Reklama

Reklama

Most

(seriál)
  • Švédsko Bron (více)
Trailer
Krimi / Thriller / Mysteriózní
Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)

Tvůrci:

Hans Rosenfeldt

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (553)

JFL 

všechny recenze uživatele

Po všech stránkách nesmírně precizní žánrová podívaná. Ale právě v tom spočívá má jediná výtka. Z celého vyprávění až příliš čouhá scenáristický koncept a žánrový záměr - výstřední duo vyšetřovatelů, provázanost případu se sociálními otázkami současnosti, zločinný génius a jeho do puntíku vycházející komplikovaný plán a konec konců i samotná premisa zavdávající ke skandinávské koprodukci. Ačkoli je v principu nespravedlivé veškerou severskou krimi produkci poměřovat s průlomovým "Zločinem" (který pochopitelně nebyl zdaleka prvním mezinárodně úspěšným titulem svého žánru, viz např. "Rejseholdet"). Jenže je zcela evidentní, že "Most" vychází ze stejných dramaturgických kořenů a chtěl by mít stejný účinek. Ovšem právě kvůli přílišně evidentní vyšpekulovanosti prostě vždy zůstane „jen“ žánrovkou a nikdy se nebude moci poměřovat s komplexností a emocionálním i etickým dopadem "Zločinu", obzvláště pak jeho vrcholné třetí série. ()

Ketri 

všechny recenze uživatele

Vskutku nevšední zážitek pro příznivce skvělých detektivek. Často si říkám, že v tomto žánru už se tvůrci nemají kam posunout. Hranice brutality a zvrácenosti prezentovaných kriminálních činů už byly prolomeny. Ale stačí to vzít druhým směrem a vložit do příběhu nevšední policistku, a je hotovo. Do Sagy se prostě musí zamilovat každý. ()

Reklama

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Mám jednu hrozně špatnou, řekl bych až přímo hroznou vlastnost. Mám totiž rozdíváno, odhadem tak 7 seriálů a nestále přeskakuju od jednoho, ke druhému, což rozhodně nepřispívá k nějakému lepšímu filmovému prožitku. Řekl jsem si proto dost, s tím, že každý seriál zhlédnu, pokud možno, co nejdříve, v průběhu několika dní. The Bridge byl proto naprosto jasná volba, pouze 10 dílů a hlavně velmi vysoké hodnocení, tohle vše nabízelo osvěžující divácký zážitek. Po asi zhruba týdnu téhle severské podívané bych řekl, že jsem určitě udělal dobře. Most není určitě dokonalý seriál, to v žádném případě, je zde pár nelogických momentů, objektivně nejslabší pátý díl, po kterém jsem to chtěl zabalit a také na můj vkus až příliš dějových linek, nicméně tohle vše působí v porovnání se vším ostatním, jako zcela nepatrný detail. Výborná kamera, také herecký výkon hlavní dvojice a neposlední řadě velmi originální příběh o hledání jednoho vraha, kde stopy můžou vést až daleko do minulosti. V neposlední řadě bych ocenil také konec, kdo viděl, ví, o čem mluvím, takový v amerických seriálech většinou neuvidíte. Suma sumárum solidní čtyřka s tím, že snad následující sérii bude o malinký kousek lepší. Druhá série - po všech stránkách lepší pokračování. Vypilovanější, co se týká postav i vyprofilovanější, (zbozňuju tě Sago). Příběh, na rozdíl od první série s větším tahem a na bránu a hlavně opět výborně udělaný konec, vlastně dva konce a oba naprosto bez chyby. Takže abych to řekl nějak ve zkratce, některé seriály jsem měl v topce až moc dlouho a už se mi začali malinko kazit. Tak jsem jsem zvolil, čerstvou, severskou krev a je mi víc, než blaženě. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Neboť své komentáře rád otevírám novinářskými floskulemi, neodpustím si Most charakterizovat jako seriál, ze kterého na vás dýchne chlad. Nejenom chlad nevlídného prostředí, rámovaného mrazivě dokonalou kamerou, ale také chlad mezilidských vztahů. Psychologická drobnokresba sice ve vyprávění nehraje prim, od začátku je však zřejmé, že na velká vyznání lásky a srdceryvná objímání nedojde, což pomáhá zvýraznit, že nemocný není jenom hledaný vrah, ale také společnost, která ho zplodila. Saga Norén, podle mne dosud nejpřesvědčivěji napsaná a zahraná postava s Aspergerovým syndromem, pak představuje ztělesnění této citové netečnosti. Díky její mimořádné zásadovosti, ostře kontrastující s větší morální ohebnosti (a tedy větší lidskostí) ostatních postav, si seriál zachovává nadhled a nikdy nezvážní natolik, aby začal být směšný (jako Luther). Zároveň ovšem nedochází ke zveličování protagonistčina problému nebo k přehnané snaze vyvažovat její neschopnost empatie genialitou při vyšetřování zločinů. Saga je pouze maximálně oddaná své práci, od které se nechává vyrušit jen tehdy, potřebuje-li ukojit některou ze základních tělesných potřeb. Vedle ní pro mne byla hlavní přidanou hodnotou Mostu snaha prezentovat vrahovy úchylné nápady v ambivalentnějším balení jejich vsazováním do širšího společenského kontextu. Od diagnostikování tzv. vyspělých západních společností se tvůrci v závěru série bohužel odklánějí k osobním traumatům a velmi přízemním motivacím, vinou čeho dostává dost zabrat pravděpodobnost zápletky (možná ale jen podceňuji odhodlanost skandinávských sociopatů). Rozšíření záběru standardního vyšetřování o to, k čemu dochází v globalizovaném světě, však považuji za chytrý scenáristický tah, neboť jsme jim vedeni k hodnocení také menších konfliktů z makro-perspektivy. Smělá narativní struktura „od mikra k makru a zpět“ ale zároveň způsobuje, že některé navenek důležité postavy poslouží čistě účelově k tomu, aby upozornily na další ze sviňáren, které se v dnešní světě dějí (natáčení BDSM porna), a pak jsou odklizeny ze scény. Podobně jako vrahova pravá motivace organicky neprorůstá celým seriálem a vyznívá hlavně jako výsledek snahy o nečekaný zvrat, také samotné vyšetřování má podivně klopýtavý vývoj. Jeví se jako série dílčích odhalení, která na sebe těsně nenavazují, a pátrání tak vlastně začíná několikrát nanovo. Spíše než o překombinovanosti bych tedy mluvil o nedůsledném kombinování jednotlivých motivů. Semknout rozvolněné vyprávění pomáhá zejména ledový vizuální styl, v němž není pro teplejší barvy žádný prostor, a kontrastní dvojice vyšetřovatelů, z nichž především Saga je pro mne dost silnou motivací k načetí druhé série. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, Lischai, Bluerider ()

boshke 

všechny recenze uživatele

Ze začátku jsem tedy z té dánštiny / švédštiny rostl, ale po čase jsem se nemohl dočkat dalšího "cak" či "o"... Ač motiv v podstatě všech "společensky motivovaných" vražd v první sérii díky závěrečnému rozuzlení poněkud pokulhává, jedná se stále o velmi dobrou sérii. Hlavně díky - překvápko - ústřední dvojici Sagy a Martina. Dvojka byla za mne lepší, díky snazšímu pochopení motivace pachatelů a spojením s jedničkou skrz Jense. Ve troje Sagu vhodně místo Martina doplnil Henrik a jako u obou předešlých sérii člověku běhal mráz po zádech. Jsem zvědav, jestli bude čtyřka doopravdy o pátrání po ztracených Henrikových holčičkách... 100% (1. série - 90%, 2.-3. série - 100%) ()

Galerie (541)

Zajímavosti (14)

  • Po úspěchu seriálu vznikly dva remaky. Britsko-francouzský seriál The Tunnel (od r. 2013), kde je vyšetřována vražda v tunelu mezi Anglii a Francií pod Lamanšským průlivem, a americký seriál The Bridge (od r. 2013), odehrávající se pro změnu na americko-mexické hranici. (morgos)
  • Natáčení dánsko-švédského projektu provázely drobné jazykové komplikace. Přestože jsou dánština a švédština velmi podobné jazyky, měla švédská herečka Sofia Helin (Saga Norén) na začátku natáčení problémy porozumět rozhovorům mezi dánským hercem Kimem Bodniou (Martin) a režií. Bodnia s tvůrci hovořil dánsky a velmi rychle. Helin prohlásila, že se na place cítila jako její postava, která nerozumí svému okolí. (oje)

Související novinky

Zaklínač obsadil Vesemira

Zaklínač obsadil Vesemira

29.02.2020

Kolem role Geraltova mentora v seriálovém Zaklínači se dlouhé měsíce točily nejrůznější spekulace. Zaprvé tu byl Mark Hamill, favorit mezi fanoušky, který se na sociálních sítích sám vyjadřoval… (více)

Reklama

Reklama