Reklama

Reklama

České století

(seriál)
  • angličtina Czech Century
Trailer 3
Česko, (2013–2014), 11 h 11 min (Minutáž: 65–83 min)

Hrají:

Daniel Landa, Jiří Vyorálek, Luboš Veselý, Jan Budař, David Novotný, Martin Finger, Miloslav Mejzlík, Martin Stránský, Monika A. Fingerová, Jaromír Dulava (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(9)

Obsahy(1)

České století je otevřenou sérií autorsky zpracovaných televizních dramat, která se vracejí ke klíčovým událostem českých dějin z pohledu jejich hlavních aktérů. Televizní cyklus, vytvořený podle scénáře spisovatele Pavla Kosatíka, nabídne nezvyklý pohled na mezní okamžiky moderních dějin naší země od roku 1918 do roku 1992. V každém z devíti dílů se zaměří na jedno datum a klíčové aktéry, jejichž tehdejší rozhodnutí měla mít osudové důsledky pro celý národ, i pro ně samotné. Každý hráč měl v rukou nějaké karty a rozhodoval se, jaký trumf vynese. Autoři Českého století nehodnotí, jestli šlo o dobrý, nebo špatný tah, spíše je zajímá osobní příběh „národního" aktéra své doby. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele fabecc1222 k tomuto seriálu (10)

České století (2013) 

České století je v našich končinách dá se říct unikátním počinem. Nepamatuju si, že by tu byla jiná takováto snaha o opravdu reálné, až dokumentární znázornění naší historie. Pavel Kosatík jako scénárista je tu opravdu muž na svém místě a brilantnímí dialogy se postaral o nejednu bezchybnou dialogovou výměnu. Robert Sedláček si tu osvojuje svůj koncept "mluvících hlav" kdy mu k celé scéně stačí posadit herce na místo a nechat mluvit...a ono to funguje. České století totíž není jen příučkou dějepisu, kterou můžete s klidem pustit dětem ve škole, ale také seriálem, kde spousta herců odehrává své životní role a vystřelila takového Jiřího Vyorálka směrem k dalším rolím. Já si žádám VÍC a VÍC takovýchto projektů, které zaujmou jak po historické (dějové) stránce, tak i po filmařské (herecké). ()

Veliké bourání (1918) (2013) (E01) 

Už v prvním díle si určitě povšimnete specifického Sedláčkova režisérského stylizování - Mluvící hlavy. Pro někoho úmorně dlouhé scény a dialogy, plné filozofických obratů a životních pravd. Kosatík však ukazuje, že i v tomto množství dialogů dokáže zkušeně manévrovat, a krom učebnicě dějepisu dostáváte i spoustu výborných dialogových výměn (Donutil - Huba a spousta pravd o mnohonárodnostních státech; Příjezd Masaryka do domoviny; Huba - Navrátil a prozření o skutečném nebezpečí zevnitř). Martin Huba tu předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů, a jeho stylizace do Masaryka je výborné i díky precizní práci maskérů. Pochopitelně, nelze být nekritický, výprava není asi taková, jakou by si to zasloužilo, a to, že všichni napříč světem mluví jedním jazykem, je takové filmařské klišé. ()

Den po Mnichovu (1938) (2013) (E02) 

U tohoto dílu ještě více zamrzí viditelně nízký rozpočet, a někdy až do očí bijící TV zpracování, protože tato tématika nabízí prostor i pro větší scény a velkolepější obrazy, ale nedá se svítit. Tam kde tvůrci nemohli rozhazovat, tam opět museli nahrazovat precizně napsanými dialogy, a slovními výměnami, kterým tady jasně vévodí mač mezi "Šachistou" Benešem a "Boxerem" Moravcem. Dny po Mnichovu jsou z politického hlediska určitě jedny z těch nejtěžších v naší historii. Co bylo správné, co mohlo být jinak, co se mělo udělat, co se neudělalo, to je věc názoru, a pro plné pochopení je asi třeba více, než jen jedna epizoda. Což je i vidět, Moravec nedostane tolik prostoru, aby se mohla naplno rozjet jeho kolaborace, a ta je tak jen načrtnuta v závěru. Martin Finger vytahuje jednu ze svých nejlepších rolí, díky maskérům i v brilantní podobě na E. Beneše, a i Daniel Landa v rámci svých hereckých možností ukazuje, že by se mohl ukazovat více. ()

Kulka pro Heydricha (1941) (2013) (E03) 

Zatím asi nejslabší díl, kdy se tvůrci snažili znárornit co nejvíc, a co za největší časový okruh, a tak ve výsledku ukázali vlastně hrozně málo, protože materiálu by bylo na celou sérii, a narvat to do jednoho dílu takto obšírně prostě nešlo. Takže se hodně skáče, vidíme Beneše jednat s Brity, a najednou konec války, a Beneš někde mimo záběr uzavřel dohodu s Ruskem. Potěšilo klasicky herecké obsazení a pestré dobové dialogy, znázorňující atmosféru exilové vlády, kdy jak vidíme, politika byla prostě vždy a všude, a stejně tak prosazování svých zájmů, pravd či metod. Zajímavá figura Františka Moravce, viditelně zapálený vlastenec, který by se nebál jít přes mrtvoly. ()

Všechnu moc lidu Stalinovi (1948) (2013) (E04) 

Jak řekl sám Beneš, někde se stala chyba, ale kde?...V rámci odklizení Němců a zabezpečení bezpečnosti ČSR se uzavřela spolupráce s SSSR, které Se neSeSeRe, a to byl vlastně počátek konce republiky, jak si jí Beneš, Masaryk a další stvořili a mysleli, že se bude rozvíjet. Nástup Komunistů k moci nezačal v roce 1948, ale už dříve, jak sami mocipáni Gottwald, Zápotocký, Slánský (v jednom malém monetu vyjadřující určitou pochybnost nad Gottwaldem, který chtěl tu MOC). Gottwald je tu vykreslen jako bravůrní politik, s detailně naplánovanou taktikou převzetí moci, kdy měl veškeré tahy promyšlené, a šachistu Beneše a další hráče měl přečtené úplně do morku kostí. Ačkoliv se díl odehrává jen pár let od předchozího, tak se tvůrci rozhodli k tomu, že přeobadí Beneše, zřejmě, aby zvýraznili to, jak za těch pár let zestárl, vlivem různých zdravotních problémů, které ho potkali. Jan Novotný předvádí taktéž velmi dobrý výkon, ale na Martina Fingera to nemá. Na druhé straně máme v tomto díle poprvé na větším prostoru Jiřího Vyorálka, jehož Kléma je pro něj dozajista zatím životním rolí, a jednou z nejlépe zahraných rolí v této sérií. ()

Zabíjení soudruha (1951) (2013) (E05) 

Tenhle díl je v něčem jiný, než dosavadní díly. Není to souboj ideologií, ale vidíme tu postupný úpadek dvou charakterů a jejich pozvolnou proměnu k absolutnímu zoufalství. Gottwald, minule vykreslený jako až geniální politik a stratég, je tedy pod silným tlakem ze strany SSSR, což se viditelně projevuje na jeho zdravotním stavu. Je opravdu zajímavé vidět to těžké období začátku padesátek z tohoto pohledu. Co všechno i straníci museli ze strachu před SSSR obětovat a překroutit. Slánský, sám určitě velký zločinec, se stal vlastně obětí svých vlastních intrik a kompotů, a dopadl úplně stejně, jako jeho vlastní oběti. Opět výborná práce se scénářem, kdy v rámci každého dialogu vidíme postupné odcizování se mezi Slánským a Gottwaldem, a opět výborné herecké výkony ústřední dvojice. ()

Musíme se dohodnout (1968) (2014) (E06) 

Rok 1968 ukázal pravou realitu našemu národu. Vlastně jsme si vůbec nevládli sami. Stačil mírný odklon od toho, co si soudruzi v SSSR představovali, a hned jsme je měli tady...No a naší vládu zas u nich. Jak napovídá už název dílu, muselo se to nějak dohodnout. Bylo jasné, že dohoda padne, a s přibývajícím časem by opravdu pro nás mohla být ještě horší. Nezávidění hodná situace pro všechny zúčastněné. Opět lze v rámci filmového hodnocení vyzdvihnout výborné herecké výkony, tentokráte Slovenských herců, a už klasicky brilantně napsané dialogy. ()

Je to jen rock'n'roll (1976) (2014) (E07) 

Jednoznačně nejslabší díl série, který táhne nahoru hlavně Marek Daniel jako naprosto bezchybný Havel, ale jinak se díl vesměs potácí od ničeho k ničemu. Člověk tu nachází zajímavé nesrovnalosti s pozdějším zpracováním Havla ve filmu (tak co je teda pravda???), ale znázornění některých vedlejších postav je dokonce až otravné (Magor Jirous - kde tomu asi bylo i v reálu, že to byl kokot. Z nějakého důvodu ho tu hraje Jan Hájek, který už v sérii hrál bezpečáka komunistů), hudební podkres místy nesnesitelný, a linka okolo Charty prostě nepůsobí tak osudově, jako děj ostatních dílů. Tenhle díl by asi stačilo zakomponovat do nějakého celistvého Havlova příběhu, ale na samostatnou epizodu to nestačí. ()

Poslední hurá (1989) (2014) (E08) 

Podobně jako předtím Jiří Vyorálek, tak i tady Marek Daniel předvádí jeden z nejlepších hereckých výkonů posledních let. Jeho Havel je přesně takový, jaký má být, snaží se být nepolitický, působí jako člověk absolutně mimo ligu těch klasických politiků a postupně se mění až vlivem vnějších událostí, které ho strkají vlastně do nekomforntní pozice. První půlka díla je naprosto bezchybná, dialogy mezi Havlem a Adamcem mají tu skutečnou osudovost toho, že se něco mění. Prostřihy na reálné dobové záběry tady jen přidávají na autenticitě a vůbec nepůsobí rušivě. Líp by to stejně asi při daném rozpočtu natočit nešlo. Tady vidíme, jak strašně zmatené a v mnoha ohledech nekoordinované vlastně celé tohle období bylo. Komunisti jsou v háji, ale jakobychom na to nebyli připraveni...Tohle období je dozajista to, které určuje celý náš další směr až do současnoti. ()

Ať si jdou (1992) (2014) (E09) 

Těžká úloha pro Plesla, protože hrát Klause je těžké z toho hlediska, že každý známe jeho gesta, grimasy a hrát takovou roli může docela snadno sklouznout až k parodii, ale myslím, že Plesl to tady uhrál přesně na té hraně, že byl vědný předlože a zároveň si z ní nedělal srandu. Díl jako takový byl asi přesně takový, jaký se dal čekat. Všichni noví politici si měří svá ega a čechrají peří a ukazují, kdo je ten nejsilnější. Jednotlivé zájmy se střetávají a to i mezi národy. Ačkoliv rozdělení ČR a Slovenska je z historického hlediska bráno jako ukázkový příklad dobrého rozdělení, protože se jako jedna z mála obešlo bez krveprolití. Stejně se v devadesátkách právě kvůli vlastním zájmům a egům spousta věcí podělala, jak je ostatně vidět i v tomhle díle...Kupónová privatizace, kdo z běžných lidí o to vlastně stál... ()

Reklama

Reklama