Reklama

Reklama

Gauneři

  • USA Reservoir Dogs (více)
Trailer

Obsahy(1)

Mafián Joe najme na vyloupení klenotnictví partu gangsterů, kteří se vzájemně neznají a oslovují se smyšlenými jmény. Akci však zmaří policie a lupičům nezbývá než uprchnout a ukrýt se ve starém skladišti. Pan Oranžový je postřelen a pan Bílý se ho pokouší udržet naživu, dokud nedorazí pomoc. Napětí ve skladu však narůstá, protože policie je jim v patách a pan Růžový je přesvědčen, že šlo o past – někdo z nich musí být zrádce. Každý má ovšem vlastní verzi toho, co se stalo. Jak dlouho bude trvat, než vytáhnou pistole a drama se změní v masakr? (Magic Box)

(více)

Recenze (1 405)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Quentin Tarantino nemá přezdívku magor z videopůjčovny pro nic za nic. Jeden z nejznámějších režisérů a scenáristů současnosti nepotřeboval žádnou filmovou školu, vše co umí a zná se naučil skrze koukání na filmy, které dokázal nakoukat i skrze práci ve videopůjčovně. Jeho filmy jsou tak díky tomu protkané popkulturními odkazy a především i poctami filmů, které si Quentin během pracování ve videopůjčovně zamiloval. Přes filmy takových legend jako Stanley Kubrick či Akira Kurosawa přes pokleslé žánry jako westerny po vyložené brakové záležitosti. Ten člověk ovšem již ve videopůjčovně věděl, že se narodil pro víc. Že se narodil pro to nejen filmy nakoukávat, ale rovnou je i točit.   Tarantinův režijní debut ve finále vznikli za nějakých skromných 1, 2- 3 miliony dolarů, mohlo být ovšem mnohem hůř. Nebýt svého kamaráda producnta Lawrence Bendera, který se pochlubil tím, jaký má jeho kamarád připravenou revoluční gangsterku, film mohl vzniknout za pár tisíc pořízen na 16mm film s Tarantinovými kamarády v hlavních rolích. Jenomže právě Tarantinův upovídaný kamarád udělal své a i proto se ve filmu objevil i Harvey Keitel (který sám do projektu investoval 200 tisíc a spokojil se s pozicí koproducenta), ale také Tim Roth, Steve Buscemi či Michael Madsen na počátku svých kariér. A ikonická záležitost, která Tarantinovi definitivně ušila koberec do Hollywoodu byla rázem na místě.   Gauneři jsou v rámci kariéry Quentina Tarantina víceméně takovým demem. I přes malý rozpočet už tehdy Tarantino dokázal předvést v podstatě vše, co je spojeno i s jeho navazující tvorbou a naznačit, že by s větším rozpočtem mohl v následujících letech předvést ještě zajímavé věci. A také, že je předvedl. Bavíme se ovšem pořád o začátku 90. let, kdy se to celé bez produkčních kompromisů neobešlo a Tarantino měl ještě před sebou dlouhou cestu, aby se stal tím tvůrcem, který si může točit, co chce a s kým, co chce. Fikaný scénář, vtahující vyprávění, výrazné postavy, černý humor či špičkovou hudební dramaturgii ovšem člověk mohl nalézt už právě tady.   Už první scéna ostatně začíná diskuzí na téma ´´ o čem vlastně je píseň Like a Virgin od Madonny ´´ a dojde i na takové pohledy jako, že je píseň metaforou pro velké přirození či stesk nad bývalým panictvím. A pak dojde na pár minutovou diskuzi na téma ´´ proč nedávat dýško ´´. Úvodních 7 minut už tak o sobě dokáže vypovídat o přístupu Quentina Tarantina, kdy se na první pohled může snadno zdát, že ty diskuze vlastně nikam nevedou, přesto působí, že je někdo psal s neskutečným zápalem. A musel si sám pohonit triko nad tím, jak na vysoké úrovni ty dialogy jsou.   V podstatě nezávislých podmínkách změnil Tarantino přístup k heist filmům. I proto, že v pravé definici vlastně Gauneři heist movie nejsou. Především proto, že se film odehrává před a po loupeži, nikdy během ní (i proto, že na loupačku nezbyl rozpočet). Na tom ovšem dvakrát nesejde, protože to nejdůležitější skutečně přichází až poté. Zjišťování, kdo je krysa a kdo za zpackanou operaci může. Parta nebezpečných gangsterů tak podezřívá sama sebe, Tarantino v průběhu dokáže vykreslit charakter každé stěžejní postavy, navzájem je tím od sebe odlišit a dokázat, že těmhle gaunerům by člověk do rány dvakrát skočit nechtěl. I když je pro ně role drsňáků možná jen přetvářkou z povolání.   Tarantino už zde dokáže přeskakovat mezi atmosférou, mezi černou komedií a ryzím thrillerem. Málokterý filmař dokázal přijít s násilím, které by bylo vyloženě vtipné (Tarantino tomu ostatně nasadil korunu scénou průstřelu hlavy v autě v Pulp Fiction), v případě Gaunerů je ideálním příkladem scéna tance Mr. Blondea, která skončí useknutím jednoho ucha. Tanec Mr. Blondea dokáže být záměrně úsměvný a zároveň mrazivý, především v rámci dohry, kterou tohle taneční vystoupení předvede. Tarantino už zde předvedl, že to jde.   Nelineární vyprávění, které dohromady skládá funkční mozaiku od A do D a skutečně ve finále vůbec nesejde na tom, že loupež v akci není nikdy vidět. V nezávislých podmínkách si prostě Tarantino mohl natočit přesně to, co chtěl a při limitech v oblasti nákladů dokázal naservírovat tu pravou divočinu, která mohla těžit i především z toho, že byl Tarantino začínajícím tvůrcem, jehož přístup se tak nemohl okoukat. A i když to s Tarantinem v následujících letech bylo jak na horské dráze, Gauneři budou dost možná jednou jeho kariéru jako takovou vystihovat nejlépe.   Tarantino se vždy snažil o to, aby jeho postavy působili realisticky i ve vzájemných diskuzích. Filmové a jiné popkulturní reference, které tak mohou v jistých momentech působit tlačené na sílu filmovým geekem jsou ve skutečnosti věrohodné a především se už u Gaunerů ukáže, že se možná vyplatí detailně vnímat libovolný dialog. Ať už to je totiž pro vývoj děje důležitější nebo ne, o postavách se rázem dozvíme mnohem víc. A naznačí tak, kdo z postav je škrt, psychopat nebo povahově ideální kandidát na krysu v kurníku.   90% film stráví v jedné garáži a přesto to bohatě stačí. Především i díky tomu, že má film solidní tempo a jeho děj se vejde pouze do hodiny, 40 minut. Možná by šlo s větším rozpočtem film i lehce natáhnout a postavám jako Mr. White nebo Mr. Pink dodat ještě více prostoru, automaticky by ovšem tím více hrozil paradox natahované kaše. A v rámci těch 100 minut je těch vyhrocených konfrontací, poodhalování minulosti a především osudového vyvrcholení akorát.   Tarantinovy proslulé dialogy si navíc už od úvodní scény neberou servítky, stejně jako celí Gauneři a následně i zbytek Tarantinovy tvorby. Například proslulou scénu s Mr. Blondem si musel Tarantino tak trochu vydupávat, už tady měl ovšem štěstí, že měl prakticky volnou ruku, která mu následně vydržela i po zbytek kariéry. Právě i politicky nekorektní dialogy a nebrání si servítek patří mezi hlavní trademarky Tarantinovy tvorby a ve srovnání s tím, co Tarantino nakropil později jsou Gauneři možná ještě pořád ještě procházkou růžovou zahradou.   Kouzlu Gaunerů pochopitelně přispěl i proslulý Tarantinův čuch na hudební dramaturgii. Takovou scénu tance Mr. Blondea s velkým finále by rozhodně nebyla tak ikonická bez písně ´´ Stuck In The Middle With You ´´. Tarantinův na první pohled krapet podivný a přesto ve finále funkční výběr hudby byl ve finále též k prospěchu věci a už od Gaunerů může být člověk prakticky zvyklý na to, že má Tarantino vkus i na hudbu. Soundtrack plný Little Green Bag, Hooked On A Feeling i právě Stuck In The Middle With You budiž důkazem.   Už tady holt byli zárodky kouzla Quentina Tarantina, které Tarantino dokázal utvrdit i silným finále, které zároveň i po letech nechává otevřené spousty otázek (především ohledně osudu Buscemiho Mr. Pinka a jeho potencionálním výskytu v jiném filmu Quentina Tarantina). Gauneři nebyli velkým hitem, pozitivní ohlasy a zájem mnoha producentů i hereckých hvězd s Tarantinem spolupracovat ovšem magorovi z videopůjčovny dveře do Hollywoodu definitivně otevřel. A zbytek už je historie..... () (méně) (více)

golfista 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý úvod do Tarantinovy "krvavé" tvorby. Výborně obsazené a zahrané. Vše podstatné se odehrává v jedné garáži, ale Tarantino si s tím vystačí velmi působivě. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Nejlepší Tarantinův film. Totální masakr. Bohužel je mnohem populárnější natahovaná kaše jménem Pulp fiction, která tomuhle vtipnýmu majstrštyku nesahá ani po pás. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Little Green Bag. Michael Madsen. Tim Roth. Harvey Keitel. Steve Buscemi. Quentin Tarantino. Like A Virgin. Mám pokračovat? Není třeba. Dodám jen, že Mr. Blonde na mě každý den zírá z nádherného černobílého plakátu;) 90% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Tarantinův suverénní debut je jakýmsi after-heist movie, neboť z plánování loupeže a jejího následného provedení vidíme jen útržky. Gauneři se rozebíhají až v momentě, kdy většina filmu tohoto subžánru končí a více než o procesu jsou tudíž o vztazích mezi postavami a jejich jednání ve vyhrocených situacích, které dává s každým dalším zhlédnutím více smyslu. Právě proměnami postav, které se před námi odhalují svými replikami a zároveň jsou odhalovány nevšední strukturací vyprávění, mne film baví víc než politicky nekorektními dialogy nebo Tarantinovou záliba ve věcech, které si navzájem odporují. Taky proto z Gaunerů nejvíc obdivuji retrospektivu pana Oranžového, která je nejen portrétem jedné postavy, ale také miniesejí o tom, jak gangsterské prostředí mužům dovoluje ztvárňovat role, jež by ve "slušném" prostředí byly nepřijatelné. 85% Zajímavé komentáře: Rob Roy, kiddo, Kryšpín, mis-ko, Bilky ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Já jsem na toho Tarantina šel asi špatně. Měl jsem ho sledovat chronologicky. Jeho první film (pokud nepočítáme mé soukromé překvapení s názvem Auto zabiják), u kterého jsem si přál, aby měl ještě minimálně hodinu navíc. 90%. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Quentin Tarantino je jedním z mých oblíbených režisérů, na Pulp Fiction ulítávám, takže byla jen otázkou času, kdy konečně shlédnu jeho debut - Reservoir Dogs. Pravda, Quentinova genialita se zde neprojevuje ještě tak silně jako v pozdějších snímcích, ale přesto je tento film skvělou, drsnou a zábavnou podívanou. Gauneři jsou samozřejmě hodně ukecaní, nicméně Tarantinovy dialogy se dají poslouchat zas a znova, ačkoli taková dobrá půlka odkazů z nich mi mohla uniknout. 80% ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Jak už správně napovídá český název filmu, hlavními hrdiny filmu jsou poslanci České republiky. Konečně tak můžeme vidět co dělají naši poslanci pokud zrovna nespí ve sněmovně. ()

Toren 

všechny recenze uživatele

9/10. Tarantino je skvěloun. A já zjišťuji, že čím méně prostoru a menší zápletku má, tím víc ho žeru. Kdo jiný dokáže napsat scénu, ve které máte čtyřminutovou argumentaci toho, proč nedávat servírkám dýško? Ta hravost, styl a surovost je nezaměnitelná. Ale to, jak "ne"dořešil situaci s Mr. Blue mu neodpustím! ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Vynikající krimithriller přesně ve stylu, jaký se od Tarantina dá čekat. Nápaditý akční děj je obohacen o několik skutečně drsných scén a všichni herci se doslova předhánějí v tom, kdo na sebe strhne větší pozornost diváka. Nakonec se zřejmě vítězem stal u většiny stejně Michael Madsen díky scéně s uchem. Tarantinovsky zábavná byla ovšem i scéna s přidělováním barev k přezdívkám pro smluvenou akci - hlavně pan Růžový se zviditelnil. :) ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Tarantino nikdy nebyl můj šálek teplé kávy. Gauneři jsou podobným případem, který jen dokazuje, že ani gangsterky nejsou žhavou kávou pro mé chtivé buňky, ale když zrovna po ruce nic jiného nemám, a koukám na zdejší hodnocení, tak chtivost mi nedá a okamžitě tu zapulzuje jeden z hříchů, který si nedokáži odpustit. I tak jsem se ale natolik nedokázal bavit. Nechápu v čem je takový humbuk, když Tarantino točí film. Ve většině případů je to totiž všecko na jedno brdo. Agresivní, krvavé a cynické příběhy se špetkou drsného humoru, které mají za cíl diváka hlavně pobavit. To netvrdím, že neplní, ale já se u toho všeho tak nějak nudím, že prostě poznám, že dobrý film budu hledat asi u někoho jiného než bude právě takové jméno ve filmové branži jako Quentin Tarantino je. Pochybuji, že budu mít náladu se i nadále pustit do nějakých dalších jeho filmů. Jeho tvorba mě prostě nebaví, a to i včetně Gaunerů. Je to ale jen věc názorů, jinak tento film při psaní tohoto komentáře je 131. nejlepším filmem na této databázi, takže na tom přecijen může něco být. --- Tohle budou vaše jména. Pan Hnědý, pan Bílý, pan Světlý, pan Modrý, pan Oranžový a pan Růžový. - Proč sem já pan Růžový? - Protože seš buzna! Jasný? ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $1,2miliónaTržby USA $2,832,029Tržby Celosvetovo $14,900,000Tržby za predaj DVD v USA $18,214,162 //počet predaných kusov 1,478,741║ Táto gánsterka Quentina Tarantina nesie jeho svojský režisérsky štýl, ktorý dokázal ešte o niečo lepšie rozvinúť v jeho ospevovanom Pulp Fiction. V tomto prípade to stráca na pôvabe kvôli zbytočne zdĺhavému rýpaniu sa, v tých najmenších možných detailoch aby poskladal dokonalú skladačku jednej nevydarenej lúpeže diamantov. Áno, základný príbeh má svoje plusy o tom niet najmenších pochýb ale tie vedľajšie poviedky kde poukazuje ako, kde, čo, sa zosmolichalo nemá takú šťavu aby to malo výpovednú hodnotu akú by si určite želal. Jednoducho mi to celé príde len ako také jeho oťukávanie. Tak trošku to preháňa s tendenciou nadávok, čo tu je jedna veľká smršť a popri tom dosť uspávajú aj podaktoré nič hovoriace dialógy. A ako je zvykom dosť si tu lubuje v krvi ale to je v norme, aj keď nechutnosti s uchom si mohol odpustiť. /40%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Quentin Tarantino. Je hodně lidí, kterým stačí slyšet toto jméno a film má ihned 4-5 hvězdiček. Mezi ně rozhodně nepatřím a Gauneři jako prvotina Quentina není rozhodně dokonalým snímkem, ale pro mě není ani nadprůměrným. Místo jmen se používají přezdívky podle barev, které jsou jim dány. Odehraje se akce v pozadí a jen vidíte jak se něco pokazilo a postupně se dovídáte v jednom opuštěném skladě co se stalo a proč. To je vše. Humor není nijak přelomoví a možná potěší šílenec Michael Madsen, který si rád hraje s policisty. Nic víc mě nepotěšilo, celý film poměrně zklamal a jen nechápu co kdo vidí na Gaunerech tak úžasného. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Počátkem 90. let filmový svět naplno objevil génia Quentina Tarantina a kinematografie už nikdy neměla být stejná. Mistr pastiše začal ke zděšení publika i kritiků servírovat znepokojivě násilné výjevy, od nichž nelze ani dnes odtrhnout zrak. Více zde. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Gauneři, Tarantinovo slavný celovečerní debut, nezapřou originální, byť poněkud úchylnou obsesi svého stvořitele (scénář, režie i jedna z rolí) světem brakových románů, béčkových gangsterek a vůbec tímhle zvláštním subžánrem americké kinematografie. Brak (anglicky pulp) tu dostává nový rozměr - Tarantino ho povyšuje na zábavu širokých vrstev mainstreamového publika (k absolutní dokonalosti to dotáhl samozřejmě až svým následujícím filmem, který o tom vypovídá již svým názvem - Pulp Fiction). Vtip je v tom, že ačkoliv ,,šílený samouk z videopůjčovny" adoruje fenomén béčkového filmu, o béčkový film se ve své podstatě nejedná - Tarantino provádí skvělý a promyšlený casting, dokonce se dá říci, že má film napěchovaný hvězdami (i když spíše amerického nezávislého filmu), i přes přemíru krvavosti nikdy nesklouzne k přímému zobrazení skutečně drastické scény (atribut drastičnosti je posunut do jazykové roviny, která skutečně stojí za to...míra vulgarity je skutečně abnormální) - např. řezání ucha sleduje kamera natočena mimo epicentrum scény atd., už ve fázi scénáře je geniálně postižen trend verbální podstaty takového filmu - správný ,,drsňák" totiž spíše než zabíjí na potkání hlavně vypouští ultrastylové ,,hlášky, což scénárista Tarantino umí skutečně mistrovsky (a zabíjení má i morální podtext - být ,,gaunerem" se alespoň v tomhle filmu nevyplácí). Nelze nezmínit ani postmoderně řešené rozbití klasické stavby filmového vyprávění, což k dokonalosti dotáhl opět ve svém následujícím filmu, členěném do nelineárně řazených kapitol. Je divné psát o Gaunerech ve smyslu, že jsou zábavní, ale to je vlastně práce Quentina Tarantina - oprášil zašlou slávu tohoto žánru a otevřel ho i většinovému divákovi. Podobné filmy: Pulp Fiction: Historky z podsvětí ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Tarantino svůj styl sice k dokonalosti dotáhl až ve svém následujícím snímku, ale mě osobně k úplné spokojenosti stačí již Gauneři a jejich děvka Madonna. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Je vidět, že Quentin se teprve učil psát fámózní dialogy. Moc "fuckování", moc vokecávání, moc okatě psané hlášky, které sice jsou vtipné, ale působí takovým nuceným, trošku dětinským dojmem. Jde samozřejmě i o to, jak je dokáží herci podat a musím říct, že ne vždy mi jejich projev připadal přirozený. Všechno ostatní je bomba. ()

Související novinky

Z filmu Bad Lieutenant vznikne franšíza

Z filmu Bad Lieutenant vznikne franšíza

13.07.2021

Kdysi dávno existovaly plány učinit z drsné krimi Bad Lieutenant/Poručík s Harvey Keitelem v hl. roli filmovou sérii. Snímek z roku 1992 měl sice přísný mládeži nepřístupný rating, diváky si však… (více)

Jaký film si letos oblíbil Quentin Tarantino?

Jaký film si letos oblíbil Quentin Tarantino?

03.11.2019

Zatímco kultovní režisér Quentin Tarantino letos v létě skládal poctu zlaté éře Hollywoodu, hororový režisér Alexandre Aja na to šel o něco přímočařeji a radši poslal diváky na zápas mezi Kayou… (více)

Noir Film Festival 2019: Zítřek nemá šanci

Noir Film Festival 2019: Zítřek nemá šanci

17.08.2019

7. ročník unikátní přehlídky klasik, ale i pozapomenutých klenotů z bohaté pokladnice filmu noir představí snímky tematizující loupež, výběrovou retrospektivu noirových děl Fritze Langa, rozmanitou… (více)

Tarantino chce nakrútiť TV sériu

Tarantino chce nakrútiť TV sériu

12.05.2005

Už pred niekoľkými rokmi zrežíroval Quentin Tarantino jednu epizódu kultového seriálu Pohotovosť (pod názvom "Materstvo"), v ktorej odkázal na svoj réžijný debut Gauneri, keď do nemocnice priviezli… (více)

Reklama

Reklama