Reklama

Reklama

Temný rytíř

  • USA The Dark Knight (více)
Trailer 6
USA / Velká Británie, 2008, 152 min (Alternativní 146 min)

Předloha:

Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)

Kamera:

Wally Pfister

Hrají:

Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Eric Roberts, Ritchie Coster (více)
(další profese)

Další Batmanovo dobrodružství začíná. Jeho protivníkem je tentokrát záhadný psychopat Joker. Vítanou posilou by se Batmanovi mohl stát nový státní zástupce Harvey Dent, idealistický právník odhodlaný bojovat zejména proti mafiím ovládajícím podsvětí města. Dent chodí shodou okolností s Rachel, kterou Batman, alias milionář Bruce Wayne, také miluje. Čínský obchodník Lau, se kterým Wayne odmítne obchodovat, navrhne gothamským mafiánským skupinám pro jejich peníze bezpečný úkryt v Hongkongu, kam nesahá Dentova pravomoc. Do jednání nečekaně zasáhne Joker, který chce polovinu mafiánských peněz za likvidaci Batmana. Ti to odmítnou. Batman vzápětí Laua unese a dostane z něj jména mafiánů. Dent rozjede velkou akci, podaří se mu však dostat za mříže jen méně významné gangstery. Vzápětí Joker vyhlásí, že každý den zabije jednoho člověka, a bude to dělat tak dlouho, než Batman veřejně přizná svou identitu a nechá se zatknout... (TV Nova)

(více)

Videa (10)

Trailer 6

Recenze (3 886)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Přídomek "temný" by se spíše hodil ke dvěma Batmanům od Burtona, než k tomuto, byť i zde se v mnoha scénách mohutně šetřilo na osvětlení. ;-) Každopádně je Temný rytíř více než povedeným pokračováním svého předchůdce Batman začíná, i když poselství je tentokráte trochu "přímočarejší", abych tak řekl. Jak již píše někdo jiný, nejvýraznější postavou snímku není (možná paradoxně) Batman, ale Joker v interpretaci výborného Heatha Ledgera, jenž této roli dal opravdu vše. Ačkoliv je Christian Bale zatím nejryzejším a nejvěrohodnějším Batmanem, Joker jej tady doslova "strká do kapsy". Film má snad vše, co má správný blockbuster obsahovat a posmrtné ocenění Heatha Ledgera Oscarem ještě dodalo kapku šmrncu navíc. Jasných 5 hvězdiček! P.S.: Nepřipomíná vám Maggie Gyllenhaal trochu Carrii Fisher (a.k.a. princeznu Leiu ze starších Star Wars)? ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

V gothamské verzi slabikáře stojí, že Bruce Wayne má tajemství, Batman má pomalu víc imitátorů než nepřátel, Rachel má rozdělené srdce, Harvey Dent má Rachel a Gotham má nového bílého rytíře bez netopýří tváře. Ale tak jako jsou bílí rytíři ohroženi potemněním na každém kroku a nejen proto, že v heraldice rytířům tak blízké bílá rovná se stříbrná a černání stříbra je přirozený proces, tak je lidská duše v každém okamžiku své existence ohrožována pokušením, nad kterým se ne vždy dá po wildeovsku zvítězit podlehnutím, protože nejsvůdněji vonícím pokušením je často nejprovařenější, leč stále bezchybně fungující klišé - nebohá paní pomsta, a každá hra i po odkrytí všech karet ohrožována nevyzpytatelností těch, kteří drží karty v ruce; a jak to vypadá, přebývající žolík, karta proklatě divoká, drží v ruce logiku hry a postupně každého protihráče a přinejmenším z poloviny je věrný svému prohlášení, že není zrůda, je jen v předstihu... protože v předstihu je značném. A Batmanovi, unavenému partiemi zločineckými i soukromými, které už nejdou končit s klidem rutinním a karty z toho nevinit, že mezi ním a ní se propast stále hloubí, nezbývá než spojit síly se strůjcem svého štěstí a doufat, že Harveyho trumfové eso s tváří ukončí hru o lidskou duši Gothamu, a oběma nezbývá než zapomenout na pokusy být rytířem důstojným srdcové dámy - jenže zapomenout na dámu je nejen negalantní, ale někdy též osudově chybné. Stejně jako svět řádu, pravidel, příčin a následků nemá na vybranou a musí klopýtat ve stopách pevně řízené anarchie a nelidsky vychytralého šílenství, nemá na vybranou divák, vlečený jako soumar sourozeneckým duem Nolanových a nucený snášet další nálože hry bez pravidel, otázek bez odpovědí a tempa bez oddechu, další nástrahy vtipálka s jaksepatří prořízlou pusou a další pokusy obstát ve světě různě vybarvených rytířů, dam jejich srdce a komorníků střežících s klidem Angličana bílé i temnější lži, který tak skvěle funguje i po přesazení do našeho světa mafiánů, kmotrů, amerických gangsterů a nelítostných soubojů o psích odpoledních ve špinavých ulicích. A divák to snáší ochotně a rád, protože přinejmenším v mém případě věří tomu, že ve světě, kde jsou touha po spravedlnosti a šílenství často jen dvěma stranami stejné falešné mince, vzdor všem, kteří za místo, kde se nalézá současná kinematografie, označují tu část těla, která se nejdůvěrněji stýká se sedadlem, stále vznikají filmy, které inkriminovanou část těla zarážejí do sedačky ještě hlouběji. I když v mém případě se též lehce distancuje od mánie kolem nesporně oslnivého výkonu Heatha Ledgera a dvoj(troj?)jedinou hvězdou snímku je pro ně výkon Aarona Eckharta a osud státního návladního, který se přesvědčí o tom, že nastavení druhé tváře je pojem značně... dvojznačný a skutečnou hvězdu Heatha Ledgera vidí někde úplně jinde. I still believe in Harvey Dent, but it was nice to know you, Ennis Del Mar... ()

Reklama

woody 

všechny recenze uživatele

Asi jenom tolik: Není to hype! Ale stejně se rozepíši trochu obšírněji. Temný rytíř je majstrštyk tohoto léta, to bez debat a rovněž jeden z nejlepších blockbusterů od samotného vzniku tohoto termínu - to jest od Čelistí. Bylo by pokrytecké pokládat jej za pouhý "komiksák". Zapomeňte na přestylizované hračičky a neusmrtitelné hrdiny. Tohle je kriminální thriller v nejvelkolepějším slova smyslu. Už jen ta samotná premisa, že Batman přitahuje do Gothamu šílence jakým je Joker je využita do mrtě. Ledger si svou životní roli užívá a nikdy nesklouzne k samoúčelnému přehrávání. Je to psychopatický sociopat, kterému dělá potěchu destrukce a anarchie - přesvědčivý záporák jaký tu už dlouho nebyl. V prvním díle se ještě Nolan pokusil o jistou Burtonovskou stylizaci města - nadzemní dráha, takřka až goticky vyznívající Blata. Zde už od toho upustil a děj se vesměs odehrává mezi vysokými věžáky a na širokých bulvárech (vrcholná scéna s náklaďákem) snímaných vesměs ze vzduchu nebo naopak z podhledu. To filmu jen prospělo, já osobně takové kulisy miluji a jejich velkolepost byla ohromující. Nevím co víc napsat, jsem z toho ještě celý rozklepaný, možná později... Jak už jsem říkal, není to hype co se týče kvalit filmu. Hype ohledně umístění v žebříčcích Imdb a vsude jinde však snímku neprospěje ale spíše ve výsledku ublíží. Je to škoda, protože si to nezaslouží. Nej scéna? Ano, zprofanovaný trik s tužkou pobavil, ale top je pro mě Joker vycházející z nemocnice - ohromující! Civěl jsem ještě dlouho s otevřenou pusou. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Noc býva najtemnejšia pred úsvitom.“ Dávam "len" 4*, pretože jednotka sa mi predsa len páčila viac (hoci paradoxne Temný rytier je kvalitnejší a vyladenejší a pojednáva o vážnejších veciach). Sequel je zbytočne dlhý, čo mu umožňuje (načo je to ale dobré?) odvádzať divákovu pozornosť od hlavnej dejovej línie (príbeh dvoch trajektov a pekná, ale neveľmi dôležitá hongkonská odbočka - k danému svedkovi sa určite dalo dostať aj inak, na strane druhej to Batmanovi umožňuje cestovať po celom svete, čo v komiksoch, na rozdiel od filmov, robí bežne). Kým na takéto "blbosti" si Nolan našiel čas, na dôležité veci nie. Niektoré kľúčové okamihy ostávajú nedokončené (korupcia v Gordonovom zbore, konce záporných postáv: Maroni, Lau atď.). Akčné scény sú priemerné (sonarová akcia v mrakodrape je natoľko nezrozumiteľná, že som ju poriadne nepochopil ani po troch reprízach, dosť to ale vylepšuje prepad policajnej kolóny). Škrabance na hladkom povrchu vytvára aj veľa čudných náhod (čo by sa stalo, ak by väzeň ovládač hodil tak nešikovne, že by sa mu ho nepodarilo vyhodiť do rieky? Mne by sa to určite stalo!). Nolan sa nebolí likvidovať postavy, aké sa v bežnom hollywoodskom filme nelikvidujú. Faktom je, že Temný rytier je vynikajúci komiksový veľkofilm s myšlienkou. Nebojí sa polemizovať o dobre, zle a veciach medzi tým. Ponúka sériu kultových scén (ceruzka) a tvrdých hlášok („Prečo si taký vážny?“, „Ten to už asi nerozchodí.“). Strhujúcim vrcholom je mrazivý magor Joker nepredívateľného Heatha Ledgera a jeho desivé monológy, ktorými sa nám pokúša ozrejmiť svoj zrod. V tomto smere sa Nolan inšpiroval kultovým Kameňákom, kde Joker tiež povie o svojom pôvode a následne to spochybní s tým, že možno to celé nakoniec bolo inak. Z Kameňáku si Nolan berie inšpiráciu aj čo sa týka komplikovaného vzťahu Batman/Joker. Aj v jeho filme sa obaja muži  navzájom potrebujú, nejedná sa o klasických nepriateľov. Okrem Kameňáku sa Nolan inšpiroval tiež skvelou noirovkou Dlhý Halloween pojednávajúcou nielen o vojne Batmana s mafiou, ale tiež o zrode Two-Facea. Režisér stvoril množstvo pozoruhodných momentov (Joker odchádzajúci z nemocnice, Alfrédove spomienky na vojnu o tom, že niektorí pošukovia nemajú logické motívy, ale proste len chcú vidieť svet v plameňoch). Mimochodom, všimli ste si, že je tu ukrytá jedna scéna, v ktorej je Joker bez mejkapu? Kino Považan NMnV 2008 ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Absolutně geniální dílo, které se významně otisklo do filmových análů a které opět posunulo kontinuálně (nikoliv zlomově, Temný rytíř nic „nového" nepřinesl) blockbusterové hranice. Několik poznámek na krabičkách od sirek: ____ 1, I když Joker, tematizující otázku sv. Augustýna „unde malum?“ („kdo do mne vložil zárodky zla?"), nemá minulost (tedy vlastnost, ze které se chce vymanit Batman odchodem ze scény), ani plány (vlastnost Harveyho, později relativizovanou), a tím oba soupeře převyšuje, jelikož se chce jen bavit, tak přesto je anarchistický Joker zasazen do striktně neanarchistického kauzálního filmu příčin a následků. Ale očividně mu to nevadí. A divákovi taktéž ne. Ale je to paradox. ____ 2, Temný rytíř ukazuje, že v dnešním mediálním světě hyperrealit tvoří samotné sledování filmu jen nepatrnou část zážitku. Stěžejní jsou akty před-filmem (development, trailery, virální reklama, utváření horizontu očekávání, načtení komiksů, znalost Batmanovských předobrazů) a po-filmu (čekání na Oscary, teoretické analýzy a kulturní glosy, sledování ratingu a umístění filmu na databázích). ____ 3, Zatímco se Nolanův předchozí film, Dokonalý trik, vyznačoval nespolehlivým vyprávěním a balamutil diváka, Temný rytíř díky komplikované fabuli (příběhu) musí poskytovat divákovi náskok a řadu vodítek, aby si mohl příběh v klidu poskládat. Kupříkladu tehdy, když na sebe Harvey bere podobu Batmana, nebo když Batman cestuje do Hongkongu (a divák „ví“, zatímco Lau „neví“). Takže ve výsledku je divák napřed před postavami, ale vypravěč (respektive film) má navrch před divákem. ____ 4, Styl , tj. zvuk, střih a kameru – co snímá (prostor před kamerou) a jak to snímá (švenk, zdvih, nájezd, podélná jízda, jeřáb, kombinovaný pohyb) – neopisuje Temný rytíř z módní bourneovské trilogie, nýbrž z trilogie matrixovské. Problémem jsou častá narušení oněch neviditelných procesů, jimiž je film utvářen, a vytrhnutí diváka z příběhu přechody mezi scénami, což sice místy zachraňuje hudba (protože hudba ve filmech sceluje dva sousedící záběry), ale ve většině případů Nolan striktně vyklene závěr (akční) scény a ihned poté střihne na dialog nebo ptačím pohledem na Gotham vše utne. To je jedna z výzev kinematografie do budoucna: jak točit filmy skutečně kontinuálně a beze švů a nesekat děj mezi akci a dialogy. Jeden ze způsobů tkví v paralelních vyprávěních, jak ukazuje Speed Racer, a koneckonců i Temný rytíř v řadě sekvencích (pochopitelně to vyžaduje mistrovský scénář a storyboardy) – za (i) kolem Jokera ve vězení a dvou unesených či za (ii) na konci, kdy se přestříhává mezi budovou a tankery. Na druhou stranu je akce neředěná, realistická (jen jedna zpomalovačka) a mistrovsky natočená a ozvučená. ____ 5, Kamera nabízí několik výborných kompozic. Za (i) na začátku při loupeži couvá a sleduje klauna A, poté ji do záběru vběhne klaun B, jenže ten scénu opustí a kamera se navrací (vše v jednom záběru) ke klaunovi A. Nebo (ii) spousty decentralizovaných záběrů, kdy akce uhýbá doleva a kamera jde doprava. Kupříkladu helikoptéra je ve středu, poté se namotá do lan a směřuje doleva, ovšem (dokumentaristické) kameře trvá zhruba jednu sekundu, než si toho všimne. Nebo (iii) rozhovor kolem Nataši. Kamera se zde střídavě pohybuje po a proti pohybu hodin a krouží kolem čtyř hovořících, záběry do obličeje (konvenční formule záběr-protizáběr) používá až u konce. ____ 6, V Hollywoodu se mluví o zrychlování střihu, jenže už třeba film Až na krev si vyloženě liboval v dlouhých a nepřerušovaných záběrech, a stejně tak Nolan, který stříhá jen tehdy, když je potřeba, a to i v akčních scénách. Vyložený opak epileptiků jako Bay (který potřebuje v Transformers na vzlet stíhačky 20 záběrů) nebo T. Scott, kteří ale za klipařinu často schovávají neschopnost vyprávět, respektive horší scénář. Z jejich filmů se tudíž často stávají pouhé atrakce. ____ 7, Mizogynie Temného rytíře je až zarážející. V Hollywoodu obvykle platí, že část příběhu slouží mužům a část ženám. Ne tak tady, kde vše je zúženo na chlapský boj a se ženami se mluvit odmítá (mafián Salvatore Maroni na diskotéce), zabíjejí se, jsou mláceny (Ramirézová na konci), je jim vyhrožováno (Rachel na party), slouží jen jako pouhý katalyzátor citového vydírání (Barbara). ____ 8, Temný rytíř nabídne zhruba deset vtípků, ovšem žádný z nich netlačí na pilu a je chytře umístěny, a dokonce i patetické scény jsou za (i) pozvednuty důvtipnou kompozicí (Barbaru sledující Batman, kterého sleduje zase syn Gordona), nebo (ii) přehlušeny kompozicí audivizuální (závěr, kdy je vysvětlována synovi úloha Batmana). ____ 9, Filmové herectví náleží k těm prozatím nepříliš důkladně prozkoumaným oblastem kinematografii a vyloženě argumentovaný rozbor hereckých výkonů přesahující vágní dojmy a výkřiky lze nalézt obtížně. Přesto jistá definice existuje: Čím více vnímáte fiktivní postavu a čím méně osobu herce, tím lepší výkon je podáván. Chci tím říct, že za celých 152 minut jsem ani jednou neviděl Heatha Ledgera a ani jednou na něj nepomyslel a vnímal pouze stanislavského, non-brechtovského Jokera, před kterým se musí sklonit i metonymický Javier Bardem aka Anton Chigurh z opusu Coenů, jemuž splácí dluh mince si oblíbivší Harvey Dent. ____ 10, Dále je třeba vyzdvihnout nečernobílou psychologii a propojení ústřední trojice v ekosystému Gothamu, do kterého umístil scénárista Nolan mazaně všemožný paradigmata současnosti (sociologický nominalismus, terorismus, logoterapii, město jako soubor znaků). ____ 11, Ačkoliv celý film pracuje s kompletní hloubkou pole (ostré je to vzadu i to vpředu), v několika případech izoluje obraz snímané herce od prostředí, ve kterém se nalézají, a to pomocí minimální hloubky ostrosti. Jako by herci vystupovali z obrazu (nepodstatného „prostředí") a stávali se klíčovým bodem. Toto nastane za (i) při rozhovoru Batmana s mafiánem poté, co ho hodí z výšky, nebo za (ii) u dialogu Two-Face s psychopatickým schizofrenikem, který chtěl spolu s Jokerem zabít starostu. ____ 12, A v neposlední řadě dává Temný rytíř hlasitě najevo, že je načase odhodit stereotypní představu o Hollywoodu coby maligním západním imperialistickém hegemonovi a přežitý dvojí metr komerce / art zavřít definitivně do almary. Protože Nolan a kol. nezrealizovali nic jiného než nejdražší umělecký film všech dob. () (méně) (více)

Galerie (481)

Zajímavosti (264)

  • Z celkové 152minutové stopáže je na IMAX kamery natočeno 37 minut. (gurmanfilmu)
  • Při scéně, kdy Batman (Christian Bale) zastaví kamion s Jokerem (Heath Ledger), chtěl režisér Christopher Nolan použít co nejméně počítačových efektů, a tak byl pod návěs kamionu umístěn obrovský píst, který byl poté počítačově odstraněn. Situaci zachycovalo najednou 7 kamer. (cpt.Lachtan)
  • Jokerova (Heath Ledger) minulost byla po celou dobu filmu zahalena tajemstvím. Jedna z teorií říká, že Joker byl bývalý voják trpící posttraumatickým syndromem. Vysvětlovalo by to jeho vztek a nechuť k vládě a řídícímu systému v Gotham City, která byla ve filmu mnohokrát zmíněná. (cihlenka)

Související novinky

Batman se blíží k půlmiliardě

Batman se blíží k půlmiliardě

14.03.2022

Druhý týden v kinech a chválený komiksový snímek The Batman už se pomalu ale jistě blíží k půlmiliardě dolarů z celého světa. Film o druhém víkendu zaznamenal jen 42% propady, díky čemuž si v… (více)

Nový Batman bude rekordně dlouhý

Nový Batman bude rekordně dlouhý

21.01.2022

Těšíte se na chystaný snímek The Batman od režiséra Matta Reevese (Válka o planetu opic)? Pak vás možná potěší zpráva, že si pro vás tvůrce vydupal u studia zatraceně tučný kus stopáže. Snímek totiž… (více)

Willem Dafoe jako Joker?

Willem Dafoe jako Joker?

19.01.2022

Herec Willem Dafoe (Spider-Man: Bez domova, Maják, Vražda v Orient expresu) dlouhé roky poslouchá ze všech stran, že by byl perfektní volbou na postavu Jokera. Batmanův arcizáporák a jedna z… (více)

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

09.01.2022

Jonathan Nolan, bratr slavnějšího Christophera Nolana a zároveň zkušený televizní veterán, jenž má na kontě věci typu Lovci zločinců nebo v titulku zmiňovaný Westworld a rovněž pomáhal psát scénáře k… (více)

Reklama

Reklama