poster

Čapkovy kapsy (TV seriál)

Krimi / Komedie / Povídkový

Česko, 2011, 5 h 36 min (Minutáž: 12x27 min)

Předloha:

Karel Čapek (povídka)

Hrají:

Ondřej Pšenička, Oldřich Vízner, Karel Heřmánek, Jiří Strach, Tomáš Töpfer, Johanna Tesařová, František Němec, Václav Postránecký, Viktor Preiss, Naďa Konvalinková, Kateřina Burianová-Rajmontová, Jaroslav Satoranský, Jiří Štěpnička, Dana Batulková, Václav Sloup, Pavlína Mourková, Jan Hrušínský, Martin Kraus, Ladislav Hampl, Miroslav Šnajdr, Oldřich Navrátil, Dana Marková, Michal Novotný, Lucie Polišenská, Pavel Rímský, Karel Zima, Zbygniew Kalina, Milena Steinmasslová, Jan Hartl, Petra Špalková, Luba Skořepová, Svatopluk Skopal, Natálie Drabiščáková, Radim Fiala, Radim Kalvoda, Josef Somr, David Švehlík, Iva Pazderková, Ondřej Vetchý, Matouš Ruml, Jana Pidrmanová, Tomáš Pavelka, Marie Málková, Martina Spurná, David Novotný, Radek Holub, Lenka Krobotová, Kryštof Hádek, Klára Melíšková, Julián Chytil, Marcela Peňázová, Monika Žáková, Josef Carda, Arnošt Goldflam, Václav Helšus, Jana Synková, Vladimír Javorský, Eva Vrbková, Petr Pelzer, Jaromír Meduna, Milan Markovič, Vlado Černý, Miroslav Hanuš, Miroslav Táborský, Petr Brukner, Václav Knop, Stanislav Majer, Václav Neužil ml., Simona Babčáková, Jan Skopeček, Jakub Albrecht, Petr Janiš, Ivo Kubečka, Leoš Noha, David Punčochář, Jan Unger, Petr Varga, Jiří Wohanka, Jiří Vondráček, Veronika Divišová, Jiří Havelka, Miroslav Hruška, Tomáš Jeřábek, Petr Nárožný, Petra Nesvačilová, Jana Postlerová, Jiří Prager, Petr Prokop, Milan Slepička, Jaromír Dulava, Jan Holík, Leoš Juráček, Radek Kuchař, Karel Gult, Jiří Havel, Marie Málková, Marie Spurná, Petra Hobzová, Svatopluk Schuller, Josef Tuka, Richard Fiala, Vladimír Kudla, Marek Dobeš, Oldřich Hrůza, Monika Timková, Monika A. Fingerová, Lukáš Homola, Miroslav Večerka, Hana Baroňová, Jiří Bednář, Jana Matějcová, Jindřich Hinke, Radka Fidlerová, Adam Mišík, Karel Pěnkava, Martina Gebarovská, Anna Jedelská, Julie Žáčková, Anita Krausová, Kateřina Fixová, Ivan Herma, Jan Vondráček, Otakar Harlas, Tomáš Běhal, Milan Hajn, Luděk Jelen, Martin Myšička, Jan Beneš, Zdeněk Okleštěk, Petr Sedláček, Igor Bareš, Matěj Hádek, Fedor Gál, Jan Ťoupalík, Andrea Christiánová, Lukáš Křišťan
(další profese)
  • gudaulin
    ***

    V zásadě lze souhlasit s tím, že Čapkovy kapsy představují výrazný nadprůměr hrané původní televizní tvorby České televize, jenže to je dáno nízkým průměrem vzhledem k záplavě šmíry, kterou naše milá veřejnoprávní televize produkuje. To hodnotné představuje samotná literární předloha Karla Čapka, která oprávněně zaujímala ve své době to nejpřednější postavení v naší literatuře. Doslova to dýchá člověčinou a příjemně se to čte i na to kouká. Na druhé straně je ze série znát, že se na ní podílelo více režisérů, protože kvalita režie ale např. i castingu je kolísavá. Některé díly se opravdu povedly a je z nich cítit prvorepubliková atmosféra i duch předlohy, jiné mi z různých důvodů nesedly a výsledek byl velmi průměrný. Navíc vzhledem ke zmíněné pověsti Karla Čapka už byly tyto povídky zpracovány v minulosti, některé i vícekrát a výsledek byl, pokud mě paměť neklame, zřetelně lepší. Snad nejlépe dopadla povídka Soud pana Havleny, kdy režisér dovedně využil dobového tisku už v titulcích a navíc si vybral opravdu dobré herecké obsazení. Naproti tomu třeba v Příběhu sňatkového podvodníka mně vyloženě neseděl Radek Holub v titulní roli. Něco tak slizkého by přece nemohlo mít v tomhle řemesle úspěch. Nebo byla situace žen v době první republiky opravdu zoufalá... Celkový dojem: 65 %.(4.10.2011)

  • Marthos
    *****

    Nelze jednoznačně říci, že by beletrie Karla Čapka byla neprůhledná, příliš komplikovaná a proto obtížně přístupná. A přece se u značné části dobové kritiky až příliš setkávala s nesnázemi srovnatelnými s jen málokterými díly jiných významných meziválečných prozaiků. Nejde ani tak o to, že ji nezřídka odmítala, ale hlavně, že přitom docházelo k nedorozuměním, k nepochopení smyslu textů. Svéráznou kapitolu ve vztahu kritiky k Čapkovým pracím tvoří ohlas dvou knih drobných novinářských žánrů, Povídek z jedné kapsy a Povídek z druhé kapsy, vydaných krátce za sebou v roce 1929. Odmítla je kulturní levice i pravice, ale i v Lidových novinách, kde Čapek pracoval a své povídky převážně uveřejňoval, nevyvolalo jejich knižní vydání mimořádné nadšení. Za léta své existence ovšem obě knihy zaznamenaly řadu nových vydání, prošly několika společenskými změnami, získaly si nové čtenáře, kteří v nich nalézají zalíbení. Proč tomu tak je? Především také proto, že jedním z osobitých rysů povídek není samotné rozluštění záhady prostřednictvím gradace děje až k finálnímu odhalení. Do dějové osnovy detektivního příběhu vnáší autor něco žánrově zcela neorganického, zdánlivě i zcela vedlejšího, co se nakonec ukáže jako hlavní, protože způsobuje, že rámec detektivky dostává novou noetickou náplň a nabývá rysů filozofické povídky. Nic na tom nemění, že tato filozofičnost má nezřídka zábavný, takřka anekdotický charakter. S bravurou koncipované mikropříběhy mladých tvůrců, kteří svým přístupem vnášejí do stojatých veřejnoprávních vod svěží vítr, nepostrádají nic z toho, co je pro Čapka typické: vtip, nadhled, ironii, atmosféru doby a především nádherně modelované dialogy, které i po vlastních scénáristických úpravách netahají za uši. Přidáme-li obsazení naší současnou hereckou špičkou (výborné vícekreace Töpfera a Preisse, Hrušínský, Hartl, Štěpnička, Navrátil, Konvalinková, Vetchý, Holub, Javorský, z mladých je to především Martin Myšička, David Švehlík a David Novotný, vyloženě pozitivní je shledání s Heřmánkem, Satoranským nebo Víznerem, jež vídáme jen zřídka), pak je laťka nastavena velmi vysoko. Pod průhlednou, široce přístupnou a veskrze humornou maskou obou KAPES se skrývá nevšední významové bohatství. O tom ostatně svědčí nezvykle pestré spektrum protikladných názorů soudobé kritiky, která zaskočena Čapkovým jakoby odlišným intelektem, nedokázala zaujmout stanovisko, jež za ně mezitím převzala čtenářská obec. Ta totiž velice brzy pochopila, jakou řečí k nim Karel Čapek promlouvá.(10.9.2011)

  • ivishka
    ****

    Vždy jsem nějakým způsobem tíhla k tvorbě bratří Čapků. Samotného Karla Čapka mám ale ovšem raději a jeho tvorbu jsem si už jako (dejme tomu) dítě oblíbila. Dát do kupy takovýto seriál je dle mého soudu umění. S takovou předlohou se pracuje určitě mnohem obtížněji, než s obyčejným scénářem. Na první pohled v příbězích vítězí pravda, láska a spravedlnost - a to je podle mě okouzlující. Krom hereckých výkonů mě okouzlila forma zpracování a na seriál jsem se nemohla vynadívat.(5.4.2014)

  • Aky
    ****

    Na celém projektu je největší kvalitou samotný Čapek. Jestliže se do jeho povídek dosadí současná česká herecká absolutní špička, nemůže to dopadnout špatně, byť se mnhody tak úplně nevyužije všech možností, které nabízí dramatický tvar, a které by mohly povýšit příběh ještě o stupínek výše. I tak je ale veliká zásluha České televize, že takový projekt pečující o českou klasiku uskutečnila.(28.9.2011)

  • rt12
    *****

    Bylo zajímavé srovnávat různorodý přístup režisérů. Ano někdy je tempo pomalejší, ale jde o třicátá léta minulého století. Vyhovovala mě brilantní čeština i herecké výkony. V ,,Případech pana Janíka”, byl pan Goldflam roztomile slušný a vyložený Čapkovský ,,hrdina“ v hodně vláčném tempu.Hodnotím Kapsy jako celek. 5* protože Čapka není nikdy dost. (7.12.2011)

  • - Povídku „Zločin na poště“ vydal Karel Čapek poprvé v „Lidových novinách“ 1. srpna 1928. (Cheeter)

  • - Divadelní scény v povídce Zmizení herce Bendy se natáčely v pražském Divadle na Vinohradech. (kosticka7)

  • - Epizoda „Případy pana Jeníka“ byla natočena v hospodě U krobiána v Hostímě u Berouna. Alpská túra v epizodě "Závrať" se točila v Českém krasu, konkrétně v lomu Velká Amerika. Díl "Básník" se natáčel ve skanzenu Kouřim. (alpeew)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace