Režie:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
Hans ZimmerHrají:
Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine, Matthew Modine, Alon Aboutboul (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Zdánlivě bezstarostný život města je vykoupen obří lží o neposkvrněném hrdinovi, o němž není veřejnosti známo, že přešel na temnou stranu síly. Tím, kdo na sebe vzal hříchy Harveyho Denta a přijal vinu za jeho smrt, je Batman. Všechno se ale změní s příchodem prohnané zlodějky, která přijde k Bruceovi domů ukrást otisky jeho prstů. Jejím prostřednictvím se Batman dostává na stopu podzemního hnutí, v jehož čele stojí terorista Bane. Díky zradě je však Wayne uvězněn v kobce, o níž kolují pověsti, že se v ní Bane narodil. Ten mezitím dostává prostor k realizaci svého megalomanského plánu totálního ochromení Gothamu. Donutí to Batmana znovu nasadit svou masku a temnou kápi? (TV Nova)
(více)Videa (46)
Recenze (3 077)
Velký finále je tady. A opravdu stojí za to? Z pohledu porovnání s předchozím dílem, musím jako většina uznat, že druhý díl byl zkrátka lepší. Když bych ale hodnotil film samostatně jako takový bez ohledu na předchozí díl, dávám jasných 5 hvězdiček. Nolan opět natočil velkolepé dílo, které dokáže i přes svojí přešvihnutou stopáž nenudit. Nutno podotknout, že se mi více ale líbily první dvě třetiny filmu a závěr už na mě působil příliš natahovaně a myslím, že šel natočit mnohem svižněji. Je také paradoxní, že přestože jdeme na film o Batmanovi, tak coby postavy jsou záporáci zajímavější. Nejdříve Joker a teď Christopher Bane. Jeho postava zahraná Tomem Hardy je naprosto dokonalá. Musím podotknout, že poslední postava která mě ve filmu, kdy tak dostala byl právě Joker. Kdykoliv totiž Bane vstoupil na plátno, doslova jsem nedýchal a políval mě studený pot. Ta postava je zkrátka "chodící smrt" a je naprosto brilantně vsazená. Klobouk dolů pane Nolan, opět jste mě dostal. Filmu by slušel lepší scénář, více jednoduchosti a méně megalomanství ale tak už to prostě u Nolana a takového projektu bývá. 90% ()
Místy nadpozemské, jinak mistrovské a znamenité. Komiksová podívaná, která je bombasticky revoluční. V tomhle je Nolan nedostižný a v tomhle směru nepřekonatelný (současný vrchol mezi režiséry). Hans Zimmer (bůh melodie) vytvořil pro každou hlavní postavu tón, který bude ve mě rezonovat navždy (hudební linka je akčně prošpikovaná do kosti diváka, který je ohromen). Nolan, který se tak důsledně vyhýbal uplatňování všech komiksových konvencí, kterým se tak rád uchyluje. Vlastně ani nemůže jinak, pokud chtěl, aby jeho vyprávění neskončilo tragicky a obsahovalo prvek naděje. Epický velkofilm, který možná nemá přesah, jaký mu někteří jeho fanoušci přisuzují, ale co se týče filmařiny, je imaginárně vytvořený. Velkolepé finále. ()
Jak moc rozmáchlý, velkolepý a robustní dokáže film ještě být? Existuje limita počtu postav a jejich dějových linií, za kterou už nebude možné film dost dobře chápat, nebo si Nolan bude moct na plátně dělat skutečně cokoliv a my mu to vždy sežereme i s navijákem? Prozatím vše ukazuje na druhou možnost. Temný Rytíř Povstal je komplikované, EPICKÉ mistrovské dílo, po okraj nasycené postavami, každá s vlastními motivacemi, vlastním vývojem charakteru a samozřejmě unikátními a řádně propletenými dějovými liniemi. Ve filmu je toho tolik, až samotné vyprávění občas "nestíhá", místy musí přibrzdit a dovysvětlit, místy musí přeskočit určitý časový úsek a místy se musí uchýlit k drobnějšímu klišé, aby v konečném důsledku mohlo vše do sebe zapadnout a způsobit mohutný emocionální dopad. Dát něco takového dohromady je neuvěřitelné, sledovat něco takového po filmech (a tím myslím jinak velmi dobrých filmech) jako Spider-Man, X-Men, či Avengers je jako být přenesen do jiného světa. Nolanovy filmy překračují hranice, kterým se ostatní filmoví tvůrci ani neodváži podívat do očí. 9/10 ()
Třetí díl BATMANA představuje spíše zklamání než zážitek. Snaha udržet stůjcostůj rozměr filmového eposu je křečovitá. Na problémy je zaděláno už ve scénáři a námětu. Padouch, o kterého jde tentokrát, připomíná fašistoidního či ultralevého populistu, který teror kombinuje s nebývalou dávkou sociální demagogie. Seznam neuvěřitelností tím není vyčerpán. Představa 11-12letého děvčátka fyzicky zvládajícího na stěně smrti odlehlého popuštního vězení to, co je nad síly dospělých zdravých mužů, je problematická sama o sobě; Batmanovo přemístění - bez technických prostředků - mezi arabskou (?) pouští a americkým (?) Godhamem je další potíží; ztotožnění tohoto dospělého děvčátka s padouchem v klíčové scéně filmu hraničí se scénaristickým zoufalstvím. Zdá se, že i v tomto případě platí úsloví o nastavované kaši. Tento proces je zatím v počátcích; na druhou stranu je tu fakt dlouholeté přípravy a také zásady, že Batman v tomto pojetí je v zásadě vysvětlitelný z dosažitelné byť špičkové válečné techniky a zbraní. Podobných, byť ne tak vyhrocených lahůdek najdeme - ke škodě díla - ve třetím BATMANOVI více. Batmanovo - rovněž krajně nepravděpodobné - zmrtvýchvstání v posledních scénách naznačuje prostor pro tvorbu čtvrtého dílu. Máme se bát nebo naopak těšit? ()
Koniec ďalšej veľkej ságy, ktorú Nolan ustál so cťou. Sága v ktorej je Batman Begins expozíciou, The Dark Knight jadrom a Dark Knight Rises epilógom a aj preto nechcem jednotlivé filmy hodnotiť samostatne. Každý z nich je samozrejme iný a má svoje subjektívne kvality ale dohromady tvoria funkčný celok, v ktorom sa jeden bez druhého nezaobíde. Sklamanie z posledného dielu je na mieste snáď len z toho hľadiska, že Batman v ňom tentokrát neprekročil tieň komiksu, čo však mne osobne pri komiksovej adaptácii neprekáža. Po technickej stránke je to totiž stále výborná záležitosť, tentokrát aj dostatočne epická, emocionálna, s dobre zvolenými, písanými a zahranými charaktermi, vďaka ktorým je vlastne aj úvodný trochu dlhší rozjazd najlepšou časťou filmu. A Bane ako záporák typu "priamočiarosť a hrubá sila" nemá konkurenciu. ()
Galerie (345)
Zajímavosti (173)
- Marion Cotillard začala natáčet dva měsíce po porodu a v posledních měsících natáčení také dojížděla do Francie na dotáčky Rust and Bone. (HellFire)
- 72 minút z celkovej dĺžky filmu bolo natočených na kamery IMAX 70mm a 35mm, čiže sa jedná o najdlhšiu minutáž natočenú na tento typ kamier do tej doby. (Marcin)
- Zvuk, který vydává létající stroj The Bat, je souzvukem proudového motoru, listu vrtule, vrčení a bzučení příruby. (skrblik007)
Reklama