Reklama

Reklama

Malý pitaval z velkého města

(seriál)
  • angličtina Minor Tales of Crime from a Major City
TV spot 3
Československo, (1982–1986), 14 h 8 min (Minutáž: 49–63 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hrají:

Jiří Krampol, Ladislav Frej st., Michal Pešek, Pavel Zedníček, Josef Abrhám, Svatopluk Skopal, Jan Faltýnek, Vlastimil Hašek, Vlastimil Zavřel (více)
(další profese)

Epizody(15)

Na televizní obrazovku se vrací detektivní seriál Malý pitaval z velkého města podle scénáře Jaroslava Dietla v režii Jaroslava Dudka se známými a populárními herci. Opět se budete moci setkávat s partou pražských kriminalistů, kteří pátrají po pachatelích drobných i těch nejzávažnějších zločinů. U některých případů jim jde vše s úsměvem, u jiných do smíchu není nikomu, ani těm nejotrlejším. Skvělé herecké obsazení zajistí příjemnou zábavu i po letech. Vedoucím kriminalistického týmu je náčelník Břetislav Kubát (Ladislav Frej) a jeho podřízenými Rudolf Pekař (Vlastimil Hašek), Libor Krejcárek (Jiří Krampol), Kamil Hamřík (Pavel Zedníček) a nejmladší vyšetřovatel Jiří Otradovec (Michal Pešek). (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele fabecc1222 k tomuto seriálu (16)

Malý pitaval z velkého města (1982) 

Jako celek Pitaval podle mého v dnešní době už jen těžko obstojí. Těžko hodnotit z dobového pohledu, jak moc reálnou práci (asi moc ne) kriminalistů představoval, ale známky ideologie jsou tu občas poměrně značně patrné. Samotné díly jsou pak spíš tak kus od kusu, najde se tu pár lepších, ale většina bohužel nevychází z (pod)průměru. Hlavní obsazení je sice fajn, ale vesměs to jsou jasně načrtnuté charaktery, bez většího vývoje, nebo nějakého osobního příběhu. ()

Aranžér (1982) (E01) 

Na první pohled praští do očí dva naprosto nereálné postupy, kdy nejprve někdo schválí akci, při které se zapojí do sledování obchodů snad celá tehdejší bezpečnost, a ještě k tomu zabezpečí několik tisíc obchodů asi během dne...No a pak maj všichni policajti tak málo práce, že můžou celej den sedět u telefonu v jednom kanclu, a čekat, jestli zavolá...Ech, tak to asi fakt ne. Jinak teda Krampola jsem nikdy nebral jako nějakého velkého herce, každopádně zarputilého, pomalejšího poldu zatím zvládá ze ctí. V mezidobí pochopitelně odhalí ještě několik malých podvůdků, jak se na správného příslušníka patří. ()

Milenec (1982) (E02) 

Jak se dalo čekat, tak druhý díl představuje v hlavní roli jiného kriminalistu. Tentokráte dostává velký prostor Pavel Zedníček a jeho sebestředný (neví, že kolega je vdovec...) frajírek (vyřeší všechno do večera = nevyřešil) a sukničkář (super scéna s bratrem milenky jakožto detektivem = amatérem). No ale jinak případ strašně utahaný. Neříkám ,že všude musí řešit masové vraždy, ale okrádačky v bytovém družstvu?? Né, to fakt ne. Chápu, dobová linka, okrádání socialismu, agitka...Ale prostě se to strašně vleče, pocitově mi to přišlo tak na 90 minut. ()

Benjamínci (1982) (E03) 

Třetí díl dodržuje návazný trend, a do popředí se tak dostává další kriminalista (Příště čekám prostor pro jednoho ze dvou dalších, zatím dost upozadněných kriminalistů - Skopal, Hašek). Z dosavadních dílů mi tenhle příšel zatím nejlepší, a to díky tomu, že dostáváme i nějaké to pozadí tehdejšího života, a to u mládeže tehdejší doby, ačkoliv určitě dost zkreslená ideologií doby, každopádně hrací automaty překvapily...Nejlepší byl stejně ten úvod, kdy byli všichni na stanici úplně paf z té mladé holky :D I to vyšetřování pak konečně nabídlo nějakou pořádnou konfrontaci s pachatelem, ať už dokonce nahánečku po Praze, nebo pak výslech benjamínek vs benjamínek. ()

Včelař (1982) (E04) 

Tak jak se dalo čekat, tak svůj případ dostává i Rudla (Hašek). Zatím za mě z kriminalistů největší sympaťák, stará škola, plno zkušeností, trpělivost nade vše, ale zároveň i určité profesní nedostatky způsobené zatím neznámou minulostí (nesnáší zbraně). Příjde mi jako takový předobraz Plíška z Případů 1. oddělení. V tomhle díle jinak určitě pobaví znázornění StB jakožto bandy v podstatě charakterově dokonalých lidí, to už asi dneska jen tak neuvidíte :D Abrhám snad poprvé v takhle těžce ideologické roli. U samotného případu je tu konečně zajímavá ta kriminalistická práce, jak se postupně propracovávají k jádru věci. Potěší také to, že vesměs všechny pachatele hrají nějaké známé, ale zároveň ne až tak provařené obličeje. ()

Cyklista (1982) (E05) 

Takhle zpětně člověka vidí některé ty věci úplně jinak. Z dnešního pohledu působí dost divně, že chlápek nechá cyklistu ležet na zemi, bez první pomoci, a jde na policii nahlásit, že tam leží sražený chlap. No jo, ale co kdyby žil a umřel během té doby??? Ani se mu nepokusil pomoct "Já na něj nechtěl šahat". No jo, ale bez mobilů...I tak ale mohl logicky zburcovat nějaké ty lidi na tom sídlišti, dost zvláštní situace...Tenhle díl byl zatím asi nejvíce akční, ačkoliv honička už působí z dnešního pohledu dost komicky, hlavně co se střihu týče, kdy škodovka skáče v zatáčkách jak vystřelená na trampolíně atd...Konfrontace Krejcárka (Krampol) s pozůstalými zatím nejlepší scéna seriálu. ()

Jupiter (1982) (E06) 

Zatim to vypadá, že pokračuje stoupající tendence kvality dílů. Tady máme první díl, který si pro sebe asbsolutně ukradně záporák, a to v podání výborně slizského a arogantního Jiřího Bartošky. Policajti to během vyšetřování několikrát podělaj, za což se jim po zásluze Barťák pěkně vysměje do ksichtu (No stejně ho dostanou že jo...). Jestli mě něco irituje, tak jsou to naprosto příšerné úvodní titulky, vážně nechápu, proč se mám furt dokola divat na poradu, která nemá s dalším dějem nic společného... ()

Vedoucí partiové prodejny (1982) (E07) 

Po těch prvních dílech, kdy to byla fakt nuda, se mi začíná stávat, že mě ty díly naopak dost baví. Taky je fajn, že krom klasické vyšetřovací práce jsme jak v tomto, tak minulém díle dostali ukázky práce i ostatních oddělení kriminalistiky. Tvůrci se rozhodli přidat na atmosféře, a některé scény jsou vážně špičkové (Konfrontace Kratiny s jeho otcem). Tady se tvůrci ještě vytasily s tím, že to policajti nejprve totálně podělali, a skočí se v ději o půl roku dopředu, kdy se případ znovu otevírá. Hamřík (Zedníček) a jeho ego tu dostanou slušnou facku, když si z něj pachatel na první dobou udělá dobrý den. ()

Muž s punčochou (1982) (E08) 

Na první dobrou mě tu prašilo nelogické chování pachatele...Vracet se na stejné místo hned další den, a ještě si brát rukojmí do auta?? Nakráčí na pumpu v masce, aby si jí pak v autě sundal, a svědek ho mohl identifikovat... ()

Kuchařinka (1982) (E09) 

Je jasné, že v tomhle díle si všechnu pozornost pro sebe krade Iva Janžurová, jako účetní - vědma, mající nepřeberné schopnosti v rámci lidské psychologie a fotografickou paměť, takže v podstatě rozluští celý případ za bandu "neschopných" kriminalistů. No, nakonec byla pravda ohledně vraždy trochu jinde, i tak ale Janžurka udělala z kriminalistů na dvakrát trotly. Spíš jsem si říkal, že je škoda, že vlastně ona nebyla ten pachatel, a pěkně je celou dobu vodila za nos :) ()

Majitel autoservisu (1986) (E10) 

Natáčení poskočilo o 4 roky dopředu, což však není na ničem znát, a ani tvůrci s tím nijak nepokračují, a tak se prostě pokračuje tam, kde se skončilo. Tenhle díl mi přišel divný, jelikož pachatele známe už od začátku, dokonce je hned na začátku policajti chytí a hledá se vlastně "oběť" (Tím, že oběť dlouho není si myslím, že se pachatelé vůbec nemuseli přiznávat, a dobrý obhájce by je aspoň z toho jednoho dostal). No z "oběti" se pak vychlube vlastně další pachatel, ale až poté, co si geniální vyšetřovatelé nevšimnou toho, že se z ciziny vrátil jiný počet lidí, než do ní odjel, to jako fakt? Však to je snad na vyhazov.... ()

Autorka detektivních povídek (1986) (E11) 

Ty novější díly na to jdou zatím nějak jinak, a úplně mi to nesedí. Zase je pachatel známý hned od začátku, a tentokráte jde o to, jak ji vraždu dokázat. Gro se tady odehrává hlavně v kanclu u Pekaře, ale k jeho výměnám s vražedkyní by bylo třeba, aby byli opravdu mistrovsky napsané, aby se na nich dal postavit celý díl. ()

Exoti (1986) (E12) 

Pohodovej díl, hozenej spíš do komického stylu, i díky tomu, že se vlatsně nic moc ve výsledku nestalo, a podaří se i všechny ptáky zachránit. Vyšetřované se tu utápí v tom, jak vlastně ztracené ptactvo najít, když nedokážou rozeznat ani papoucha od slepice, a tak je třeba nastražit myší pastičku, a vyčkávat v hospodě, kde nemaj dvanáctku, ačkoliv teda slíbili, že jí dovezou, ale nepřivezli no... ()

Kasař (1986) (E13) 

Hrušinský v epizodní roli určitě potěšil, ale tenhle díl má prostě strašnou scénáristickou slabinu. Jakmile padne první zmínka o komplicovi, tak je prostě nad slunce jasné, kdo to je, a scénář je tu průhledný jak čerstvě vyleštěné okno. Zajímavé je, že hned dva díly po sobě dostal hlavní prostor Krejcárek (Krampol), asi byl u tehdejších diváků ve velké oblibě... ()

Narkomani (1986) (E14) 

Něco se těm novějším dílům nedá upřít, a to, jaké hvězdy dokázali tvůrci sehnat do epizodních rolí. Kemr, Hrušínský, tady zas Čepek, ačkoliv teda jen v podstatě do jedné scény, kdy hlavní padouch je celou dobu neznámý. Jak na postavách nebyla ta pauza mezi natáčením znát, tak Abrhám, který je v novějších dílech poprvé, za těch pár let viditelně hodně zestárl. Z novějších dílů tenhle zatím nejlepší, i díky scéně výslechu Preisse, jakožto šíleného narkomana. ()

Valutová příhoda (1986) (E15) 

Na to, že je tohle poslední díl, tak je to takové prazvláštní rozloučení. Dobrých 20 minut trvá představení samotného případu (Potěší mladí Vaculík a Roden), asi se tvůrci inspirovali v Columbovi nebo co...Samotný případ je pak vyřešen v cuku letu, a řeší se spíš, jak pachatelům dokázat samotný skutek. Nejvíc potěšila exkurze do dalších částí kriminalistické práce, ale jinak nic moc. Na závěr by to chtělo něco velkolepějšího. ()

Reklama

Reklama