Reklama

Reklama

Most

(seriál)
  • Švédsko Bron (více)
Trailer
Krimi / Thriller / Mysteriózní
Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)

Tvůrci:

Hans Rosenfeldt

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (553)

Aky 

všechny recenze uživatele

Tomu nedokážu dát méně než všechny hvězdy, které mám. Sice mi chvíli trvalo, než jsem pochopil, proč se ta jinak veskrze sympatická detektivka chová jako emocí prostý robot, ale všechno ostatní tuhle nejasnost činí téměř bezvýznamnou. Chytrý, pečlivě vystavěný scénář, napětí, atmosféra, nečekané dějové zvraty, neznámí, ale skvělí herci. A navrch nádherně ztvárněná základní myšlenka, že důsledky bezvýznamného nemravu můžou po létech vykvasit do obludných tvarů a další a další zlo, které se na něj nabaluje, je téměř nezastavitelné. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

1. série: Pro milovníky "over-twisted" a sociálně uvědomělých severských detektivek něco jako obchod s luxusní čokoládou. Seriál sice rámcově následuje model amerického thrilleru o tematickém zločinu, ale samozřejmě ho překládá do severského hodnotového systému a vnímá ho v kontextu společenských fenoménů - tajemný zločinec pak do určité doby funguje jako Nolanův Joker, tedy inscenátor jevů, které odhalují zálibu poklidné společnosti v excesu. Některé jeho "zkoušky" jsou brilantní a jejich hraniční morálně-etická povaha překračuje rámce běžné politického korektnosti. To, že pak Most přeci jen směřuje ke "smířlivějšímu" motivování pachatele je něco jako očekávaná daň, která nijak nekazí rozkoš z chaosu, který "TT" páchá. Navíc na tuhle daň připadají závratné zisky - nádherně asymetrické ústřední duo s žoviálním Kimem Bodniou a mimozemskou Sofií Helin (její Saga mi konečně osvětlila, co je pro některé ženy na Cumberbatchově Sherlockovi tak sexy), metrosexuální light design i rámování záběrů, které je chladně krásné a chrání Most před úpadkem do sentimentu a žánrových klišé. Čistá rozkoš z vizuálu promyšleného do posledního nepodstatného záběru (i vycpávková scéna, v níž detektiv vystupuje z auta a jde domů je nasvícená tak, že člověk vidí, jak o ní někdo přemýšlel jako o nedílné významové součásti celku), studená a odtažitá atmosféra, zajímavá sonda do skandinávského svědomí a navzdory předvídatelnosti i silně emotivní finále... Pokud jenom trochu berete na jména jako Mankell, Nesbo či Larsson a občas fetišisticky slzíte u BBC verze Wallandera, tak tohle musí jít skrz krunýř do omrzlé krajiny srdeční. 2. série: Trochu víc oslích můstků a zvláštních nesouladů, opět opakování trochu účelové práce s vedlejšími liniemi (postavy a jejich osudy se objevují jen jako účelové "komplikace" zápletky), na druhou stranu se tvůrci tentokrát poučili a konstantně udržují napětí i "globální" perspektivu případu. Pokud první série šla kolem 7. dílu trochu dolů, tady je tempo konstantní a gradace se paradoxně dostavuje přesunem do intimní roviny postav. Závěr patří k nejlepším, co jsou v žánru k vidění, nechybí monstrózní cliffhanger hlavní zápletky, ale největší sílu do vyprávění vnáší opakování motivu pomsty z koncovky série první. Jens jako "dědictví" první série funguje po celou dobu skvěle a i když možná už dialogy a sociální "faux pas" Ságy a Martina nemají tu intenzitu, vyhublý přízrak "teroristy pravdy" posouvá jejich vztah dále až k hořkému finále. Moc se těším na pokračování, protože tvůrci ukazují schopnost držet kvalitu, neměnit koncept a přitom se posouvat dál. Saga na rozdíl od Sherlocka navíc nepodléhá pozici "asociální superstar" a čím více se otevírá, tím více je lidská, nedokonalá a tím i méně cool. Vlastně je svou umanutostí dost otravná a v některých aspektech začíná evokovat kolegyni Lundovou. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Až mne překvapuje, jak stačí přidat zelené a modré filtry, noc, stmívání, rozednívání, mraky na obloze, rozpůlenou mrtvolu, policajtku s Aspergerem a policajta po sterilizaci, a už lítají pětihvězdičková hodnocení. Přitom příběh samotný stojí za starou belu, postavy jsou krajně nesympatické, a i ty kulisy neustále podmračeného nebo nočního Dánska / Švédska už časem omrzí, jak se točí jak na kolotoči. Osobně mi chybí cokoliv, co by seriál něčím zvedlo, čím by překvapilo, navíc někteří herci mi přijdou,m že buď přehrávají, nebi neumí hrát, a to včetně nijak oslnivé Sofie Helin, které její postavu fakt nevěřím. Podle mne jde spíše o hype, než povedený seriál. Btw, docela by mě zajímalo, která policie by v reálu zaměstnala holku s Aspergerem a dala jí takové pravomoce, jaké má. ()

Fr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1.SÉRIE ,,PROMIŇTE MI TO DRAMA. JE TĚŽKÉ BÝT VYSLYŠEN V DNEŠNÍ DOBĚ. PROTO PŘEDPOKLÁDÁM, ŽE UŽ MÁM VAŠI PLNOU POZORNOST. TY ŽENY NA MOSTĚ BYLY JEN ZAČÁTEK. ČEKAJÍ NÁS ZAJÍMAVÉ ČASY..…“ /// Věčně hladovej a nadrženej Martin, zábavně asociální Saga, zločinec, kterýmu (že prej…) ležej na srdci společenský problémy, nevokoukanej seversky chladnej styl vyprávění – jestli nemasturbujete 5 x denně na těma Amíckejma CSI (odkuďkoliv), tak tady by to mohlo (hned na poprvý) klapnout. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Šukám manželky kolegům (nebo kolegů?). 2.) Umím napočítat víc jak do Sedmi. 3.) Thx za titule ,,PlaviiCZ a coolbobr“ a ,,taynna“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** /// 2.SÉRIE O MORU, MLADÝCH LIDECH A OTRÁVENÝM JÍDLE… /// Když to do Mostu/Mostu nakouří loď se čtyřma spoutanejma mládežníkama nakaženejma morem, je třeba troubit na poplach. Povolat Sagu a Martina, kterej je furt (z jedničky) kapku rozhozenej. Hodně prostoru dostává asociálnost Sagy, ale … to už tolik nefunguje. Překvapilo mě, jak se to rozbíhá pomalu, ale hubu mi zavřou vod pátýho dílu. Než všechny ty postavy naberou na zajímavosti, hold chvilku trvá. Právě jejich propojení a problémy jsou tím, co dělá tuhle krimi zajímavou. Severští ekoteroristé berou svou věc vážně, takže o mrtvoly není nouze. Tvůrci navíc věděj, že nejen smrtí živ je divák. Nečekejte žádný Sluníčko, páč čím hnusnějc, tím líp. Podobnou představu maj i o Happy endu. Takže je to hodně o lidech. Což potvrděj (obě) závěrečný dramata. Přiznávám, že takhle parádně vygradovanej seroš nepamatuju. A pak, že smrt vyřeší všechny problémy… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Votevírám laboratoř. 2.) Nevím, jak mám bojovat za „svoji“ věc. 3.) Thx za titule ,,coolbobr a panot“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** /// 3.SÉRIE PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** /// 4.SÉRIE PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

dO_od 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

// Švédové dělají věci trochu jinak, a jakmile si na Sagu a její okolí zvyknete, vlastně už nebudete chtít sledovat nic jiného. A to i přesto, že nic v tom seriálu v podstatě není hezké, natož pak šťastné. Pálím mezi oblíbené a jdu se psychicky připravovat na čtvrtou a zatím poslední sérii. Edit: Konec, tohle už nikdo nikdy líp neudělá. ()

Galerie (541)

Zajímavosti (14)

  • Píseň z úvodní znělky je „Hollow Talk“ od dánské komorní popové kapely Choir of Young Believers se sídlem v Kodani. (Trajektt)
  • Natáčení dánsko-švédského projektu provázely drobné jazykové komplikace. Přestože jsou dánština a švédština velmi podobné jazyky, měla švédská herečka Sofia Helin (Saga Norén) na začátku natáčení problémy porozumět rozhovorům mezi dánským hercem Kimem Bodniou (Martin) a režií. Bodnia s tvůrci hovořil dánsky a velmi rychle. Helin prohlásila, že se na place cítila jako její postava, která nerozumí svému okolí. (oje)

Související novinky

Zaklínač obsadil Vesemira

Zaklínač obsadil Vesemira

29.02.2020

Kolem role Geraltova mentora v seriálovém Zaklínači se dlouhé měsíce točily nejrůznější spekulace. Zaprvé tu byl Mark Hamill, favorit mezi fanoušky, který se na sociálních sítích sám vyjadřoval… (více)

Reklama

Reklama