poster

Návštevníci

  • švédský

    Besökarna

  • anglický

    Visitors, The

Horor

Švédsko, 1988, 104 min

Režie:

Joakim Ersgård
(další profese)
  • Šakalík
    ***

    No vida, tak i Švédové umí dělat docela dobré haunted-house horory. O tomhle filmu jsem nikdy neslyšel, a právě proto jsem se na něj docela těšil. Film jako takový je jak vystřižený z učebnice o strašidelné tvorbě osmdesátých let. Má klasický, pomalý rozjezd, kde se seznámíme s rodinkou, která se nastěhuje do nového domu. Taťka je tak trošku poděs a když navíc začne v domě slýchat podivné zvuky, je soužití s ním už docela o nervy (což mu jeho choť několikrát od plic zdůrazní :-)). Ve druhé polovině filmu dojde i na ta strašidla, i když divák toho pohříchu moc neuvidí. Film se soustředí především na budování napětí a strašidelné atmosféry, což se mu ale nadmíru daří. Dle pravidel žánru vše vyvrcholí docela akční závěrečnou dvacetiminutovkou, která udělá za jinak tuctovou duchařinou povedenou tečku. Celkově se mi tenhle film docela líbil, i když vlastně ničím nevybočuje z průměru.(9.5.2012)

  • Bloody13
    ***

    Další zapadlá haunted-house story, tentokrát ze Švédska. Námět se neliší od ostatních duchařin, ve kterých je přistěhovaná rodinka terorizována vlastním domem. Rozbíhá se to hodně zvolna, do půlky si tvůrci vystačí vlastně jenom s podivnými zvuky z podkroví. Až s příchodem podezřelého muže se pak film pokouší děsit i jinými prvky: dvěma infarktovými momenty a závěrečnou dvacetiminutovkou, kdy se nám bubák představí osobně, bohužel hodně krátce. Švédové tedy dokázali, že jim nejsou cizí ani strašácké příběhy, i když v rámci žánru je jejich zářez spíše průměrný a bez špetky invence.(25.7.2011)

  • dr.horrible
    ***

    Strach z nevideného, zničený rozpakmi z pseudohumoru. Naťahovať to až do konca je fajn nápad, len si treba držať úroveň a nezaoberať sa zbytočnosťami. Vzhľadom na dobu v ktorej film vznikol, mu ale nemám za zlé že sa snažil byť vtipný, len sa tým sám obral o post atmosférickej strašidelnej pochúťky, na ktorý rozhodne mal našliapnuté. 50%(30.8.2013)

  • zelvopyr
    **

    Největší minus filmu je, že hrozně zestárl. Nejen kulisami a strašlivými účesy (to se až stydím, že jsem v roce 1988 už existoval), ale i filmařskou naivitou. Místy jsem si říkal, že film má být komedie. Několik výstupů bylo vtipných úmyslně, např. postava pošťáka existuje nejspíš jen kvůli jednomu extrémně vtipnému gagu. Většina komiky byla ale bohužel nechtěná, to jsme se s přítelkyní několikrát na sebe otočili s pokleslou čelistí a začali se nahlas chechat. Jak pak ale má fungovat nějaké strašidelno :-( Takže co mohu hodnotit pozitivně (krom reklamy na Volvo, které je skutečné mnohoúčelové), to jsou inteligentní dialogy, výměny názorů, které jsou vedeny velmi dobře -- jedovatě, ironicky, logicky, jak by spolu lidi opravdu mluvili -- což v současných zástupcích žánru aby člověk hledal s baterkou a lupou.(1.4.2013)

  • honajz
    *

    Takhle to dopadne, když se do Švédska dostane do kin Shining a Poltergeist, a netalentované místní tvůrce napadne, že si udělají malou, vlastní švédskou verzi. Jenže to by nesměli na úvod dát naprosto nesympatickou rodinku (táta debil s uřvaným hi-fi v autě, máma oči vykulené, jako by měla zácpu, děti - spratci na zabití, z nichž synáček si všechno musí vyřvat, jak později uvidíme), které vůbec, ale vůbec není proč fandit, a nesměli by se hodinu snažit o komedii sem tam mixnutou dramatem, případně drama sem tam mixnuté jako komedií. Pošťák je z jiné planety a škoda, že se v závěrečné scéně neobjevil on, mělo by to hnedle uvěřitelnější vysvětlení. Jinak otec se chová jako debil - prohraje konkurz na klienta, tak musí zůstat doma a připravit nové portfolio, ale místo toho chlastá, až má pocit, že vidí duchy. A místo, aby šel věci na kloub, povolá nějakého podivína, se kterým taky na prd přijdou, a následuje posledních asi 15 minut, kde se opět otec chová jak debil a leze v županu po střeše s těžkým přístrojem. Nakonec se ani nic nevysvětlí (kdo psal deník? proč tam strašá kurňa?). A matka je matkou roku - naštve se na otce, o němž si myslí, že se zbláznil, tož odjede autem někam do pryč, a nechá v baráku s bláznivým otcem i děti, co je jí po nich? A děti! Hele, barák hoří a jedno z nich z toho má bžundu. Ani to druhé nevypadá vyděšeně, zato mamča s taťkou budou mít noční můry evidentně. Jo a režisér byl podle mne homo i sexuál, protože v závěru se sice objeví ladné nohy v županu oblečeného hlavního herce, ale herečka je celý film cudně oblečena od hlavy až po patu, a na nohách má pro jistotu tlusté, bílé ponožky. Jen jednou jí zahlédneme rameno, když spí v kombiné. Horor je to mizerný, protože špatně kopíruje za levný peníz neschopnými tvůrci a herci daleko slavnější vzory, navíc to nemá ani to pozvolné napětí, nějaký přesah, twist, nic. Ale za bláznivého lovce duchů dám aspoň jednu hvězdu.(18.3.2019)