Reklama

Reklama

Temný rytíř

  • USA The Dark Knight (více)
Trailer 1
USA / Velká Británie, 2008, 152 min (Alternativní 146 min)

Předloha:

Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)

Kamera:

Wally Pfister

Hrají:

Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Eric Roberts, Ritchie Coster (více)
(další profese)

Další Batmanovo dobrodružství začíná. Jeho protivníkem je tentokrát záhadný psychopat Joker. Vítanou posilou by se Batmanovi mohl stát nový státní zástupce Harvey Dent, idealistický právník odhodlaný bojovat zejména proti mafiím ovládajícím podsvětí města. Dent chodí shodou okolností s Rachel, kterou Batman, alias milionář Bruce Wayne, také miluje. Čínský obchodník Lau, se kterým Wayne odmítne obchodovat, navrhne gothamským mafiánským skupinám pro jejich peníze bezpečný úkryt v Hongkongu, kam nesahá Dentova pravomoc. Do jednání nečekaně zasáhne Joker, který chce polovinu mafiánských peněz za likvidaci Batmana. Ti to odmítnou. Batman vzápětí Laua unese a dostane z něj jména mafiánů. Dent rozjede velkou akci, podaří se mu však dostat za mříže jen méně významné gangstery. Vzápětí Joker vyhlásí, že každý den zabije jednoho člověka, a bude to dělat tak dlouho, než Batman veřejně přizná svou identitu a nechá se zatknout... (TV Nova)

(více)

Videa (10)

Trailer 1

Recenze (3 885)

Matty 

všechny recenze uživatele

Druhý díl Nolanovy epické kriminální ságy je pojat jako zničující střet přímého, logicky uvažujícího hrdiny s pevnými morálními zásadami a psychopata zosobňujícího chaos, který neuznává žádná pravidla ani schémata (dobrým prostředkem k jejich srovnání je rozdílné pojetí první bankovní loupeže, při které netušíme, oč zde komu jde, a pozdějšího vloupání v Hong Kongu, kdy jsme s plánem naopak předem důkladně obeznámeni). Christopher Nolan oproti tomu přehledná schémata miluje a tak je film navzdory Jokerově nevyzpytatelnosti a skutečnosti, že „gamemaster“ je on (viz např. přepsání úspěšného dopadení z vítězství Batmana na vítězství Jokera, který to takhle chtěl), velmi precizně zkonstruovaný a popostrkovaný vpřed schematickými situacemi (záchrana na poslední chvíli, záměny identit, bomba, která za chvíli exploduje), do nichž jsou postavy víc než čímkoliv jiným tlačeny potřebami vyprávění (takže dělají hloupá rozhodnutí: Batmanova havárie na motorce, policista čekající s Jokerem ve výslechové místnosti). Přestože z filmu občas trčí jeho konstrukce, jde o konstrukci natolik komplexní, že obdiv nakonec převáží nad roztrpčením. Příběhové linie jednotlivých postav jsou úzce propojené, neustále se ovlivňují a vytvářejí mnohovrstevnatou síť s rostoucím množstvím subsvětů (neboť cíle některých postav se mění a tak přecházejí na opačnou stranu, případně si zakládají „stranu“ vlastní), na jejíž upletení by jiní tvůrci, kteří neumějí vyprávět se stejnou úsporností jako bratři Nolanové, potřebovali desetidílný seriál. Upozadění Batmana bych nebral jako nedostatek. Ten film je víc o Gothamu než o temném rytíři. Dialogy jsou sice zbytečně doslovné a nenechávají divákovi prakticky žádný prostor, aby si sdělení filmu odvodil sám (dost otravný je ke konci zejména Alfred, polopaticky nám vysvětlující, co je smyslem Batmana), ale zase nám umožňují hned napoprvé pochopit, o co se tvůrci touhle nadčasovou dekonstrukcí superhrdinského mýtu snaží (jestli máte rádi politické paralely v umění, zkuste si za Jokera dosadit Donalda Trumpa). Temný rytíř má skutečně blíže ke starým (Joker jako zdegenerovaný potomek antihrdinů z Veřejného nepřítele nebo původní Zjizvené tváře) i revidovaným gangsterkám než k moderním superhrdinským filmům. Přestože ale není zběsilou akční jízdou, díky bravurní rytmizaci, navozující zhruba od čtyřicáté minuty, kdy se poprvé setkají všechny klíčové postavy vyprávění, dojem nepřetržité gradace, vám nedává moc šancí vydechnout. Hned úvodní bankovní loupež dává tušit, že Nolan zapracoval na své režii akčních scén (zřejmě pomohla i IMAX kamera, která ho nesvádí k tomu, aby tak zběsile stříhal), z nichž tentokrát většina zaslouží obdiv, ať už pro skýtaný estetický prožitek (Joker vyklánějící se z policejního auta) nebo využití paralelního střihu (byť rozjíždění několika akcí současně k navýšení výsledné intenzity je už v závěru trochu únavné). Jestliže je Temný rytíř zásluhou Nolanových konstrukčních schopností a řemeslné zručnosti výborný film, během scén s Ledgerovým Jokerem nám sledovat něco naprosto unikátního, co do žádných racionálních vzorců a schémat nenapasujete. Herce, který pochopil svou roli a sžil se s ní do té míry, až z toho mrazí. Záblesky geniality. 90% Zajímavé komentáře: DaViD´82, Bluntman, Subjektiv, Gimli, Radko, Faidra, Marius, Lynn, gudaulin, Madison, Niktorius, Gimp, Ajantis, Šakal, Vitason, nash., lakikaki, SeanLSD, Kali4, thunnus, levente, Petike, gicous, curfew77, da-a, sdgda () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

Mocný loutkář Nolan rozehrává tragédii netušených rozměrů, od loupeže až po osudové rozhřešení nedává hrdinům vydechnout, boří dostupné hranice psychiky postav a přes to všechno komiksoví nadšenci po celém světě řičí nadšením, zírají na plátno s očima dokořán a nechávají se pomalu dusit černou příběhovou nití. Gotham totiž pohlcuje tma možná méně jedovatá, než když netopýří muž začínal, ale o to nepředvídatelnější, zrádnější a mrazivější. Šílený smích se neozývá jen z arkhamské léčebny, ale i z bank, mafiánských doupat a všech dalších míst, kde ho není radno slyšet. A přináší zmatek a strach. Proto znovu povstaň, temný rytíři, roztáhni křídla a leť na pomoc těm, kteří mohou podlehnout bezvěrcům a střetni tak svého věčného nepřítele. ()

Reklama

Faidra 

všechny recenze uživatele

V gothamské verzi slabikáře stojí, že Bruce Wayne má tajemství, Batman má pomalu víc imitátorů než nepřátel, Rachel má rozdělené srdce, Harvey Dent má Rachel a Gotham má nového bílého rytíře bez netopýří tváře. Ale tak jako jsou bílí rytíři ohroženi potemněním na každém kroku a nejen proto, že v heraldice rytířům tak blízké bílá rovná se stříbrná a černání stříbra je přirozený proces, tak je lidská duše v každém okamžiku své existence ohrožována pokušením, nad kterým se ne vždy dá po wildeovsku zvítězit podlehnutím, protože nejsvůdněji vonícím pokušením je často nejprovařenější, leč stále bezchybně fungující klišé - nebohá paní pomsta, a každá hra i po odkrytí všech karet ohrožována nevyzpytatelností těch, kteří drží karty v ruce; a jak to vypadá, přebývající žolík, karta proklatě divoká, drží v ruce logiku hry a postupně každého protihráče a přinejmenším z poloviny je věrný svému prohlášení, že není zrůda, je jen v předstihu... protože v předstihu je značném. A Batmanovi, unavenému partiemi zločineckými i soukromými, které už nejdou končit s klidem rutinním a karty z toho nevinit, že mezi ním a ní se propast stále hloubí, nezbývá než spojit síly se strůjcem svého štěstí a doufat, že Harveyho trumfové eso s tváří ukončí hru o lidskou duši Gothamu, a oběma nezbývá než zapomenout na pokusy být rytířem důstojným srdcové dámy - jenže zapomenout na dámu je nejen negalantní, ale někdy též osudově chybné. Stejně jako svět řádu, pravidel, příčin a následků nemá na vybranou a musí klopýtat ve stopách pevně řízené anarchie a nelidsky vychytralého šílenství, nemá na vybranou divák, vlečený jako soumar sourozeneckým duem Nolanových a nucený snášet další nálože hry bez pravidel, otázek bez odpovědí a tempa bez oddechu, další nástrahy vtipálka s jaksepatří prořízlou pusou a další pokusy obstát ve světě různě vybarvených rytířů, dam jejich srdce a komorníků střežících s klidem Angličana bílé i temnější lži, který tak skvěle funguje i po přesazení do našeho světa mafiánů, kmotrů, amerických gangsterů a nelítostných soubojů o psích odpoledních ve špinavých ulicích. A divák to snáší ochotně a rád, protože přinejmenším v mém případě věří tomu, že ve světě, kde jsou touha po spravedlnosti a šílenství často jen dvěma stranami stejné falešné mince, vzdor všem, kteří za místo, kde se nalézá současná kinematografie, označují tu část těla, která se nejdůvěrněji stýká se sedadlem, stále vznikají filmy, které inkriminovanou část těla zarážejí do sedačky ještě hlouběji. I když v mém případě se též lehce distancuje od mánie kolem nesporně oslnivého výkonu Heatha Ledgera a dvoj(troj?)jedinou hvězdou snímku je pro ně výkon Aarona Eckharta a osud státního návladního, který se přesvědčí o tom, že nastavení druhé tváře je pojem značně... dvojznačný a skutečnou hvězdu Heatha Ledgera vidí někde úplně jinde. I still believe in Harvey Dent, but it was nice to know you, Ennis Del Mar... ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Tri mesiace hľadal Hans Zimmer správny tón, vyjadrujúci Jokerovo šialenstvo, zákernosť a zlo. Jednotónový motív, ktorý vyvoláva zimomriavky a spolu s výkonom Heatha Ledgera je rovnako silným aspektom filmu ako všetko ostatné dokopy. Warneri pred pár rokmi dúfali v oživenie ich polomŕtvej komiksovej ikony. Christopher Nolan nesklamal, na základe dobrých ohlasov sa uistil že ide dobrým smerom… a tentoraz sa rozhodol pritlačiť na pílu, dostať nás na kolená a stať sa nie kráľom komiksového filmu, ale noirovej kriminálky s komiksovými koreňmi. Tento film je pre Warnerov náplasťou na komerčnú ranu zo Speed Racera a dlhodobo sa zaradí medzi najvýznamnejšie tituly ich knižnice. The Dark Knight je ešte dynamickejší, vybrúsenejší, temnejší a epickejší než bol Batman Begins. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Každoročne do našich kín dochádza niekoľko filmov s vopred vybudovanou povesťou filmovej udalosti (s malým U, sorry Shy) roka. Ako to už býva, tento hype sa nevyhnutne podpíše na hodnotení recenzentov, filmových fanúšikov i bežných divákov. Avšak v prípade filmu, ktorý sa niekoľko dní po uvedení vyšplhá na prvé miesto v TOP 250 IMDB, v priebehu natáčania zomrie jeden z hlavných predstaviteľov a médiá mu už teraz pripisujú „istého“ Oscara za najlepší mužský herecký výkon, sa nevyhnutne mediálna mašinéria vyzúri omnoho silnejšie a posunie divácke očakávania do oblasti, kde už viacerí nie sú schopní sa na film pozrieť objektívne. Predovšetkým: Dark Knight je výborne zrežírovaný film. Čo od Nolana po Memente, Insomnii či dokonalom Dokonalom triku všetci čakáme a nijak nás to neprekvapí. Ak má Dark Knight s niečím problém, je to koncept „komiksu na novej úrovni“. Paradoxne, až pri DK mi došlo, prečo ma nezobral Batman Begins. Je totiž podobne ako jeho mladší (a už teraz zjavne i úspešnejší) braček príliš „reálny“. Obrazová komiksová zložka a doslova temná atmosféra Gothamu (tak skvelo predvedená v Burtonových Batmanoch) ustupuje čo najrealistickejšiemu vizuálu. Nolan núti divákov sledovať fikčný svet veľmi blízky tomu ich vlastnému, zachovávajúc pritom väčšinu blockbusterových pravidiel (že film nekončí tak celkom happyendom, neberiem za rebéliu, to je len kotva pre ďalšie pokračovanie). A čo je horšie - a v mojom hodnotení to stálo DK tú jednu hviezdičku – je to, že v takto „reálnom“ fikčnom svete Gothamu vedú medzi sebo postavy neskutočne tupé prvoplánové - a čuduj sa svete - komiksovo patetické dialógy a niektoré scény sa doslova pýtajú do telenovely. Takto potom celá snaha vystavať DK ako „brutálne vážnu drámu“ (© by Tommy987) nevychádza celkom podľa predstáv autorov vďaka nehomogénnosti komiksových a realistických prvkov. Herci odviedli svoje vskutku na jednotku, až na také maličkosti ako Baleov „zožral-som-klince“ zvonivý hlas. Napokon mi nedá nevyjadriť sa k „oscarovskému“ výkonu Heatha Ledgera ako Jokera. Nehovorím, že je zlý, ak však skutočne plešouna získa, bude to skôr „mali sme ťa radi“ ocenenie, než ocenenie za výborný výkon. Skrátka, prihrbenie, maska, priteplený hlas, olizovanie a občasné výbuchy zúrivosti sú fajn, avšak okrem nich o Jokerovi neviem nič. Podobný pocit som mal z Jacka Sparrowa, lenže Johnny mal uľahčenú prácu tým, že šlo o o komediálnu postavu a dobrodružný žáner. Dark Knight je výborný film, len je potrebné pripustiť, že nie je dokonalý a miesto najlepšieho filmu všetkých čias beriem ako veľmi zlý vtip. 8/10 ()

Galerie (481)

Zajímavosti (264)

  • Právé jméno Two-Face bylo v komiksech původně Harvey Kent. Kvůli obavám, že bude nesprávně spojován se Supermanem, byl přejmenován na Harvey Denta. (Mikahu)
  • Sám Sir Michael Caine (Alfred) prohlásil, že Heath Ledger byl lepší Joker než jeho předchůdce Jack Nicholson. "Jack byl jako klaun mírně podlý, možná spíš jako strejda zabiják. Mohl být vtipný a dokonce vás i rozesmál. Kdežto Heath oproti Jackovi zahrál bláznivého psychopata. Heath je hrozně milý člověk, proto je jeho Joker ve filmu daleko větším a pekelnějším zjevením." (cihlenka)

Související novinky

Batman se blíží k půlmiliardě

Batman se blíží k půlmiliardě

14.03.2022

Druhý týden v kinech a chválený komiksový snímek The Batman už se pomalu ale jistě blíží k půlmiliardě dolarů z celého světa. Film o druhém víkendu zaznamenal jen 42% propady, díky čemuž si v… (více)

Nový Batman bude rekordně dlouhý

Nový Batman bude rekordně dlouhý

21.01.2022

Těšíte se na chystaný snímek The Batman od režiséra Matta Reevese (Válka o planetu opic)? Pak vás možná potěší zpráva, že si pro vás tvůrce vydupal u studia zatraceně tučný kus stopáže. Snímek totiž… (více)

Willem Dafoe jako Joker?

Willem Dafoe jako Joker?

19.01.2022

Herec Willem Dafoe (Spider-Man: Bez domova, Maják, Vražda v Orient expresu) dlouhé roky poslouchá ze všech stran, že by byl perfektní volbou na postavu Jokera. Batmanův arcizáporák a jedna z… (více)

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

09.01.2022

Jonathan Nolan, bratr slavnějšího Christophera Nolana a zároveň zkušený televizní veterán, jenž má na kontě věci typu Lovci zločinců nebo v titulku zmiňovaný Westworld a rovněž pomáhal psát scénáře k… (více)

Reklama

Reklama