Reklama

Reklama

Most

(seriál)
  • Švédsko Bron (více)
Trailer
Krimi / Thriller / Mysteriózní
Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)

Tvůrci:

Hans Rosenfeldt

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (553)

Djoker 

všechny recenze uživatele

Seveřané umí. Nejsem schopen říct, zda je lepší první nebo druhá série, ale druhá je přeci jen komplexnější. Celou dobu v ní rezonují následky předchozí série, velký prostor mají osobní linky ústřední dvojice a finále je přímo zdrcující. Na takový pojeb hlavních postav má koule málokdo. Ovšem velká škoda Martinova odchodu. Další série si najde nové tahouny, ale jeho charisma prostě chybí. S1 - S2: 80% S3 - S4: 70% ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

První sezona nabízí ponurou atmosféru při honbě za sériovým vrahem, který řádí na hranicích Dánska se Švédskem, jež spojuje právě most. Není to zlé, horké letní večery to řádně ochladí. Nesourodá dvojice detektivů rychle přiroste k srdci a sonda do severních krajin plných Arabů je vskutku zajímavá. Vikingové dělaj v hrobech ruletu! Těším se na další řadu. Možná přiberou do vyšetřování Sinan Topraka, jupí. EDIT: U druhé série zatím spolehlivě usínám. Fakt. To se nedá... ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

Bron je ukázkou toho, jak skvělé je opustit některé holywoodské konvence a zaměřit se čistě na tvorbu díla bez zábran - aby bylo věrné své době, místu i atmosféře. Noční přelety městem, všudypřítomný chlad, mrazivý případ a jediné teplo, které se skrývá uprostřed domova a které je třeba nadevše chránit. Bron je skvělá kriminálka díky velice chytré zápletce, propracovanosti, detailům a mnohým odbočkám, které není radno vypustit z hlavy. I mimo policejní tematiku je Bron stejně tak skvělý seriál a to zejména díky hlavním postavám. Saga i Martin mají vskutku uhrančivé charisma a nenapodobitelnou lidskost, odchod Kima Bodnii mě moc mrzel a seriál už po něm opravdu nebyl jako dřív, byť se scenáristé snažili sebevíc. Za první dvě série však plné hodnocení zůstává - 9/10 ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Neboť své komentáře rád otevírám novinářskými floskulemi, neodpustím si Most charakterizovat jako seriál, ze kterého na vás dýchne chlad. Nejenom chlad nevlídného prostředí, rámovaného mrazivě dokonalou kamerou, ale také chlad mezilidských vztahů. Psychologická drobnokresba sice ve vyprávění nehraje prim, od začátku je však zřejmé, že na velká vyznání lásky a srdceryvná objímání nedojde, což pomáhá zvýraznit, že nemocný není jenom hledaný vrah, ale také společnost, která ho zplodila. Saga Norén, podle mne dosud nejpřesvědčivěji napsaná a zahraná postava s Aspergerovým syndromem, pak představuje ztělesnění této citové netečnosti. Díky její mimořádné zásadovosti, ostře kontrastující s větší morální ohebnosti (a tedy větší lidskostí) ostatních postav, si seriál zachovává nadhled a nikdy nezvážní natolik, aby začal být směšný (jako Luther). Zároveň ovšem nedochází ke zveličování protagonistčina problému nebo k přehnané snaze vyvažovat její neschopnost empatie genialitou při vyšetřování zločinů. Saga je pouze maximálně oddaná své práci, od které se nechává vyrušit jen tehdy, potřebuje-li ukojit některou ze základních tělesných potřeb. Vedle ní pro mne byla hlavní přidanou hodnotou Mostu snaha prezentovat vrahovy úchylné nápady v ambivalentnějším balení jejich vsazováním do širšího společenského kontextu. Od diagnostikování tzv. vyspělých západních společností se tvůrci v závěru série bohužel odklánějí k osobním traumatům a velmi přízemním motivacím, vinou čeho dostává dost zabrat pravděpodobnost zápletky (možná ale jen podceňuji odhodlanost skandinávských sociopatů). Rozšíření záběru standardního vyšetřování o to, k čemu dochází v globalizovaném světě, však považuji za chytrý scenáristický tah, neboť jsme jim vedeni k hodnocení také menších konfliktů z makro-perspektivy. Smělá narativní struktura „od mikra k makru a zpět“ ale zároveň způsobuje, že některé navenek důležité postavy poslouží čistě účelově k tomu, aby upozornily na další ze sviňáren, které se v dnešní světě dějí (natáčení BDSM porna), a pak jsou odklizeny ze scény. Podobně jako vrahova pravá motivace organicky neprorůstá celým seriálem a vyznívá hlavně jako výsledek snahy o nečekaný zvrat, také samotné vyšetřování má podivně klopýtavý vývoj. Jeví se jako série dílčích odhalení, která na sebe těsně nenavazují, a pátrání tak vlastně začíná několikrát nanovo. Spíše než o překombinovanosti bych tedy mluvil o nedůsledném kombinování jednotlivých motivů. Semknout rozvolněné vyprávění pomáhá zejména ledový vizuální styl, v němž není pro teplejší barvy žádný prostor, a kontrastní dvojice vyšetřovatelů, z nichž především Saga je pro mne dost silnou motivací k načetí druhé série. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, Lischai, Bluerider ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Dva vyšetřovatelé, dva státy, kterých se vyšetřování týká, dva rozdílné kontrasty v přístupu k práci. Na jedné straně až nelidsky robotický přístup k vyšetřování ze strany vzhledově typické severské ženy, na druhé straně lidsky přirozený přístup ze strany klasicky zarostlého severského "zálesáka". Souhra těchto dvou charakterově odlišných postav nepochybně a jistě směřuje k vypátrání současnou společností flustrovaného, ale inteligentního vraha. Ano, je to jiný přístup ke zfilmování krimi příběhu. Tento nový přístup severských autorů přináší do krimi žánru novou neznámou vůni, kterou teprve ne dlouho poznáváme . Ta vůně je příjemná, byť vlastnosti seriového vraha a psychopata jsou až nepřijatelně, nepochopitelně nadlidské a neskutečné. Trochu umírněnosti v tom rozletu vraha by ve scénáři neškodilo. (hodnocena řada 1). ()

Galerie (541)

Zajímavosti (14)

  • Saga Norén (Sofia Helin) s sebou nosí malou krabičkou, z níž si občas něco vkládá za horní ret. Jde o „snus“, švédskou obdobu žvýkacího tabáku, který se prodává buď v podobě vlhčeného prášku nebo balený v malých propustných sáčcích. (nOvYl)
  • Saga Norén (Sofia Helin) pendluje mezi Švédskem a Dánskem v Porsche, jehož barevné provedení „Pantone 448 C“ ladí s vizuální stránkou celého seriálu. Podle výsledků sedmi samostatných studií, v rámci kterých australští výzkumníci zaznamenávali reakce více než 1 000 lidí, jde o nejošklivější barevný odstín na světě. (Garch)
  • Po úspěchu seriálu vznikly dva remaky. Britsko-francouzský seriál The Tunnel (od r. 2013), kde je vyšetřována vražda v tunelu mezi Anglii a Francií pod Lamanšským průlivem, a americký seriál The Bridge (od r. 2013), odehrávající se pro změnu na americko-mexické hranici. (morgos)

Související novinky

Zaklínač obsadil Vesemira

Zaklínač obsadil Vesemira

29.02.2020

Kolem role Geraltova mentora v seriálovém Zaklínači se dlouhé měsíce točily nejrůznější spekulace. Zaprvé tu byl Mark Hamill, favorit mezi fanoušky, který se na sociálních sítích sám vyjadřoval… (více)

Reklama

Reklama