Reklama

Reklama

Ochránce

(seriál)
  • angličtina The Defender (festivalový název) (více)
Česko, 2021, 10 h 40 min (Minutáž: 60–68 min)

Hudba:

Jiří Hájek

Hrají:

Lukáš Vaculík, Iveta Dušková, Jaroslav Plesl, Pavel Řezníček, Agáta Kryštůfková, Barbora Kodetová, Lucie Ducháčková, Petra Hřebíčková, Jakub Ludvík (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Aleš Pelán (L. Vaculík) je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. (Česká televize)

(více)

Recenze (168)

tron 

všechny recenze uživatele

„Venované všetkým, ktorí sa stali obeťami.“ Pútavý výkon kamaráta do dažďa Lukáša Vaculíka. Aleš Pelán nepredstavuje dokonalého muža. Je to chlap, ktorý síce JE profesionál a snaží sa k problémom pristupovať čo najobjektívnejšie a s chladnou hlavou. Ale i on čiastočne trpí predsudkami a skostnatenými názormi. Okrem toho je občas falošný: ak chce dosiahnuť svoje (dostať sa k zásadnej informácií od človeka, ktorý je mu nesympatický, alebo ktorého považuje za vyložene vinného), bez problémov sa pretvaruje. Ani jeho správanie v manželstve nepatrí k najukážkovejším, to fakt nie. Avšak i práve rozporuplnosť z Pelána robí uveriteľnú postavu. Zvyšok kastingu je takisto výborný. Vrátane šoféra, ktorý bol do seriálu dopísaný z dôvodu, aby nahlas hovoril veci, ktoré si myslí významná časť českej populácie a robí to perfektne, ale bez toho, aby skĺzol do stereotypu trápnej komickej postavičky. Akonáhle sa zohrajú, tvoria brutálnu buddy dvojku. Preto ma zamrzel predposledný diel, ktorý mnohé z toho poprel, čo je škoda. Na druhej strane je to realistické; aj v živote nejeden raz príde útok z najmenej pravdepodobného miesta. Poteší absencia cenzúry, takže deti nadávajú tak šťavnato a majú k nevinnej sladkosti tak ďaleko, až sa budú niektorí dospelí diváci červenať. Okolo tém, ako je sexuálne zneužívanie alebo rasizmus, tvorcovia určite nechodia po špičkách, ale ich otvorene pomenúvajú a pracujú s nimi. V každej časti strhnú koncovky, ktorým dominuje dlhý monológ resp. dialóg viacerých osobností, z nich každá má na daný problém iný názor. Tieto okamihy sú plné trefných myšlienok, slovných prestreliek a skvelých vystihnutí pointy. Problém je, že sa venujú tak náročným a komplikovaným témam, že sú neriešiteľné. Takže postavy de facto iba nahlas pomenujú najpálčivejšie problémy. Ak aj má niektorá časť happyend, je to Pyrrhovo víťazstvo. To samozrejme nevypovedá nič o tom, že by boli scenáre zlé. Naopak: práve vďaka tomu sú vynikajúce. Samozrejme, ako to už chodí, veci zvyknú bývať zamotané a pravda je nejeden raz (hoci nie vždy) úplne inde, než by sa mohlo zdať na začiatku. Nudila ma azda len časť Džungľa pred tabuľou (a trochu Hidžáb), kde sa namiesto zásadného problému onej „džungle“ nepochopiteľne vyšetrovalo to, kto video poslal, kedy a prečo. Našli by sa nezrovnalosti (vo Vrabčiakovi zbytočná vedľajšia dejová linka s prepúšťaním zamestnancov počas letných prázdnin), nelogickostí (skutočne tragédiu so žiakom v ČR neoznamuje polícia, ale „nejaká“ učiteľka vo svojom voľnom čase?) a divných kompetencií (v Ahoj oci zamestnanec ministerstva supluje vyšetrovateľskú prácu polície). Ale nie je to nič strašné, dá sa to akceptovať. Niekomu bude vadiť nepotrestanie osôb, ktoré si to teoreticky zaslúžili (štamgasti vo Verejnom nepriateľovi, riaditeľka vo Vrabčiakovi), ale zas možno je to lepšie, než ako keby mal vo finále nabehnúť Vaculík so samopalom. ()

venison 

všechny recenze uživatele

Po S01: Upřímně řečeno mi hlavní antihrdina, byť ho Lukáš Vaculík zahrál velmi dobře, přišel ve scénáři naprosto zbytečným. Možná by jednotlivé příběhy obstály lépe sami o sobě než naroubované na osobní problémy pana Pelána. Jednotlivé epizody jsou na televizní obrazovku kvalitně obrazově natočeny, ale co se týká obsahu scénáře, tak ten pouze klouže po povrchu a jen stručně a nezúčastněně jen jednotlivé příběhy přeříkává. Jediná výjimka snad byl díl "Vrabčák", který mi přišle opravdu silně zpracovaný. Byla skvěle postavena problematika na všech frontách (školství, manželství, Anežka, alternativní vzdělávání aj.). Možná mi bylo tohle téma osobně nejbližší, ale rozhodně mě herecky i příběhově hodně bavily postavy Anežky a ženy pana Pelána. Všeobecně mě překvapuje vysoké hodnocení seriálu, který rozhodně není nekvalitní, ale za topku bych ho taky nepovažovala.. ()

Reklama

bloom 

všechny recenze uživatele

K Ochránci jsem nejprve přistupoval s menší nedůvěrou, ale už po první epizodě měl můj respekt a definitivně si mě získal ve druhém díle během dusné scény, kdy dojde ke slovní přestřelce hlavního hrdiny s personálem pasťáku sledujícím televizní estrádu navzdory úmrtí jejich kolegyně. A takto působivých momentů jsem do konce seriálu zažil nemálo. Po únavě z opožděné vlny krimisérií je Ochránce svěží svou látkou, blízkou každému (do školy jsme chodili všichni - i když, možná vlastně ne?) a zručně natočený, že bez problému snese srovnání se zahraničními Quality TV. Je sympatické, jak tvůrci vytahují na stůl současná společenská témata a chtějí na ně nabídnout více pohledů ze stran jejich různých účastníků. Seriál nejenže nechává na divákovi, aby si vybral, ke komu se přikloní, ale díky skvěle (a realisticky) napsaným psychologickým situacím může promluvit k divákům v zahraničí nebo i za desítky let. Podobně nejednoznačně jako aktuální témata vykresluje Ochránce všechny postavy včetně těch hlavních. Přišlo mi, že Lukáš Vaculík v roli školského ombudsmana trochu opisoval od Alaina Delona, skvělý Jaroslav Plesl zase připomíná současnou variantu Sira Humphreyho Applebyho. Lahůdkový Pavel Řezníček si pak plně vychutnal svůj protiúkol. Vůbec ale nemá cenu vyzdvihovat konkrétní herce, celý seriál je luxusně obsazený a v každé epizodě je člověk příjemně překvapený minimálně jedním hercem vybraným mimo svůj typ nebo jindy nedostatečně využívaným. Seriálová událost roku 2021. ()

Pajky3 

všechny recenze uživatele

Zase po delší době si mě našel český seriál a jsem rád. Ochránce přichází se zajímavým tématem a zpracování stojí za vidění. Vaculík mi do hlavní role sedí a v jednotlivých epizodách je doplňován zajímavými herci, kteří hrají mimo své obvyklé polohy. Líbilo se mi, že každá epizoda se snaží daný případ rozebrat více do hloubky a ukazuje, že to není jen černobílý problém, který se dá vyřešit lusknutím prstů. Osobně mi neseděla linka osobního života hlavní postavy, ale její zakomponování chápu, protože mělo na konci své odůvodnění a nabídlo silné finále. Ostatně silných okamžiků nabídla celá řada několik a u některých epizod jsem seděl a jen nevěřícně kroutil hlavu nad tím, že se vážně něco takového děje. To podle mě stojí za to a jsem mile překvapený, že to vzniklo v ČR. ()

Galerie (195)

Zajímavosti (37)

  • Premiéra sedmé epizody byla nejsledovanějším pořadem večera i celého dne, sledovalo ji více než 1,36 mil. diváků starších 15 let. (rublik05)
  • „Shromáždil jsem případy, které opravdu nějakým způsobem pohnuly či hýbou školstvím, historky, které jsem sledoval jako novinář, a z nich jsem pak vybíral ty, které nesly nějaké podstatné zobecnitelné téma,“ uvedl scenárista Tomáš Feřtek. (SONY_)
  • Když řidič Petr Starý (Pavel Řezníček) čeká před bytem na Aleše Pelána (Lukáš Vaculík), poslouchá v rádiu píseň „Tak se nezlob“ od českého zpěváka Marka Ztraceného. Skladba vyšla v roce 2020 na jeho albu „Planeta jménem stres“. Když na něj později čeká před ministerstvem, lze z rádia slyšet song „V blbým věku“ od českého písničkáře Ondřeje Ládka alias Xindla X, pocházející z jeho čtvrtého studiového alba „Čecháček Made“, které bylo vydáno v roce 2014. (rublik05)

Související novinky

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

05.02.2022

Sdružení českých filmových kritiků dnes v pražském Divadle Archa předalo výroční Ceny české filmové kritiky v rámci svého 12. ročníku a ocenilo tak výjimečné české filmové počiny roku 2021 i jejich… (více)

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

04.01.2022

Dnes byly Sdružením české filmové kritiky zveřejněny nominace na výroční Ceny české filmové kritiky za uplynulý rok 2021. Celkem bylo nominováno 16 děl, z nichž nejvíc nominací (celkem 6) získalo… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

30.12.2021

Rok 2021 proběhl z hlediska kinematografie v o něco menší nejistotě než rok 2020, kdy byly v důsledku virové epidemie zavírány kinosály a filmové premiéry se houfně odsouvaly, což trvalo až do… (více)

Reklama

Reklama