Reklama

Reklama

Most

(seriál)
  • Švédsko Bron (více)
Trailer
Krimi / Thriller / Mysteriózní
Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)

Tvůrci:

Hans Rosenfeldt

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (553)

HoneyBunny 

všechny recenze uživatele

No, je to úleva, že dobré kriminálky v Evropě netočí jen Britové. Švédsko-dánská koprodukce dává Mostu unikátní severský feeling. Kromě určité překombinovanosti nemám tomuhle kousku co vytknout. Největším tahákem je určitě ústřední detektivní dvojka - bodrý Dán Martin s komplikovaným rodinným životem a tak trochu sociopatka Saga ze švédské kriminální policie. Mezi těmi dvěma není žádné romantické napětí, což je osvěžující, ale přesto je fastinující jejich komunikaci sledovat. Hlavně díky tomu, že Saga má problémy s každodenním běžném konktaktu s lidmi, pro což má Martin až svaté pochopení. Posledních pár dílů jsem dala na jeden zátah, až tak se to ke konci rozjede. A potěšilo mě, že Skandinávci umějí tnout do živého - nejen co se týče obětí, ale i co se týče společenských problémů. Nedivím se, že Britové i Američani chystají remake. ()

boshke 

všechny recenze uživatele

Ze začátku jsem tedy z té dánštiny / švédštiny rostl, ale po čase jsem se nemohl dočkat dalšího "cak" či "o"... Ač motiv v podstatě všech "společensky motivovaných" vražd v první sérii díky závěrečnému rozuzlení poněkud pokulhává, jedná se stále o velmi dobrou sérii. Hlavně díky - překvápko - ústřední dvojici Sagy a Martina. Dvojka byla za mne lepší, díky snazšímu pochopení motivace pachatelů a spojením s jedničkou skrz Jense. Ve troje Sagu vhodně místo Martina doplnil Henrik a jako u obou předešlých sérii člověku běhal mráz po zádech. Jsem zvědav, jestli bude čtyřka doopravdy o pátrání po ztracených Henrikových holčičkách... 100% (1. série - 90%, 2.-3. série - 100%) ()

Reklama

Davies182 

všechny recenze uživatele

1. sezóna: Výborné. Zhruba v polovině příběhu jsem si sice trochu zazíval, a navíc podezírám tvůrce z toho, že ne úplně vše vysvětlili (jeden z prvních záběrů na Stephana u mostu), ale tohle je spíš na dlouhatánské debaty s fanoušky u píva (kde mi jistě bude TedGeorgem vysvětleno, že jsem to akorát nepochopil), než na stěžování si v komentáři na ČSFD. Takže ano, mělo to pár mušek. Sem tam mi to přišlo zbytečně překombinovaný a taky jsem vyloženě toužil po tom, aby ze mě tvůrci dělali většího vola v souvislosti s tím, že *** SPOILER *** vraha poznáme mnohem dříve!, tj. neobtěžujte se s hádáním *** KONEC SPOILERU *** - jsem holt zblblej a naočkovanej z podprůměrnejch kriminálek. Jenomže pak si člověk uvědomí, že se dlouho s žádnými seriálovými postavami tak nesžil (za to asi trochu může i ten víkendový maratón), a vzpomene si na přehršel dechberoucích scén... buleli jste někdy napětím? Seveřané jednoduše thrillery umějí, no a v atmosféře už dlouho víme, že se jim nikdo na světě nevyrovná. Bydlet byste tam fakt nechtěli. Jděte, lidé, a hypujte. 90% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Neboť své komentáře rád otevírám novinářskými floskulemi, neodpustím si Most charakterizovat jako seriál, ze kterého na vás dýchne chlad. Nejenom chlad nevlídného prostředí, rámovaného mrazivě dokonalou kamerou, ale také chlad mezilidských vztahů. Psychologická drobnokresba sice ve vyprávění nehraje prim, od začátku je však zřejmé, že na velká vyznání lásky a srdceryvná objímání nedojde, což pomáhá zvýraznit, že nemocný není jenom hledaný vrah, ale také společnost, která ho zplodila. Saga Norén, podle mne dosud nejpřesvědčivěji napsaná a zahraná postava s Aspergerovým syndromem, pak představuje ztělesnění této citové netečnosti. Díky její mimořádné zásadovosti, ostře kontrastující s větší morální ohebnosti (a tedy větší lidskostí) ostatních postav, si seriál zachovává nadhled a nikdy nezvážní natolik, aby začal být směšný (jako Luther). Zároveň ovšem nedochází ke zveličování protagonistčina problému nebo k přehnané snaze vyvažovat její neschopnost empatie genialitou při vyšetřování zločinů. Saga je pouze maximálně oddaná své práci, od které se nechává vyrušit jen tehdy, potřebuje-li ukojit některou ze základních tělesných potřeb. Vedle ní pro mne byla hlavní přidanou hodnotou Mostu snaha prezentovat vrahovy úchylné nápady v ambivalentnějším balení jejich vsazováním do širšího společenského kontextu. Od diagnostikování tzv. vyspělých západních společností se tvůrci v závěru série bohužel odklánějí k osobním traumatům a velmi přízemním motivacím, vinou čeho dostává dost zabrat pravděpodobnost zápletky (možná ale jen podceňuji odhodlanost skandinávských sociopatů). Rozšíření záběru standardního vyšetřování o to, k čemu dochází v globalizovaném světě, však považuji za chytrý scenáristický tah, neboť jsme jim vedeni k hodnocení také menších konfliktů z makro-perspektivy. Smělá narativní struktura „od mikra k makru a zpět“ ale zároveň způsobuje, že některé navenek důležité postavy poslouží čistě účelově k tomu, aby upozornily na další ze sviňáren, které se v dnešní světě dějí (natáčení BDSM porna), a pak jsou odklizeny ze scény. Podobně jako vrahova pravá motivace organicky neprorůstá celým seriálem a vyznívá hlavně jako výsledek snahy o nečekaný zvrat, také samotné vyšetřování má podivně klopýtavý vývoj. Jeví se jako série dílčích odhalení, která na sebe těsně nenavazují, a pátrání tak vlastně začíná několikrát nanovo. Spíše než o překombinovanosti bych tedy mluvil o nedůsledném kombinování jednotlivých motivů. Semknout rozvolněné vyprávění pomáhá zejména ledový vizuální styl, v němž není pro teplejší barvy žádný prostor, a kontrastní dvojice vyšetřovatelů, z nichž především Saga je pro mne dost silnou motivací k načetí druhé série. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, Lischai, Bluerider ()

castor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Co bychom bez těch Seveřanů a jejich depresí dělali? Most, který spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. A přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se objeví mrtvá žena. A nebude jedna. Hranice dvou států, dvě oběti, dva vyšetřovatelé. Oba totálně odlišní. Chladná a patologicky racionální Švédka a bodrý a lidský (i záletný) Dán. Výsledkem je žánrový klenot a televizní pojem, který se nakonec s různými obměnami (v polovině dojde za velmi zajímavých okolností k výměně parťáka, který nejednou zasáhne do osobní roviny hlavní „hvězdy“ Sagy Norén) dočkal čtyř sérií. A pokaždé máme pocit, jako bychom vyšetřovatele vůbec neopustili. Atmosféra, napětí, hodně postav, šedivý vizuál, gradace, herecké obsazení a velmi propracovaný scénář. Ten poukazuje na neduhy současné společnosti a dává jí mnohé za vinu. Zároveň pojmenovává témata, která obě země sužují: imigranti, lidé na dně sociálního systému, násilí ze strany policie, mizerná péče o psychicky nemocné. Ve druhé sérii do ústředního mostu narazí námořní loď. Bez posádky, se spoutanými lidmi v nákladovém prostoru. Švédy i Dány. A s podlomeným zdravím. Ve třetí pak sledujeme mezi figurínami nález dánské genderové aktivistky, která žije s ženou. Mrtvé, naaranžované, nalíčené. A na švédském území. Závěrečnou sérii pak odstartuje krutá smrt šéfky imigračního úřadu. Zahrabané do hlíny a ukamenované. Všechny série spojuje, že předkládají množství postav i počáteční zmatek, kdy si ale následně vše výtečně sedne. A vždy je z toho nesmírně silné finále. A nakonec i Saga nachází jakýsi vnitřní klid. Pro limonádu není prostor. Ponuré a chytré. Seriálový TOP. ()

Galerie (541)

Zajímavosti (14)

  • Seriál vyvolal nárůst popularity skandinávských filmových a televizních dramat a byl prodán do více než 200 zemí světa. (Trajektt)
  • Píseň z úvodní znělky je „Hollow Talk“ od dánské komorní popové kapely Choir of Young Believers se sídlem v Kodani. (Trajektt)

Související novinky

Zaklínač obsadil Vesemira

Zaklínač obsadil Vesemira

29.02.2020

Kolem role Geraltova mentora v seriálovém Zaklínači se dlouhé měsíce točily nejrůznější spekulace. Zaprvé tu byl Mark Hamill, favorit mezi fanoušky, který se na sociálních sítích sám vyjadřoval… (více)

Reklama

Reklama