poster

Svět pod hlavou (TV seriál)

  • Slovensko

    Svet pod hlavou

Drama / Mysteriózní / Psychologický

Česko, 2017, 9 h 38 min (Minutáž: 10x59 min)

Hrají:

Václav Neužil ml., Ivan Trojan, Judit Bárdos, Jan Budař, Václav Kopta, Tomáš Jeřábek, Michal Dalecký, Marie Doležalová, David Máj, Jan Plouhar, Miroslav Hanuš, Kryštof Hádek, Jan Cina, Marek Daniel, Marek Adamczyk, Igor Chmela, Alžbeta Stanková, Ljuba Krbová, Jiří Šimek, Marek Pospíchal, Richard Němec, Tomáš Bambušek, Jitka Schneiderová, Jan Španbauer, Roman Zach, Roman Mrázik, Jana Plodková, Ladislav Hampl, Jiří Černý, Ondřej Malý, Aneta Krejčíková, Robert Mikluš, Daniel Tůma, Pavel Gajdoš, Tobiáš Rímský, Joshua Adam Kostel, Jiří Maryško, Pavel Lagner, Anita Krausová, Vasil Fridrich, Prokop Zach, Magdalena Zimová, Václav Helšus, Miloslav Maršálek, Vladislav Georgiev, Tomáš Milostný, Václav Marhold, Jana Altmannová, Jakub Koudela, Ondřej Nosálek, Jiří Král, Robert Soukup, Sára Märcová, Jakub Gottwald, Ján Sedal, Tomáš Kořének, Anna Fišerová, Daniel Svoboda, Pavel Šimčík, Dušan Sitek, Marek Taclík, Tomáš Měcháček, Marek Brodský, Jakub Wehrenberg, Zuzana Stavná, Joe Weintraub, Veronika Lapková, Tomáš Dianiška, Eduard Jenický, Jaroslav Pížl, Dana Marková, Dan Dittrich, Tereza Nádvorníková, Zuzana Stivínová, Roman Skamene, Rostislav Novák ml., Kamil Švejda, Vladimír Škultéty, Eduard Endt, Martin E. Kyšperský, Ivan Shvedoff, Tereza Hofová, Jana Podlipná, Jan Jankovský, František Staněk, Martin Papesch Huleja, Petr Vršek, René Šmotek, Štěpánka Ludvíková, Zdeněk Dušek, Josef Kadeřábek, Halka Třešňáková, Jiří Štrébl, Jaroslava Pokorná, Lukáš Jůza, Kryštof Rímský, Radim Novák, Jiří Rendl, Marie Ludvíková, David Punčochář, Berenika Kohoutová, Josef Trojan, Barbora Milotová, Hynek Chmelař, Jan Vlasák, Jiří Ployhar ml., Jakub Žáček, Vojtěch Vondráček, Kryštof Krhovják, Johana Švarcová, Jiří Žaloudek, Petra Nesvačilová, Viktor Martiník, Igor Ivanov, Ivan Sochor
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kocik1
    ****

    Největším mínusem seriálu je současnost, a to už na začátku. Pohyb v osmdesátkách po počáteční kostrbatosti ale vše vynahradil. Já se v tom našla a některé charaktery jsou tak dokonalé, že jsem se skoro viděla, jak v osmdesátkách každý víkend sedíme u umatlaných stolů bez ubrusů, všichni máme zúžené kalhoty, dlouhé vlasy a posloucháme něco, co ani trochu nepřipomíná Sloky pana Janečka. Atmosféru doby se všemi jejími absurditami a nevypočitatelností vykreslil seriál dokonale. Místy mi ale vadilo, že mladý Marvan si mohl dovolit být rebel, protože se mu nemohlo nic stát, takže se úplně nemohl vžít do osudu svého táty, který tenhle luxus neměl. A pak ten uspěchaný nedotažený konec. Přesto ale: ČT jede!(11.3.2017)

  • JitkaCardova
    *****

    Těsně před koncem, po devátém dílu, mi dává smysl sem napsat. Totalitní past Světa pod hlavou je před sklapnutím Od prvních dílů, které místy budily rozpaky, mi seriál před očima vyzrál tak, že vyzrál i na mě. Okamžiky, kdy mi připadalo, že se příliš uměle tlačí na atmosféru nebo hledá prostor, kam umístit nezbytnou hlášku, jsou zapomenuty, repektive je to tak, že i atmosféru se podařilo vybudovat, konstituční prvky si s divákem dohodnout, vpravit mu rozmezí normality, v níž se pohybujeme a nechat ho přivyknout. Estetika je akceptovaná. Logika je však nevývratná od samého počátku, sbírá se a zhodnocuje všechno založené a vývoj spěje samospádem ke smrtícímu úderu. Příběh, jak je vyprávěn, vás konečně polapí a zprostředkovaně na sobě i vy zažijete totalitní moc. Předposledním dílem se základní teze, na níž Svět pod hlavou stojí, rozvinula do své nejhrůznější možné logické podoby a maximálně využila svůj ochromující potenciál a vliv, aby dala divákovi úplně pocítit, jak vypadá a co je totalita. Nikoli pouze totalita jako společenské zřízení, to by ještě totalita nebyla, ale totalita, která si systémově učiní absolutní nárok na vaše myšlení sebe sama, vašeho světa a vašeho sebeurčení. Ze seriálu se tím konečně stalo - alespoň právě pro teď - špičkově sklapnuté, pečlivě zrežírované dílo-past, které dovede zastavit srdce a rozběhnout mozek, ale také naopak. Nečekala jsem to a jsem upřímně nadšená. Chystali to pomalu a skoro nenápadně, ale mají mě přesně tam a přesně tehdy, kde a kdy mě chtěli těsně před koncem příběhu mít, přiznávám to, jsem jejich divák, vodí si mě - dovedu si teď představit i to, že postkomunistická budoucnost a naše přítomnost je jen fixní idea agenta Filipa Marvana, stejně jako všechny ostatní alternativně zlé konce, které se najednou děsivě a zcela racionálně nabízejí. Dovedu si představit i ty dobré, z nichž stejně nebude možné setřít pel nostalgie a nános prožité bolesti, takže přinejmenším nic laciného či plytkého tu nehrozí. Nemůžu se dočkat závěru a rozuzlení a jen si držím palce, aby bylo stejně překvapivé jako uspokojující. Šance je teď obrovská. *** Zvláštní poznámkou oceňuji, jak se jim podařilo, aby se v jednotlivých dílech vedle Případů majora Zemana odrazil a v novém světle zreflektoval a připomněl i žánr české normalizační televizní kriminálky, sám o sobě děsivý kombinací moralizační tendenčnosti a záměrně vyvolávané hrůzy z existenciální nahoty a civilnosti brutální smrti a vraždění zbavených patosu i jakéhokoli vyššího smyslu (Smrt stopařek, Na kolejích čeká vrah, Vrah skrývá tvář atd.), ať už v dílech o uprchlém bláznovi, který se mstí systému, v případu Orchideje na smetišti nebo paní Martičky, až po vraždu kolegy a pokusy o útěk přes hranice. *~(2.3.2017)

  • gudaulin
    *

    Svět pod hlavou jsem zaznamenal čirou náhodou, když jsem si omylem nahrál druhou epizodu. Jsem tady v pozici kolemjdoucího, který pochytí část náhodně odposlouchaného hovoru a na jeho základě si otipuje diskutující. Takový "assessment" může být pochopitelně zavádějící a nespravedlivý, nicméně uplatňujeme ho v životě často a pomáhá nám vystříhat se zbytečných zklamání a ztrát času. Zajímalo by mě, jestli podíl Ondřeje Štindla na scénáři je dominantní, protože jinak si s ním, resp. s jeho publicistikou, velice dobře rozumím a jeho filmové kritiky mě oslovují. Tady jsem byl ale víc než na rozpacích. Vlastně mám i zásadní problém s tím, jaký žánr seriálu přiřadit. Nejvíc ze všeho mi to totiž přišlo jako parodie nikoliv snad života v Československu 80. let, ale spíš zkreslených představ, které dnešní generace o životě v něm a fungování jeho systému má. Jenže záměr byl evidentně jiný. Zkrátka se to nějak tvůrcům vymklo z rukou. Postavy na mě působily jako karikatury, vůbec jsem měl pocit, že se nepohybuju na půdě psychologického dramatu, ale nějaké sofistikované komedie. Ovšem zahrané jenom velmi nedbale a navíc - jakkoliv mysteriózní žánr jsem jasně identifikoval, právě mysteriózní linie mi přišla absolutně nezvládnutá. On totiž mysteriózní žánr je jeden z nejtěžších a chce to vážit na lékárnických vahách, kde ubrat a naopak přibrat, aby do sebe kolečka zapadla a výsledek stál za to.(4.2.2017)

  • Morien
    **

    Smutná Dagmar je smutná. Čekala jsem, jak se autoři vypořádají s příběhem o ze zásady pasivním hrdinovi - nemůže nic dělat, protože je vyroben z mlhy. Bohužel se s tím nijak nevypořádali. Kromě povinných psycho scén a rutinního připomínání výchozí situace se propojení mezi minulostí a současností příliš netematizuje a tak nemám dojem, že by ten časový rámec byl vůbec potřeba. Hrdina si neprošel žádným očistcem, celou dobu dělá pochybná rozhodnutí a na konci není ani moudřejší, ani dospělejší. Alespoň z mého úhlu pohledu. A smutná jsem proto, že díly Smrt špiona a Rodinná záležitost mi přišly povedené. Žel, v kontextu velkého plánu nebo spíš absence velkého plánu zaniknou nad rozčílením z mdlého a nepropojeného vyústění. Přijde mi, že bylo mnoho prostředků vyčerpáno na to, aby to vypadalo přesně jako osmdesátá léta, a příliš málo na plán, o čem to má vlastně být.(7.3.2017)

  • Gilmour93
    ****

    Stranger in a Strange Land. Omlouvám se za tu angličtinu, ale pro klasifikaci komatózního výletu Filipa Marvana nemá čeština tak výstižné označení.. Někdy nemotorný a někdy zase skvělý tanec mezi žánry (existencionální mysteriózní drama, krimi, komedie, groteska), který častokrát výmluvně ukázal na skutečnost, že směšnost a hrůza jsou sestry. Z role užívajících si herců nutno vyzdvihnout Trojana (jeho detox jater prostřednictvím buzerací Metuzalémů z vrátnic byl famozní), stranické linie se držícího soudruha majora Koptu a především Budaře, z jehož Klementa, oscilujícího mezi legrační figurkou a chladnokrevným zmrdem, šel moskevský mráz. Závěr mohl všechno lehce zhatit, ale jemnocit pana Gilmoura93 nakonec příliš netrpěl a třeba způsob nabytí vědomí (prostřihání se z bezútěšné normalizační klece) jej dokonce nadchl. V poslední době spolu s Labyrintem jediný seriál z dílny České televize, u kterého jsem byl na každý nový díl stejně natěšený jak Špalkovi kluci na sledovačku..(7.3.2017)

  • - Ve 4. epizodě Orchidej na smetišti (2017), která se odehrává v roce 1982, hraje z rádia v policejním voze písnička Petera Nagyho "Kristínka iba spí", ta ale vyšla až o 2 roky později. (Charlizee)

  • - V seriálu se objeví přes 150 českých a slovenských herců, 2000 komparsistů a více než 100 dobových aut. (rakovnik)

  • - Ukázalo se, že sehnat dobové rifle pro Václava Neužila (Filip Marvan) je téměř nesplnitelný úkol. Nakonec s problémem pomohl sám Neužil, když si na natáčení přinesl rifle, jež jeho otec koupil v 80. letech v Maďarsku nebo Tuzexu. (Šéfik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace