Reklama

Reklama

Příběh služebnice

(seriál)
  • USA The Handmaid's Tale (více)
Trailer 1
Drama / Sci-Fi / Thriller
USA, (2017–2021), 38 h 47 min (Minutáž: 44–60 min)

Tvůrci:

Bruce Miller

Předloha:

Margaret Atwood (kniha)

Hudba:

Adam Taylor

Hrají:

Elisabeth Moss, Alexis Bledel, O.T. Fagbenle, Joseph Fiennes, Max Minghella, Yvonne Strahovski, Samira Wiley, Amanda Brugel, Ever Carradine, (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(46)

Obsahy(1)

June Osborneová a Luke Bankole prchají se svou dcerou Hannah z Bostonu vstříc svobodě do Kanady. Při pronásledování je muž zastřelen, dcera odchycena a manželka deportována do nápravného zařízení. Zde, v Rudém centru vedeným železnou rukou tety Lýdie, je June poučena, že byla jako plodná žena vybrána do kasty služebnic – sexuálních nevolnic, které mají tu „čest“ vykonávat výsadu Boží: rodit děti Velitelům a jejich neplodným Manželkám. June prodělává nelítostnou změnu identity a pod jménem Offred nastupuje do služby velitele a paní Waterfordových. V panském domě Offred čeká podobný osud jako Bilhu z První knihy Mojžíšovy. Přesto nesměle navazuje první přátelský kontakt, navzdory riskování vlastního života. Offred je rozhodnuta za každou cenu přežít, uniknout a najít svou milovanou dceru. To ale ještě netuší, že ji sleduje špionské Oko… Kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová vydala v polovině 80. let provokativní román Příběh služebnice (orig. „The Handmaid’s Tale“). Vědeckofantastická kniha, nebo možná výstižněji společensko-kritické podobenství rozpoutalo svého času vášnivé diskuze, nicméně se dočkalo vřelého akademického i kritického přijetí. Atwoodová za svou novelu obdržela řadu prestižních cen, mimo jiných Governor General či Arthur C. Clarke Award, roku 2017 spisovatelka v Praze osobně převzala Cenu Franze Kafky. Bylo jen otázkou času, než si román, který dodnes neztratil nic ze své vyzývavosti a aktuálnosti, najde po filmových, radiových, ba i operních adaptacích svou cestu do televizní produkce.
Výpravný seriál vykresluje dystopickou a nepříliš vzdálenou budoucnost republiky zvané Gileád. Nezdravé životní prostředí i rozvoj sexuálně přenosných nemocí nastolil v USA, rozvrácených II. občanskou válkou, mor neplodnosti. Vlády se ujali Synové Jákobovi s klerofašistickým režimem, který pod heslem „plod buď požehnán“ hlásá návrat k chorobně puritánským hodnotám, když extrémistickým způsobem vykládá Starý zákon. Občanská společnost Gileádu je přísně hodnostářská a patriarchální. Stát je tvořen nadřazenými Vůdci; Veliteli a jejich Manželkami; šmíráckými Oky, militantními Strážci; fanatickými Tetami; neplodnými služkami, takzvanými Martami; hrstka plodných žen je pak převychovávána na šarlatově oděné Služebnice, jimž jsou odebrána veškerá osobní práva, krom jediného – početí. Pokud se některá ze Služebnic, „dvounohých děloh“, jak je komentuje Atwoodová, nepodvolí teokratickému řádu, je deportována jako ne-žena do Kolonií na třídění toxického odpadu či umístěna do jednoho z nelegálních nevěstinců... Náročné hlavní role June/Offred se ujala Elisabeth Mossová (High Rise, Čtverec, Šílenci z Manhattanu), která za svůj herecký výkon obdržela řadu ocenění, včetně Zlatého glóbu. V netradiční roli Služebnice se představuje také Alexis Bledelová, které je u nás známá především jako Lorelai „Rory“ Gilmorová. Seriál vyniká osobitou výpravou (Julie Berghoffová, Evan Webber, Sophie Neudorferová, Nicolas Lepage, Ane Crabtree, Sheena Wicharyová, Christina Kuhnigková), překypující detaily, jež vdechují život orwellovsky děsivému světu, v němž i sebenepatrnější stylová výsada, včetně odstínů barev a úpravy kostýmů, nese svůj symbolický význam. Vleklá a odtažitá kamera Colina Watkinsona spolu se střihovou montáží (Wendy H. Martinová, Christopher Donaldson) umocňují těžkost a nepříčetných charakter každodenních úkonů, ať už se jedná o zdánlivě nevinné nákupy, nebo sadistický Obřad. Seriál dosáhl mimo zmíněných Zlatých glóbů na řadu dalších ocenění, včetně „televizních Oscarů“, tj. Primetime Emmy (1. seriál vysílaný na stream platformě, který získal cenu v kategorii nejlepší hraný seriál), trofeje Amerického Filmového Institutu, britské BAFTY, nebo scenáristické ceny unie Writers Guild of America. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele castor k tomuto seriálu (12)

Příběh služebnice (2017) 

Nepříjemné hrozby současné společnosti a americké hodnoty dostávají zase pořádně na frak. Ocitáme se v době, která má za sebou převrat „ochraňující“ tradiční hodnoty. Dětský pláč vymizel. S porodností to šlo strmě dolů a něžné pohlaví (pouze to plodné) je tak nucené projít převýchovou – stávají se z nich pokorné služebnice, které svým novým pánům roztáhnou nohy. Na plodné dny tak čekají i v případě Offred (původním jménem June). Právě ta nás prostřednictvím četných (a jízlivých) voiceoverů s detailními záběry tváře provází svými pocity a vzpomínkami na manžela a dceru. Solidně to bublalo pod povrchem, jenomže.. Námět moc fajn, zpracování už pokulhávalo. Potenciál byl pořádný. Po celou sérii jsem si přál méně mechaničnosti a rozvláčnosti a více živočišnosti. A právě emoce – ty mi nejvíc chyběly. Pozvánku na druhou sérii jsem tak bohužel zahodil. ()

Série 1 (2017) (S01) 

Nepříjemné hrozby současné společnosti a americké hodnoty dostávají zase pořádně na frak. Ocitáme se v době, která má za sebou převrat „ochraňující“ tradiční hodnoty. Dětský pláč vymizel. S porodností to šlo strmě dolů a něžné pohlaví (pouze to plodné) je tak nucené projít převýchovou – stávají se z nich pokorné služebnice, které svým novým pánům roztáhnou nohy. Na plodné dny tak čekají i v případě Offred (původním jménem June). Právě ta nás prostřednictvím četných (a jízlivých) voiceoverů s detailními záběry tváře provází svými pocity a vzpomínkami na manžela a dceru. Solidně to bublalo pod povrchem, jenomže.. Námět moc fajn, zpracování už pokulhávalo. Potenciál byl pořádný. Po celou sérii jsem si přál méně mechaničnosti a rozvláčnosti a více živočišnosti. A právě emoce – ty mi nejvíc chyběly. Pozvánku na druhou sérii jsem tak bohužel zahodil. ()

Offred (2017) (S01E01) 

Nepříjemné hrozby současné společnosti a americké hodnoty dostávají zase pořádně na frak. Ocitáme se v době, která má za sebou převrat „ochraňující“ tradiční hodnoty. S porodností to totiž šlo strmě dolů a něžné pohlaví (pouze to plodné) je tak nucené projít převýchovou – stávají se z nich pokorné služebnice, které svým novým pánům roztáhnou nohy. Na plodné dny tak čekají i v případě Offred (původním jménem June). Právě ta nás prostřednictvím četných (a jízlivých) voiceoverů provází svými pocity a vzpomínkami na manžela a dceru. Feminismus a jakákoliv jiná sexuální identita mají červenou. Námět zajímavý, uvidíme, kam se posuneme v dalších dílech. Možná méně mechaničnosti. ()

Den porodu (2017) (S01E02) 

Přetvářka a permanentní boj se sebou sama pokračují. Musí plnit rozkazy, jinak zle dopadne. Seriál je možná aktuálnější, než by se mohlo na první pohled zdát. Nechci sem tahat zaoceánskou politiku, nicméně atmosféra je nepříjemně děsivá. Na druhou stranu jsme neustále atakováni vyhláškami, nařízeními a kontrolami nad vším, tudíž jsem zvědavý, jak a kam se to celé rozvine. Možná bych uvítal méně mechaničnosti a rozvláčnosti a více živočišnosti. ()

Pozdě (2017) (S01E03) 

„Můžu ti říct tajemství? Můžu si dělat, co chci!“ Nejenže se dozvídáme víc z toho, jak tahle společnost funguje, ale podstatně víc se dostáváme do „minulosti“, prostě do doby, která tomuhle všemu předcházela. Pořád mi ale chybí koření. Zatímco Offred je v centru zájmu své paní, protože je možná těhotná, zjišťujeme, kam a proč vzali Ofglen. Nakonec ovšem zmrzlina nebude. Každopádně víc emocí, prosím! ()

Nedovol těm parchantům, aby tě zničili (2017) (S01E04) 

Plod buď požehnán. Třináctidenní samotka je přesto trestem. Blíží se další obřad i další partička scrabblu. Vybočení z nastolených emocí není možné. Chyba musí být u ženy – mužská neplodnost je v podstatě nepřípustný termín. Každopádně tu máme první revoltu. Táhlé scény s detailními záběry na tváře herců pokračují, emoce mi ale pořád krapet chybí. Zatím vše dokážu sledovat s klidnou tváří. ()

Věrní (2017) (S01E05) 

Trocha té mechaničnosti ustoupila, celkově to působí svěžeji a svižněji, mnohé situace jsou pojaté víc divácky, dalo by se napsat. Velitel, který i přes všechny zákazy zve Offred do své pracovny, si dokonce troufne flirtovat. Nezbeda jeden. A dokonce jí věnuje zakázaný dárek. Je tak evidentní, že i přes přísný zašedlý systém se mnohé porušuje – vybídnutí k oplodnění jinde. Zároveň zjišťujeme, jak naše hrdinka poznala v „předchozím“ světě svého manžela. Na trhu se pak stáváme svědky konečně nějakého vzrůša. ()

Místo pro ženu (2017) (S01E06) 

Trocha té mechaničnosti ustoupila, celkově to působí svěžeji a svižněji, za což jsem rád, protože už jsem začínal být skeptický. Panství hostí vzácné zahraniční diplomaty, Offred musí být ještě víc pokorná a poslušná než jindy, na konci ovšem vypustí páru. Skvělá scéna. I herecky. Což platí obecně i o Yvonne Strahovski, která je v roli paní Waterfordové přesná. Rovněž o jejich manželství se dozvídáme víc. ()

Na druhé straně (2017) (S01E07) 

Dosud především prostřednictvím jejího pohledu vnímáme, čím vším si prošla. Četné voiceovery popisují její vzpomínky a myšlenky. I jízlivé poznámky. Nyní June/Offred ustupuje stranou. Poslední okamžiky rodinného štěstí, kterému dýchá na záda zlo. Trošku to celé působí jako natažení série, protože ač má díl své momenty, vesměs je utahaný a plný několika zbytečných sekvencí. Shrne rozdělení rodiny, zejména pravdu o Lucasově „úmrtí“ a detaily z jeho cesty do Kanady. Po letech se k němu dostane nečekaný vzkaz od milované June, se kterou se už zřejmě vnitřně rozloučil. ()

Jezábel (2017) (S01E08) 

Ano, první série si udržela tísnivou atmosféru a všeobecně zoufalou náladu, ale jelikož se blížíme do finále, očekával bych podstatně víc. Námět „nové společnosti“ moc fajn, zpracování tak napůl. Velitele už scrabble neuspokojuje, služebnici nabídne zapovězenou cestu do nočního města. Dostává se do hříšné společnosti, zejména potkává kamarádku Moiru. A naplno se přesvědčuje, že chce bojovat za lepší příští. Otázka, co na to divák, zda mu to stačí. Je patrné, že víc z toho nevykřesáme a že dějově si to nějak (ne)uzavřeme, hlavně vzhůru k druhé sérii. ()

Most (2017) (S01E09) 

První série si udržela tísnivou atmosféru a všeobecně zoufalou náladu, ale jelikož se blížíme do finále, očekával bych podstatně víc. Ne jen solidní námět, výraznou práci s barevnými kontrasty a slušné herce. Kamarádka Moira je na čas vysvobozená, Offred podstupuje druhou cestu do nočního města plného hříchu a zakázaných radostí. Pochybnosti paní Waterfordové, která není bezpáteřní mrcha, ale zlomená a sklíčená žena, která věří systému i svému manželovi a hlavně zoufale prahne po dítěti, sílí. Drama na mostě fajn a silné. Celkově už ale dojem z celé první série příliš nezachrání. Rozvláčné a s málo emocemi. ()

Noc (2017) (S01E10) 

V domě chlebodárců to vře. Paní domácí sehnala na černém trhu těhotenský test a vše je trochu jinak. Vzápětí však ukáže, jak dokáže být krutá (ovšem vnímáme výsledek jednání zoufalé ženy). Objeví se rovněž naděje v odporu, který služebnice prokáží tím, že nehodí kámen na jednu ze svých řad. Asi slibná pozvánka na druhou sérii, já už u toho ovšem nebudu. Celkově se děj nijak zvlášť neposouval, vypravěčsky to bylo místy hodně mechanické, potenciál byl přitom pořádný. ()

Reklama

Reklama