Reklama

Reklama

Příběh služebnice

(seriál)
  • USA The Handmaid's Tale (více)
Trailer 2
Drama / Sci-Fi / Thriller
USA, (2017–2021), 38 h 47 min (Minutáž: 44–60 min)

Tvůrci:

Bruce Miller

Předloha:

Margaret Atwood (kniha)

Hudba:

Adam Taylor

Hrají:

Elisabeth Moss, Alexis Bledel, O.T. Fagbenle, Joseph Fiennes, Max Minghella, Yvonne Strahovski, Samira Wiley, Amanda Brugel, Ever Carradine, (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(46)

Obsahy(1)

June Osborneová a Luke Bankole prchají se svou dcerou Hannah z Bostonu vstříc svobodě do Kanady. Při pronásledování je muž zastřelen, dcera odchycena a manželka deportována do nápravného zařízení. Zde, v Rudém centru vedeným železnou rukou tety Lýdie, je June poučena, že byla jako plodná žena vybrána do kasty služebnic – sexuálních nevolnic, které mají tu „čest“ vykonávat výsadu Boží: rodit děti Velitelům a jejich neplodným Manželkám. June prodělává nelítostnou změnu identity a pod jménem Offred nastupuje do služby velitele a paní Waterfordových. V panském domě Offred čeká podobný osud jako Bilhu z První knihy Mojžíšovy. Přesto nesměle navazuje první přátelský kontakt, navzdory riskování vlastního života. Offred je rozhodnuta za každou cenu přežít, uniknout a najít svou milovanou dceru. To ale ještě netuší, že ji sleduje špionské Oko… Kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová vydala v polovině 80. let provokativní román Příběh služebnice (orig. „The Handmaid’s Tale“). Vědeckofantastická kniha, nebo možná výstižněji společensko-kritické podobenství rozpoutalo svého času vášnivé diskuze, nicméně se dočkalo vřelého akademického i kritického přijetí. Atwoodová za svou novelu obdržela řadu prestižních cen, mimo jiných Governor General či Arthur C. Clarke Award, roku 2017 spisovatelka v Praze osobně převzala Cenu Franze Kafky. Bylo jen otázkou času, než si román, který dodnes neztratil nic ze své vyzývavosti a aktuálnosti, najde po filmových, radiových, ba i operních adaptacích svou cestu do televizní produkce.
Výpravný seriál vykresluje dystopickou a nepříliš vzdálenou budoucnost republiky zvané Gileád. Nezdravé životní prostředí i rozvoj sexuálně přenosných nemocí nastolil v USA, rozvrácených II. občanskou válkou, mor neplodnosti. Vlády se ujali Synové Jákobovi s klerofašistickým režimem, který pod heslem „plod buď požehnán“ hlásá návrat k chorobně puritánským hodnotám, když extrémistickým způsobem vykládá Starý zákon. Občanská společnost Gileádu je přísně hodnostářská a patriarchální. Stát je tvořen nadřazenými Vůdci; Veliteli a jejich Manželkami; šmíráckými Oky, militantními Strážci; fanatickými Tetami; neplodnými služkami, takzvanými Martami; hrstka plodných žen je pak převychovávána na šarlatově oděné Služebnice, jimž jsou odebrána veškerá osobní práva, krom jediného – početí. Pokud se některá ze Služebnic, „dvounohých děloh“, jak je komentuje Atwoodová, nepodvolí teokratickému řádu, je deportována jako ne-žena do Kolonií na třídění toxického odpadu či umístěna do jednoho z nelegálních nevěstinců... Náročné hlavní role June/Offred se ujala Elisabeth Mossová (High Rise, Čtverec, Šílenci z Manhattanu), která za svůj herecký výkon obdržela řadu ocenění, včetně Zlatého glóbu. V netradiční roli Služebnice se představuje také Alexis Bledelová, které je u nás známá především jako Lorelai „Rory“ Gilmorová. Seriál vyniká osobitou výpravou (Julie Berghoffová, Evan Webber, Sophie Neudorferová, Nicolas Lepage, Ane Crabtree, Sheena Wicharyová, Christina Kuhnigková), překypující detaily, jež vdechují život orwellovsky děsivému světu, v němž i sebenepatrnější stylová výsada, včetně odstínů barev a úpravy kostýmů, nese svůj symbolický význam. Vleklá a odtažitá kamera Colina Watkinsona spolu se střihovou montáží (Wendy H. Martinová, Christopher Donaldson) umocňují těžkost a nepříčetných charakter každodenních úkonů, ať už se jedná o zdánlivě nevinné nákupy, nebo sadistický Obřad. Seriál dosáhl mimo zmíněných Zlatých glóbů na řadu dalších ocenění, včetně „televizních Oscarů“, tj. Primetime Emmy (1. seriál vysílaný na stream platformě, který získal cenu v kategorii nejlepší hraný seriál), trofeje Amerického Filmového Institutu, britské BAFTY, nebo scenáristické ceny unie Writers Guild of America. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele majo25 k tomuto seriálu (13)

Série 1 (2017) (S01) 

Úvodná séria strieda lepšie epizódy s priemernými, silné momenty s klišoidnými a niekedy aj feministickými, rezonujúce línie postáv s tými menej zaujímavými. Spracovaniu niet čo vyčítať, podobá sa filmovým snímkom - rovnako tak vykreslená ponurá doba antiutópie. Preto si silné 3 hviezdy zaslúži. ()

Offred (2017) (S01E01) 

Od tak masívnej reklamy a toľkých chvál som čakal určite lepší rozjazd. Vysokú kvalitu spracovania som očakával, ale na úvodnej časti ma zaujalo iba málo vecí. Jednou z nich bolo to, že sa tvorcovia snažili o jednu z možných a aj pravdepodobných blízkych budúcností. Druhou neskrývaná surovosť. Je však paradoxné, že je mi viac sympatická protistrana, než hlavní protagonisti. Za čo môže hlavne divné obsadenie a nesympatické charaktery. ()

Den porodu (2017) (S01E02) 

O niečo lepšie ako pilotný film, resp. už sa dostávam do toho, čo od tohoto seriálu čakať. Jeden fajn zvrat s výmenou súputníčky. Ale aj jeden postreh - na to, ako je sme blízko v budúcnosti, sa už stihli vytvoriť rituály? Nedomyslenosť. ()

Pozdě (2017) (S01E03) 

Až v tretej epizóde hodnotím naštandartne, pretože sa seriál konečne rozbehol. Chválim hlavne flešbeky prerodu spoločnosti na nový systém. Aj keď mi neskutočne vadí tá postava černošky, ktorá by potrebovala poriadnu priúčku a ktorú by som už radšej viac nevidel. ()

Nedovol těm parchantům, aby tě zničili (2017) (S01E04) 

Štvrtá časť klesá opäť do štandardu. Niektoré pasáže zaujímavejšie (útek, erektilná dysfunkcia), iné hluchejšie či príliš feministické. ()

Věrní (2017) (S01E05) 

Zatiaľ najslabšia epizóda. Viacmenej o sexe. Hlavná hrdinka stíha - na to, že prešla sektárskym výcvikom - zašukať si s hocikým. A to ešte predtým váhala, či to neskúsi aj s doktorkom. Dabéri so samým tým vzdychaním dostali zabrať. Aby som nezabudol, tvorcovia pridali aj jednu feministickú scénu s autom. Seriál sa pohýna iba pomaly. ()

Místo pro ženu (2017) (S01E06) 

Konečne lepšia epizóda, hlavne tie flešbeky o začiatku prevratu a vzniku Gileádu. Aj keď čakám ešte viac osvetlenia histórie. Stále ma však prekvapuje, ako veliteľ vidí zaľúbenie, teraz už aj fyzické, k trochu šerednej hl. hrdinke, pritom doma má celkom fešandu. ()

Na druhé straně (2017) (S01E07) 

Konečne dostáva dostatočný priestor aj iná postava, nielen tá menej sympatická služobníčka. Epizóda je aj trochu akčná, trochu skúmajúca začiatky a tiež situáciu v inej krajine než Gileád. Fajn scéna v kostele. ()

Jezábel (2017) (S01E08) 

Pod pozlátkom teokratickej spoločnosti sa vraj skrýva semenište hriechu a pokrytectva. Aká to blbosť, že by už v zárodku čestne sa tváriaceho Gileádu. Seriál sa našťastie posúva aj vpred, keď opäť po troškách odhaľuje vznik nového systému, aj keď len nevinne vyzerajúcim rozhovorom veliteľov v limuzíne. Keby bolo viac takýchto retrospektív. Tiež musím opätovne namietať, že vzťah medzi veliteľom a podpriemerne vyzerajúcou Offred vyzerá prinajmenšom nevieryhodne. ()

Most (2017) (S01E09) 

Pokojnejšia epizóda, v ktorej o pozornosť stojí scéna zo skokom kyklopovej služobníčky z mosta. Keďže však to nie je na betón, ale len do rieky, nie je to tak dramatické. V závere dochádza k miernemu posunu, keď si manželky veliteľov začínajú uvedomovať neveru. ()

Noc (2017) (S01E10) 

Po čase opäť fajnová epizóda a v podstate dobré (otvorené) zakončenie série, škoda, že nie aj celého seriálu. Tipujem, že ďalšie série pôjdu iba dole. ()

June (2018) (S02E01) 

Úvod do druhej série možno hodnotiť pozitívne. Kopa zaujímavých scén, ako napr. tá pri domnelej hromadnej poprave služobníčok. Pripomenulo mi to známu sprchovaciu scénu v Schindlerovom zozname. ()

Neženy (2018) (S02E02) 

Druhá epizóda už bohužiaľ nenadväzuje na dobrý úvod druhej série a skĺzava do klasického priemeru z 1. série. Útek a samota v osamotenej budove, ktorá je akurát ozvláštnená porno päťminútovkou. To fakt takto skoro dochádzajú tvorcom nápady? Druhá línia z pracovného tábora je lepšia, aj keď trochu nedotiahnutá, vrátane flešbekov ala lesba profesorka Emily. To robila tá Emily doktorát v 15-tich? Scéna leteckého odchodu do Kanady tiež nelogická - ľudia nesledujú správy, tlač, internet či aspoň spoločenské dianie, že nevedia, aké radikálne zákony nový štát schválil?? ()

Reklama

Reklama