Reklama

Reklama

Sanitka

(seriál)
  • angličtina The Ambulance
Trailer
Československo, 1984, 10 h 52 min (Minutáž: 57–60 min)

Režie:

Jiří Adamec

Scénář:

Jiří Hubač

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Zlata Adamovská, Eva Hudečková, Ivana Andrlová, Jiří Bartoška, Petr Kostka, Josef Vinklář, Josef Karlík, Zdena Hadrbolcová, Miroslav Zounar (více)
(další profese)

Epizody(11)

Obsahy(1)

Jsou vždy tam, kde se něco děje. Když je život v ohrožení, přicházejí záchranáři. V jedenácti dílech budete moci sledovat úsilí hrstky obětavých lidí, vyjíždět s posádkami vozů Záchranné služby tam, odkud se ozývá naléhavé volání. Lékaři, ostatní členové posádky vozů Záchranné služby a jejich nejbližší budou vstupovat do vašich domovů: J. Hanzlík (MUDr. Vojtěch Jandera), J. Bartoška (MUDr. Richard Skalka), Z. Adamovská (Eliška Vorlová), P. Zedníček (sanitář Fanda), P. Kostka (MUDr. Mádr), F. Němec (sanitář Evžen), V. Galatíková (vrchní sestra Záchranné služby), T. Juřička (Jarda Jandera), J. Karlík (otec Jandera) a celá řada dalších. (Česká televize)

(více)

Videa (11)

Trailer

Recenze (310)

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Seriál je určený jen pro morálně vyšší a cítící lidi. To je jasné už podle formy hlavního hrdiny, do níž byl ulitý. Vojtěch Jandera má na víc, ale končí mezi sanitáři, kde je jich podobných - co má navíc - než jen na doktora poskytující první pomoc v terénu, takže většina z nich je nespokojená ve svém životě a teskně bere práci, která pro ně není tím původně vysněným postem v medicíně. Jandera jako jeden z mála ale má před očima stále Hippokratovu přísahu, na kterou jiní lékaři už zapomenuli, nebo ji při skládání slibu medicíně složili jen že se to chtělo. Seriál je to tkz. lidský, což je bezesporu jeho největší přednost v nelidské době. (10.3.2011) ()

Vojcl 

všechny recenze uživatele

Další trapný komunistický seriál se silně přehrávajícím Jaromírem Hanzlíkem. Chápu, že tehdy to bylo možná jediné na co se lidi mohli dívat, tak to mělo zákonitě velikou sledovanost, ale dneska už je to k smíchu! Jedna hvězdička za díl s leteckou havárií., na české poměry docela slušně natočené. Ale jinak celý seriál je bída... ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Schematismem vonící, prorežimní, odporný, bolševický výplod, plný propagandy, ostuda Jiřího Hubače. Pročítat zdejší názory a často bezprizorní a stylisticky impotentní komentáře je nanejvýš zarážející a skutečně mě překvapuje tak vyhrocená nenávist, hraničící až s maniakálním honem na čarodějnice. Scénárista a dramatik Jiří Hubač se rozhodně nemá za co stydět, ba naopak. Podařilo se mu vytvořit dějově i obsahově zajímavý příběh ze současného života, jehož hrdiny jsou obyčejní lidé z prostředí záchranné stanice, které už samo o sobě poskytuje dostatek inspirace. Téměř dumasovsky jsou vypointované nejen postavy, ale i zásadní okamžiky seriálu: odchod hlavního hrdiny z prestižní kliniky k záchranné službě, srážka městských autobusů, letecké neštěstí v Suchdole, reakce starého Jandery na smrt milované družky a samozřejmě skon doktora Skalky. Linie kolem politicky nevyhovujícího doktora Mádra má zcela nepochybně svůj propagandistický účel, ale pozornému divákovi nemůže uniknout, s jakou nadsázkou a ironií je celá problematika prezentována. Hovořit v souvislosti se SANITKOU o komunistické propagandě a schematismu je naprosto zcestné a prozrazuje se tím pouze absolutní neznalost většiny zdejších respondentů, kteří se zde s oblibou pasují do rolí samozvaných soudců. Herecké obsazení nabízí sestavu špičkových představitelů tuzemské divadelní, filmové a televizní Thálie (Adamovská, Kostka, Řehoř, Brousek, Nárožný, Zedníček, Dlouhý, Andrlová, Němec, Heřmánek, Pešek a řada dalších). Vedle Hanzlíka a Bartošky bych osobně vyzvedl skvělé uchopení postavy ředitele záchranné služby Josefem Vinklářem; doslova herecký koncert zde odehrává mistrovský Josef Karlík, jemuž patří čtvrtá epizoda s nezapomenutelným znovusmířením se synem. Je-li dnes na režiséra Adamce pohlíženo skrz prsty, je to do jisté míry zaviněno neseriózním přístupem médií k jeho osobě, protože k nováckým estrádám jej dovedla nesmyslná polistopadová štvanice. SANITKA představuje jeden z nejzdařilejších a dramaticky bezchybných seriálů osmdesátých let a jsou-li v něm spatřovány nedostatky, pak se jen stěží lze ubránit (ne)chtěnému srovnávání se současnou fabrikovou produkcí, chrlící takřka bez pardonu zmetky typu Ordinace v růžové zahradě, bezmocně se topící v kaluži podprůměru a kde nezavadíte ani o kvalitně napsaný děj, ani o zajímavé postavy a ani o dobré herce. Tím vším naštěstí disponuje právě Hubačův a Adamcův seriál. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Je-li nejsilnějším místem (celkově typicky manufakturně vyprodukované) Nemocnice na kraji města Klusákova hudba, tak zde je ta popová od "bratří" ORMů tím nejslabším. Není to žádné veledílo, ale přeci jenom je to založené na reálných faktech a doktorskou práci (a dejme tomu i společenskou atmosféru) ukazuje víceméně věrohodně, což je podle mě u mainstreamové produkce podstatný rys. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Těžké hodnocení... Upřímně míněná snaha natáčet civilně působící, reálnými situacemi inspirované televizní seriály, znamená s odstupem času poměrně zvláštní a dosti reálnou reflexi onoho blbého systému. Místy až překvapivě přesně a otevřeně popisují tvůrci běžné mechanismy moci a fungování totalitního systému. Šlendrián, bratříčkování a známosti, neschopní ředitelé a stranický klíč k sortýrování osob, kvetoucí šedá ekonomika, pokřivené vztahy, pragmatismus, podivné nevyslovené společenské dusno, bezútěšnost... nejvíce získá ten, kdo umí ohýbat hřbet, loajálně a servilně poklonkovat mocným a sem tam si i něco vyvzdorovat... Samozřejmě nepřekvapí, že o Pražském jaru není v seriálu ani ta nejmenší zmínka, přestože probíhalo zhruba v době, do níž je seriál situován. Ve skutečnosti by byl samozřejmě Mádr dávno za kopečky, protože v roce 1968 to nebyl žádný velký problém. Ve skutečnosti by ovšem také v žádném případě Mádra nikdo nikdy na počátku sedmdesátých let nepustil na "nějaký ten kongres" do Kodaně. To si soudruzi samozřejmě uměli ohlídat. Obojí je rozhodně nejvylhanější komponentou celého seriálu, přičemž postava emigrovavšího "zrádce Mádra" je nepochybnou úlitbou režimu za možnost, kriticky popisovat všednodenní situace tehdejšího Československa... Sympatické je velmi slušné herectví většiny zúčastněných a občas i překvapivě dobrá kamera. Naopak některé situace opravdu notně šustí papírem, například promluvy ředitele záchranky, scénář působí schématicky, divák se místy nevyhne dosti citelné nudě. Samotnou kapitolou jsou partnerské vztahy, alfa a omega všech českých seriálů z jakéhokoli prostředí. Sorry, ale tolik nečekaných zvratů snad nenajdeme ani v telenovelách. Jediným rozdílem je to, že tyhle působí tak nějak méně utěšeně. Tak trochu podle hesla "za každým rohem číhá nějaká nevěra". Dost často ovšem jde i o slušný doják, nesmírně vhodný ke ždímání kapesníků, natahovaný až běda a tklivě podbarvený "romantickým klavírem Jiřího Maláska XXIV"... Neuvěřitelně otravný a vlezlý je ostatně celý popový hudební doprovod... Suma sumárum. Nemyslím si, že jde o primárně "propagandistický seriál". Komunistické bláboly a občasné úlitby moci v něm samozřejmě jsou dosti citelné, ale neřekl bych, že to byl důvod jeho vzniku. Ne, že by se to úplně dařilo, snaha "diváka vychovávat", stejně jako přílišný zájem o rodinné a partnerské vztahy směřují výsledek kamsi jinam, ale už jen úvodní promluva vypovídají jasně o tom, že to celé bylo míněno jako určitá pocta záchranářům. To se ostatně velmi dobře povedlo v posledním díle. Scéna záchrany po pádu letadla je natočená naprosto skvěle. Kéž by takhle dobře vypadal celý seriál... Celkový dojem: 68% Zajímavé komentáře: flanker.27, sportovec, Radek99 ()

Galerie (154)

Zajímavosti (86)

  • Petr Nárožný, který hraje „tátu Pudila“, milovníka psů, má ve skutečném životě k psům despekt. Oni to poznali a nechtěli k němu. Produkce mu mazala pracovní plášť špekem, zašívala do něj salám, ale ani tak to mnoho nepomohlo. (sator)
  • Záchranná služba, kde se natáčelo, je na Praze 7 v Holešovicích, v ulici Dukelských hrdinů. Scéna v 6. díle s psychopatem na střeše se točila v Praze - Dejvicích, naproti ministerstvu obrany. (M.B)
  • Sanitky mají SPZ s písmeny „ND“ – to je dřívější označení kraje Praha pro nákladní vozy. (sator)

Reklama

Reklama