Reklama

Reklama

Třicet případů majora Zemana

(seriál)
  • Československo Tridsať prípadov majora Zemana (více)
Československo, (1974–1979), 36 h 26 min (Minutáž: 52–91 min)

Předloha:

Oldřich Železný (povídka)

Hrají:

Vladimír Brabec, Rudolf Jelínek, Miloš Willig, František Němec, Ladislav Mrkvička, Vladimír Ráž, Josef Větrovec, Emil Horváth ml., Renáta Doleželová (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(30)

Seriál detektívnych príbehov zo života českej spoločnosti. V časoch pre mnohých pamätníkov dávnej, ale tiež i nie až tak veľmi vzdialenej minulosti, mal zločin mnoho podôb, no len jedného spoločného nepriateľa... Legendárneho českého kriminalistu Jana Zemana (Vladimír Brabec) – výnimočného muža, ktorý sa vďaka obdivuhodnej húževnatosti a vytrvalosti vypracoval v podstate z nuly až na majora Zboru národnej bezpečnosti (ZNB). (TV Dajto)

(více)

Recenze (880)

monolog 

všechny recenze uživatele

No jo, je to propaganda. Jak poleno, ale když se nad tím zamyslíte, každý film nebo vůbec jakýkoliv pořad nebo tv projekt je propaganda něčeho. Občas lepšího, občas horšího, ale vždycky propaganda. Za lepší životní prostředí, za svobodu, propaganda školy hrou, za Ameriku jako pravlast svobod, za lidskou přirozenost, za právo dělat si co chci občas dovedené až do absurdity. Každé dílo je pramenem o době svého vzniku. A jako takové ho taky musíme hodnotit. V hodnocení filmů a seriálů nezáleží na tom, jestli komunisti byli ve skutečnosti hodní strejdové nebo zlí zmetci, ale na tom, jestli film posloužil svému prvotnímu účelu, jestli nás pobavil a nebyl dějově hloupý. Účely jsou samozřejmě různé, někde pobavit, někde přinutit zamyslet, někde zrelaxovat a někde posloužit režimu. Tento seriál má samozřejmě hlavně posloužit režimu, ale i tak se tam občas najde pár zajímavých věcí. Ten seriál se mi jako celek nelíbí, ale některé díly jsou podle mě opravdu dobré. A to hlavně ty, kde vyšetřují nějakou vraždu apod. Které nejsou spojené s protikapitalistickými žvásty a politikou (alespoň ne tak okatě, jako jinde). Díly, které považuji za hodně dobré:15, 17, 26, a tyhle za obstojné: 6, 10, 13. Jinak to obvykle nestojí za moc, ale tyhle se mi líbily. Je jedno, jestli si pravdu upravili podle svého, stačí se podívat, jak si dneska kdokoliv upravuje děje filmů podle skutečnosti. Nechci to obhajovat, tuhle dobu jsem skoro nezažil a to co jsem zažil si moc nepamatuju, ale přesto i tady se dají najít díly, které stojí za víc než odpad. Přesto ale víc jak dvě hvězdy nedám, protože na 30 dílů je šest dobrých a bez politiky hodně málo. A ještě něco. Díl Studna jsem viděl při poslední repríze před revolucí, mohlo mi být tak pět, nevím přesně kdy to dávali a pamatuju si to dodnes. Myslím, že ten kousek je opravdu nejlepší. A ještě, jen tak mě napadlo, jestli tenhle seriál Sequens nenatočil proto, aby si dál mohl točit, co chtěl. Chápete, prostě udělat tohle, aby se vlk nažral a koza se dala dál dojit. A poslední věc, vzdávám hold Petru Čepkovi za odmítnutí hrát v tomto seriálu. Musela to být neuvěřitelná odvaha, přestože velmi sebedestrukční. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Za socialismu chránil Honza Zeman (v různých hodnostech) můj klidný spánek před imperialistickými agenty, živly rozvracejícími republiku i obyčejnými kriminálníky. Dnes se o mne již nikdo takto svědomitě nestará a proto spím s jedním okem otevřeným a nabitou brokovnicí pod polštářem. Co se týká historického lhaní (oblíbená forma pohledu na dějiny očima amerických filmařů), tak předsametový a posametový pohled na jednotlivé případy se liší natolik radikálně, že mne životní zkušenost nabádá opatrně hledat pravdu někde uprostřed. Vzhledem ke zdejšímu častému topení Honzy v odpadech jsem si chvíli pohrával s myšlenkou pětihvězdičkového hodnocení, ale nakonec jsem zvolil jsen lehce nadhodnocenou trojčičku. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Studna: Musela to být strašná, temná doba, ten osumašedesátý, když natolik zamávala s dosud šťastným, zdravým národem, že se z něj přes noc stal národ ustrašených lhářů, že ještě po roce se pomocníci VB bojí o život, že už v tom následujícím roce lidé mluví o loňsku výslovně jako o "osumašedesátém". Zeman poučuje místního fízla o tom, že musíme tomu strachu vzdorovat, překonat ty "nesmysly a zmatky" osumašedesátého - to je myslím vrchol celého seriálu. Tomu také odpovídá elegantní revolucionářské soudružské tykání, jímž Maštalíř Zemana okamžitě konspiračně oslovuje. Horší je to s pokusy o lidový kolorit, tady Sequens obzvlášť trapný. Logika kriminálního případu samozřejmě není tak důležitá, vždyť už ze samotné původní výpovědi mladého Brůny muselo být i zrádci Stejskalovi (natož Zemanovi) jasné, že takhle (včetně stromků) to proběhnout prostě nemohlo, kbelík nekbelík. S logikou jednání si starosti nedělali v žádném díle (co jsem od dětství znovu viděl), hraje se přece na jinou strunu. Většina dílů je sice chytlavá, ale hloupá, až to bolí, celý seriál je pak nehoráznou urážkou obětí fašistického teroru KSČ (v tomto ohledu je celý seriál opravdu pozoruhodnou učebnicí dějin boševické moci v Československu). K adekvátnímu hodnocení viz Radek99 nebo Marigold. Já dávám jednu za kultovního otce Brůnu (a za kultovní hlášku "Toho večera byl otec poněkud neklidný", která, jak správně upozorňuje Ony, neexistuje). Druhá je za Chosého Lábuse z Mimiker a jeho nedostižný Bič Boží (pozdější adaptace zde: http://www.youtube.com/watch?v=ALU1VVDPSzs, zbásnění a zhudebnění Studny např. zde: http://ulozto.cz/xTLQUiQ/new-kids-underground-studna-mp3). (nový komentář: Perotinus)! ()

Oskar odpad!

všechny recenze uživatele

Major Zeman bude vždycky ožehavé téma a dobře vím, že po tom, co napíšu, můžu očekávat stržení nějakých bodů a příchod dalších velmi sprostých mailů. Takže hned zkraje píšu, že následujícími větami nechci nikoho omlouvat a z jmenovaných dělat oběti. Jen se chci pokusit přesměrovat všeobecnou zášť správným směrem. Hrubě se mi totiž nelíbí hromadné plivání na Vladimíra Brabce a některé další herce, zvlášť, když se vztahuje i na jejich "mimozemanovskou" práci. Ať už s tím kdo souhlasí nebo ne, herec je pouhý interpret cizích myšlenek, nájemní síla, která si těžko může vybírat s kým a na čem spolupracovat, zato si odmítnutím může zavařit život mnohem víc než někteří jiní umělci. Dobře vím, že někteří herci tento argument používají jako alibi, ale to není tento případ. Vladimír Brabec je ikonou seriálu a ať už jeho účast považujeme za morální selhání nebo ne, myslím, že nic ho nemohlo ztrestat víc než toto doživotní (a asi i posmrtné) stigma. Jméno si nezměnil, obličej nepřeoperoval, chodí po ulici a žije s tím, že kdykoli potká někoho, kdo si potřebuje zchladit žáhu, poslouží mu jako snadný terč. A že proti tomu nemůže říct ani popel. Nemuselo se to stát. Jiří Sequens chtěl do role Zemana obsadit svého dvorního Radka Brzobohatého, což neprošlo kvůli jeho "škraloupu" jménem Ucho, takže směl hrát jen menší a zápornou roli agenta Bláhy. Stojí ale za pozornost, že Karel Kachyňa původně obsadil do Ucha právě Vladimíra Brabce, který to nehrál proto, že před natáčením skončil v nemocnici. Jako náhrada byl po ruce tehdejší manžel Jiřiny Bohdalové. Radoslav Brzobohatý je dodnes považován za výborného herce (to nezpochybňuji), protože hrál v trezorovém filmu, což v očích veřejnosti maže i fakt, že pak hrál ve spoustě ideologicky poplatných filmů a seriálů, které se narozdíl od Zemana nereprízují. Budiž. Vladimír Brabec je naproti tomu považován za prorežimního zaprodance, jemuž ministerstvo vnitra zajistilo blahobytnou existenci (snadno vyvratitelný nesmysl), což v očích veřejnosti maže fakt, že byl už dávno před Zemanem jedním z pilířů Národního divadla, jehož bravurnímu a kultivovanému projevu v klasickém repertoáru a konverzačnímu mistrovství se jiní ani nepřiblížili. Z toho, že nebýt té zvláštní rošády, mohlo být vše opačně, vidíte, jak absurdní je vinit herce, kteří o sobě zřídkakdy rozhodují. Je to pláč nad špatným hrobem. Zatímco si rozvášněná lůza kompenzuje vlastní bezvýznamnost lynčováním pana Brabce, skuteční "pachatelé" (tedy autoři) zůstávají v závětří nikým neatakováni a nepoznáváni a hodují na bohatých tantiémech, které za tehdejší "zásluhy o výstavbu" dodnes dostávají s každým zreprízovaným dílem. Vaří se mi krev v žilách, když si přečtu, jak nějaká méněcenná nula kádruje lidi, kterým nesahá ani po kotníky a dělí je na "slušné" a "neslušné" podle toho, zda hráli v tomto paskvilu. Bez ohledu na to, zda ti "slušní" vůbec dostali nabídku a proč to ti "neslušní" vzali. Vladimír Menšík živil pět dětí a bral úplně všechno, tedy i Zemana.Znamená to, že nebyl slušný člověk? Byl by slušnější, kdyby kdyby si hrál na hrdinu a ohrozil tím jejich existenci? Je neslušný Josef Abrhám, který se zastával perzekvovaných kolegů z Činoherního klubu, jen proto, že hrál v Majoru Zemanovi? A když pánové Brabec, Jelínek a Němec hráli estébáky, znamená to snad, že jimi byli? Když někdo hraje vraha, znamená to, že tím schvaluje zločin? Žere Anthony Hopkins lidi? Pije Gary Oldman lidskou krev? Kolik lidí podřízla Helena "Zavřiočibrouku" Růžičková? Ostatně, odmítnutí této státní zakázky mělo silně individuální důsledky. Třeba Zdena Hadrbolcová svůj scénář vrátila, děsila se, co se jí stane, a nestalo se nic. Naproti tomu Petr Čepek se statečným odmítnutím dostal do velkých problémů, protože posloužilo komunistům jako záminka, proč mu konečně načas zatnout tipec. Jsou to herci, na kom si kritici a zakomplexovaná část veřejnosti léčí své mindráky, protože jako maňáskové jsou vidět. Narozdíl od rukou, které je vedly. Pokud tedy někdo cítí potřebu uchylovat se k normalizační propagandě jako k českému Hyde Parku, křičte, prosím, správným směrem. 0% () (méně) (více)

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kdo vám prodává narkotika?! Stejně, jako u MALÉHO PITAVALA se seriál inspiruje případy podle skutečných událostí. Tím tady ale veškerá spojitost končí. Jednotlivé zápletky jsou totiž překroucené na poptávku tehdejšího totalitního režimu (na což upozorňuje i vydavatel DVD) a mají budit dojem perfektně fungujícího socialistického zřízení (což je samo o sobě unikátním nesmyslem). Taková Štvanice, Vrah se skrývá v poli či Klauni - jsou opravdu nechutné díly. Ale zároveň jsou to atmosférické a vynikající, až hororové kriminálky. Nejlepší epizody seriálu jsou za mě Vyznavači ohně, Strach, Bestie, Kvadratura ženy, Tatranské pastorále, Studna či Mimikry. Něco je na odpad, něco je na pět hvězd. Politiku neřeším (nemám rád komunisty) a dávám vysoké hodnocení, převážně z nostalgie (ne po kumunismu, ale kvůli panu Brabcovi, jehož jsem měl tu čest znát), dále díky fenomenálním hercům ve vedlejších rolích (Vinklář, Kopecký, Menšík, Filipovský, Brzobohatý, Tříska, Abrhám, Prachař a desítky dalších), pro originální hudbu Zdeňka Lišky a též za až filmové zpracování jednotlivých epizod. Relikvie své doby, jenž má svá pro i proti. Tabák dáš?!  ()

Galerie (90)

Zajímavosti (403)

  • Renáta Doleželová (Lída Zemanová), ktorá stvárnila prvú manželku hlavného hrdinu, bola v čase nakrúcania seriálu tehotná. To sa autorom hodilo aj do scenára. (Raccoon.city)
  • Náklady na jeden diel sa pohybovali vo výške 1,3-1,5 milióna korún, záverečné epizódy boli nákladné priamo extrémne, keď každá stála približne 4 miliónov korún (na diely 21., 22., 23., 27. a 28. bol schválený rozpočet 20 867 580 Sk, približne 4 milióny korún na jeden diel). Tým pádom sa dostal rozpočet seriálu na svoju dobu priam na astronomickú sumu niečo cez 58 miliónov Kčs. (Raccoon.city)

Související novinky

Zemřel herec Ladislav Mrkvička

Zemřel herec Ladislav Mrkvička

28.12.2020

Ve věku 81 let po dlouhé nemoci zemřel český herec Ladislav Mrkvička. Známou tvář českého filmu můžete znát například ze snímků Atentát či Dostih, popřípadě pak ze seriálů 30 případů majora Zemana,… (více)

Zemřel Vladimír Brabec

Zemřel Vladimír Brabec

02.09.2017

V pátek večer nás opustil herec a dabér Vladimír Brabec. Nefalšovaná legenda, jíž proslavil kontroverzní seriál 30 případů majora Zemana, odešla ve věku 83 let a své poslední chvíle strávila s… (více)

Reklama

Reklama