Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu
Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série
Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti.
Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny
Martin Rohde, ztvárněný charismatickým
Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální
Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka
Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu
Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob.
Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný
Zločin se také
Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu
Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku
Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda
Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé
Camilla Ahlgrenová a
Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil
Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní
Kim Bodnia a
Sofia Helinová.
(Česká televize)
Popluh
Hodnocení 1. série: 80 %. Taková ta klasická severská (ne zas tak) depresivní kriminální depka s výrazným sociálním podtextem, která je ke konci tak přetwistovaná až se stane celkem předvídatelnou. Hodnocení 2. série: 85 % - Po vzoru většiny dvojek je to větší, rozmáchlejší a svým způsobem i přetwistovanější, oproti první sérii to ale není tak průhledné. Vztahy mezi postavami jsou neuvěřitelně vyhrocené a úplný závěr rány spíš rozjitří než že by je zklidňoval. Třetí série plánovaná na září 2015 zřejmě bude mít co říct.(17.2.2014)
Jhershaw
První třetina až polovina pro mě byla napínavá mrazivá detektivka, ze které jsem byl nadšený a hltal každý moment a posun v ději. Zaujaly mě postavy, protikladné a přesto tvořící efektivní tým, i démonický záporák, resp. jeho promyšlený plán. Ale pak se něco zlomilo, možná se příběh moc zamotal, možná mi jen zmizelo napětí, možná se pro mě Sága čímdál víc stávala Sheldonem v sukních a já se u jejích výstupů usmíval. Závěr se snaží dohnat úvodní tempo, ale úplně se mu to imho už nepovede. První polovina 100, druhá 80, takže v průměru 90 %(5.12.2013)
Tosim
Pro Most nejvíce hovoří samotná spojnice dvou odlišných světů, velmi propracovaná postava Sagy (jak snadno oproti ní bledne dost podobná Lisbeth Salander z Milénia) a konec druhé řady, který by klidně mohl být i koncem celkovým, takže zvědavost na třetí je logicky velmi vysoká. Proti je v druhé řadě již mnohem méně funkční téma společenské, s přihlédnutím k tomu, že mnoho věcí se stalo jen proto, že jeden detektiv nebyl schopen uhlídat svůj poklopec. A studená severská atmosféra již také nijak zvlášť nefunguje, vypadá to, jako kdyby se často natáčelo podle jednoho mustru. 70%.(4.6.2015)
castor
Co bychom bez těch Seveřanů a jejich depresí dělali? Most, který spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. A přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se objeví mrtvá žena. A nebude jedna. Hranice dvou států, dvě oběti, dva vyšetřovatelé. Oba totálně odlišní. Chladná a patologicky racionální Švédka a bodrý a lidský (i záletný) Dán. Výsledkem je žánrový klenot a televizní pojem, který se nakonec s různými obměnami (v polovině dojde za velmi zajímavých okolností k výměně parťáka, který nejednou zasáhne do osobní roviny hlavní „hvězdy“ Sagy Norén) dočkal čtyř sérií. A pokaždé máme pocit, jako bychom vyšetřovatele vůbec neopustili. Atmosféra, napětí, hodně postav, šedivý vizuál, gradace, herecké obsazení a velmi propracovaný scénář. Ten poukazuje na neduhy současné společnosti a dává jí mnohé za vinu. Zároveň pojmenovává témata, která obě země sužují: imigranti, lidé na dně sociálního systému, násilí ze strany policie, mizerná péče o psychicky nemocné. Ve druhé sérii do ústředního mostu narazí námořní loď. Bez posádky, se spoutanými lidmi v nákladovém prostoru. Švédy i Dány. A s podlomeným zdravím. Ve třetí pak sledujeme mezi figurínami nález dánské genderové aktivistky, která žije s ženou. Mrtvé, naaranžované, nalíčené. A na švédském území. Závěrečnou sérii pak odstartuje krutá smrt šéfky imigračního úřadu. Zahrabané do hlíny a ukamenované. Všechny série spojuje, že předkládají množství postav i počáteční zmatek, kdy si ale následně vše výtečně sedne. A vždy je z toho nesmírně silné finále. A nakonec i Saga nachází jakýsi vnitřní klid. Pro limonádu není prostor. Ponuré a chytré. Seriálový TOP.(25.1.2021)
liskam
Hodně, hodně zvláštní seriál. Atmosféra přichází velmi zvolna, ale kolem 3-4 dílu člověka pohltí a je v pr.....:) Vše točené velmi precizně, syrově s lidským rozměrem. A přestože se mi spoustu herců vzhledově nelíbí (pricitam to návyku na americké seriály kde hrají jen modelové a modelky) hrají velice dobře. Chybí mi dokoukat pár posledních dílů, ale v tuhle chvíli 85%(15.8.2014)