraj: TAK fádně nasnímané dostihy se hned tak nevidí. Nezbytný (nikoli nadměrný) ideologický balast ponechávám stranou jako úlitbu době ... nakonec, je to trochu i o vlastenectví, o národní hrdosti a identitě - což jsou vesměs atributy v současné době nedostatkové. Pro konzum a preferované globální evropanství jsme na ně jaksi skoro zapomněli ... 2,5*(13.8.2015)

  • Danulinda
    *****

    Jeden z našich legendárních seriálů 80. let zaobírající se problematikou chovu koní nejen pro užitkové, ale zejména pro dostihové účely. Je zde velmi kvalitním způsobem vylíčeno, jak může být pro chovatele těžké každý rok obhajovat chov koní pro dostihové účely oproti chovu na první pohled užitečnějšího dobytka. Osobně nechápu, proč dostal seriál v CSFD tak nízké hodnocení, jelikož scénář je velmi poutavý a režisér odvedl svou práci naprosto skvěle; stačí se podívat na herecký koncert všech hlavních představitelů (včetně mladého Vaculíka či V. Dlouhého), které by bylo zbytečné jmenovat, protože všichni předvedli naprosto profesionální a zcela věrohodné výkony. Dojemné scény byly opravdu dojemnými a ty poutavé člověka skutečně zcela strhávali do děje. Ačkoliv nejsem příznivec "štvaní" koní v závodech, dávám bez rozpaků plný počet 100% bodů za tento perfektní a po všech stránkách povedený seriál.(8.1.2010)

  • topi80
    ****

    Trochu rozporuplné dílo. Ale musím uznat, že postavy jsou napsané velmi zajímavě, žádná dvojkombinace černé a bílé. Hovora v podání Petra Haničince má asi koně opravdu hodně rád, v této své vášni jde proti všem, zároveň je ale pěkně protivný a arogantní. A to až do té míry, že ho nedokážu vnímat jako úplně kladnou postavu, moc mých sympatií si nezískal. Zajímavá je životní dráha jeho syna v podání Vladimíra Dlouhého, ale i ostatních postav seriálu. Koňáci se stále starají o své koně, ale pořád se nedostavují žádné sportovní výsledky, což logicky vede předsedu (či co je to za funkci) k omezování tohoto chovu. Hovora koně brání všemi prostředky (vrcholí to totálním sabotováním prodeje na koňském trhu). Výsledky se nakonec dostavují doslova 5 minut po dvanácté, všechno to snažení má konečně výsledky a na Hovorově tváři se asi poprvé za celý seriál vykouzlí úsměv. Avšak, kdyby k těm zázračným výsledkům na dostihu na poslední chvíli nedošlo, poslední sekvence seriálu by asi patřila záběrům na výrobu koňského salámu. Váhám mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami, ale pokud si vzpomenu na Miloše Nedbala, přikláním se k horní hranici, i když oproti jiným seriálům, kterým jsem toto hodnocení dal, má toto dílo co dohánět.(1.7.2012)

  • - Na začátku prvního dílu, kdy Michal (Vladimír Dlouhý) ukazuje falešné okno s podobiznou výcvikového trenéra, tak říká, že sloužil hraběti „Aušpurkovi“. Nicméně ve skutečnosti byl hřebčín a zámek Slatiňany po dlouhou dobu majetkem knížat z Auerspergu. Zmíněný majitel byl nejspíše František Josef, kníže z Auerspergu, který se zasloužil o zásadní modernizaci celého panství, včetně hřebčína. Byl velkým milovníkem koní. (DexMASTER094)

  • - V pátém díle ve scéně, kdy je pořádán lov na "lišku" je vidět na stromech jen poprašek sněhu. V dalších záběrech je celý les pokrytý sněhem. (M.B)

  • - Seriálový hotel v Chrudimi se objevil i v seriálu Zkoušky z dospělosti (od r. 1979). [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace