Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (304)
Tenhle seriál má jeden velký problém, kterým je jeho název, jelikož by to místo devadesátek mělo být něco jako "Orlický vraždy a jeden Jonák k tomu." Jinými slovy, je obrovská škoda, že se neobjevilo mnohem víc případů, obzvlášť, když o některých se vydatně v seriálu hovoří (Roubal). Krom toho je to ovšem výborné, filmařsky i herecky, snad jen kamera a barevné filtry by možná mohly působit trošku lépe, ale to by bylo dloubání tam, kde to není třeba - je to prostě povedené, dobré a nemá to plíseň nohou. ()
Bez ohledu na to, co si tehdy u policie začínající autor v příběhu vymyslel nebo upravil, se jedná o vynikající počin, který je sice v otázce faktů třeba brát s rezervou, což v jisté míře napravuje souběžný dokumentární cyklus o polosvětech mapující tehdejší případy a souvislosti mnohem šířeji a podrobněji, ale který zároveň perfektně vystihuje ducha onoho divokého období, z jehož atmosféry a protagonistů i po letech mrazí. 90 % ()
Takže, co je v jiných krimipříbězích funguje tak nějak samo, jako zajišťování důkazů, technika a podobné vymoženosti, je tady samo o sobě zdrojem zápletek i napětí. Možná máme na dně přehrady sudy, ale i kdyby tam nakrásně byly, jak se k nim dostat? Jak je vytáhnout a odvézt? Jak je otevřít? Na základě písemného příkazu... A kdo to zaplatí. Zkrátka realita. Což nefunguje u většiny krimipříběhů vůbec, zatímco tady, stejně jako v Příbězích prvního oddělení, autoři dokazují, že reálné neznamená nudné, ba naopak. Teď už jen zbývá otázka, zda můžeme čekat Devadesátky II, tentokrát o LTO. ()
Po věru mnoha letech jeden z TOP seriálů, který se tu v české TV objevil. Možná jeden z nejlepších porevolučních tuzemských seriálů vůbec. Ano, jsou to silná slova, ale Devadesátky si to zaslouží. Nečekal jsem od nich nic a dostal naprostou pecku, která tu nemá obdoby a často se věrně drží skutečnosti, jako Černobyl. 90% ()
V rámci kriminálek rozhodně nadprůměr a v podstatě i v tom českém seriálovém rybníčku něco neskutečného. Kam se hrabou všichni ti Specialisté, Odznaky atp. Od režie, po kameru, vedení herců a samotných hereckých výkonů (nerozumím negativní reakci na Sokola, jehož výkon se mi rozhodně líbil) je to na vysoké úrovni. Mám k tomu v zásadě jen 2 výtky. První míří na první dva díly, které v podstatě jsou úplně mimo celou dějovou linku. Jako kdyby tvůrci nevěděli, zda to jet stále ve formátu Případů prvního oddělení nebo udělat jednu uzavřenou sérii. A druhá výtka míří k samotnému celistvému příběhu. Zpracování orlických vražd je dobré, ale zcela nadbytečné. Sametoví vrazi to pojali z pohledu vrahů a bylo to rozhodně dobré. Jeden díl Legend kriminalistiky to podal z pohledu vyšetřování a policistů, což bylo taktéž dobré. Za mě to je pouhé nošení dříví do lesa. ()
Galerie (132)
Zajímavosti (101)
- Ivan Jonák (Michal Novotný) byl již za socialismu odsouzen k 6 letům vězení. Po propuštění v 80. letech oficiálně pracoval jako popelář, ale po pracovní směně si přivydělával jako černý taxikář, vekslák, vyhazovač a dealer porna. Po Sametové revoluci využil naakumulované černé peníze pro vytvoření Discolandu Sylvie, který založil se svou ženou a německým společníkem Helmutem Hugerem, který rovněž dodal finanční prostředky (pouze peníze Jonákových by na vybudování pompézního disko klubu nestačily). Discoland Sylvie byl otevřen v pražské Libni v roce 1992. (Šéfik)
- Interiéry Discolandu Sylvie se natáčely na Kladně v klubu rádia Relax, místními přezdívaný „díra“. Ivan jonák (Michal Novotný) sedí na gauči, který je na chodbě, kde je šatna, toalety a vchod na parket, jeho dívka Jahůdka přichází vchodovými dveřmi. (Kabourek)
- Scéna, ve které v čase 0:02:50 shlíží Ivana Kozáková (Patricie Pagáčová) z balkonu, se má odehrávat 21. listopadu 1993. O patro výše je však na balkoně krabice od moderního vysavače iRobot. (FullHaDes)
Reklama